Permalänk

Lagg på wow

Jag kör på en hyfsat ny dator som klarade max grafiken på wow alltid utan att ha låg fps sen när cata kom så har min fps sjunkit till 30-40 fps på max och på low får jag upp ca 100 fps.
Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på och hur jag kan fixa de.

Jag kör med:
Grafikkort: Crossfire ATI 4870
Processor: AMD Phenom(tm) II X3 720
RAM: 4 GB (Vet ej märke)
Hårddiskar: 100Gb (Vet ej märke) En 400 Gb (vet ej märke)
Operativ system: Windows 7 Ultimate (64-bit)

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Till att börja så har all grafik förbättrats med Cata. Sen så kan det ju vara så att ATI i ditt fall ligger efter med drivrutiner till det senaste.
30-40 fps är för övrigt inte lagg Allt över 25 tycker inte jag upplevs som lagg på något sätt

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skulle kalla 30-40 fps som lagg, men är det de allra lägsta värdet du får eller högsta värdet? för kan tänka mig om du ligger på runt 30 fps utan någon speciell aktivitet kan du nog få ganska tunga fps problem vid raids

Permalänk

Har upplevt samma problem som dig i wow för ett par år sedan när jag hade ett nyinskaffat GTX 285. Med mitt då fd grafikkort 8800gt fick jag bättre fps än med det nya GTX 285 som egentligen är oerhört mycket bättre. Jag ställde frågor på både Nvidia och Blizzards forum. Blizzard sa att Nvidia inte hade bra drivrutiner för WoW och Nvidia sa att Blizzard inte hade fixxat stöd för GTX 200 serien än... vilket de fortfarande inte har gjort ordentlig.

...sen har du ju inte världens superprocessor heller. Tycker du ska vara nöjd med din FPS

Permalänk

100 fps på low? ja problem solved sätt wow på low eller lite över om du har en 60hz skärm då du inte behöver mer än 60 då iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varannan tråd här på sweclockers tycks handla om låg fps i wow...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Bort med V-sync (sjukt onödigt)
Bort med High shadow quality (sjukt fult med high, iaf sist jag spelade)

Permalänk
Medlem

För en kille som är van vid 100+ eller 80+, så är 30-40-50fps jävla lagg.

Permalänk
Skrivet av p0k:

För en kille som är van vid 100+ eller 80+, så är 30-40-50fps jävla lagg.

Nej. Du kommer ändå inte märka någon skillnad förutom på fps mätaren om du inte ska spela i 3D på 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0k:

För en kille som är van vid 100+ eller 80+, så är 30-40-50fps jävla lagg.

Det du säger är att filmer alltså laggar? då en standard film ligger på runt 23fps. Och 100+ fps? ditt öga hinner inte ens uppfatta så många bilder i sekunden så du bör inte märka någon skillnad på 100 fps eller 50 fps

Permalänk
Skrivet av hagert15:

Det du säger är att filmer alltså laggar? då en standard film ligger på runt 23fps. Och 100+ fps? ditt öga hinner inte ens uppfatta så många bilder i sekunden så du bör inte märka någon skillnad på 100 fps eller 50 fps

Har hört att ögat uppfattar ~60 fps. Vet dock inte om detta är sant med tanke på att filmer som sagt ligger runt ~23-26.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Har hört att ögat uppfattar ~60 fps. Vet dock inte om detta är sant med tanke på att filmer som sagt ligger runt ~23-26.

Hur snabbt hjärnan hinner uppfatta bildskiften beror helt på ljusförhållanden och vilka färger som förekommer. Spelfilm och TV har i grundutförande 24 respektive 25Hz (FPS)...glödlampan i taket flimrar med 50Hz...hjärnan kan under "gynnsamma" förhållanden uppfatta 200Hz...

50Hz (FPS) är fullt tillräckligt i de sammanhang vi talar om nu...för övrigt; skilj på "lagg" och FPS...

Permalänk

Grejjen är den typ när jag snurrar runt så laggar det rätt mycket har testat att ta bort vertical sync och även en del andra settings som jag har läst har funkat för andra, Och det är skillnad på 30-40 en polare som typ har samma data ligger på ca 100 fps konstant

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

"Lagg" är tidsfördröjning... (se Latens). Lagg är utanför din kontroll då möjliga felkällor är t.ex. problem med din Internetuppkoppling eller att Blizzards server är överbelastad...

Lite svårt att riktigt förstå vad du menar, men misstänker att du har låg framerate...

Om du hade OK framrate innan Cata, men fått sämre efteråt installation (och INTE gjort något däremellan) så låter det som ett optimeringsproblem. Har inte kört WoW de senaste månaderna, men det är fullt möjligt att Blizzard har lite patchar som måste släppas innan det flyter igen...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

"Lagg" är tidsfördröjning... (se Latens). Lagg är utanför din kontroll då möjliga felkällor är t.ex. problem med din Internetuppkoppling eller att Blizzards server är överbelastad...

Lite svårt att riktigt förstå vad du menar, men misstänker att du har låg framerate...

Om du hade OK framrate innan Cata, men fått sämre efteråt installation (och INTE gjort något däremellan) så låter det som ett optimeringsproblem. Har inte kört WoW de senaste månaderna, men det är fullt möjligt att Blizzard har lite patchar som måste släppas innan det flyter igen...

orka vara petig...
Om du spelar ett spel och FPS droppar plötsligt vad säger du ?
1. Fan grabbar va det började lagga!
2. Fan grbbar va min frames per second rate droppade!

Permalänk
Medlem

Petig?
Det är ju två helt olika problem...med helt olika lösningar...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Petig?
Det är ju två helt olika problem...med helt olika lösningar...

Ja det är sant men alla förstår vad TS menar eftersom att han skriver att hans FPS är låg. Dessutom är väll "lagg" det vanligaste ordet för låg fps också i vardagligt språk.

EDIT: Fan va off-topic det blev xD

Permalänk

Jag menar att det fps droppar till ca 15 om jag snurrar runt snabbt och liknande

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Men du hade inte det problemet innan Cata? (med samma dator och inga nyinstallerade program däremellan?)

Permalänk

Nepp, min fps sjönk som fan efter jag installerat Cata och inga program som jag kan komma på

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Jag menar att det fps droppar till ca 15 om jag snurrar runt snabbt och liknande

Jo det har jag märkt med, min fps droppar också om jag snurrar runt snabbt, men vetefan vad det beror på.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Har man hög view distance så har det ju inverkan då det skall laddas in , likaså har man inte så mycket minne på grafikkortet så måste texturer laddas in och det inverkar då man snurrar runt.

Men iallafall , mina erfarenheter efter att Cataclysm kommit är att om man kör windowed mode och/eller swappar ofta från wow in till andra program som webläsare mm så verkar grafikdrivarna ganska snabbt flippa ur och sänka prestandan till spelet.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Har du problem när du spelar i Dungeons? Eller är det bara i städer som t.ex Stormwind (Här droppar min FPS, men inte så krafitgt som du verkar ha!). Testa dig fram och mixtra med inställningar, Testa att köra på low, medium, high och ultra för att se skillnad på vanlig och dropps. Kan vara så att drivrutinerna inte är uppdaterade. Jag har hört (vet inte om det stämmer) att många har problem med just ATI i sammanhanget World of warcraft och dess fps.

Jag körde på min Macbook pro 13" på medium/high (utan shadow) men efter uppdateringen verkar den inte klara av allt som jag vill. Jag får väldigt låg FPS där jag hade helt "okej" förut. Jag upplevde små hack när grafiken skulle laddas in etc.

PS: Vet att det kanske inte är någon direkt lösning, men hoppas det hjälper dig till en lösning!

Med vänliga hälsningar
Marcus Andersson