Hög ljudnivå/fläktljud - ska garantin täcka det? Vad är acceptabelt?

Permalänk
Medlem

Hög ljudnivå/fläktljud - ska garantin täcka det? Vad är acceptabelt?

Har för ett tag sedan investerat i en mediespelare vars fläkt är väldigt högljud och ger ifrån sig ett vinande ljud, som överröstar ljudet från tv. Vad gäller i såna här fall? Kan tänka mig att acceptabel ljudnivå är subjektivt, men att det bör finns några gränser.

Saken är den att jag har haft maskinen på reparation för just fläktljudet (+ playback-problem), men för fläkten fick jag till svar att det "skulle vara" så. Jag har tidigare hört att folk har klagat på Xbox 360s (Slim), vars strömadapter gav ifrån sig ett högt fläktljud, bör/täcks sånt även av garantin?

Permalänk
Medlem

Ström adaptern har ingen fläkt på 360s, har jag för mig.

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du vad det är för fläkt i den?

I farsgubbens vinkyl satt en alldeles vanlig 120mm, så han köpte helt enkelt en ny sån på Kjell och slängde in..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loako:

Ström adaptern har ingen fläkt på 360s, har jag för mig.

Slim har det, det var denna tråd jag tänkte på:
Högljudd fläkt (nätadaptern 360 Slim) - Minhembio forum

En del ha tysta nätagg, andra inte.

Skrivet av Leifson:

Vet du vad det är för fläkt i den?

I farsgubbens vinkyl satt en alldeles vanlig 120mm, så han köpte helt enkelt en ny sån på Kjell och slängde in..

Har tänkt på det också, men har garanti kvar som jag inte vill sabba. Speciellt inte om jag kan få det täckt via garantin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neaten:

Slim har det, det var denna tråd jag tänkte på:
Högljudd fläkt (nätadaptern 360 Slim) - Minhembio forum

En del ha tysta nätagg, andra inte.

Har tänkt på det också, men har garanti kvar som jag inte vill sabba. Speciellt inte om jag kan få det täckt via garantin.

Det är väl värt att ringa / maila tillverkaren och fråga vad som gäller isåfall. Du kanske helt enkelt fått ett måndagsexemplar, och att de inte ska låta så.

Annars kan du ju försöka leta reda på en likadan låda som du har i någon affär av typen Mediamarkt / Elgiganten, och jämföra ljudnivån.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.