Permalänk
Medlem

Trådlös blixt med TTL

Jag har en Nikon D3100 samt en SB-400 blixt. Skulle gärna vilja ha möjligheten att köra blixten trådlöst, men vad har jag för alternativ om jag vill ha TTL? De alternativ jag sett har varit väldigt dyra sett till vad min utrustning kostar.
Räckvidd är inte så viktigt, några meter räcker nog.
Finns det något prisvärt alternativ?

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Nikons blixtar SB-600, SB-700, SB-800 & SB-900 klarar alla TTL med 3100 trådlöst mha Nikon CLS.
SB-600 är billigast, men är tillsammans med SB-800 lite bökigare att handha p.g.a. krångligare menyer osv.

Jag hittar åtminstone en beggad SB-600 på Blocket för mindre än 2000. Billigare är svårt.

Edit/
Saxat från Digital Cameras: Digital Photography Review, News, Reviews, Forums, FAQ

"Nikon Creative Lighting system • Advanced Wireless Lighting supported with SB-900, SB-800 or SU-800 as commander"

Fast rimligen borde SB-600 fungera också (eftersom 800:an gör det), samt 700/900. Vad säger manualen?

Edit2/ Nehej, det verkar bara gå med SB-800 eller SB-900 enligt specs på nikon.se. ~2500:- begagnad. /Edit

/Edit

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!
Då måste jag alltså köpa två blixtar, alternativt en commander och en blixt. Känns som att en RadioPopper är det bästa valet i så fall, då kan jag även köra 400an trådlöst

Edit: RadioPopper funkar inte med SB400.

Visa signatur

//Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboDuCk:

Tack för snabbt svar!
Då måste jag alltså köpa två blixtar, alternativt en commander och en blixt. Känns som att en RadioPopper är det bästa valet i så fall, då kan jag även köra 400an trådlöst.

Två blixtar? Nejdå, bara en SB-800 eller 900 eller eventuellt 600 om den nu funkar och sedan låter du den inbyggda blixten vara commander. Borde funka, funkar på min gamla D70 så. Men kan ju vara som du säger att nån trådlös blixtsynkning är det billigaste och bästa, tror Kaffebrus.se har billiga sådana mojänger, men då har väl inte SB-400 uttag för synkkabel kanske?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hammar:

Nikons blixtar SB-600, SB-700, SB-800 & SB-900 klarar alla TTL med 3100 trådlöst mha Nikon CLS.
SB-600 är billigast, men är tillsammans med SB-800 lite bökigare att handha p.g.a. krångligare menyer osv.

Jag hittar åtminstone en beggad SB-600 på Blocket för mindre än 2000. Billigare är svårt.

Edit/
Saxat från Digital Cameras: Digital Photography Review, News, Reviews, Forums, FAQ

"Nikon Creative Lighting system • Advanced Wireless Lighting supported with SB-900, SB-800 or SU-800 as commander"

Fast rimligen borde SB-600 fungera också (eftersom 800:an gör det), samt 700/900. Vad säger manualen?

Edit2/ Nehej, det verkar bara gå med SB-800 eller SB-900 enligt specs på nikon.se. ~2500:- begagnad. /Edit

/Edit

Fast D3100 kan INTE agera commander i Nikon CLS så du måste ha minst TVÅ blixtar för att köra trådlöst med TTL. Det är det som "Advanced Wireless Lighting supported with SB-900, SB-800 or SU-800 as commander" betyder.
Alltså en blixt på kameran som agerar commander och sedan minst en slav. Det är bara SB-800 och SB-900 som kan agera commander. SU-800 finns också och det är en dedikerad commanderenhet som saknar blixt. Den är inte intressant i detta sammanhang.
Så det billigaste sättet att använda Nikon CLS är alltså att köpa en begagnad SB-800 och ha den på kameran och en SB-600 som slav. Det är bara Nikons dyrare modeller som har inbyggd commander.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lidodido:

Två blixtar? Nejdå, bara en SB-800 eller 900 eller eventuellt 600 om den nu funkar och sedan låter du den inbyggda blixten vara commander. Borde funka, funkar på min gamla D70 så. Men kan ju vara som du säger att nån trådlös blixtsynkning är det billigaste och bästa, tror Kaffebrus.se har billiga sådana mojänger, men då har väl inte SB-400 uttag för synkkabel kanske?

Nej det krävs två blixtar på D3100 inte kan vara commander.
Kaffebrus radiosändare köper man med fördel på eBay för ca halva priset eller mindre. Exakt samma grejer fast man brukar kunna få tag på lite nyare modeller via eBay. Dock får man ingen TTL med dem utan man får köra helt manuellt.
SB-400 har inga uttag alls så man måste köra den i en trådlös mottagare med hot-shoe. Den kommer då enbart att slå med full styrka vilket inte är direkt användbart. Enda sättet att styra den från kameran är med en av Nikons specialsladdar som är en förlängning av hot-shon. De kostar mycket pengar och ger inte alltför mycket frihet.
Möjligtvis att PocketWizards nya sändare med TTL fungerar med en SB-400 fast då får man ju punga ut med 4000 kr för att kunna styra en stackars blixt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det krävs två blixtar på D3100 inte kan vara commander.
Kaffebrus radiosändare köper man med fördel på eBay för ca halva priset eller mindre. Exakt samma grejer fast man brukar kunna få tag på lite nyare modeller via eBay. Dock får man ingen TTL med dem utan man får köra helt manuellt.
SB-400 har inga uttag alls så man måste köra den i en trådlös mottagare med hot-shoe. Den kommer då enbart att slå med full styrka vilket inte är direkt användbart. Enda sättet att styra den från kameran är med en av Nikons specialsladdar som är en förlängning av hot-shon. De kostar mycket pengar och ger inte alltför mycket frihet.
Möjligtvis att PocketWizards nya sändare med TTL fungerar med en SB-400 fast då får man ju punga ut med 4000 kr för att kunna styra en stackars blixt.

Just ja vad dum jag är, TTL får man ju inte med radiosändare. Tur att nån här har koll iaf, trodde alla kameror Nikon hade kunde köra som commander

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lidodido:

Just ja vad dum jag är, TTL får man ju inte med radiosändare. Tur att nån här har koll iaf, trodde alla kameror Nikon hade kunde köra som commander

Nej, D100 och alla instegskameror saknar den funktionen. Eftesrom det är samma sensor i nästan alla kameror så måste det ju skilja en del på funktioner för att motivera högre pris. Många stora skillnader mellan de olika segmenten är ren mjukvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast D3100 kan INTE agera commander i Nikon CLS så du måste ha minst TVÅ blixtar för att köra trådlöst med TTL. Det är det som "Advanced Wireless Lighting supported with SB-900, SB-800 or SU-800 as commander" betyder.
Alltså en blixt på kameran som agerar commander och sedan minst en slav. Det är bara SB-800 och SB-900 som kan agera commander. SU-800 finns också och det är en dedikerad commanderenhet som saknar blixt. Den är inte intressant i detta sammanhang.
Så det billigaste sättet att använda Nikon CLS är alltså att köpa en begagnad SB-800 och ha den på kameran och en SB-600 som slav. Det är bara Nikons dyrare modeller som har inbyggd commander.

Säker? Jag gick & testade nu & det går finfint.
Vad som INTE går är att inte få med pop-up-blixtens ljus i bilden. (Riktigt "commander-mode")
(Fast man kan ju backa med kameran så blir den mindre tydlig i fotot/EV-kompensera den osv.)
TS har inte krävt att pop-up-blixten inte syns i bild, bara "TTL" - och det går bra.

Hur? SB-900 i TTL & SU-4-mode, samt remote, givetvis. Pop-up på TTL. Klart.

Permalänk
Medlem

Helst vill jag ju inte att den inbyggda blixtens ljus ska komma med på bilden.

Det är väl bara att acceptera att jag inte kommer kunna göra det jag vill med min nuvarande utrustning. Det jag gillar med D3100 och SB400 är den smidiga storleken och att alltid kunna ta med sig kamera och blixt utan att känna sig nertyngd och osmidig. Känns som att den fördelen går förlorad om jag behöver köpa två jätteblixtar för att köra trådlöst...

Visa signatur

//Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboDuCk:

Helst vill jag ju inte att den inbyggda blixtens ljus ska komma med på bilden.

Det är väl bara att acceptera att jag inte kommer kunna göra det jag vill med min nuvarande utrustning. Det jag gillar med D3100 och SB400 är den smidiga storleken och att alltid kunna ta med sig kamera och blixt utan att känna sig nertyngd och osmidig. Känns som att den fördelen går förlorad om jag behöver köpa två jätteblixtar för att köra trådlöst...

Sant. Någon billig radiopoppervariant & manuell blixt blir lättare, fast utan just TTL då.
Å andra sidan är det inte jättesvårt att köra manuell blixt med lite övning, heller.

Här hittade jag lite läsning iaf:
Review of Cactus Wireless Flash Trigger V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hammar:

Säker? Jag gick & testade nu & det går finfint.
Vad som INTE går är att inte få med pop-up-blixtens ljus i bilden. (Riktigt "commander-mode")
(Fast man kan ju backa med kameran så blir den mindre tydlig i fotot/EV-kompensera den osv.)
TS har inte krävt att pop-up-blixten inte syns i bild, bara "TTL" - och det går bra.

Hur? SB-900 i TTL & SU-4-mode, samt remote, givetvis. Pop-up på TTL. Klart.

Fast SU-4 är ju bara slavtändning. Eller ja, en lite smartare version av slavtändare. SU-4 får ingen exponeringsinformation från kameran och kan alltså inte vara TTL per definition. SU-4 är egentligen en liten slavtändare som man köpte löst för att trigga blixtar remote. Det smidiga är att den inte skickar någon information så den funkar med alla möjliga blixtkombinationer. Det som gör SU-4 lite smartare än andra slavtändare är att den känner av hur länge masterblixten slår. Så länge den lyser så går slavblixten. När mastern slocknar så slocknar även slaven. Ja vi snackar brinntider på millisekunder här. Det är smidigt men inte alls lika bra som Nikons nya system. Dessutom är det bara SB-800 och SB-900 som har ett SU-4 läge.

För att citera nikons hemsida om D3100:
"Advanced Wireless Lighting stöds med SB-900, SB-800 eller SU-800 som kontrollenhet."

Tittar man på den amerikanska sidan så står det uttryckligen vilka kameror som stödjer "Built in flash commander mode" och D3100 är inte en av dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att "proffsen" oftast använder manuella lägena (ej TLL) när de fotar med flera blixtar eftersom detta ger större kontroll. Jag har också märkt att TLL inte alltid är speciellt lämpligt eftersom vissa personer hinner blinka innan huvudblixten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast SU-4 är ju bara slavtändning. Eller ja, en lite smartare version av slavtändare. SU-4 får ingen exponeringsinformation från kameran och kan alltså inte vara TTL per definition. SU-4 är egentligen en liten slavtändare som man köpte löst för att trigga blixtar remote. Det smidiga är att den inte skickar någon information så den funkar med alla möjliga blixtkombinationer. Det som gör SU-4 lite smartare än andra slavtändare är att den känner av hur länge masterblixten slår. Så länge den lyser så går slavblixten. När mastern slocknar så slocknar även slaven. Ja vi snackar brinntider på millisekunder här. Det är smidigt men inte alls lika bra som Nikons nya system. Dessutom är det bara SB-800 och SB-900 som har ett SU-4 läge.

För att citera nikons hemsida om D3100:
"Advanced Wireless Lighting stöds med SB-900, SB-800 eller SU-800 som kontrollenhet."

Tittar man på den amerikanska sidan så står det uttryckligen vilka kameror som stödjer "Built in flash commander mode" och D3100 är inte en av dem.

Ok, tack.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tokoza:

Har för mig att "proffsen" oftast använder manuella lägena (ej TLL) när de fotar med flera blixtar eftersom detta ger större kontroll. Jag har också märkt att TLL inte alltid är speciellt lämpligt eftersom vissa personer hinner blinka innan huvudblixten.

Det beror på läget. Vissa "proffs" använder det mycket eftersom man slipper springa runt och pilla på blixtarna. Man kan på ett smidigt sätt ställa styrkan på olika blixtgrupper direkt från kameran vilket sparar en himla massa tid och krångel. Sen är det ju som du säger, den där förblixten är fruktansvärt jobbig när man ska försöka fota folk. Ofta funkar det men inte alltid. Vet att den del fotojournalister älskar det för att de kan kasta ut en blixt någonstans och sen ta enkla porträtt med bra ljus utan massa spring och krångel. Har du en minut på dig så vill du inte krångla med massa lösa prylar. Dessutom är det ju två små lådor med batterier mindre att släpa runt på. Har även sett en del som fotar i studio som använder sig av det när de fotar saker som inte lever.
Nikons "ringblixtsystem" bygger ju även på samma IR-överföring.
Själv använder jag billiga radiotriggers när jag fotar porträtt av just den anledningen. Annars är det Nikons system som gäller för att det är oändligt mycket smidigare att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Tveklöst.

Jag har själv tillgång till två SB-900 atm. Vid t.ex. crossflash-porträtt med paraplyer/softbox
är det mycket enklare att sätta t.ex. 1/2 på key-blixten & 1/4 på fill-blixten & utgå från det,
än att låta kameran mäta & ändra sig hela tiden. Blir mera konsekventa bilder så också.
Och som du själv märkt får pre-flashen motivet att blinka.
SB-900 överhettar företrädesvis i TTL-läge, så även på det viset är manuellt att föredra för just den.

Det här är en ny video i ämnet:
YouTube - Strobist technique, cross flash lighting the long version

Permalänk
Medlem

Tänkte rapportera hur det gick till slut.
Kom fram till att det var för dyrt att köpa en trådlös sändare som klarade TTL, så jag köpte en Yongnuo YN467-blixt på Ebay. Den fixar TTL när den sitter på kameran och har ett slavläge när man tar av den som triggas av popup-blixten.
Om jag ställer popupen manuellt på 1/128 styrka så syns den inte i de flesta bilderna men ljuset räcker ändå till för att trigga den externa blixten. Ljusstyrkan på 467an ställs jättenkelt med en ratt och lysdioder indikerar vilken styrka man just nu befinner sig på. Extremt lättanvänd och för 550kr finns det absolut inget att klaga på! Sa jag även att blixhuvudet kan zooma mellan 24-85mm?

Länk: TTL Flash Unit Speedlite YN-467 Nikon D5000 D3000 D60 - eBay (item 260653766078 end time Jan-17-11 23:50:33 PST)

Visa signatur

//Alex