Permalänk
Medlem

Good ol' P180 blir vattenkyld

Hej Sweclockers!

Min gamla låda från 2006, Antec P180B, började kännas lite tråkig och förlegad. Vad gör man då? Jo, man hottar upp den! Jag valde vattenkylning för att kräma ut det sista ur min, trots åldern, pigga S775-rigg. För som alla vet är det bara Crysis och Metro 2033 som faktiskt får en dator av denna kalibern att gå på knäna, således får en uppgradering vänta tills spelen är mer mogna. Dessutom vore det dumt att uppgradera datorn innan Sandy Bridge, så hårdvarugodiset som fick stilla mina begär den här gången blev nedanstående grejer:

Från EKWB (www.ekwaterblocks.com):

1x EK-Supreme HF
1x EK-FC5850 - Nickel
1x EK-Backplate CPU Universal
1x EK-FC5850/5870 RAM Backplate - Black
1x EK-CoolStream RAD XT (360)
1x EK-Reservoir Combo DCP 4.0
1x EK-DCP 4.0 (12V DC Pump)
1x EK-DCP mounting plate KIT
8x EK-PSC Fitting 10mm - G1/4 Black Nickel
2x EK-PLUG G1/4
3x TUBE Masterkleer 13/10mm UV - BLACK
2x AT Protect UV Blue 1000ml
1x EK-UNI RAD Holder 120
3x Xigmatek XLF-F1256 Blue - 120mm

Otroligt kunnig och hjälpsam support hos EK. En kille som heter Niko svarade snabbt på mina frågor och hjälpte mig att plocka ihop de prylarna som lämpade sig bäst för min dator. Frakt på 24h från Slovenien gick också att ordna för den som vill vädra lädret ytterligare, men jag nöjde mig med spårbar försändelse med GLS (Schenker tar över resten i Sverige) för en tredjedel av Expresspaket-priset. Bra packat var det också.

Datorn består av:

Intel Core 2 Quad 3,2 GHz (för tillfället, stockvolt siktar på minst 3,8 med vattenkylningen om FSB tillåter)
Abit IX38-QuadGT (R.I.P Abit)
Crucial Ballistix 4x1 GB DDR2 D9GMH chip
Crucial M225 64B G SSD
Samsung Spinpoint 500 GB och 1 TB HDD
XFX Radeon HD5850 Black Edition
Corsair HX620W PSU

Nog med snack, dags för lite bilder från det pågående bygget.

Good ol' P180 blir vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser fint ut du! vad gick allt från EK på?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Tackar!

Grand Total € 436.21 - Dock går det att få billigare om man orkar köpa olika saker från olika ställen, även i Sverige, men jag föredrar komfort framför 100 besparade kronor.

Sen var jag ju tvungen att ordna en stegborr och dust-off från Classe, gick på 299 kr för borren och 129 kr för tryckluften.

Aqua Tuning kostade 13 euro!

Sedan har jag beställt en fläktkontroller och en till 5,25" adapter/kylare för min 1 TB HDD, bara det är 530 kr till.

Permalänk
Medlem

Hur någon kunde rösta en 1a på detta galleri är för mig svårt att se.

Alltid kul att se hur bygget fortskrider och vattenkylning från EK är ju alltid najs.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Hur någon kunde rösta en 1a på detta galleri är för mig svårt att se.

Alltid kul att se hur bygget fortskrider och vattenkylning från EK är ju alltid najs.

Äh, beror nog på att folk som lägger upp bilder på sin hörna och ett dammigt Counter-Strike fläktgaller blir helt tokiga när andra som har lagt ned tid på sitt bygge får högre poäng än de själva - så de måste rösta ned oss.

Tack, hoppas att du orkar följa resten imorgon, för det är då de sista bitarna faller på plats!

Permalänk
Medlem

Stiligt! Maska inte nu utan se till att få det klart, 5p.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Stiligt! Maska inte nu utan se till att få det klart, 5p.

Tack!

Som du kanske läste saknar jag en skruv för att bli klar. Den hämtas imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Tack!

Som du kanske läste saknar jag en skruv för att bli klar. Den hämtas imorgon!

Då förväntar jag mig att det färdigställs under morgondagen då Ta gärna för många bilder istället för att tro att saker är ointressanta. Glöm inte att skriva temps

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Ser najs ut! Blir det inte trångt för kablarna på baksidan? Tänker främst på grafikkablar. Bild kanske?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Ser najs ut! Blir det inte trångt för kablarna på baksidan? Tänker främst på grafikkablar. Bild kanske?

Vilka kablar och på baksidan av vad? Inga nätaggskablar är dragna på bilderna som togs efter att jag plockade ur alla delar innan jag borrade i lådan.

Permalänk
Medlem

jag tror han syftar på kablar mellan gfx kort och skärm, etc etc. Såsom DVI/VGA, USB och sånt.

Är väldigt förväntansfull, ta en massa bilder, på sådant som du tror är ointressant också. ;D 11p dirr.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Vilka kablar och på baksidan av vad? Inga nätaggskablar är dragna på bilderna som togs efter att jag plockade ur alla delar innan jag borrade i lådan.

Hustla nu! Lakkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry grabbar! Men jag har fixat nya bilder som jag lägger upp idag.
Jus tnu körs ett läckagetest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

jag tror han syftar på kablar mellan gfx kort och skärm, etc etc. Såsom DVI/VGA, USB och sånt.

Är väldigt förväntansfull, ta en massa bilder, på sådant som du tror är ointressant också. ;D 11p dirr.

Aha, jag tyckte frågan var lite konstigt forumlerad. Men om du har tolkat den rätt så är svaret nej - det blir inte trångt eftersom radiatorn sitter till höger om alla utgångar och således blockeras inga portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Sorry grabbar! Men jag har fixat nya bilder som jag lägger upp idag.
Jus tnu körs ett läckagetest.

Men eftersom att du bara kollar på din växande e-penis så kan du väll lägga ut bilderna nu?

Visa signatur

Lwl

Permalänk

Inte det vackraste, men funktion kommer alltid först

Ser fram emot lite temps, gillar fläktarna dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Men eftersom att du bara kollar på din växande e-penis så kan du väll lägga ut bilderna nu?

Bilderna läggs upp vid 18-tiden ikväll, somliga jobbar (även fast man hinner kolla Sweclockers då och då )!Igår var det bara att gå och lägga sig efter att ha fixat det grundläggande för att kunna läckagetesta allt. Tro mig, det kommer mer bilder!

Skrivet av Asheileon:

Inte det vackraste, men funktion kommer alltid först

Ser fram emot lite temps, gillar fläktarna dock

Nä, jag håller med om att det kanske inte är i klass med vad moddarproffsen kan åstadkomma, men för att vara min första chassimodifikation och vattenkylningsinstallation anser jag ändå att jag ska vara nöjd.

Dock så ska du inte ta ut något i förväg, det ser redan mycket bättre ut idag nu när loopen är klar och sedan fick jag hem lite mysiga saker igår, en stilren fläktkontroll och en HDD-kylare till, Scythe Himuro.

Temps ska jag försöka ordna ikväll! Är själv väldigt nyfiken...

Permalänk
Medlem

pics plx.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

pics plx.

Nu sätter jag i kameran och ska precis ladda upp dem... Dock så är jag inte nöjd än.. märker att det är mer jobb än man kunnat tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Nu sätter jag i kameran och ska precis ladda upp dem... Dock så är jag inte nöjd än.. märker att det är mer jobb än man kunnat tro.

Äh, det är ju bara att kasta upp mer bilder när du gör mer jobb ;D Vi som är äldre än 13 år kommer nog inte klaga på bygget utan konstruktiv kritik.

Jätteroligt att se att det är så lätt även för en förstagångare att fixa en bra loop!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilderna är uppladdade. Verkade bli lite knasig ordning, men struntsamma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Bilderna är uppladdade. Verkade bli lite knasig ordning, men struntsamma!

Roligt! Mer bilder Riktigt bra galleri måste jag säga, synd att du inte har en aning bättre kamera bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Roligt! Mer bilder Riktigt bra galleri måste jag säga, synd att du inte har en aning bättre kamera bara.

Kul att du gillar det!

Ja, min kamera är riktigt kass. För det första är det en digitalkamera. För det andra är som sagt blixten buggad och även om du stänger av den används blixten ändå.

Nu återstår dock det värsta med hela bygget, att flytta in pump/reservoar i lådan, förmodligen kommer jag att behöva tömma systemet på vätska. Dessutom upptäckte jag dessvärre att något verkar ha blivit fel med installationen av GPU-blocket, eftersom jag har en idletemperatur på 80c. Så om ni undrar vart jag tog vägen, så vet ni vad jag kommer att pyssla med på fritiden...

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du böja graffet?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3p70r:

Hur lyckades du böja graffet?

Jag böjde det inte, det var så när jag köpte det av Evil_Ananas här på forumet. Han hade väl dragit åt kylaren rejält, men hellre bra temperaturer än ett rakt kort.

UPDATE: P180 får tyvärr lämna leken av många olika skäl och göra plats för ett Silverstone Fortress 2. Jag tror att jag får det idag. Isådana fall kommer bilder under helgen.

Annars, trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Jag böjde det inte, det var så när jag köpte det av Evil_Ananas här på forumet. Han hade väl dragit åt kylaren rejält, men hellre bra temperaturer än ett rakt kort.

UPDATE: P180 får tyvärr lämna leken av många olika skäl och göra plats för ett Silverstone Fortress 2. Jag tror att jag får det idag. Isådana fall kommer bilder under helgen.

Annars, trevlig helg!

"like/gilla" funktionen på facebook borde finnas här på sweclockers ibland, måste säga att fortress 2 är nog mitt favorit chassi. men jag har inget ont mot p180 heller.

Bra bygge förresten, faktiskt 5/5 av mig.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint :')

Lycka till och se till att inte göra något förhastat så att du har sönder något

Visa signatur

Lwl

Permalänk

Du har glömt fästa övningskör skylten på datorn

Permalänk
Medlem

hahahaha borta under 25 timmar med ett eventuellt läckande vattensystem

Idioti, men skulle göra detsamma Härligt bygge, hoppas på extrem OC nu 5p

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martennyk:

Du har glömt fästa övningskör skylten på datorn

Nja, att mecka med P180 har jag redan tagit körkort i. Isf. skulle jag behöva skylten för vattenkylningen, som blev en debut...

Skrivet av bbx8:

hahahaha borta under 25 timmar med ett eventuellt läckande vattensystem

Idioti, men skulle göra detsamma Härligt bygge, hoppas på extrem OC nu 5p

Om jag ska vara ärlig så hade jag systemet under kontroll i ca. 2h och konstaterade inget läckage. Som bilderna visar inte inte ens min dator igång, vilket innebär att OM det hade läckt, hade jag upptäckt att det var vätska överallt när jag kom hem, och låtit allt torka i 24h. Efter dom två timmarna gick jag för att sova, när jag vaknade 7h senare var det fortfarande inte läckage. Dessutom hade jag satt kärringen som vakt under dagen och instruerat om att stänga av den andra datorn om hon upptäckte att det läckte.