Permalänk
Medlem

USB Ljudkort, hur f-n?

Hejsan! Jag köpte nyligen ett USB-ljudkort, mest på kul och för att kanske få lite bättre ljud.

Det fungerar fint i Ubuntu, men i Win7 hörs ett knaster/brus när jag spelar upp några ljud över huvud taget.

Här kommer det roliga: När jag går in på ljudinställningar, alltså "uppspelningsenheter" och sedan klickar på fliken Inspelning, försvinner allt knaster. Det kommer tillbaka så fort jag stänger den rutan eller växlar till en annan flik i det. Att växla till tex spotify går fint, bara den rutan är uppe i bakgrunden.

Jag är mest intresserad av hur det möjligen kan komma sig?

Mvh Simon

Permalänk
Medlem

Har du stängt av alllt som har med inspelning att göra? Kan vara så att "microphone boost" är aktiverat i win7 men ej ubuntu.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Har du stängt av alllt som har med inspelning att göra? Kan vara så att "microphone boost" är aktiverat i win7 men ej ubuntu.

Jag har provat det! Men faktum är att om jag inaktiverar alla mikrofon-relaterade saker så fungerar inte mitt lilla trick längre. Bruset försvinner alltså inte!

Permalänk
Inaktiv

förlåt men lånar tråden lite.. använder också ett usb ljudkort vet inte om det är kortet som krånglar eller förstärkaren. för när jag drar på relativt högt, så börjar ljudet fastna men allt annat fungerar detta börjar hända när det är tillräckligt högt för att min bärbara ska börja röra sig när det står på bordet och bassen är på golvet. kan skicka film om så önskas så ni får höra problemet.

juste ibland försvinner även bass ljudet att fungera ger jag förstärkaren en liten fin smäll så kommer det tillbaka, ren skit eller glappar den? (förstärkaren har väll 10 år på nacken minst men klarar av att driva utan problem)