Handling i spel
Har just klarat av Crysis Warhead och jag har fått nog. Jag måste vara världens dummaste person för jag hänger inte med i handlingen. Samma sak gäller några andra actionspel jag klarat på sistonde (Crysis, BFBC, BFBC2, COD, COD2, COD:BO, Killzone 2, Gears Of War 1&2 osv.). Alla dessa spel har en sak gemensamt, jag har ingen aning om vad jag (huvudpersonen) ens heter.
Springer omkring, skjuter, springer, skjuter, hoppar, skjuter.. o så kommer man till en checkpoint varefter min karaktärer säger något i stil med: "I got the package, where is the extraction point?".. Paket? Vilket paket? Jag har lyssnat/läst allt de sagt (trodde jag) men inte fan vet jag vad för paket det snackas om. Jag måste verkligen hata sättet som dessa spel presenteras på, för mitt undermedvetna orkar bara inte bry sig =/
Jag kan säga att det finns många spel som jag lätt följer handlingen på (som t.ex. Final Fantasy och Metal Gear Solid-serien (!)) men det är något med dessa shooters som jag bara inte kan greppa. Är det jag eller är det utvecklarna som inte lyckas förmedla sin (genomtänkta?) handling till spelaren.
Om det (mot förmodan) inte är mig det är fel på, varför gör de inte enklare handling? Titta bara på mästerverken ICO och Shadow Of The Collossus, karaktärerna där kan knappt prata men ändå är handlingen relativt invecklad och BRA!
Jag vill gärna veta vad ni andra har för åsikter om just handlingen i spel och hur det generellt ser ut i branchen när det kommer till det.
PS. Varför suger oxå musiken i ALLA spel för? DS