Förlängningskabel

Permalänk
Medlem

Förlängningskabel

Tjena, jag skulle sätta mig ner att montera på min grafikkortskylning och upptäcker att fläktkontakten inte når till där man ska plugga in den på moderkortet. Jag har adaptrar med så jag kan använda en kabel från nätagget för tillfället, men skulle vilja kunna anpassa fläkt hastigheten med MSI Afterburner, så jag undrar helt enkelt om någon vet om de går att få tag på en förlängingskabel som passar till dessa lite speciella kontakter.

Kontakten ser ut såhär

Permalänk

Varför kan du inte montera den på grafikkortet?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Varför kan du inte montera den på grafikkortet?

Sladden når inte. Hade ett likadant kort tidigare men de gick sönder så fick nytt på garantin vilket inte var från samma tillverkare och denna gången så var inte upplägget på grafikkortet inte den samma så sladden när inte till uttaget på grafikkortet helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av LaZi3b0y:

Sladden når inte. Dom som hade ett likadande kort tidigare men de gick sönder så fick nytt på garantin men denna gången så var inte upplägget på grafikkortet den samma så sladden när inte till uttaget på grafikkortet helt enkelt.

Aha, mindre bra.

Har aldrig sett en extender för just den där kontakten, dom är ju somsagt inte vanligast.
Går ju alltid meka ihop något själv om man bara tar sig för att göra det.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Aha, mindre bra.

Har aldrig sett en extender för just den där kontakten, dom är ju somsagt inte vanligast.
Går ju alltid meka ihop något själv om man bara tar sig för att göra det.

Ja satt just och funderade på de, om man inte kunde pilla ihop något själv. Har dock inte en aning vart man ska börja. :S

EDIT: Har en likadan fläkt liggandes fast till ett annat grafikkort, vilket jag är nästan helt hundra på har likadana kontakter. Kan jag använda mig utav den på något sätt?

Permalänk
Entusiast

Är det en standard 3 pins fläktkontakt?

Prova en sådan här i så fall: Kjell & Company - 38685 - Förlängningskabel för fläkt
Finns i de flesta välsorterade datorbutiker med.
Zalman EC1 3-pins förlängningskabel - Inet.se

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Är det en standard 3 pins fläktkontakt?

Prova en sådan här i så fall: Kjell & Company - 38685 - Förlängningskabel för fläkt
Finns i de flesta välsorterade datorbutiker med.

Tyvärr så är det ingen standard fläkt 3pins kontakt. :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LaZi3b0y:

Tyvärr så är det ingen standard fläkt 3pins kontakt. :/

Tjah... är du lite händig kan du använda en sådan kabel och koppla själv. Följ färmärkningen bara. Det är tre trådar: 12V, Jord och retursignal.

EDIT:
Ser nu att det är en 4 pins kontakt.
Det verkar vara så kallad PWM-styrning på den fläkten.
Färgkoderna är i regel följande:

<Pin> <Signal> <Color> Pin 1: GND Black Pin 2: 12 V Yellow Pin 3: Sense Green Pin 4: Control Blue

Dokument angående denna standard hittar du här:
http://www.formfactors.org/developer/specs/REV1_2_Public.pdf

Frågan är om din grafikkortkylning följer Industri-standard eller någon lokal asiatisk standard

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Tjah... är du lite händig kan du använda en sådan kabel och koppla själv. Följ färmärkningen bara. Det är tre trådar: 12V, Jord och retursignal.

EDIT:
Ser nu att det är en 4 pins kontakt.
Det verkar vara så kallad PWM-styrning på den fläkten.
Färgkoderna är i regel följande:

<Pin> <Signal> <Color> Pin 1: GND Black Pin 2: 12 V Yellow Pin 3: Sense Green Pin 4: Control Blue

Dokument angående denna standard hittar du här:
http://www.formfactors.org/developer/specs/REV1_2_Public.pdf

Frågan är om din grafikkortkylning följer Industri-standard eller någon lokal asiatisk standard

Det där är färgkoderna för en vanlig 4-pins, den TS har är ej en sådan och jag gissar på den har andra färger också med andra specifikationer.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

Hittar du ingen förlägnare är det juh inte så svårt att förlänga sladden du har, allt som behövs är juh en lödkolv/lödpenna och lite sladdar.

Fungerar iof utan lödning om man använder sockerbitar

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.