Permalänk
Medlem

z-5500 + ljudkort?

Hellow alla clockers,

Set en del trådar om z-5500 nu när de är på rea, men inte direkt hittat just den informationen jag letat efter. Kan tilläggas att jag är ganska nollställd när det gäller ljud.

Har haft ett par z-2300 i drygt 2 år och har vart riktigt nöjd med dom, har kollat en del på z-5500 och de verkar helt okej men jag har inte velat lägga ut pengarna på de, och eftersom de nu har rea på dom så funderar jag på att uppgradera från mina z-2300 till z-5500. Jag är inte direkt i behov av något 5.1 system men hade vart kul att testa. (har även alltid använt det integrerade ljudkortet i moderkortet till mina z-2300)

Så frågan är egentligen (givet att jag köper de) om man skall köra med gamla vanliga 3,5mm och de integrerade ljudkortet ifrån moderkortet. Eller om man ska köpa ett Asus Xonar DS kort (Asus XONAR DS - Inet.se) och köra med analog utgång. Anledningen till att jag länkar det kortet är att jag såg de på en annan tråd och det hamnar i just den prisklassen jag hade tänkt mig.

Tack på förhand

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem

Kör bara en spdif (toslink) kabel från datorn till Z5500.

Permalänk
Medlem

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium OEM - Inet.se

En liten peng till och förvisso en x4 sockel

Spännband på högtalarna som dom står still.......

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för moderkort men om det är ett billigt med kass ljudkort kan du ju först testa att dra digitalt till Z-5500 med optisk- eller coaxkabel, förutsatt att moderkortet har stöd för det såklart :). Då får DACarna i Z-5500 sköta jobbet och jag tror dem är bättre än de flesta inbyggda ljudkort. Externt ljudkort med analoga kablar är förmodligen det bästa alternativet men en digitalkabel från moderkortet är mycket billigare och smidigare, testa!

Permalänk

Jag köpte också ett Z -5500 nu när det reades, har köpt en optisk kabel att köra med till en början. ska sedan köpa mig ett ljudkort när det känns rätt med pengar och så.
Funderar dock själv på DX varianten då den enligt pappret har betydligt bättre egenskaper än DS, kan vara värt dom 300kr som är upp + att med ett nytt ljudkort så får man bättre mjukvara att jobba med än det inbyggda.

Följdfråga: Är det en förstärkare på hörlursuttaget på Z -5500?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Följdfråga: Är det en förstärkare på hörlursuttaget på Z -5500?
/S

Hörlursförstärkare? Nej. Förstärkaren för satelliterna sitter bak på baslådan och uttagen på kontrollern är bara för att göra det smidigare när man kopplar in hörlurar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium OEM - Inet.se

En liten peng till och förvisso en x4 sockel

Spännband på högtalarna som dom står still.......

Prisskillnaden där spelar ingen jätte stor roll, så länge de hade vart märkvärdig skillnad

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kör bara en spdif (toslink) kabel från datorn till Z5500.

Vad är fördelen med en spdif kabel jämfört med 3,5mm?

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag köpte också ett Z -5500 nu när det reades, har köpt en optisk kabel att köra med till en början. ska sedan köpa mig ett ljudkort när det känns rätt med pengar och så.
Funderar dock själv på DX varianten då den enligt pappret har betydligt bättre egenskaper än DS, kan vara värt dom 300kr som är upp + att med ett nytt ljudkort så får man bättre mjukvara att jobba med än det inbyggda.

Följdfråga: Är det en förstärkare på hörlursuttaget på Z -5500?

/S

Jag är som sagt inte alls insatt i ljud delen när det gäller datorer, så jag är öppen för alla tips, bara inte priser spårar ur allt för mycket. Sen är det svårt eftersom de flesta säger olika saker om alla korten då de själva har olika erfarenheter och högtalarsystem hemma (alla är givetvis olika kräsna också). Tänkte bara att det kanske hade vart värt att skaffa sig något ljudkort om man ändå fixar högtalare. Det ljudkortet jag först länkade låg på 539 men visst får man ett betydligt bättre för nån/nåra extra hundralappar så kör jag på det.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Skrivet av pkzlol:

Vad är fördelen med en spdif kabel jämfört med 3,5mm?

Du skickar ljudet orört, alltså digitalt. det inbyggda ljudkortet kan inte "förstöra" ljudet

Tack Stealthbomb, vet att vissa stereoförstärkare har den funktionen så det man inte vet, tar man reda på eller frågar om

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

digitala signaler blir så vit jag vet inte svagare om du har en 2000m lång kabel, medans vanliga 3,5mm så blir de elektriska impulserna svagare vid längre kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

digitala signaler blir så vit jag vet inte svagare om du har en 2000m lång kabel, medans vanliga 3,5mm så blir de elektriska impulserna svagare vid längre kablar?

Och vem i bövelen köper en 2000meter lång digital-kabel?

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Och vem i bövelen köper en 2000meter lång digital-kabel?

Någon med stort hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

digitala signaler blir så vit jag vet inte svagare om du har en 2000m lång kabel, medans vanliga 3,5mm så blir de elektriska impulserna svagare vid längre kablar?

Optisk(äk. Toslink) klarar längder upp till 10 meter beroende på sändarens kvalitet. Du tänker nog på Fiber.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av pkzlol:

Jag är som sagt inte alls insatt i ljud delen när det gäller datorer, så jag är öppen för alla tips, bara inte priser spårar ur allt för mycket. Sen är det svårt eftersom de flesta säger olika saker om alla korten då de själva har olika erfarenheter och högtalarsystem hemma (alla är givetvis olika kräsna också). Tänkte bara att det kanske hade vart värt att skaffa sig något ljudkort om man ändå fixar högtalare. Det ljudkortet jag först länkade låg på 539 men visst får man ett betydligt bättre för nån/nåra extra hundralappar så kör jag på det.

Gå in på asus hemsida och jämför korten så ser du exakt vad jag menar

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

For å sende 5.1 signal gjennom optisk kabel i spill, trenger du Dolby Digital Live eller DTS Connect. Dette er det kun få hovedkort som støtter. Det betyr at med hovedkortets innebygde lydkort risikerer du å bare få stereo i spill (men i film kan du trolig bruke "pass-through" og få full surround).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Prisskillnaden där spelar ingen jätte stor roll, så länge de hade vart märkvärdig skillnad

Köp INTE creative-ljudkort.

Köp Asus Xonar DX. Creative är inte på fråga, någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Köp INTE creative-ljudkort.

Köp Asus Xonar DX. Creative är inte på fråga, någonsin.

Har läst igenom en del trådar och Creative verkar inte vara något att ha så det hade jag inte tänkt heller. Men varför DX istället för DS? Jag antar att det ena är bättre än det andra eftersom det är dyrare, men är det värt då? Återigen, är det något märkvärdig skillnad eller vad får dig till att rekommendera DX över DS då jag inte är ute efter något speciellt utan endast ett schysst kort som funkar bra.

Visa signatur

In order to understand recursion, one must first understand recursion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkzlol:

Har läst igenom en del trådar och Creative verkar inte vara något att ha så det hade jag inte tänkt heller. Men varför DX istället för DS? Jag antar att det ena är bättre än det andra eftersom det är dyrare, men är det värt då? Återigen, är det något märkvärdig skillnad eller vad får dig till att rekommendera DX över DS då jag inte är ute efter något speciellt utan endast ett schysst kort som funkar bra.

DS'en är det nyare av dem och verkar som ett bra alternativ för dig. Det är tänkt att vara billigare och mer budget än DX och har därför lite sämre DACar, har ej dolby digital och de har snålat ner på komponentvalet överlag. Men det är fortfarande ett bra val!
Läs mer på Sub-£100 Gaming Sound Card Reviews | bit-tech.net
Värt att notera att DS bara säljs i PCI utförande, medan DX finns både i PCI-E och PCI(heter då D1)

Permalänk

Ser bara att Asus xonar DX har 3.5mm utgångar, är inte S/PDIF lite fyrkantig kontakt om en toslink kabel ska passa, eller medföljer det nån omvandlingskontakt?

Blir det stor skillnad om man använder digitala utången istället för den analoga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolarFire:

Ser bara att Asus xonar DX har 3.5mm utgångar, är inte S/PDIF lite fyrkantig kontakt om en toslink kabel ska passa, eller medföljer det nån omvandlingskontakt?

Blir det stor skillnad om man använder digitala utången istället för den analoga?

Kör du analogt på den inbyggda ljudkretsen i moderkortet så blir det skillnad med spdif-kabel,kör du däremot analogt med ett lite mer påkostat ljudkort än vad som finns i z5500. så kan det bli bättre.
Sen är z5500 inte nåt audiofilsystem så lägga en förmögenhet på ljudkort är bara onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kör du analogt på den inbyggda ljudkretsen i moderkortet så blir det skillnad med spdif-kabel,kör du däremot analogt med ett lite mer påkostat ljudkort än vad som finns i z5500. så kan det bli bättre.
Sen är z5500 inte nåt audiofilsystem så lägga en förmögenhet på ljudkort är bara onödigt.

Jaha, För jag har nämligen ett SB Audigy 2 till mitt z-5500 som har analoga utgångar och en digital koax utgång. tror du att det blir bäst att ta det analoga ljudet eller ska jag ta koax utgången ?

Visa signatur

Cause I'm a Dreamhacker yes I am
[ Gigabyte GTX460 @ 980 Mhz , 2500K @ 4,7 Ghz ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZizZon:

Jaha, För jag har nämligen ett SB Audigy 2 till mitt z-5500 som har analoga utgångar och en digital koax utgång. tror du att det blir bäst att ta det analoga ljudet eller ska jag ta koax utgången ?

Testa och avgör själv med dina egna öron det är nog det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Testa och avgör själv med dina egna öron det är nog det bästa.

Okej tack, jag skall göra detta men känns ju lite onödigt att gå o köpa en kabel som jag kanske inte kommer använda. Men om vi säger såhär : Är det någon skillnad på ljudet ur koax i det integrerade ljudkortet och koax i mitt SB Audigy 2 ?

Visa signatur

Cause I'm a Dreamhacker yes I am
[ Gigabyte GTX460 @ 980 Mhz , 2500K @ 4,7 Ghz ]

Permalänk

Jag har svårt att se några fördelar med att ansluta z5500 till en dator med spdif. Om man inte har Dolby Digital Live/DTS Connect så förlorar man allt flerkanalsljud som inte är DD/DTS-kodat, vilket är en stor nackdel om man t.ex. spelar spel. De integrerade ljudkretsar som sitter på moderkort idag är tillräckligt bra för alla datorhögtalare, förutsatt att de har implementerats bra så att de inte tar upp störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brimstone:

Jag har svårt att se några fördelar med att ansluta z5500 till en dator med spdif.

Så du menar att jag får mest utav att köra på de analoga istället ?

Visa signatur

Cause I'm a Dreamhacker yes I am
[ Gigabyte GTX460 @ 980 Mhz , 2500K @ 4,7 Ghz ]

Permalänk
Medlem

Bumpar den här. Är det fortfarande Asus Xonar D1 som gäller om man vill ha ett OK kort till z-5500? Tänkte koppla analogiskt. Har bara PCI slot ledig =/ Är mest till för musik och film tittandes. Men även spel lite då och då. Inte på nån seriös nivå

http://www.inet.se/artikel/6303358/asus-xonar-d1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fimp3n:

Bumpar den här. Är det fortfarande Asus Xonar D1 som gäller om man vill ha ett OK kort till z-5500? Tänkte koppla analogiskt. Har bara PCI slot ledig =/ Är mest till för musik och film tittandes. Men även spel lite då och då. Inte på nån seriös nivå

http://www.inet.se/artikel/6303358/asus-xonar-d1

Svar ja!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Svar ja!.

Ok tack Blir att beställa på Måndag.