Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en 120hz skärm, frågan är om det är värt att betala 1000 kr mer för Benq's eller Asus skärm eller om man ska ta Acer's skärm... Svårt, synd att det inte finns någon affär där man kan jämföra dom i där jag bor...

Skrivet av Emik_90:

Har läst alla dina post Dreas89 måste säga du har skämt ut dig rejält här. hur gammal är du igentligen p12?

Skärp dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emik_90:

Har läst alla dina post Dreas89 måste säga du har skämt ut dig rejält här. hur gammal är du igentligen p12?

På vilket vis? PG skriver utifrån sitt egna perspektiv och tycker att skärmen är världens bästa. Han förkastar riktiga recensioner som gjorts på skärmen, de kan ju inte stämma....

Du får tycka att jag skämt ut mig, det gör inget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emik_90:

Tack så mycket för ditt råd PG-ICE fick nämligen denna skärmen idag och har presis kopplat in den. Måste säga jag är riktigt otroligt nöjd med denna.

kul att fler är nöjda

Dreas89 för fan!
klart skärmen är världens bästa 120Hz skärm
det vet du också så jag förstår att du är avis

sälj Acer skiten nu och köp en riktig skärm

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Fan vilka barnungar, kan ni inte bara lägga ner den här fighten. det leder ingen vart. om ni njuter så mycket av det så kan ni väl ta det via PM.

Visa signatur

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]

Permalänk
Medlem

Intressant att du inte har något negativt att säga om skärmen. Att det inte finns något dåligt det köper jag inte. Hur är betraktningsvinklarna tex?
Jag förstår att du är nöjd, är säkert en hyffsad 120hz monitor men försök vara liiite rimlig

Att sedan smutskasta IPS och andra bättre paneler är också intressant, bara att jämför specs vet man att IPS klår din skärm vad gäller riktiga färger och betraktningsvinklar. Jag tycker mig även se vissa blödningar i kanter på skärmen på någon av dina bilder, kan vara hur bilden är tagen också, kommentarer?

Jag är också grymt sugen på en 120hz monitor men inte förrän det finns vettiga paneler till det. Jätteroligt att du tycker din skärm är den bästa osv osv. Men vissa har högre krav än dig på vissa saker, försök förstå det istället för att säga spydiga kommentarer tillbaka, du blir inte tagen på allvar med sådana kommentarer. Kan säkert vara bästa TN-panelen med 120hz, det är mycket möjligt!

För att klargöra en sista gång, jag vill inte smutskasta varken dig eller skärmen jag vill bara ha lite mer uppgifter. För just nu låter det som att detta är världens bästa skärm och alla som sitter på jobbet med sina Eizo skärmar för 10.000 kan slänga ut den och köpa denna för att arbeta med bilder på.

Lycka till med skärmen, var nog ett bra köp för dina ändamål!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har än så länge inte stört mig på några betraktningsvinklar.
Att sitta flera personer framför skärmen kan dock vara lite jobbigt för de som hamnar långt ut på sidorna
Men jag köpte iaf inte en skärm för att sitta massa pers framför, de har jag TVn till

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mig en Asus VG236HE, men vad är skillnaden mellan den och Asus VG236H ?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwanto:

Funderar på att köpa mig en Asus VG236HE, men vad är skillnaden mellan den och Asus VG236H ?

Att du får med 3d-glasögon till den ena, dyrare.

Permalänk
Medlem

Har nu haft denna skärmen ett tag, och måste säga att än så länge är jag hur nöjd som helst.

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

benq elr asus??!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sc0rp1E:

benq elr asus??!!!!!!!!!!!!!

Om du frågade mig så menade jag skärmen tråden handlar om

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

Suttit nu med denna skärm i ett var veckor och måste säga att jag är grymt nöjd. Började nyligen ställa om inställningarna och kör nu med pg_ice´s tips (danke)

Skärmen kortfattat är ett jäkla bra köp enligt mig. Spelmässigt och filmtittande är full pott och 120 Hz gör skillnad utan tvekan. Verkar vara nån fluga att påpeka att man inte märker skillnad och att 120 Hz är onödigt etc etc....så visst. Skippa det ni som vill och kör på att ni inte märker skillnad så kan vi andra njuta i fred.

3D biten är en aning blandade känslor. Det är "coolt" i spel till viss del, men jag har svårt att se mig själv sitta i timmar med det på. Man blir lite svagt dimmig i skallen efter en stund, fast det minskas med varje försök. Ovana är nog en stor del i det hela samt att om du reglerar djupet på 3d´n i exempelvis Medal of honor Tier 1 så märkte jag att man kunde få (typ) "varianter" av 3d. Justeringen kunde göra allt från endast vapnet fram till en lång bit längre in i spelet i 3d så att säga. ( Lägst = Ditt vapen - Längst bort = Omgivningen längre bort ) och det gör väl upplevelsen lite flexiblare, men som sagt....nja till att sitta med brillorna på 24/7. Det får bli till dokumentärer, lite 3d film och diverse "upplevelser" Dead space spelande kanske, men i shooters med hög fart och mycket rörelse på skärmen blir man snabbt utmattad i huvudet.

Skärmen är högblank runt om samt på foten, så man bör vara bra med dammvippan för det syns rätt fort annars. Fingeravtryck fastnar relativt lätt, men det går bort lika enkelt. Reglerande av höjden var kalas och jag kan helt klart se nyttan med det för vad du ska använda skärmen till just för stunden.

Menyerna var ganska enkla att klicka runt fast knapparna är kanske en aning "tröga" så man får ta i lite. Jag trodde min skärm var död först för den blev ingen respons när jag startade den, men det var bara att trycka lite hårdare så löste det sig

Pris Vs upplevelse då?

Ja jag klagar absolut inte. Jag pröjsade runt 4500 för skärm samt 3d vision kittet och en 3 års försäkran. Känner mig fullständigt nöjd och tankarna ifall 23:6 tum skulle räcka gick snabbt över. Gick från 22" till 23:6" och skillnaden var mer noterbar än väntat.

5 av 5 från mig samt varmaste rekommendationer.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

8 månader senare

Permalänk
Skrivet av Nompario:

Ja jag klagar absolut inte. Jag pröjsade runt 4500 för skärm samt 3d vision kittet och en 3 års försäkran. Känner mig fullständigt nöjd och tankarna ifall 23:6 tum skulle räcka gick snabbt över. Gick från 22" till 23:6" och skillnaden var mer noterbar än väntat.

5 av 5 från mig samt varmaste rekommendationer.

vadå 23,6 skärmen håller väl 23 tum exakt?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Fler som kan rekommendera denna skärm? Funderar på ett inköp Kommer den fungera schysst i 3D med min rigg?

Permalänk
Medlem

Jag känner mig tvingad att skriva ett inlägg..

Jag har haft den här skärmen nu i 2 månader. Men jag har fortfarande inte lyckats få till det med skärpa osv.. det känns som om skärmen är oskarp(?). Jag har provat pg_ice's tips men ÄNDÅ är jag inte nöjd. Jämför jag med skärmen på min Macbook Air är den här skärmen ett skämt. På Air'en är skärmen knivskarp och klockren bild.

Jag är tveksam till att jag skulle rekommendera att köpa den här skärmen.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

färgerna på Asusen spöar samtliga IPS skärmar.
nuff said

skönaste tråden.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av ziteN:

Jag känner mig tvingad att skriva ett inlägg..

Jag har haft den här skärmen nu i 2 månader. Men jag har fortfarande inte lyckats få till det med skärpa osv.. det känns som om skärmen är oskarp(?). Jag har provat pg_ice's tips men ÄNDÅ är jag inte nöjd. Jämför jag med skärmen på min Macbook Air är den här skärmen ett skämt. På Air'en är skärmen knivskarp och klockren bild.

Jag är tveksam till att jag skulle rekommendera att köpa den här skärmen.

mvh

vad menar du med oskarp? Kan du specificera?
jag har nämligen vart intresserad av denna skärm ett tag och den har oftast positiva omdömen.
Men lyssnar gärna på vad du har att säga..
Är det texten i windows som är oskarp eller gäller det även bilden/grafiken i spel?
Upplever du att det är ett fabriktionsfel/måndagsexemplar eller tror du skärmen generellt är på det sättet du beskriver?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

vad menar du med oskarp? Kan du specificera?
jag har nämligen vart intresserad av denna skärm ett tag och den har oftast positiva omdömen.
Men lyssnar gärna på vad du har att säga..
Är det texten i windows som är oskarp eller gäller det även bilden/grafiken i spel?
Upplever du att det är ett fabriktionsfel/måndagsexemplar eller tror du skärmen generellt är på det sättet du beskriver?

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter av denna skärm.

I spel och film märker man det inte. Jag spelar enbart FPS- spel och där går allt relativt snabbt fram och tillbaka.

Det är när man surfar. Texter ser oskarpa ut/suddiga. Det blir liksom onaturligt/luddigt. Håller jag min laptop precis bredvid är den mycket mer behaglig att titta på. Jag tror inte det är fabrikationsfel. Jag har inte märkt någonting annat som verkat "galet". Jag har även svårt att se att jag inbillar mig ..

Detta exemplar är det enda jag sett IRL så har ingenting att jämföra med .. kanske skulle ta en tur till databutiken och se om det är samma där..

Jag skulle gärna uppskatta om någon annan kan dela med sig av liknande upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziteN:

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter av denna skärm.

I spel och film märker man det inte. Jag spelar enbart FPS- spel och där går allt relativt snabbt fram och tillbaka.

Det är när man surfar. Texter ser oskarpa ut/suddiga. Det blir liksom onaturligt/luddigt. Håller jag min laptop precis bredvid är den mycket mer behaglig att titta på. Jag tror inte det är fabrikationsfel. Jag har inte märkt någonting annat som verkat "galet". Jag har även svårt att se att jag inbillar mig ..

Detta exemplar är det enda jag sett IRL så har ingenting att jämföra med .. kanske skulle ta en tur till databutiken och se om det är samma där..

Jag skulle gärna uppskatta om någon annan kan dela med sig av liknande upplevelse?

Ta en tripp och kolla i butiken för det låter underligt som du beskriver det. Oskarp och suddig text har jag aldrig upplevt på någon skärm alls och alla minst på denna. Hoppas du kan få ordning på problemet.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Fler som kan rekommendera denna skärm? Funderar på ett inköp Kommer den fungera schysst i 3D med min rigg?

Tips om du inte testat 3D förut är att gör just det innan köp. Det är "ballt" till vissa saker men ingen nödvändighet. 120 Hz och skärmen i sig är mer än tillräckligt för att ge en bättre upplevelse all-round enligt mig, och jag tror du blir nöjd även utan 3d vision.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziteN:

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter av denna skärm.

I spel och film märker man det inte. Jag spelar enbart FPS- spel och där går allt relativt snabbt fram och tillbaka.

Det är när man surfar. Texter ser oskarpa ut/suddiga. Det blir liksom onaturligt/luddigt. Håller jag min laptop precis bredvid är den mycket mer behaglig att titta på. Jag tror inte det är fabrikationsfel. Jag har inte märkt någonting annat som verkat "galet". Jag har även svårt att se att jag inbillar mig ..

Detta exemplar är det enda jag sett IRL så har ingenting att jämföra med .. kanske skulle ta en tur till databutiken och se om det är samma där..

Jag skulle gärna uppskatta om någon annan kan dela med sig av liknande upplevelse?

Låter som du kör med fel upplösning. Aldrig hört talas om en glossy skärm som är suddig, haden den vart matt så.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att det har med upplösning att göra :P~ (1920*1080(inbyggd), 120Hz, 32-bit)

Sen menar jag inte på något sätt att det skulle vara överdrivet suddigt. Det handlar om minimal "suddighet". Men när det kommer till dataskärmar så är man ganska kräsen på att det ska vara 100%'igt. Vilket jag inte tycker denna skärmen är. Speciellt till det höga priset.

Permalänk
Medlem

Har du cleartype påslaget? Kör du med DVI/VGA?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Har du cleartype påslaget? Kör du med DVI/VGA?

Yes, det är aktiverat.

Kör den Dual-DVI- kabeln som följde med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziteN:

Jag tror knappast att det har med upplösning att göra :P~ (1920*1080(inbyggd), 120Hz, 32-bit)

Sen menar jag inte på något sätt att det skulle vara överdrivet suddigt. Det handlar om minimal "suddighet". Men när det kommer till dataskärmar så är man ganska kräsen på att det ska vara 100%'igt. Vilket jag inte tycker denna skärmen är. Speciellt till det höga priset.

Hej.

Har du hittat problemet?

Om inte, testa att gå in på denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/display_settings.php
Se till att det står "Resolution: 1920x1080" på första raden.
Om inte måste du ändra upplösningen i Windows.

Gå igenom guiderna för Clock and phase, Sharpness, Invertion och Sub-pixel layout.
Just Sub-pixel layout låter intressant då du har Clear type aktiverat. (Måste du ha det? Testa att disabla)

Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

skönaste tråden.

Håller med jag fick några goda skratt när jag läste den haha!

PG_ICE kanske inte har så bra koll men jag gillar hur han hanterar besserwissers även om han är lite av ett troll

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av ziteN:

Yes, det är aktiverat.

Kör den Dual-DVI- kabeln som följde med skärmen.

Har du testat windows 7 skärm kalibreringen? Tycker den är nice faktiskt. Där kan man bla ändra hur texten ska se ut tror jag.