hur mycket bandbredd är tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Har även jag 100/100 via Bahnhof i Kiruna, får ut 96 ner och 86 upp, vilket är helt utmärkt. Men vad man märkt så är oftast min egna lina tillräcklig, medans hemsidornas/servrarnas linor inte riktigt räcker till vid större nerladdningar.
100/100 passar mig alldeles utmärkt, tror jag skulle bli lite kinkig att behöva gå tillbaks till 10/10 eller lägre.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt på att gå ner i hastighet på grund av priset. Betalar ca 500kr per månad för 100/100 och skulle kunna få 100/10 för 399kr, men jag tror nog att jag skulle sakna de där 90Mbiten i upload isåfall, så det har inte blivit något byte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Jag sitter på 2/2 fiber i lägenheten i sundsvall (mitthem/stubo = ingår i hyran).
Jobbigt att streama/ladda ner filer/skypea och ett flertal andra tjänster samtidigt. Funkar helt enkelt inte.
Men ska troligen fixa 100/100 snart. Kostar 73kr/mån i 3 månader sen 146kr/mån. Bahnhof.

Lite offtopic.
Ni som har 100/100 bahnhof. Funkar det bra?

Jag har aldrig haft några problem. Har aldrig kommit under 90/85 med max 8ms i ping och 5ms jitter på snart ett år med Bahnhof. Så man ska la inte klaga.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av cr1ll3:

Jag har 100/100 bahnhof via mitthem/servanet och , det fungerar riktigt bra hos mig iaf

Skrivet av No.1:

Har även jag 100/100 via Bahnhof i Kiruna, får ut 96 ner och 86 upp, vilket är helt utmärkt. Men vad man märkt så är oftast min egna lina tillräcklig, medans hemsidornas/servrarnas linor inte riktigt räcker till vid större nerladdningar.
100/100 passar mig alldeles utmärkt, tror jag skulle bli lite kinkig att behöva gå tillbaks till 10/10 eller lägre.

Skrivet av Ant3:

Jag har aldrig haft några problem. Har aldrig kommit under 90/85 med max 8ms i ping och 5ms jitter på snart ett år med Bahnhof. Så man ska la inte klaga.

Ja jag ska troligen ta bahnhof. Verkar ju som det funkar bra.
Jag kommer också ha genom Mitthem(StuBo)/ServaNet.

Permalänk
Medlem

Konstigt att vissa sitter med Bahnhof 100/100 när jag bara kan få 100/10 av dom. Där jag bor kan man välja mellan 4-5 olika operatörer i stadsnätet, men endast ePhone som jag har nu erbjuder 100/100. Alla andra inklusive Bahnhof kan bara ge 100/10. Undrar hur dom förklarar det med tanke på att nätet är byggt för att klara 100/100 utan problem. Varenda lägenhet och villa som är ansluten till vårt stadsnät har fiber rakt in i bostaden/lägenheten och i hallen sitter det en fiberkonverter.

Kan det bero på att de inte får tillstånd att erbjuda mer eller vill dom bara inte?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att 200/200 räcker gott o väl idagens läge beror jiu mestadels på vad du har för grejjer och antal grejjer.

Permalänk
Medlem

100/10 här, hade gärna haft snabbare om det fanns möjlighet och om priset var rätt.

Men till frågan, BEHÖVER jag en sådan uppkoppling, förmodligen inte, men det är skönt att att dra en stor fil i 11,5MB/s, det är också skönt att ha 3ms ping (under goda förhållanden), eller att kunna spela FPS online samtidigt som man laddar ned något.

Behöver folk bilar med 300hk, lr 42" tv-apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cryptic:

100/10 här, hade gärna haft snabbare om det fanns möjlighet och om priset var rätt.

Men till frågan, BEHÖVER jag en sådan uppkoppling, förmodligen inte, men det är skönt att att dra en stor fil i 11,5MB/s, det är också skönt att ha 3ms ping (under goda förhållanden), eller att kunna spela FPS online samtidigt som man laddar ned något.

Behöver folk bilar med 300hk, lr 42" tv-apparater?

Nej det behöver man inte, men många är som jag att större är bättre
Jag klarar mig gott med 100/100, men skulle det komma gigabithastighet att välja så är det möjligt att jag slår till bara därför jag kan Samma med bilar. Jag behöver inte en 300HK bil, men det är roligare och snabbare så varför inte. Har man bara råd så. Nu har jag inte råd med någon monsterbil då, så jag får klarar mig med min gamla Saab, men den har i alla fall turbo

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bejje:

Skaffa något snabbare då. Comhem har ju tjänster med högre upload.

Comhem är rätt dyra och vi har det rätt tajt som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Comhem är rätt dyra och vi har det rätt tajt som det är.

men jag har för mig att 10/10 finns. Kan du inte offra lite av downloaden för att få högre upload då? Kan tänka mig att 10/10 borde kosta ungefär som 24/1

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bejje:

men jag har för mig att 10/10 finns. Kan du inte offra lite av downloaden för att få högre upload då? Kan tänka mig att 10/10 borde kosta ungefär som 24/1

Dem har följande:

Bredband small 5
3-5 Mb/s ner - 0.7-1 Mb/s upp = 199 sek

Bredband medium 10
7-10 Mb/s ner - 0,7-1 Mbit/s upp = 279 sek

Bredband large 25
12-25 Mb/s ner - 0.7-1 Mb/s upp = 300 sek

Bredband XXL
50-100 Mb/s ner - 7-10 Mb/s upp = 399 sek

Så egentligen inte utan då blir då en uppgradering, alltså plusa på ca 50 spänn (vi betalar inte ca 300 utan lite mer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Han sitter med SHS vilket är begränsat till en del studentbostäder i närheten av Högskolan i Skövde

De där jävla högskole-eleverna har alla förmåner i stan. Skövde är sämst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Har 8/1 tror jag..
Dock hade jag varit nöjd med 10/10 i dagensläge, får nog bara ut en 4/0,5 som mest

För ett par år sedan hade jag behövt 100/100 nu ser jag knappt någon mening med det.

Sen så kunde ju youtube ta och fixa en lite bättre lite. sen så är vissa aktörer sjukt dyra. ska jag ha fiber så betalar jag nätavgift på ca 300kr månaden och sen ytterliggare 300kr ++för 100710xMbit. tycker jagg är rätt dyrt iaf.
iofs är adsl skiten snordyrt det med.

Förstår inte hur folk kan ha sitt internet så löjligt billigt? visst de kanske är special erbjudande men ändå? under 100kr månaden ?

EDIT:

Fiber ägaren Anslutningsavgift *: 4900 kr Nätavgift 260 kr/mån Ljungby Bredband Upp till 100Mbit/s: 139:-/mån Anslutningsavgift: 200:- Net at once FIBER 100/10 Mbit/s, 84:- FIBER 100/100 Mbit/s, 144:- Anslutningsavgift ??

Var väl lite billigare än jag trodde.
Någon som har erfarenhet av dessa?
verkar inte som det finns andra leverantörer att köpa av häller

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Har 8/1 tror jag..
Dock hade jag varit nöjd med 10/10 i dagensläge, får nog bara ut en 4/0,5 som mest

För ett par år sedan hade jag behövt 100/100 nu ser jag knappt någon mening med det.

Sen så kunde ju youtube ta och fixa en lite bättre lite. sen så är vissa aktörer sjukt dyra. ska jag ha fiber så betalar jag nätavgift på ca 300kr månaden och sen ytterliggare 300kr ++för 100710xMbit. tycker jagg är rätt dyrt iaf.
iofs är adsl skiten snordyrt det med.

Förstår inte hur folk kan ha sitt internet så löjligt billigt? visst de kanske är special erbjudande men ändå? under 100kr månaden ?

EDIT:

Fiber ägaren Anslutningsavgift *: 4900 kr Nätavgift 260 kr/mån Ljungby Bredband Upp till 100Mbit/s: 139:-/mån Anslutningsavgift: 200:- Net at once FIBER 100/10 Mbit/s, 84:- FIBER 100/100 Mbit/s, 144:- Anslutningsavgift ??

Var väl lite billigare än jag trodde.
Någon som har erfarenhet av dessa?
verkar inte som det finns andra leverantörer att köpa av häller

Vart bor du egentligen?
-------------------------------------------------------------------

Yay! Såg nyss att bahnhof har gratis 3 månader nu!

Citat:

KAMPANJ!
Surfa fritt i 3 månader!

Kampanjen gäller mellan 2010-11-01 och 2011-01-31
(Endast nya Bahnhofkunder kan ta del av kampanjen)

Permalänk
Skrivet av Sephinator:

Vart bor du egentligen?

Småland.. ser nu att mitt adls går ut den sista januari.

Tror jag betalar en 250kr för upp till 8 internetz. dock om det är en hoppa av kostnad vet jag inte. inte häller vad ip'tv kostar och vad den isf kostar.

visst blir rätt dyrt att lägga 150kr extra varje månad plus 5tusen i anslutningsavgift

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

sitter själv på 100/10 i vanligt fall dock 10/10 just nu och står inte ut =/ liksom vill man ladda ner något så vill man ha det direkt inte efter 1 timme

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För en vanlig svennebanan användare med en enda dator räcker en 100/100 lina till allt, men har man en del servrar och en filserver så är det långtifrån tillräckligt.

Men allvarligt, du kan inte påstå att du skulle behöva en 500 Mb/s-lina? Visst att du vill kunna skicka en stor fil till en kompis snabbt, men det är långt ifrån underlag för detta påstående.
Men en så snabb lina skulle du i teorin kunna driva ett mellanstort webbhotell.

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

Bor ca 3km från ADSL kabeln, kommunen vägrar att dra kabeln ut till oss (bor på landet) så får sitta med ett fjuttigt 0.50 MOBILT som går via gamla NMT nätet.

Finns det något sätt att övertala kommunen att dra ut en lina hit? F.ö är det bara min familj på de här 3km som skulle använda bredbandet.:P

Har du grävmaskin och kontakter så fråga om du får tillstånd att gräva ner en kabel/slang för fiber till din tomt till närmaste nod.

det är isf det alternativet du har. Telia bygger inte ut sin fasta telefon längre. för dyrt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

De där jävla högskole-eleverna har alla förmåner i stan. Skövde är sämst.

Dock har de (vi) dessa förmåner endast för att de själva har sett till att skapa dem. SHS drivs helt och hållet av frivilliga studenter

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

100/100 duger men gigabit internet vore ju trevligt att tanka i 125 MB/s. Men jag antar att det kommer dröja eftersom hela nätverket måste uppdateras då.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Men allvarligt, du kan inte påstå att du skulle behöva en 500 Mb/s-lina? Visst att du vill kunna skicka en stor fil till en kompis snabbt, men det är långt ifrån underlag för detta påstående.
Men en så snabb lina skulle du i teorin kunna driva ett mellanstort webbhotell.

Många filer, många personer, lämnar det där.
100/100 räcker inte.

Permalänk
Medlem

Just nu: 3g, 64 kbit/s*. Funkar utmärkt till vanlig surf, Youtube och likande undantaget. I princip all nedladdning ryker ju också. Filer större än ett par hundra MB är inte att tänka på. Har innan dess klarat mig bra på 10/1 och siktar på att skaffa 100/10 inom en ganska snar framtid.

Alltså: 64 kbit/s* är tillräckligt, eftersom det enda riktiga behovet jag har är att kolla mail och betala räkningar. Allt utöver det är förströelse.

*Enligt Tre. Tror snarare det är 0,384 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Många filer, många personer, lämnar det där.
100/100 räcker inte.

Kom igen nu, tror du på dig själv när du säger att 100/100 inte skulle räcka som uppkoppling för en privatperson?
Du kan nyttja cirka 27 TB per månad, duplex. Du kan skicka samt ta emot cirka 11 MB/s i båda riktningarna samtidigt.
Som sagt, såvida du inte driver ett webbhotell eller någon servertjänst för tung trafik(videoströmar etc) så är 100/100-lina MER än tillräckligt - alla gånger, alla dagar. Att påstå något annat är bara larvigt.

Permalänk
Medlem

När man kommer upp till gigabit så får man ha SSD för att inte diskarna skall dra ner prestandan.... iaf vid filöverföring, spel handlar det nog mer om ping och peering mellan näten är man är uppe över 10mbit.

Men jag vill ha gigabit ändå

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Anslutningsavgiften på 9 800 kronor gäller, men det finns en hake. Det kommer till grävningskostnader som blir olika för varje enskild plats eller by.

Så mycket kostar det för mig att skaffa fiber =/

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan gjorde Peter Löthberg (en av SUNET:s och Swipnet:s) initiativtagare ett test här i Karlstad från sin mors hus mot STHLM, där han körde 40Gbit via stadsnätet. Idag har hon "bara" 1Gbit. Men det räcker ju i alla fall för att betala räkningar etz:-)

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

För ett par år sedan gjorde Peter Löthberg (en av SUNET:s och Swipnet:s) initiativtagare ett test här i Karlstad från sin mors hus mot STHLM, där han körde 40Gbit via stadsnätet. Idag har hon "bara" 1Gbit. Men det räcker ju i alla fall för att betala räkningar etz:-)

Var det inte hon som hade de i tvättstugan och hon tyckte de dög bra att torka tvätten med?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Var det inte hon som hade de i tvättstugan och hon tyckte de dög bra att torka tvätten med?

Hehe! Ingen aning. Men rätt roligt, då grabben är en guru inom nätverk och hon har knappt en dator men Gbit uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt behöva 100/100 MINST. Att folk inte behöver som nån skrev där uppe är väl lite att ljuga? ^^

Citat:

För ett par år sedan gjorde Peter Löthberg (en av SUNET:s och Swipnet:s) initiativtagare ett test här i Karlstad från sin mors hus mot STHLM, där han körde 40Gbit via stadsnätet. Idag har hon "bara" 1Gbit. Men det räcker ju i alla fall för att betala räkningar etz:-)

Den artikeln minns jag --> Löthbergs mamma har världens snabbaste bredband - NyTeknik

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Kom igen nu, tror du på dig själv när du säger att 100/100 inte skulle räcka som uppkoppling för en privatperson?
Du kan nyttja cirka 27 TB per månad, duplex. Du kan skicka samt ta emot cirka 11 MB/s i båda riktningarna samtidigt.
Som sagt, såvida du inte driver ett webbhotell eller någon servertjänst för tung trafik(videoströmar etc) så är 100/100-lina MER än tillräckligt - alla gånger, alla dagar. Att påstå något annat är bara larvigt.

Nej för när filservern går i full rulle påverkas dem andra servrarna, det måste finnas mer bandbredd för att kunna hantera spikarna som sker ganska ofta. Det brukar idla på runt 7MB/s upptröms. Det finns gott om underlag.