Permalänk

Lagrings fråga

Hej! Jag har nu fyllt min dator med hdd. Jag skulle vilja ha en separat burk som man kan fylla med hdd och sedan bara dra en sata kabel till datorn och ha tillgång till alla diskar. Om jag gissar rätt så är det vad en DAS är som kostar otroligt mycket. Jag har även funderat på NAS men där brukar man inte få in mer än 4-5 hdd ar. Går det att lösa mitt problem på ett bra sätt som inte är för dyrt?

Thx!

Permalänk
Inaktiv

Nytt chassi + Kontrollerkort med flera SATA-kontakter kanske är att tänka på? T.ex ett Fractal Design XL kanske skulle räcka ett tag?

Permalänk
Medlem

En filserver alltså. Själv har jag tryckt i 10 stycken lagringsdiskar i ett Antec 300 som agerar filserver. Med gigabitnätverk funkar detta bra. Ett tips är att sätta hårddiskar i platserna för DVD-enheter (vem behöver DVD-läsare nu för tiden förresten). Jag skaffade mig en "hårddiskkylare" från Lian Li för ändamålet:
Lian Li hårddiskkylare för 4x3,5, EX-34N, svart | Indomo Online AB
Samt återanvände ett gammalt PCI-SATA kontrollerkort jag hade liggandes.

Filservern är en vanlig enkel dator med många SATA-anslutningar på moderkortet. Behövs inget grafikkort om man väljer något billigt moderkort med inbyggd grafik. Behövs inte skärm eller tangentbord heller när man väl installerat operativsystemet och ssh server så kan man styra allt via nätverket sedan. För att slippa köpa operativsystem och för att få en stabilare server så väljer man något med öppen källkod såsom Linux, FreeBSD eller kanske FreeNAS.
Filerna kan man sedan dela ut med t.ex. samba server så kommer man lätt åt dem via nätverket.

Alternativet är att trycka i flera hårddiskar i din befintliga dator, t.ex. med hårddiskadaptern jag länkade till. Man kan förstås också köra med externa hårddiskar. Man kanske inte alltid måste ha tillgång till alla filer online?

Permalänk

Jag behöver inte ha det ut på nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomasbtk:

Jag behöver inte ha det ut på nätverket.

Jag antar att du vill kunna ansluta till den, eller? Nätverkskabel är enklast och bäst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ett nätverkskort som fungerar utan PC. Allt du behöver är ström till det.
Anslutningar: 10/100 Fast Ethernet och USB 2.0
Kan kanske vara nånting för dig.

products

Permalänk

Jag behöver inte ha tillgång till hdd över nätverket. Jag vill ju ha sata kabel helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomasbtk:

Jag behöver inte ha tillgång till hdd över nätverket. Jag vill ju ha sata kabel helst.

Jag förstår absolut inte varför, men då är det bara att börja leta dyra speciallösningar eftersom du ska ha många diskar som går via en sata-kabel.

Om du får nätverksåtkomst på köpet och lägre pris, vad är det att fundera på?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ok. Det är ju inte fel att kunna nå det via nätverk. Det jag är orolig för är om man ska spela upp fullhd filmer. Går det genom nätverk utan lagg?

Permalänk
Medlem

Det beror på din router!

Permalänk

fins det inte gågon sorts adapter dör man kan kopla in flera hdd och får en sata ut? Då behöver man ju bara ett nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flugund:

Det beror på din router!

Vad har routern med detta att göra? Han ska väl inte titta över internet?

Skrivet av thomasbtk:

ok. Det är ju inte fel att kunna nå det via nätverk. Det jag är orolig för är om man ska spela upp fullhd filmer. Går det genom nätverk utan lagg?

Med gigabit, ja, utan problem. 100mbit kan bli problem om vi talar riktig fullHD, dvs runt 50mbits/s.

Skrivet av Djin:

Ett nätverkskort som fungerar utan PC. Allt du behöver är ström till det.
Anslutningar: 10/100 Fast Ethernet och USB 2.0
Kan kanske vara nånting för dig.

products

100mbit för riktig fullHD upplever jag som i minsta laget, iaf om man vill ha 100% störningsfritt.

Skrivet av thomasbtk:

fins det inte gågon sorts adapter dör man kan kopla in flera hdd och får en sata ut? Då behöver man ju bara ett nätagg.

Inte vad jag sett. Har svårt att se hur en enkel adapter ska kunna fungera. Sata är inte uppbyggt som t ex firewire där du kan koppla ihop hur många diskar du vill i en kedja, utan extra krångel.

Felcitering
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var mycket till dumheter i svar i den här tråden. snabb lektion.

DAS - Direct Attached Storage
NAS - Network Attached strage

Det trådskaparen frågar efter är ett DAS. Ett NAS skulle ju visserligen fungera, men är ju långsamt, om man jämför med DAS. Nätverkskabel är ju varken enklast eller bäst, åtminstone inte om man pratar om prestanda. ESATA är ju gjort för just det här, varför inte använda det?

Vidare har routern inget med nätverkets prestanda att göra, såvida man inte väljer att sätta sitt NAS på utsidan av sin router. Varför man skulle göra det övergår mitt förstånd. Dlla routrar som sålts senaste 7-årsperioden har minst 10/100Mbit/s switchportar vilka klara åtminstone wire-speed (dvs 100 Mbit/s). Inget HD-material som trådskaparen har kräver mer än 30Mbit/s, så av den anledningen skulle ett NAS fungera alldeles utmärkt. Har man däremot inte användning för nätverksfunktionerna, kanske för att man bara har en dator, så är det ju onödigt komplicerat. Då hade jag satas på ett DAS i någon form, företrädesvis Esata-anslutet (billigt och snabbt). Jag vet ju inte vad trådskaparen tycker är dyrt, men en Drobo S med fem platser kostar ju inte mer än 5500:- exkl moms. 4-5 HDD á 3TB ger ju en 10--12TB användbart utrymme. Räcker för en hel del HD-filmer... Det är ju bara att köpa fler om man vill lagra mer.

Permalänk
Medlem

PS Det finns ju billigare lösningar för ESATA om man nu tycker DRobo:n är för dyr... 5-Bay eSATA Port Multiplier Enclosure, SBOX-PTL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biggles:

Det var mycket till dumheter i svar i den här tråden. snabb lektion.

DAS - Direct Attached Storage
NAS - Network Attached strage

Det trådskaparen frågar efter är ett DAS. Ett NAS skulle ju visserligen fungera, men är ju långsamt, om man jämför med DAS. Nätverkskabel är ju varken enklast eller bäst, åtminstone inte om man pratar om prestanda. ESATA är ju gjort för just det här, varför inte använda det?

Vidare har routern inget med nätverkets prestanda att göra, såvida man inte väljer att sätta sitt NAS på utsidan av sin router. Varför man skulle göra det övergår mitt förstånd. Dlla routrar som sålts senaste 7-årsperioden har minst 10/100Mbit/s switchportar vilka klara åtminstone wire-speed (dvs 100 Mbit/s). Inget HD-material som trådskaparen har kräver mer än 30Mbit/s, så av den anledningen skulle ett NAS fungera alldeles utmärkt. Har man däremot inte användning för nätverksfunktionerna, kanske för att man bara har en dator, så är det ju onödigt komplicerat. Då hade jag satas på ett DAS i någon form, företrädesvis Esata-anslutet (billigt och snabbt). Jag vet ju inte vad trådskaparen tycker är dyrt, men en Drobo S med fem platser kostar ju inte mer än 5500:- exkl moms. 4-5 HDD á 3TB ger ju en 10--12TB användbart utrymme. Räcker för en hel del HD-filmer... Det är ju bara att köpa fler om man vill lagra mer.

Jag anser nätverkskabel är enklast och bäst utifrån smidighet (obegränsad kabellängd), konfigurerbarhet osv, och utifrån pris (enkel dator blir klart billigast).

FullHD för mig ligger inte så väldigt långt under 50mbit/s och jag upplever 100mbit nätverk som i minsta laget när jag provat det. Gigabit, aldrig några problem.

5500+moms tror jag är helt uteslutet för TS, med tanke på egna förslag om enkel adapter+enbart nätagg, men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

Permalänk

Jag har kollat på DAS på komplett. Där var det svindyrt. Var bara utrustning för företag mm. Men jag kollade på Drobo S. Den verkar vara exakt vad jag letar efter. Den hade ju även sata utgång villket är bra.
Tack för det bra förslaget!

Bara en extra koll. Hur går det att kolla på fullHD1080p via usb 2.0 från extern hdd? går det utan att det fryser mm?

Permalänk
Medlem

FullHD1080p är normalt sett ganska mycket komprimerat och exemplet på 50 Mbit/s som nämndes tidigare i tråden är i extremfall. 50 Mbit/s motsvarar ungefär 6 MB/s. En extern hårddisk via USB2 brukar ligga runt 30 MB/s vilket alltså är 5 gånger snabbare.

50 Mbit/s gäller alltså bluray och liknande. Om du däremot sitter och redigerar video och skyfflar videofiler med låg kompression avsedda för redigering snackar vi andra siffror. Men mitt intryck är att du bara vill titta på färdiga filmer som du lagrat undan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

FullHD1080p är normalt sett ganska mycket komprimerat och exemplet på 50 Mbit/s som nämndes tidigare i tråden är i extremfall. 50 Mbit/s motsvarar ungefär 6 MB/s. En extern hårddisk via USB2 brukar ligga runt 30 MB/s vilket alltså är 5 gånger snabbare.

50 Mbit/s gäller alltså bluray och liknande. Om du däremot sitter och redigerar video och skyfflar videofiler med låg kompression avsedda för redigering snackar vi andra siffror. Men mitt intryck är att du bara vill titta på färdiga filmer som du lagrat undan.

Det enda att fundera över gällande USB och 1080p är om man kör mjukvaruavkodat med en CPU som ligger på gränsen. EFtersom USB är beroende av CPUn kan det bli hackigt av den anledningen. Även här talar jag av egen erfarenhet. Firewire fungerar tex klart bättre.

Det finns en hel del 1080p som ligger och sniffar på de siffror jag nämnde, så extremfall vet jag inte. Vill man ha kvalitet i actionscener så krävs det duktigt med bitar med 1080p. Filstorlekarna blir ju därefter, så man ser det ju redan där.

Visa signatur