Permalänk
Inaktiv

Handling i spel

Har just klarat av Crysis Warhead och jag har fått nog. Jag måste vara världens dummaste person för jag hänger inte med i handlingen. Samma sak gäller några andra actionspel jag klarat på sistonde (Crysis, BFBC, BFBC2, COD, COD2, COD:BO, Killzone 2, Gears Of War 1&2 osv.). Alla dessa spel har en sak gemensamt, jag har ingen aning om vad jag (huvudpersonen) ens heter.

Springer omkring, skjuter, springer, skjuter, hoppar, skjuter.. o så kommer man till en checkpoint varefter min karaktärer säger något i stil med: "I got the package, where is the extraction point?".. Paket? Vilket paket? Jag har lyssnat/läst allt de sagt (trodde jag) men inte fan vet jag vad för paket det snackas om. Jag måste verkligen hata sättet som dessa spel presenteras på, för mitt undermedvetna orkar bara inte bry sig =/

Jag kan säga att det finns många spel som jag lätt följer handlingen på (som t.ex. Final Fantasy och Metal Gear Solid-serien (!)) men det är något med dessa shooters som jag bara inte kan greppa. Är det jag eller är det utvecklarna som inte lyckas förmedla sin (genomtänkta?) handling till spelaren.

Om det (mot förmodan) inte är mig det är fel på, varför gör de inte enklare handling? Titta bara på mästerverken ICO och Shadow Of The Collossus, karaktärerna där kan knappt prata men ändå är handlingen relativt invecklad och BRA!

Jag vill gärna veta vad ni andra har för åsikter om just handlingen i spel och hur det generellt ser ut i branchen när det kommer till det.

PS. Varför suger oxå musiken i ALLA spel för? DS

Permalänk

När jag spelar tycker jag att handlingen är A&O för en bra spelupplevelse :)! Det finns ju en del personer som inte bryr sig om handligen, men då ska det bara vara en rak linje enligt dem; ta dig från punkt A - B och skjut i princip allt som står i sin väg.
Men du verkar ju ändå spela mycket RPG, som du nämner. Då måste man ju följa handlingen för att förstå spelet.

Just RPG fokuserar ju på en handling, till skillnad från FPS, där det oftast ska vara så snygg grafik o.s.v. Tycker du att FPS är tråkigare än säg, RPG?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Har just klarat av Crysis Warhead och jag har fått nog. Jag måste vara världens dummaste person för jag hänger inte med i handlingen. Samma sak gäller några andra actionspel jag klarat på sistonde (Crysis, BFBC, BFBC2, COD, COD2, COD:BO, Killzone 2, Gears Of War 1&2 osv.). Alla dessa spel har en sak gemensamt, jag har ingen aning om vad jag (huvudpersonen) ens heter.

Springer omkring, skjuter, springer, skjuter, hoppar, skjuter.. o så kommer man till en checkpoint varefter min karaktärer säger något i stil med: "I got the package, where is the extraction point?".. Paket? Vilket paket? Jag har lyssnat/läst allt de sagt (trodde jag) men inte fan vet jag vad för paket det snackas om. Jag måste verkligen hata sättet som dessa spel presenteras på, för mitt undermedvetna orkar bara inte bry sig =/

Jag kan säga att det finns många spel som jag lätt följer handlingen på (som t.ex. Final Fantasy och Metal Gear Solid-serien (!)) men det är något med dessa shooters som jag bara inte kan greppa. Är det jag eller är det utvecklarna som inte lyckas förmedla sin (genomtänkta?) handling till spelaren.

Om det (mot förmodan) inte är mig det är fel på, varför gör de inte enklare handling? Titta bara på mästerverken ICO och Shadow Of The Collossus, karaktärerna där kan knappt prata men ändå är handlingen relativt invecklad och BRA!

Jag vill gärna veta vad ni andra har för åsikter om just handlingen i spel och hur det generellt ser ut i branchen när det kommer till det.

Ungefär likadant för mig. Nu har iofs "korridorskjutare" inte så mycket till handling ändå eller så är den för ointressant. Det roligaste är ju själva skjutandet och utmaningen i det. Allra roligast om det är bra AI som i t ex FEAR. Eller om "korridoren" är väldigt bred likt Crysis. Bortsett från Stalker-serien så har dock utmaningen minskat lite på senare tid - även om man kör på svåraste.

Annars gillar jag spel med hyffsad handling. Morrowind hade en väldigt spännande och oförutsägbar handling (tyckte jag) som man fick tänka till lite i (ingen "kompass" som visar vägen utan man måste läsa en hel del).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag kan inte säga att jag känner igen mig, det enda jag kan hålla med om är att jag oftast inte håller reda på vad karaktären jag spelar heter, men i övrigt brukar jag följa med bra i handlingen. Kanske du inte är så bra på engelska eller har en bokstavskombination?

Permalänk
Medlem

Kan hålla med en del , sist tex. då jag spelade nya medal of honor.
Där snackades det och nya orders kom på löpande band mitt i striderna , vem fasen orkar hålla reda på sådant samtidigt som man köttar på onde fienden?
Inte jag inte , jag hörde inte ens snacket många gånger mitt i striderna, ibland var man rätt nollad och hade ingen koll på vad man skulle göra härnäst *oops*

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Spelade just igenom MoH och håller inte med alls, hängde med bra och missade ingenting. I övrigt tycker jag det fungerat bra, men jag har väldigt lätt för att koncentrera mig och hålla koll så kanske hjälper en del i sånna typer av spel

Permalänk
Inaktiv

I think we are on to something here! Jag har väldigt dålig simultanförmåga. Tjejjen har t.o.m. ett namn för det (Off-Mode). Hon menar på att hon ibland pratar med mig när jag sitter vid datorn utan att jag reagerar. Precis som Harakiri säger så måste det vara p.g.a. att handlingen utspelas medans man springer omkring och skjuter folk. I Metal Gear Solid så tar spelet en paus och presenterar handlingen via konversationer och mellansekvenser vilket gör det väldigt lättare att följa med.

Om det nu är så att det finns fler som mig och Harakiri så borde ju spelutvecklarna tänka på det, jag kommer t.ex. inte köpa Crysis 2 efter att ha spelat igenom 1an och Warhead, just för att jag inte fattade nånting.

Permalänk
Medlem

Prova Mass effect, lite shooter, mycket story.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Kan hålla med en del , sist tex. då jag spelade nya medal of honor.
Där snackades det och nya orders kom på löpande band mitt i striderna , vem fasen orkar hålla reda på sådant samtidigt som man köttar på onde fienden?
Inte jag inte , jag hörde inte ens snacket många gånger mitt i striderna, ibland var man rätt nollad och hade ingen koll på vad man skulle göra härnäst *oops*

Situational Awareness, det är ett fenomen som alla stridande måste komma i bukt med. Det är jävligt simpelt egentligen, kan du inte ha kontroll på miljön, din ROE, dina primära och sekundära mål, konsekvenser, taktik, övertag, PK, etc. så har du inte på ett slagfält att göra.

Att det implenteras i spel är något som gör dom djupare (tyvärr så gör korridorshooters det för simpelt ändå, vilket drar bort från upplevelsen).

Och följer man inte historien i spel så simpla som BC2, CoD spelen och Gears Of War så kanske man inte borde ens försöka fokusera på story i spel som inte använder övertydlig storyframföranden...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ofta kan vara så pass enkelt som att det har med intresse att göra. En handling som inte är "övertydlig" kan nog lätt tolkas som väldigt ytlig, vilket minskar intresset för handlingen. Jag tror svaret ovan gör det något mer invecklat än vad det behöver vara, det handlar ju trots allt om (förmodligen linjära) spel.

Permalänk
Medlem

Känner igen mig till viss del. Dock när det gäller Crysis Warhead så tycker jag det är rätt gött att lyssna på det här triangeldramat med tjejen som är typ insatsledare, en själv och snubben som flyger sin VTOL. Typ det man gör på den lilla tiden man lirar igenom spelet; skjuter lite nordkoreaner/aliens, kollar på den mäktiga grafiken och lyssnar på gnabbet över radion. Rätt gött faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aniron:

Prova Mass effect, lite shooter, mycket story.

Där har vi ett spel som jag kan handlingen på utan och innan, läste igenom varje jävla grejj i ens journal och gick igenom ALLA talfält med alla karaktärer jag kom i kontakt med. Sitter faktiskt och läser boken Mass Effect Revelation nu Spelet är lungt ett av världens absolut bästa alla kategorier och främst är det handlingen som åstadkommer det. Tvåan var ett väldigt bra spel det med men det var inte samma sorts WOW!-effekt som ettan, lite bortskämd blev man.

Lite tråkigt att börja spela CoD efter att man spelat ett mästerverk som ME, fast jag kanske är lite orättvis, styrkan i CoD verkar ligga i MP, vilket jag inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Där har vi ett spel som jag kan handlingen på utan och innan, läste igenom varje jävla grejj i ens journal och gick igenom ALLA talfält med alla karaktärer jag kom i kontakt med. Sitter faktiskt och läser boken Mass Effect Revelation nu Spelet är lungt ett av världens absolut bästa alla kategorier och främst är det handlingen som åstadkommer det. Tvåan var ett väldigt bra spel det med men det var inte samma sorts WOW!-effekt som ettan, lite bortskämd blev man.

Lite tråkigt att börja spela CoD efter att man spelat ett mästerverk som ME, fast jag kanske är lite orättvis, styrkan i CoD verkar ligga i MP, vilket jag inte spelar.

Tyckte faktiskt spelmekaniken var mycket bättre i tvåan, och handlingen var en bra bit före den i alternativa spel.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon15480:

Håller med om mycket.

Jag vill dock minnas att de gamla WW2 FPS spelen som mellan 90-00 hade mycket bättre inlevelse och story än vad de har idag.

Idag så går du 1 steg fram och våg efter våg efter våg med fiender kommer mot dig, sedan 1 steg till.... och det upprepas.

Nu för tiden verkar det som att man ska skjuta för att man skjuta skall, inte för att komma vidare i storyn eller något alls, utan bara mindless killing.

Permalänk
Medlem

Half-Life 2 och Deus Ex är ju shooters med en riktigt bra handling. Men man ska nog inte köpa FPS spel om man vill ha en handling. Leta upp lite bra rollspel som Fallout 1&2, Planescape: Torment och allt gjort av Bioware om du vill ha en riktigt saftig handling.

Visa signatur

Combustible lemons!

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det ibland är mycket begärt att man ska hänga med i storyn i ett spel samtidigt som man sågar någon itu (Gears of War) eller när all kommunikation är genom en gammal pissig radio-walkietalkie. Bioshock är ett spel som jag hatade att avancera i rent storymässigt, enbart för att man ska leta efter gamla inspelningar som är fragment av storyn och lyssna på uttröttande röster som känns intressanta första gången man hör dom, men inte efter 50 gånger. Cutscenes är heller inget vidare, det förstör oftast flowet i spelet med undantag för Metal Gear Solid som alltid har haft lite interaktiva cutscenes. Nej, det är svårt det här med att förmedla en story. Det finns några få spel som lyckas enligt mig men för många spel som misslyckas. Håller med TS här. Men då är det väl min "Situational Awareness" för dålig, egentligen.

EDIT: "Situational Awareness" borde fan vara ett systemkrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

I think we are on to something here! Jag har väldigt dålig simultanförmåga. Tjejjen har t.o.m. ett namn för det (Off-Mode). Hon menar på att hon ibland pratar med mig när jag sitter vid datorn utan att jag reagerar. Precis som Harakiri säger så måste det vara p.g.a. att handlingen utspelas medans man springer omkring och skjuter folk. I Metal Gear Solid så tar spelet en paus och presenterar handlingen via konversationer och mellansekvenser vilket gör det väldigt lättare att följa med.

Om det nu är så att det finns fler som mig och Harakiri så borde ju spelutvecklarna tänka på det, jag kommer t.ex. inte köpa Crysis 2 efter att ha spelat igenom 1an och Warhead, just för att jag inte fattade nånting.

Tydligen så är killar väldigt duktiga på att vara frånvarande särskilt när det är nånting tråkigt dom ska hålla på med.

Själv har jag inga problem med att hålla reda på handlingen i shooters men när det gäller spel där man får 4-5 quests på en och samma gång och får lyssna på 50 timmar samtal så kan det vara värre

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Alla spel?

Shadow of the Colossus
Turrican II
Metroid
Grim Fandango
Ghost Recon
Halo
Silent Hill II
Wild Arms
Final Fantasy VIII
Fallout 3
Medal of Honor - Allied Assault
God of War II
Uncharted II
Gears of War 2
Army of Two
Red Dead Redemption
Borderlands
Assassin's Creed II
Darksiders
Bionic Commando
Bionic Commando cover
Flimbo's Quest
Duke Nukem

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Som "självutnämnd musiker har jag lite teorier

Många av företagen vill ha nått "unikt" sound för deras spel och kör därför med:

Konstiga låt uppbyggnader, väldigt tråkiga ackord följder/slumpmässiga tonarts byten och dåliga ljud/effekter.

Andra lägger kanske inte ner så mycket krut på just musiken och ägnar i stället mer tid åt Grafik/Handling/AI/Fysik.

Sen kan man ju också se det på ett annat sätt: Checka musiken i gamla Super-Mario och Zelda musiken där var ju halv fjantig, men det passade ju atmosfären & stämmningen i spelen.

Se det nu inte som en diss, För det finns en del guldkorn i tv-spels musik också så jag tänkte avsluta med en typisk dålig låt(som passar in på min tidigare analys) och en bättre låt !

Notera att detta är nu under Nintendo-eran (blev inspirerad av Asken)

Exempel på typisk dålig låt http://www.youtube.com/watch?v=pYG9fh3dN-Y

Exempel på bättre musik :
http://www.youtube.com/watch?v=c-R6Zp3n608&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=59p3IMF-fYk&feature=related

Så checka nu den dåliga sen dessa ^

Permalänk
Inaktiv

Är man bra på engelska så är det lättare att hänga med. Även allmänbildning och förmåga att relatera till andra kulturella verk är viktigt.

Tex så garvade jag högt flera gånger under BC2 när karaktärerna relaterar till filmen Rovdjuret och USA:s vapenlagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Är man bra på engelska så är det lättare att hänga med. Även allmänbildning och förmåga att relatera till andra kulturella verk är viktigt.

Tex så garvade jag högt flera gånger under BC2 när karaktärerna relaterar till filmen Rovdjuret och USA:s vapenlagar

Samma här, likadant när de drev med COD MW2
"Snow mobiles are for pussies"

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi lägger upp det så här enligt mig: Call of Duty 4 och Modern Warfare 2 köpte jag endast (nästan) för multiplayerspelandet, visst det var ju roligt att köra SP också och man hängde ju med. I MW2 så körde jag igenom singeplayer först utan att lyssna på uppdragen man skulle göra. Sedan en andra gång körde jag igenom SP för att höra vad de sa och kolla handlingen.

Crysis köpte man för grafiken mest men hade inga problem med handlingen.

Bad Company 2 köpte man också för multiplayerdelen fast man hängde ändå med i handlingen när man körde.
Namnet på huvudpersonen har jag däremot också lite problem med, men å andra sidan så bör man ju veta vem man själv är:P
De andra spelen har jag ej spelat så jag inte uttala mig om dem.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darker:

Som "självutnämnd musiker har jag lite teorier

Många av företagen vill ha nått "unikt" sound för deras spel och kör därför med:

Konstiga låt uppbyggnader, väldigt tråkiga ackord följder/slumpmässiga tonarts byten och dåliga ljud/effekter.

Andra lägger kanske inte ner så mycket krut på just musiken och ägnar i stället mer tid åt Grafik/Handling/AI/Fysik.

Sen kan man ju också se det på ett annat sätt: Checka musiken i gamla Super-Mario och Zelda musiken där var ju halv fjantig, men det passade ju atmosfären & stämmningen i spelen.

Se det nu inte som en diss, För det finns en del guldkorn i tv-spels musik också så jag tänkte avsluta med en typisk dålig låt(som passar in på min tidigare analys) och en bättre låt !

Notera att detta är nu under Nintendo-eran (blev inspirerad av Asken)

Exempel på typisk dålig låt http://www.youtube.com/watch?v=pYG9fh3dN-Y

Exempel på bättre musik :
http://www.youtube.com/watch?v=c-R6Zp3n608&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=59p3IMF-fYk&feature=related

Så checka nu den dåliga sen dessa ^

Jag formulerade mig lite dåligt. Jag menar förståss att det finns spel med bra musik för annars hade jag inte sett båda PLAY!-konserterna och Distant Worlds som var på Konserthuset. Om man tänker på det så är de flesta av de bäst rankade spelen genom tiderna spel med bra musik. Generellt så saknar dagens spel oftast melodier i sin musik(?). How come? Jag undrar oxå varför företagen lägger ner så mycket tid och pengar på grafiken, borde inte bra musik sälja ett spel också?

Bra länkar där, både den dåliga och de bra. Du förstår vad som är bra musik och kul att att du är musiker, hoppas få höra några verk av dig i framtida spel?

Här är mitt bidrag på bra musik:

http://www.youtube.com/watch?v=VCoMoLdvX-g
http://www.youtube.com/watch?v=891AOGs1BT4&feature=related

Permalänk

Tja, gillar man kass 8-bitars musik så blir det kanske svårt att upskatta musik i spel numera.

Personligen så tänker jag bara på alla dåliga gamla spel när jag hör 8-bitars musik...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk

Håller inte med

Half Life 2 och Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots(titlar med kursivt någon?) mina bästa exempel på spel där storyn är helt obegriplig. Det påverkar att jag inte spelat någon av de tidigare spelen i serierna men ändå. HL2 var bara en lång transportsträcka med random rymdisar som ibland försökte döda dig. Slutade vid Ravenholm. MGS4 slutade jag efter första uppdraget.

Skrivet av TheSweede:

Tja, gillar man kass 8-bitars musik så blir det kanske svårt att upskatta musik i spel numera.

Personligen så tänker jag bara på alla dåliga gamla spel när jag hör 8-bitars musik...

Metroid, Mario, Tetris, Castlevania och Game Boy. Pokémon FFS! Spel till 8-bits processor äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

"I got the package, where is the extraction point?".. Paket? Vilket paket? Jag har lyssnat/läst allt de sagt (trodde jag) men inte fan vet jag vad för paket det snackas om.

Vet inte om du bara gav ett exempel, men "package" är engelskt kodord för lite vad som helt. Kan vara en person eller ett föremål.

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Half Life 2 och Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots(titlar med kursivt någon?) mina bästa exempel på spel där storyn är helt obegriplig. Det påverkar att jag inte spelat någon av de tidigare spelen i serierna men ändå. HL2 var bara en lång transportsträcka med random rymdisar som ibland försökte döda dig. Slutade vid Ravenholm. MGS4 slutade jag efter första uppdraget.

Metroid, Mario, Tetris, Castlevania och Game Boy. Pokémon FFS! Spel till 8-bits processor äger.

HL2 har en underbar story, tycker jag. Fast jag har ju lirat HL1, Blue Shift och Opposing force så jag vet ju vad som hände innan HL2. Tror det är en stor fördel att veta. Hur rymdnissarna kom dit osv.

Annars har jag inte så svårt att sätta mig in i handlingar. Det beror egentligen helt och hållet på vad det är för spel. Tex CoD serien älskar jag, för det är en genomgående story i alla. Capt Price är ju med från Cod1 till Cod MW2 och i Black Ops så är ju Reznov med.

Men musik i spel, då måste jag ju nominera Terran Background music till Starcraft 1. Tycker det är totalt underbart. Kan inte länka atm, då jag är på jobbet.

Permalänk
Medlem

Om musik i spel, vilket ja tycker är enormt viktigt för att skapa stämning och sånt så vill ja eg hellst inte ha musik i mer än när det laddar eller om det passar in ganska bra. Älskade spela HL1 med ljud som detta http://www.youtube.com/watch?v=O7LOq33OyX0 i bakgrunden

Ett annat spel som ni borde prova för upplevelsen med ljuden är call of cuthulu: dark corners of the earth eller vad det hette, helt otroligt bra.

http://www.youtube.com/watch?v=bulYdLT_emY

För mig är ju att gå runt i ett spel så mycket bättre om det är helt tyst och man hör ens egna fotsteg och ljud i bakgrunden och kanske nått skrik eller vad som så enorm mycket bättre än att köra nått fps med hårdrocksriff i bakgrunden. Tappar hela grejjen för mig

Detta gör nog också att man följer storny på ett annat sätt, iaf för mig.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Så stäng av musik ljudet då?

Visa signatur