Permalänk

Köpråd 22" med 16:10 i bildformat

Som titeln lyder så är jag ute efter en 22" tft-skärm med 16:10's bildformat.
1680*1050's maxupplösning och max 5ms, helst 2-3.
Maxpris: 2000kr

Har själv kollat runt lite efter 16:10 skärmar, men verkar klent med dom på marknaden.
Vad jag kan se så är det mest 16:9 skärmar som finns..
Och anlednigen varför jag inte vill ha en 16:9 skärm är för att jag tycker det blir så mycket yta på sidorna
som inte används.

Är tacksam för svar!

/Patrik

Permalänk
Permalänk

Intressant.. Men tycker ändå det finns väldigt, väldigt få 16:10 skärmar nu för tiden.
Hur kommer det sig?
Har en bild här på en skärm med 16:9's bildformat.
I det här fallet är det Blocket.se som visas, och själva blocket är endast i mitten, ytorna på sidorna används ju inte.
Är det så på alla 16:9 skärmar? elller går det att ändra?

Permalänk
Medlem

Japp så är det men det beror på sidans uppbyggnad, 16:10 har ju sina nackdelar själv så det är bara att välja om du ska ha ett format som gör blocket marginellt bättre eller ett som är standard

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Att det blir en massa tomrum på sidorna har endast att göra med vilken upplösning man kör (om man räknar bort att man faktiskt kan zooma i de flesta webbläsare). Horisontellt är det lika mycket tomrum på en skärm i 16:9 med en upplösning på 1920x1080 som på en skärm i 4:3 med en upplösning på 1920x1440.

Någon konkret 22" skärm kan jag dock inte tipsa om då jag själv inte har satt mig in i den storleken.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Japp så är det men det beror på sidans uppbyggnad, 16:10 har ju sina nackdelar själv så det är bara att välja om du ska ha ett format som gör blocket marginellt bättre eller ett som är standard

16:10 är wide standard för datorer, sen att 16:9 som är tv/video wide har slagit igenom även på PC sidan pga att det tilltalar Svenssons är både trist och irriterande enligt mig. Då jag tycker att 16:10 är ett mycket behagligare format.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

16:10 är wide standard för datorer, sen att 16:9 som är tv/video wide har slagit igenom även på PC sidan pga att det tilltalar Svenssons är både trist och irriterande enligt mig. Då jag tycker att 16:10 är ett mycket behagligare format.

Håller med dig.. Jag föredrar verkligen 16:10 .. Har du inget tips vad man kan köpa för skärm?
Inte allt för dyr, hade tänkt ett maxpris på 2000kr.

Permalänk
Medlem

Sådär blir det om man spelar Tibia

Nejmen blocket har börjat se skit mysko ut, tycker att deras nya design är as jobbig.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk

Fördelen med 1920x1080 skärmar är väl att du kan lägga upp 2 blocket fönster brevid varandra.

Jag förstår inte riktigt problemet med att "inte använda ytorna" som du pratar om. Däremot är 1920x1200 att föredra då man får ytterligare lite yta på höjden. Men att köpa en 1680x1050 skärm ser jag ingen större mening med (om den inte är billigare).

Är allt du ska göra på skärmen att titta på blocket? Du kan säkert hitta på något att använda den extra ytan till, du behöver ju inte surfa i maximerat läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ptriksjdin:

Intressant.. Men tycker ändå det finns väldigt, väldigt få 16:10 skärmar nu för tiden.
Hur kommer det sig?
Har en bild här på en skärm med 16:9's bildformat.
I det här fallet är det Blocket.se som visas, och själva blocket är endast i mitten, ytorna på sidorna används ju inte.
Är det så på alla 16:9 skärmar? elller går det att ändra?
http://img718.imageshack.us/img718/9975/skrmen.jpg

få och få...själv hittar jag 128 stycken 16:10 skärmar på prisjakt.

TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

sen att blocket (skitsajt som verkar ha designats av en blind jäkel) inte använder hela ytan beror helt och hållet på blockets dåliga design, har inget med skärmen att göra.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Fixxxer22:

Fördelen med 1920x1080 skärmar är väl att du kan lägga upp 2 blocket fönster brevid varandra.

Jag förstår inte riktigt problemet med att "inte använda ytorna" som du pratar om. Däremot är 1920x1200 att föredra då man får ytterligare lite yta på höjden. Men att köpa en 1680x1050 skärm ser jag ingen större mening med (om den inte är billigare).

Är allt du ska göra på skärmen att titta på blocket? Du kan säkert hitta på något att använda den extra ytan till, du behöver ju inte surfa i maximerat läge.

För mig räcker det att ha 1 fönster öppet i taget, jag föredrar helt enkelt 16:10 när jag sitter framför datorn.
När jag kollar på tv föredrar jag helt klart 16:9 eftersom det är mer anpassat efter just film enligt mig..
Hade jag därimot varit en sån som ofta ser på film på datorn, då hade nog 16:9 varit ett givet val, men nu är det inte så. Jag surfar och spelar en del spel..

Permalänk
Skrivet av edberg24:

Sådär blir det om man spelar Tibia

Nejmen blocket har börjat se skit mysko ut, tycker att deras nya design är as jobbig.

Haha, jo jag vet, blir grått på sidorna när man lirar tibia
Jo, men det är inte bara blocket, utan dom flesta sidorna blir centrerade i mitten av skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

på det flesta webbläsare så zoomar man in bilden så hemsidan man är inne på tar upp bildens brädd!

ctrl+scroll på musen
eller
ctral+pluss knappen

alternativet är ju att köpa en skärm med pivot så att man vrider den på högkant. då får man mycket utrymme häjdled.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Skrivet av CrAcKman:

på det flesta webbläsare så zoomar man in bilden så hemsidan man är inne på tar upp bildens brädd!

ctrl+scroll på musen
eller
ctral+pluss knappen

alternativet är ju att köpa en skärm med pivot så att man vrider den på högkant. då får man mycket utrymme häjdled.

Okej! Någon som kan ladda upp en bild på tex Blocket.se där bilden är zoomad så att all yta fylls ut?
Med en 16:9 skärm alltså. Har inte testat det på en 16:9

Permalänk

Själv tycker jag att informationen blir för utspridd om man zoomar in hela vägen.

Måste du surfa i fullskärm? Och även om du surfar på en 16:10 så får du ju en hel del yta som inte används där med?

Jag håller med om att det ofta inte fungerar att surfa i fullskärm på en 16:9 skärm. Olika hemsidor har olika inställningar. I sweclockers forum till exempel så blir texten för lång men du får istället upp bilder med högre upplösning. På andra sidor gör inställningarna att utrymme inte används som på blocket. Men du kan ju använda den extra ytan till vad som helst.

På min 19" 1280x1024 tft får jag 5 cm över på sidorna när jag surfar på blocket...

Som CrAcKman säger så finns ju alternativet att köpa en Pivot skärm där du kan ställa den på högkant när du surfar.

Om du köper en 16:10 skärm med 1920x1200 pixlar (istället för 1920x1080) så kommer du få lika mycket oanvänt utrymme på varje sida av blocket.se ändå. 16:9 eller 16:10 har alltså ingen betydelse för hur hemsidan visas på skärmen.

Om du inte vill ha oanvänt utrymme är det bästa för dig att köpa en begagnad 4:3 TFT eller att köra på en Pivot skärm.

Men fundera istället på fördelarna med att ha mer utrymme på skärmen än att sätta fokus på en sån skitsak (enligt mig). När både utbudet är bättre och priserna är billigare så kanske det är värt att fundera på om det inte fungerar att surfa på till exempel halva skärmen istället.

Själv sitter jag med filmklipp på högra sidan av skärmen och med sweclockers på vänstra, detta fungerar aldeles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Fixxxer22:

Själv tycker jag att informationen blir för utspridd om man zoomar in hela vägen.

Måste du surfa i fullskärm? Och även om du surfar på en 16:10 så får du ju en hel del yta som inte används där med?

Jag håller med om att det ofta inte fungerar att surfa i fullskärm på en 16:9 skärm. Olika hemsidor har olika inställningar. I sweclockers forum till exempel så blir texten för lång men du får istället upp bilder med högre upplösning. På andra sidor gör inställningarna att utrymme inte används som på blocket. Men du kan ju använda den extra ytan till vad som helst.

På min 19" 1280x1024 tft får jag 5 cm över på sidorna när jag surfar på blocket...

Som CrAcKman säger så finns ju alternativet att köpa en Pivot skärm där du kan ställa den på högkant när du surfar.

Om du köper en 16:10 skärm med 1920x1200 pixlar (istället för 1920x1080) så kommer du få lika mycket oanvänt utrymme på varje sida av blocket.se ändå. 16:9 eller 16:10 har alltså ingen betydelse för hur hemsidan visas på skärmen.

Om du inte vill ha oanvänt utrymme är det bästa för dig att köpa en begagnad 4:3 TFT eller att köra på en Pivot skärm.

Men fundera istället på fördelarna med att ha mer utrymme på skärmen än att sätta fokus på en sån skitsak (enligt mig). När både utbudet är bättre och priserna är billigare så kanske det är värt att fundera på om det inte fungerar att surfa på till exempel halva skärmen istället.

Själv sitter jag med filmklipp på högra sidan av skärmen och med sweclockers på vänstra, detta fungerar aldeles utmärkt.

Okej, jo jag förstår vad du menar. Det är väl jag som är ovan det hela bara Får se hur jag gör tack!

Permalänk
Medlem

Om man snabbt kollar så kanske LG W2220P
eller Dell UltraSharp 2209WA kan vara något?

Skulle undvika TN paneler om jag vore dig

Permalänk

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestandaskärm med IPS-panel - Specifikationer

Skulle jag valt isf och försökt vänja mig vid bredare skärm

Funderar på att köpa den själv... Sitter med en 21.5" Benq TN skärm som inte ens har dvi.

Permalänk
Medlem

Jag har själv gått och funderat på en Dell 2209WA eller LG W2220P. Nu har jag upptäckt att en Dell U2311H kostar lika mycket som 2209:an, och då kan man ju tycka att den ger mer för pengarna. Mitt problem är att jag sitter på ett grafikkort (460 GTX) som skulle funka ok i spel i 1600x1050 men antagligen inte så bra i 1920x1080. Hur blir bildkvalitén på en större skärm om man kör en lägre upplösning än native? Dvs om jag skulle spela spel på den större skärmen U2311H i lägre upplösning än 1920x1080?

Kan tillägga att jag egentligen tycker 16x10-formatet är trevligare på en datorskärm än 16x9, film tittar jag på tv:n.