Möjlig VARNING för Zalman VF3000A

Permalänk
Medlem

Har nyss monterat en VF3000A på ett 5850 och det gick bra utan några problem Tempen sjunk en hel del, ca 12 grader för idle och ca 27 grader för load (överklockat).

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

De temperaturer jag skrivit är hur mycket tempen har sjunkit sedan jag monterade VF3000A.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

Funkade klockrent när jag montera det på en polare HD5870.. kan det vara så att ni båda fått några måndags exemplar av kylareN!? eller har ni båda bara haft en extrem otur!?

Permalänk
Medlem

precis beställt min kylare till mitt xfx 5870, får hålla tummarna, har ingen garanti på kortet då det är köpt second-hand >.<

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Fick min fläkt idag, och efter varningarna inne i tråden så va jag extra försiktig vid installationen, tog nästan en god timme på mig. dock så är mitt första resultat negativt, skärmen visar inget, helt blankt, fläkten snurrar dock bra. Han inte testa mer innan jag va tvungen att dra hemifrån å göra annat, men postar resultat sen om hur de går i försök 2.

(1:a edit)
Ok nu har jag provat igen, och igen, och igen. Jag får ingen som helst bild, provade på min andra skärm också, samma sak. Kollade igenom monteringen en gång till, men kan inte hitta att jag gjort något fel. tänkte ett tag att grafikkortet kanske blir tjurigt för att det inte är nån fläkt igång (enligt dess egna avkännare), men vet inte om det ska leda till något sådant.

(2:a edit)
Ok, jag svär, jag hade gett upp, så jag plockade fram netbooken, började använda den istället, å tänkte de såg fult ut med den stationer öppen å sladdar över allt, så jag plockade ihop den, kopplade i allt (skruvade lite på dom där 4 muttrarna på ovansidan av grafikkortet, för jag läst att man inte ska ha det för tight åtsittande), stängde chassit, tryckte på start, bara för sakens skull.... och det fungerade! har bild, å helt utan några problem! idlar på 39C nu (vilket är avsevärt mycket bättre än innan kan jag tillägga).

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt, så många som har fått detta problemet. Kan tillägga att jag själv installerade kylaren på mitt XFX 5870 (referens) för någon månad sedan, och har inte haft några problem alls. Väldigt märkligt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Hände samma för mig för ett par år sedan med en rund zalman kylare i bara koppar (kmr inte ihåg namnet på den), men sen såg jag att kylarens "backplate" låg emot komponenter på kortet :/ Suurt!

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Hittade följande på XtremeSystems:

Citat:

Also I have heard people complain about this bricking their video cards after installation. If your 5000 series card has a metal shim around your gpu you cannot use the black rubber O rings under the heat sink post or the base will not make contact right causing a dead video card. The O rings take the place of the shim if one isn't present to protect the gpu from being crushed. So only use them without a shim.

Those O rings in the direction need to be addressed by Zalman. If your not paying attention and have a shim around your gpu your card will die big time.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Tack för uppföljningen bran, säkert någon som får nytta utav det där.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att införskaffa en själv i och med att min original kylare inte verkar fungera särskilt bra. Men när man läster detta så känns det som man spelar lite rysk roulette.

Permalänk

Tråkigt med så många kort som slutat fungera

Lite OT, men jag kan rekommendera Scythe Musashi som kylare till HD 5850. Helst ska man dock använda orginal-backplaten. Det funkar med Musashis medföljande flänsar, men VRM får bättre temperaturer med orginalbackplate.

Har skrivit lite om det här:
#9815063

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Avstängd

Jag lider med er grabbar som blivit drabbade!:'( Jävligt trist!:(:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Fan blir rädd jag med nu alltså på vad jag läser här =( jag har beställt en sån från inet till mitt 5850 BE som jag ska hämta ut. Min bror köpte en sån också till sitt 5850 och han hade verkligen inga problem med den med monteringen å så. Så jag ville köpa en också. Jag får väll se hur det går för mig då =( Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd

Dom omdömmena jag läser om den kylaren på prisjakt.se så verkar den vara fantastiskt bra och kag tror snarare mer att det måste ha varit något fel på dom 2 killarnas kylare och inte att dom har gjort fel. Med vad jag tror så tror jag att dom har fått måndags exemplar eller så. För det är liksom 4 grabbar + min storebror som blev jätte nöjda med sina satt Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Jag har inte meckat speciellt mycket, men lärt mig det gamla tipset om att ta i chassiet (med båda händer) innan man berör innandömet. Fast då jag monterade min senaste dator tog jag alltid i ett element.

Ett sånt där ESD armband kanske är värt pengarna? Tänkte nämligen köpa det i samband med att jag köper nya delar i dagarna.. 179 på komplett.

Permalänk
Avstängd

Jo det vore rätt bra att ta på ett element eller hellst på shassit plåten innan man pillar med data delar vilket jag funderar på om det kan vara nackdelen till att killarnas kort pajjades. För jag har bara läst om bra omdömmen om den kylaren.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd

Hej blazter tänkte höra med dig om du köpte ett sånt där handledsband innan du skulle montera fast den kylaren. Är det att rekkomendera att köpa en sån handledsband på inet isf. För jag väntar nämligen på min kylare nu. Men jag köpte inte med något handledsband ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

If your 5000 series card has a metal shim around your gpu you cannot use the black rubber O rings under the heat sink post or the base will not make contact right causing a dead video card.

//Bra info, tack 'bran'

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

Monterade nyss en Zalman VF300A på mitt XFX 5850 BE och det gick problemfritt. Tog däremot gott om tid på mig då jag läst den här tråden före Hoppade över gummiringarna,plastbrickorna och använde original backplate. Då jag inte fick lös original FET Heatsink så fick den sitta. Fick även modifiera "A Type" VGA RAM heatsink med järnsågen!

Ligger nu på 26 i idle temp och 59 på 99% load i 1h i furmark när jag kör fläktarna på lägsta!! Hade 52 i idle och 93 i 100% load före bytet med fläkten på 85%!

Core 900 MHz
Memory 1200 Mhz

Permalänk
Medlem

Försökte hjälpa en kille som råkade ut för samma sak när han bytte kylare på sitt 5870. Vi kom aldrig fram till vad som hänt, kylaren var rätt monterad och tog inte i PCBn eller något annat. ESD verkar vara enda förklaringen i detta fall.

Riktigt tråkigt att folk ska råka ut för sånt här, speciellt när det gäller så dyra grafikkort.
Känns som att jag själv bara hade tur när jag bytte kylare på mitt 5870, huvva

Bra info Bran!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Jag får dessvärre inte betalt för att tänka, och har inte orkat läsa på hur ESD fungerar. Men tack för historielektionen!

Skulle inte kalla det historia xD

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem

Tänkte montera min vf3000a på mitt hd5850 som ja köpte för ett bra tag sen. Har funderat på o köpa nytt kort, så om det går sönder köper ja nytt grafikkort. Helst vill ja att det ska fungera dock. Och har läst på o googlat om kylaren.

Vad är metal shim för något som någon skrev om i tråden? Är det en metallring runt själva gpu:n? Enda ja kan hitta något om iallfall. Så om ni har en lite mer utförligare förklaring eller till och med en bild på det så kanske ja kan få detta o fungera:D

Permalänk
Medlem

5770 utan "metal shim" runt GPU
http://tpucdn.com/reviews/HIS/HD_5770/images/gpu_small.jpg

5850 med "metal shim" runt GPU
http://tpucdn.com/reviews/HIS/HD_5850/images/gpu_small.jpg

Så har i alla fall jag förstått det! Du märker när du tar lös originalkylaren vad som kommer att funka!

Permalänk
Medlem

Ett bra knep att alltid använda när man byter kylare på cpu eller gpu är att göra ett avtryckstest vid montering, dvs, när du monterar så gör du en provmontering först enligt alla konstens regler, direkt efter det så montera av kylflänsen & kolla så att coren fått bra kontakt genom att se hur kylpastan har spridits ut, för en gpu så bör de bilda en ganska tydlig fyrkant i mitten av flänsen, om det inte är en tydlig fyrkant så bör man genast kolla varför. När man är säker på god kontakt så monterar man in driten i burken & provar en boot... Att kolla kortslutnings punkter är ingen dum ide heller då många backplates & dyligt kan kortsluta småprylar ganska lätt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har själv denna kylaren monterad på ett icke referens XFX 5870. Enda problemet är att VRMflänsen inte passade. Ett par vändor med bågfilen och ett nytt skruvhål senare så funkar det utmärkt. Bra mycket tystare än orginal och bättre kylning med

Lider med er som haft otur med kylaren =/

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Monterade det idag på mitt xfx HD 5850 BE. Gick exakt efter manualen och det funkar perfekt. liger på 29 grader i idle o efter nån timmes black ops så ligger den på 48 grader. Då har ja satt den på lägsta, så denna kylare är helt underbar.

Permalänk
Avstängd

Hej! vad jag kan se så finns det plats för att sätta på flera kylfläns block på ett 5850 med denna kylare. Någon som vet om man kan köpa flera av samma kylflänsar för zalman kylaren ? vad jag menar är sånna kylfläns bitar som det sitter klister under ? Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Japp, Jag monterat in VF3000A på min Powercolor 5850 in Igår. Min dog som de andra blev jävla arg för att jag vet att jag inte hade gjort nånting fel.

Visa signatur

GA-P55A-UD3P, i5 750 OC 3.6ghz turbo 4.1ghz, G.skill OC 1720mhz, Hd6970

Permalänk

tja grabbar

jag har läst att man måste modifiera fläkten för att installera den på XFX 5850 BE... jag tror att jag har XXX versionen, som jag köpte på l33t-veckan för 9 månader sen på komplett...

hur tror ni?? är det nån här som har erfarenheter av kortet?

Permalänk