Strömsnål FTP/filserver - tips på delar?

Permalänk
Medlem

Strömsnål FTP/filserver - tips på delar?

Hejsan

Ligger nu i startgroparna inför ett köp av en dedikerad ftp/filserver. Syftet är att jag skall lagra alla mina semester/photoshopade bilder på denna server då foto ligger mig varmt om hjärtat blir den en och annan bild

Som sagt skall den vara strömsnål då den skall vara på 24/7 och helst inte låta så mycket. Den skall även ha plats till minst 5 diskar då det är så många jag äger idag och vill gärna ha möjligheten till att utöka.

Det jag behöver är alltså:
Moderkort
CPU
Nätagg
Chassi
Ram minne

Resten har jag redan liggandes.
5 diskar
windows 7 32 bit

Prisidén ligger på 3-4000

Det paket jag själv klurat ihop är som följer:

(Skall såklart inte ha 2 chassi, och inte heller ett Array med externt agg. Det är bara dessa delar jag har valt ut på egen hand då jag tycker de verkar intressanta)

Nu till frågorna är detta ett strömsnålt paket eller finns det mer strömsnåla komponenter till samma eller lägre pris?

Skall jag ha en sticka på 2gb eller två på 1gb, eller skall jag rentav ha 4gb?

Vilket chassi skulle ni rekommendera?

Kommer denna server klara av att strömma 1080p material över nätverket? Hade tänkt att slänga in en Blu ray läsare för att kunna se på Blu ray filmer, med andra ord så lutar det mest mot ett Lian Li chassi just nu med tanke på 5,25 platsen.

Permalänk
Medlem

Denna setup har jag precis monterat och kör FreeNAS på, bootar från USB-minnet. Jävligt slö på att boota men när den väl är igång så funkar den klockrent.

LIAN LI MINITOWER PC-V354 M-ATX BLACK - Specifikationer
ASUS AT5NM10-I ATOM D510 MINI-ITX - Produktinformation
CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V - Avancerad högprestanda-nätdel för entusiaster. Avtagbara kablar (modulära) - Produktinformation
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB) - Uppföljaren till Corsairs storsäljare. Nu med bättre kylning! - Produktinformation
PROMISE TX4 S-ATA/300 - Specifikationer
NOCTUA NF-P12-1300 SILENT CASE FAN 120MM - Specifikationer

Nätagget är overkill, men jag ville ha ett modulärt. Även minnet, men kunde inte låta bli. Valde en enkel modell av controllerkort då jag inte ska köra RAID. I FreeNAS kan du köra mjukvaruraid med ZFS om det skulle vara intressant istället. Processorn toppar på ca 25% CPU-usage vid en överföringshastighet på 80 MB/s.

Valfria hårddiskar och du har en jävligt fin NAS som håller sig hyfsat sval. Själv kör jag Western Digital Green / Black för olika ändamål.

Permalänk
Medlem

Verkligen ett fint paket men köpte ett rätt snarlikt paket faktiskt. Köpte dock "föregående" modellen av moderkortet du valt och det p.g.a 4 sata platser direkt på moderkortet.

Det blev detta i slutändan.

ASUS AT3IONT-I ATOM ION SOCKET 437 MINI-ITX - Specifikationer

DIMM DDR3 2GB 1066MHZ CL7 (2X1GB) - Specifikationer

https://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-hd103sj

https://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-svart

https://www.inet.se/artikel/6909525/fractal-design-integra-400w

Tror att det kan bli ett relativt strömsnålt, effektivt bygge

Permalänk
Medlem

Intressant moderkort, undrar hur det kommer sig att Asus släpper ett moderkort med gamla Atom 330 istället för nya D525..

Återkom gärna med hur det var att bygga i chassiet du valt. Jag fick uppfattningen om att det är ganska trångt av de bilder jag googlat fram.

Permalänk
Medlem

Det är väl några små skillnader som skiljer dem åt.

Såsom:
D525s processor klock är 1,8 gentemot 330s 1,6 vilket gör att D525 drar "lite" mer ström än 330, 4-5 watt i snitt.
Stöd för olika många Sata kontakter.
Detta är vad jag kan hitta såhär spontant efter lite sökning på nätet.

Får förhoppningsvis chassit imorgon så kan återkomma med en liten recension då

Permalänk
Medlem

Jo, fast 330 är inte riktig dubbelkärnig processor. Det är 2 st Atom 230 som placerats bredvid varandra. Sen har ju Pineview-arkitekturen (bla. D525) integrerad sydbrygga i CPUn (ex. Minnescontroller & GPU), vilket sammantaget gör att Diamondville-arkitekturen (ex. 230 och 330) i slutändan drar mer ström än Pineview-arkitekturen. Jag har själv ett moderkort med en Atom 330-processor, kombinerat med Intel 945GC-chipset (inte ION2 som ditt val av moderkort har) till en FTP-/webbserver och det drar mycket mer ström än min filserver = större värmeutveckling. ASUS AT5NM10-I blir knappt ljummet.
Hela arkitekturen blir ju också snabbare med CPU och minnescontroller integrerad, det är ju inte bara klockfrekvensen som avgör.

Överväg om du inte bör satsa på ett moderkort med Pineview-arkitektur och ett controllerkort, förslagsvis ett Promise, som fungerar mycket bra med Windows/Linux/BSD/UNIX. Då får du dessutom in 6 diskar i chassiet.

Hade du tänkt dig Windows 7 som server OS för en NAS? Skulle hellre rekommendera FreeNAS eller något annat *NIX-system. Enklare att underhålla och dessutom långt mycket säkrare än ett desktopanpassat OS. Alternativ Windows server 2008 R2 om du håller fast vid att köra Windows. Säkerheten är ju i och för sig något de lärda tvistar om, men jag kan garantera att ett serveranpassat OS blir säkrare än Windows 7, oavsett om du väljer att köra *NIX eller Windows Server.
Själv försöker jag använda det bästa av alla världar. FreeNAS (baserat på FreeBSD) som NAS, Linux (Debian) som backupserver på annan ort, Windows server 2008 till min Webb-/FTP-server samt Windows Server 2003/Windows XP till min lek-/alltiallo-server.

Ser fram emot en recension av hur rymligt chassiet känns när du börjat bygga i det.

Permalänk
Medlem

Initially, all Atom motherboards on the consumer market featured the Intel 945GC chipset, which uses 22 watts alone. As of early 2009, only a few manufacturers are offering lower power 945GSE-based motherboards to end users, paired with the Atom N270 or N280 CPU, while Sony VAIO P pioneers the use of the low power US15W chipset with Z5xx series processors.

Som kan läsas ovan är det nog ditt chipset som slukar strömmen och inte processorn i sig så jag håller mig nog till det moderkort jag valt Känner en som har ett och är mycket nöjd med sitt.

Permalänk
Medlem

Jepp, det är 945GC chipset som käkar ström, inte processorn. Men sammantaget så blir Pineview-arkitekturen strömsnålare än Diamondville. NVIDIA ION tar ca 12w + processorns strömförbrukning. Pineview slipper du separat chipset som käkar ström. Tror säkert att det är ett bra moderkort du valt om du prioriterar 4 SATA-portar, men jag kan lova att du får bättre prestanda och mindre värmeutveckling med ett moderkort av Pineview-modell + ett controllerkort. Då får du dessutom som sagt in 6 diskar i chassiet.

Intel Atom 330 + Nvidia ION = 18w
Intel Atom D510 = 13w
Ingen större skillnad, men med tanke på att D510 presterar mycket bättre än 330 i de flesta benchmark så får du högre prestanda/watt.

Permalänk
Medlem

Fick idag reda på att det moderkort jag skulle ha inte fanns i lager förrän början på nästa år så har nu gjort en lite större dykning i ämnet och helt enkelt kommit framtill att du har rätt till hundra procent. Efter att ha lästa många reviews sitter jag nu och velar mellan D510 och D525. Hittade ett mycket intressant moderkort från gigabyte: Gigabyte D525

Vilket verkar ha allt jag önskar, det ända som stör mig dock är att den verkar bara stödja 800 MHz DDR3 (finns det ens?) samt att det finns en fläkt på men kan förhoppningsvis köra detta helt passivt kylt.

Så skulle detta räcka till att agera filserver/FTP samt strömma riktiga blu-ray skivor från en blu ray spelare?

Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad mellan vilken processor du väljer, det är samma arkitektur och skiljer endast 200MHz mellan modellerna. Min filserver toppar på 25% CPU-usage med FreeNAS x64. Någon gång har jag lyckats pressa upp den i 50% CPU-usage, men bara under en kort stund. Jag kan inte uttala mig för hur den kommer prestera om du kör Windows, men jag tycker verkligen du skall överväga att testa FreeNAS. Det kan du dessutom boota från en USB-sticka och får på så sätt en hel hårddisk över till lagring. FreeNAS har även inbyggd FTP-server.

Angående minnena så klockar den ner dem till 800MHz, så du kan snöra i 1333MHz om du väljer det moderkortet. Tycker dock att du bör ta en titt på det controllerkort som jag tidigare rekommenderade i kombination med ett passivt kylt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxtar:

I FreeNAS kan du köra mjukvaruraid med ZFS om det skulle vara intressant istället. Processorn toppar på ca 25% CPU-usage vid en överföringshastighet på 80 MB/s.

Vad kör du för raid och hur många diskar har du i den? Jag kör ett Zotac NM10-DTX med 4 diskar i RaidZ och får bara ut ca 10-20MB/s. Jag tror dock att det är det inbyggda kontrollerkortets fel, men letar efter något som bekräftar att det går att få ut mer med ett annat.

Permalänk
Medlem

Ser att mitt svar var lite dumt formulerat. Jag kör inte RAID alls på min filserver utan 80 MB/s är med diskarna formaterade med UFS. Jag funderade på ett Zotac NM10-DTX men då just de inbyggda controllerkortet fått så dålig kritik så gick jag över till ett PCI-anslutet controllerkort.

Permalänk
Medlem

Hej igen Blaxtar

Har nu byggt ihop min lilla server och den spinner på som en katt

Men nu till den lilla minirecensionen på chassit:
Chassit har ganska generösa yttermått men ungefär lika stor som Array 2 bara lite högre, detta gör att chassit känns väldigt rymligt och det känns aldrig trångt egentligen. Det är väldigt välbyggt och bastant (det är ändå Lian Li vi pratar om här )
HDD vaggorna är väldigt bra och genomtänkta vilket även hela chassit är och det blir aldrig direkt varmt med tanke på en 140 mm fläkt i fronten och en 120 mm i toppen som ger väldigt bra kylning och låter knappt. Ett plus är att det går in ett ATX agg utan någon moddning.

Så för att runda av det hela så kan jag säga att det är snyggt och stilrent chassi med många HDD platser (6st) och många smarta funktioner samt att kvaliten är i toppklass. Skulle vilja påstå att detta är en sisådär 100 gånger bättre än Array då det blir VÄLDIGT varmt i det chassit, trust me I have been there.

Har du några frågor är det fritt fram att ställa dem. God Jul på er

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken blir jag på vilket moderkort du valde och vilket OS du kör?
Har du möjlighet att ta lite kort på chassiet med alla komponenter i?

Permalänk
Medlem

Moderkort: Gigabyte D525
OS: Windows 7 32 bit för att kunna använda de programmen jag ville utan att behöva kladda.

Bild:
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting