Permalänk
Medlem

En sista koll innan beställning!

Ska bara invänta Sandy bridge för att få ner priset på processorn och moderkortet, jag ska alltså inte ha SB.
Datorn ska användas till spel, vill maxa wow och sc2 och kunna köra kommande spel på hög grafik. Undrar om ni kan ta en kik innan jag lägger ordern, kommer inte bygga ihop datorn själv och köper med OS. Tack!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/84709

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men har du funderat på en AMD rigg?

Och sedan så skulle jag byta till en Caviar Black/Samsung F3
Kanske om du har råd ett lite dyrare grafikkort, annars ser det super ut

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Det ser bra ut, men har du funderat på en AMD rigg?

Och sedan så skulle jag byta till en Caviar Black/Samsung F3
Kanske om du har råd ett lite dyrare grafikkort, annars ser det super ut

Nej aldrig funderat på en AMD faktiskt men du får gärna försöka övertala mig

Permalänk
Medlem

Hej,

Hur kan du inte vilja köpa Sandy Bridge? En i5 2500K har cirkapriset 1 990 kronor inklusive moms enligt Sweclockerstestet. CPUn Du vill köpa lär ju inte sjunka drastiskt i pris, se bara på Core 2 Duo/Quad, de ökade i pris eller hade ett oförändrat pris, även när de första i5 och i7 kom ut i handeln.

Du lär knappast behöva lägga mer än 500 kr extra för att få ett fullfjädrat Sandy Bridge-system gentemot vad din nuvarande kundvagn innehåller. Som Sweclockers tidigare rapporterade om kommer moderkorten finnas i prisklasser från 900 kr till 3000+ kr. Så inget problem att få ett billigt moderkort.

Permalänk

Rekommenderar att du byter ut hårddisken i ditt paket mot en Samsung Spinpoint F3 1tb. Den är snabb, billig och pålitlig. Alla "gröna" diskar lider av långsamma överföringshastigheter samt höga accesstider.

Varför du skulle byta till AMD skulle vara för att spara in ett par hundringar på moderkort och CPU för att sen kunna köra på ett snabbare grafikkort. Rekommenderar 6950 då det kan låsas upp till ett 6970.

Nu frågar du säkert, varför ska jag snåla in på processorn. Svaret är enkelt. Du behöver verkligen inte den kapacitet som i5 760 har. För att motsvara den bör du ha åtminstone två GTX570 i SLI. Det är i nio fall av tio grafikkortet som inte orkar med, då den tar på sig alla tunga beräkningar och effekter. Skillnaden mellan en i5 760 och en Phenom 2 955 kan vara kanske tre-fyra fps, medans skillnaden mellan ett 6870 och ett 6950/6970 kan vara hela 20-30fps.

Det är inget fanboy-snack, bara ett prioriteringstips

Här kommer mitt förslag iallafall: http://www.inet.se/kundvagn/visa/85446

Lycka till i alla fall!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8787:

Ska bara invänta Sandy bridge för att få ner priset på processorn och moderkortet, jag ska alltså inte ha SB.
Datorn ska användas till spel, vill maxa wow och sc2 och kunna köra kommande spel på hög grafik. Undrar om ni kan ta en kik innan jag lägger ordern, kommer inte bygga ihop datorn själv och köper med OS. Tack!

Säjer bara Sandy bridge.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nu frågar du säkert, varför ska jag snåla in på processorn. Svaret är enkelt. Du behöver verkligen inte den kapacitet som i5 760 har. För att motsvara den bör du ha åtminstone två GTX570 i SLI. Det är i nio fall av tio grafikkortet som inte orkar med, då den tar på sig alla tunga beräkningar och effekter. Skillnaden mellan en i5 760 och en Phenom 2 955 kan vara kanske tre-fyra fps, medans skillnaden mellan ett 6870 och ett 6950/6970 kan vara hela 20-30fps.

Det är inget fanboy-snack, bara ett prioriteringstips

Men det ÄR ju fanboy-snack, spelen han vill spela är verkligen CPU-beroende så AMD är inte mycket att hänga i granen. Från Anandtech-recensionen av SB:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Men det ÄR ju fanboy-snack, spelen han vill spela är verkligen CPU-beroende så AMD är inte mycket att hänga i granen. Från Anandtech-recensionen av SB:

http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35050.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35049.png

Men det står ju inte vad det är för upplösning. Man brukar köra på låg upplösning i tester för att se resultat utan att grafikkortet flaskar. Om det då å andra sidan är typ 1080p dom kör i är det bara kudos till dig Trodde inte att SB skulle vara så pass överlägsen att den klår 980x

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35050.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35049.png

Och vilken upplösning gäller det där då?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men det står ju inte vad det är för upplösning. Man brukar köra på låg upplösning i tester för att se resultat utan att grafikkortet flaskar. Om det då å andra sidan är typ 1080p dom kör i är det bara kudos till dig Trodde inte att SB skulle vara så pass överlägsen att den klår 980x

1024x768 respektive 1680x1050.

Men även om man kör i "1080P" förändras inte faktum att dessa är CPU-beroende.

Ett till test, Civ V i 1680x1050:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Hej,

Hur kan du inte vilja köpa Sandy Bridge? En i5 2500K har cirkapriset 1 990 kronor inklusive moms enligt Sweclockerstestet. CPUn Du vill köpa lär ju inte sjunka drastiskt i pris, se bara på Core 2 Duo/Quad, de ökade i pris eller hade ett oförändrat pris, även när de första i5 och i7 kom ut i handeln.

Du lär knappast behöva lägga mer än 500 kr extra för att få ett fullfjädrat Sandy Bridge-system gentemot vad din nuvarande kundvagn innehåller. Som Sweclockers tidigare rapporterade om kommer moderkorten finnas i prisklasser från 900 kr till 3000+ kr. Så inget problem att få ett billigt moderkort.

Säg att jag bestämmer mej för en SB ist, vilken ska jag välja som liknar i5? Kommer Inte att försöka klocka eller nåt. Och skulle den CPU då passa in med mina andra delar? (inte mobo eller kylaren) Men grafikkortet, RAM, chassit mm.?

Permalänk
Medlem

MFM, nu ska du bara intala dig själv att det är värt att vänta på SB. Du borde visa hela artiklar istället för bara bilder med staplar.

Här är sweclockers test: I låg upplösning är det skillnad, 20 fps. Men i hög upplösning som alla gamers kör i är det i princip ingen skillnad.

Så sluta intala dig själv en massa strunt nu

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8787:

http://www.inet.se/artikel/1901744/asrock-p55-extreme-ddr3

jade hade nog inte tagit OS och byggnation heller, men det är bara jag det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8787:

Säg att jag bestämmer mej för en SB ist, vilken ska jag välja som liknar i5? Kommer Inte att försöka klocka eller nåt. Och skulle den CPU då passa in med mina andra delar? (inte mobo eller kylaren) Men grafikkortet, RAM, chassit mm.?

Ja, i5 2500K är väl mest "lik" då den inte har hyperthreading, och liksom i5 760 har den fyra fysiska kärnor mot i7 som har 4 fysiska kärnor och 4 logiska, vilket blir 8 trådar. Som du ser presterar SB generellt bäst av alla processorer just nu och det oklockat.

Ja givetvis kan du använda samma minnen, kylaren ska också passa enligt Sweclockers test. Alltså: S1156 kylare ska passa på S1155. Chassit kan omöjligt vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Då du inte ska överklocka men ändå bestämmer dig för att ta en SB processor så ta en utan K i sufixet. De är till för överklockning. Så där kan du spara ett par hundringar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

MFM, nu ska du bara intala dig själv att det är värt att vänta på SB. Du borde visa hela artiklar istället för bara bilder med staplar.

Här är sweclockers test: I låg upplösning är det skillnad, 20 fps. Men i hög upplösning som alla gamers kör i är det i princip ingen skillnad.

Så sluta intala dig själv en massa strunt nu

Det hade inte varit så svårt att hitta själv om du nu var intresserad: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

"There's simply no better gaming CPU on the market today than Sandy Bridge. The Core i5 2500K and 2600K top the charts regardless of game. If you're building a new gaming box, you'll want a SNB in it."

Sen är det du som står för struntet, han ville spela WOW och SC2 och du kommer dragandes med ett test på Far Cry 2.

Visa signatur

Permalänk

Håller med Deathdance, ditt paket är fint och kommer flyta på wow utan problem, men för ett par hundralappar mer får du ett 6950 som är väldigt mycket bättre än 6870 och går att låsa upp till ett 6970 med, vad jag har hört, några enkla steg. i5 760 Klarar wow helt perfekt, det är bara entusiaster eller fpskåta folk som köper sandybridge för att spela något så simpelt som wow:P Rätt tänkt att inte köra det värsta om du vet med dig att du bara ska spela det i ett par år.

Lycka till.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det hade inte varit så svårt att hitta själv om du nu var intresserad: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

"There's simply no better gaming CPU on the market today than Sandy Bridge. The Core i5 2500K and 2600K top the charts regardless of game. If you're building a new gaming box, you'll want a SNB in it."

Sen är det du som står för struntet, han ville spela WOW och SC2 och du kommer dragandes med ett test på Far Cry 2.

Alla spel sweclockers testar ligger på ungefär samma nivå vid hög upplösning. Som batteflield bad company 2, som vad jag har hört kräver hyffsat stark cpu.

Det kanske är så att just wow behöver stark cpu och inte lika stark gpu. Jag kör inte wow så det kan inte jag svara på.

Men i princip resten av alla spel som säljs idag är flaskhalsen gpu:n och inte processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Alla spel sweclockers testar ligger på ungefär samma nivå vid hög upplösning. Som batteflield bad company 2, som vad jag har hört kräver hyffsat stark cpu.

Det kanske är så att just wow behöver stark cpu och inte lika stark gpu. Jag kör inte wow så det kan inte jag svara på.

Men i princip resten av alla spel som säljs idag är flaskhalsen gpu:n och inte processorn.

Helt irrelevant när Sweclockers testade några få gamla spel varav inget var det som trådskaparen spelade.

Ett gammalt test i 1900x1200, tillräckligt hög upplösning för dig?

http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mfm, då är det som jag sa. Det kanske är så att starcraft och wow kräver stark cpu. Medans de flesta andra spel kräver stark gpu.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att nuvarande prollar kommer att gå ner i pris något nämnvärt efter SB. Och under förutsättning att man kan få en fyrkärnig SB utan "K" för ett pris som liknar i5 760 så finns det ingen anledning att köpa något annat än SB. Lägga en massa extra i en begränsad budget bara för att få SB är dock no no anser jag. Man bör dock tänka på att i5 760 och dess plattform p55 är utdöende och man kanske bör tänka sig för med avseende på detta. Personligen byter jag alltid prolle och mobo samtidigt så inget stort problem, men alla kanske inte gör så.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av mfm:

1024x768 respektive 1680x1050.

Men även om man kör i "1080P" förändras inte faktum att dessa är CPU-beroende.

Ett till test, Civ V i 1680x1050:

http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35057.png

Det är sant att faktumet kvarstår, men skillnaden mellan 1680x1050(1764k pixlar) och 1920x1080p(2073k pixlar)/1200p(2304k pixlar) är väldigt stor, för att inte prata om 1024x768(786k pixlar). Vad jag menar med det är att det är det som har direkt inverkan på gapet mellan CPU och GPU. Vid 768 kommer inte ett enda modernt kort flaska, medans i 1080 kommer till och med GTX580 gå under 60fps. Självklart är en del spel mer CPU-beroende än andra, men om man skulle se ett test på Civ5 i 1920x1200 skulle antagligen gapet minskat ytterligare.

Jag står fast vid vikten av ett bra grafikkort, och jag hoppas du inte tycker att jag verkar dryg/olärd. Gillar bara att diskutera saker, då man oftast kommer fram till bäst slutsatser

mvh

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning är som vanligt inte tillåten.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.