Permalänk
Medlem

Vilken del ska jag ha kvar/byta upp?

Tja! Är helt ny här men har bara hört bra om sidan och att ni ska vara jävligt kunniga på forumet så jag tänkte ställa er en relativt enkel fråga (för er) - vilken del av dessa två ska jag ha kvar/byta upp?
- Intel Core™ 2 Duo E8500 (Dual Core, 3.16Ghz, Socket 775, 6MB, 65W, 1333Mhz, Boxed w/fan)
eller
- HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, Turbo (PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, klockhastighet 780 MHz)

Jag har hört och blivit tillsagd att processorn ska vara lätt att överklocka (till stor del varför jag köpte den för det första) men har inte gjort det ännu för att jag helt enkelt inte vet hur. Det jag vill använda datorn till just nu är spelande och det flyter inte på så mycket jag vill i Bad Company 2. Det jag har hört är också att just Bad Company 2 körs mycket bättre med quad-processorer och att spelet är dåligt konverterat till PC.

Skulle vara grymt tacksamt om någon kunde hjälpa mig med mitt "problem"! Tack på förhand

(Övriga datorspecs:
Minnen: Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB 800MHz CL4-4-4-12
Nätagg: Corsair VX 550W PSU
Moderkort: ASUS P5Q SE, P45, Socket-775)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad är din budget för en eventuell uppgradering?

Ja, Bad Company 2 gillar quadcores. Det finns en tråd som berättar allt om att överklocka processorer i Överklockningsforumet: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Grafikkortet duger väl, men det är rätt gammalt i hårdvarusammanhang. Som sagt, är du villig att betala för att uppgradera datorn behöver du ange en budget för att vi ska kunna hjälpa dig att välja de mest prisvärda datorkomponenterna. Rent spontant lär du behöva en ny CPU-kylare, om du använder originalkylaren dvs. Den där CPUn kan du nog få upp i minst 4 GHz utan större ansträngningar.

Permalänk
Medlem

Tack för responsen!

Den budget jag tänkte mig var ca 4000kr. Det jag tänkte lägga ut det på nu efter jag har läst runt en del är:
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
Corsair TX 650W PSU
+ Ny CPU-kylare. Där skulle jag dock behöva tips om vad man ska köpa för sort. Om det ens finns bra för 4-500?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på ny processor, moderkort och ramminne till att börja med.

Intel i5 2500k (2039 kr på inet.se ) Något moderkort på 1000 kr - 1500kr sedan ramminne 4 gb ddr3 500 kr

och sedan efte4rhand bytt grafikkort , då det faktiskt duger.

Är inte ditt nätaggregat särskilt gammalt räcker det med att du byter senare då det är ett bra sådant.

Mitt förslag i en kundvagn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/106559/2011-01-10

Det skulle ge ett rejält lyft i Bad company 2 och många andra spel

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Haha nu blev jag grymt osäker på vad jag ska köpa igen. Men det du säger cirdef känns faktiskt som något man borde göra först. Med en ny processor skulle jag t.ex. kunna köra Pro-Tools bättre - vilket känns behövligt.

Vad är det man ska kolla på när det häller moderkort egentligen? Jag vet ju att det måste kunna stöjda rätt minnen och grafikkort (så som PCI Express 2.0 osv), men vad är det som skiljer ett bra från ett dåligt moderkort?

Ramminnen har jag väl inte heller sådär stor koll på mer än att ju mer desto bättre. Och gissar nu på att CL-numret funkar = ju lägre, desto snabbare?

Skulle verkligen uppskatta några riktigt bra tips på bra moderkort för 1000-1500 och bra ramminnen i den prisklass du sa(minst 4GB)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha nu blev jag grymt osäker på vad jag ska köpa igen. Men det du säger cirdef känns faktiskt som något man borde göra först. Med en ny processor skulle jag t.ex. kunna köra Pro-Tools bättre - vilket känns behövligt.

Vad är det man ska kolla på när det häller moderkort egentligen? Jag vet ju att det måste kunna stöjda rätt minnen och grafikkort (så som PCI Express 2.0 osv), men vad är det som skiljer ett bra från ett dåligt moderkort?

Ramminnen har jag väl inte heller sådär stor koll på mer än att ju mer desto bättre. Och gissar nu på att CL-numret funkar = ju lägre, desto snabbare?

Skulle verkligen uppskatta några riktigt bra tips på bra moderkort för 1000-1500 och bra ramminnen i den prisklass du sa(minst 4GB)

Enligt min åsikt så är det ett bra köp och 4 gb räcker till det mesta och de är bra minen

Det som skiljer ett bra och ett dåligt moderkort är väl mycket märket, anslutningar om det har Crossfire eller SLI (2 grafikkort eller mer) Usb 3,0 (ny verision av usb) sata III (ny verision av sata ) De sista 2 sakerna är väl egentligen beroende om man verkligen behöver det men moderkortet jag länkade har crossfire möjligthet usb 3,0 och sata III

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Haha, jag missade helt hur du faktiskt hade länkat dina förslag! Måste vara för trött...
Tack igen för infon btw! Försökte hitta tester med intel i5 vs duo/quad men fann inga. Men den du länkade till där är alltså mycket bättre än den jag har nu - även om jag klockar upp den till 4GHz?

USB 3.0 låter lockade faktiskt! Det känns som något man borde ha, tar allt för lång tid med 2.0 tycker jag. Dock har jag bara portabelt minne och extern hårddisk som kör med 2.0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha, jag missade helt hur du faktiskt hade länkat dina förslag! Måste vara för trött...
Tack igen för infon btw! Försökte hitta tester med intel i5 vs duo/quad men fann inga. Men den du länkade till där är alltså mycket bättre än den jag har nu - även om jag klockar upp den till 4GHz?

USB 3.0 låter lockade faktiskt! Det känns som något man borde ha, tar allt för lång tid med 2.0 tycker jag. Dock har jag bara portabelt minne och extern hårddisk som kör med 2.0.

Men usb 2.0 funkar på 3,0 portar dock ingen förhöjd hastighet :P. Men kan vara bra för framtida bruk

Att den är bättre än din gamla processor även om du clockar är ganska självklart då den är ganska föråldrad faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, det där med USB förstod jag faktiskt, menade bara på att jag inte har nån användning av det just nu. Fast är det lockande att ha till framtida bruk Jag misstänkte också att min CPU är ganska föråldrad...
Men hur tror du det är med livslängden på i5 2500k 3,3GHz i jämförelse med den som kostar 800kr mer -> i7 2600k 3,4GHz? Om det ens är värt att lägga ut dom extra hundralapparna än, eftersom det kanske inte finns något som kommer använda den sistnämnda fullt ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha, det där med USB förstod jag faktiskt, menade bara på att jag inte har nån användning av det just nu. Fast är det lockande att ha till framtida bruk Jag misstänkte också att min CPU är ganska föråldrad...
Men hur tror du det är med livslängden på i5 2500k 3,3GHz i jämförelse med den som kostar 800kr mer -> i7 2600k 3,4GHz? Om det ens är värt att lägga ut dom extra hundralapparna än, eftersom det kanske inte finns något som kommer använda den sistnämnda fullt ut?

Håller du på mycket med video redigering och liknande som tar väldigt mycket processor kraft kan 2600k vara bra då den har möjlighet till Hypertrading alltså den kan simulera 4 kärnor samtidigt som den har 4 = 8 kärnor, men spel drar ingen nytta av detta snarare tvärtom oftast att det blir sämre fps dock går det ju stänga av.

Men 2500k är som 2600k i spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Underbart! Det börjar kännas som om jag har lite koll på läget nu. Har dock 2 återstående frågor kvar bara:

Om jag nu skulle köpa det du tipsade mig om, räcker mitt nätagg eller skulle jag behöva ett 650W?

Och hur funkar det med att få det fraktfritt via SweClockers? (Jag vet att detta är något som säkert är hur lätt som helst att hitta svar till - jag är bara lat och du vet nog helt garanterat )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Underbart! Det börjar kännas som om jag har lite koll på läget nu. Har dock 2 återstående frågor kvar bara:

Om jag nu skulle köpa det du tipsade mig om, räcker mitt nätagg eller skulle jag behöva ett 650W?

Och hur funkar det med att få det fraktfritt via SweClockers? (Jag vet att detta är något som säkert är hur lätt som helst att hitta svar till - jag är bara lat och du vet nog helt garanterat )

Du har bara det i kundvagnen så dras frakten av inga problem, beställt med det 2 gånger senaste månaden aldrig varit något problem bara att de är gratis haha
VIll du hitta fraktfritt så du kan få det så har jag det i min signatur de är bara att "köpa" den så försvinner frakten

Ditt nätagg skulle räcka utan problem så länge det inte är flera år gammalt :p. Det skulle räcka med ett bra 450 w med det systemet så länge du inte klockar massor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, det är så enkelt alltså? Great!

Ja alltså mitt nätagg (Corsair VX 550W) är inköpt 2009-01-13 för att vara exakt. Så om 2 dagar är det exakt 2år gammalt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha, det är så enkelt alltså? Great!

Ja alltså mitt nätagg (Corsair VX 550W) är inköpt 2009-01-13 för att vara exakt. Så om 2 dagar är det exakt 2år gammalt

Då ska det nog hålla ett tag till du kan ju ta det i samma veva om du byter grafikkort senare ;P
corsair gör bra nätagg ;).

Hade något gammalt sånt i en gammal dator från 2002 tror jag det var och det funkade i somras när jag gick igenom gamla saker på den datorn

Så precis som jag sagt hela tiden det ska nog funka riktigt bra Corsair brukar lämna 5 års garanti tror jag och de brukar väl förvänta sig att delar de säljer går sönder efter det (vid normal användning kanske inte 24/7 i 5 år med överklockade saker så de ligger på max hela tiden )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha nice där! Jo, men då lär den ju hålla ett tag till.

Jag var hur nära som helst att beställa allt det där när det slog mig att jag inte hade sett att moderkortet stödjer PCI-Express 2.0 - står bara PCI-Express 16X. Stödjer moderkortet du länkade på inet.se (Gigabyte GA-P67A-UD3) PCI-Express 2.0? Det känns som om det är något som borde vara självklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha nice där! Jo, men då lär den ju hålla ett tag till.

Jag var hur nära som helst att beställa allt det där när det slog mig att jag inte hade sett att moderkortet stödjer PCI-Express 2.0 - står bara PCI-Express 16X. Stödjer moderkortet du länkade på inet.se (Gigabyte GA-P67A-UD3) PCI-Express 2.0? Det känns som om det är något som borde vara självklart.

Det finns olika pci-express verisioner (2,0, 2,1 osv..) och pci-express hastigheter (x16,x8,x4 osv..)

Och de är bakåt kompatibla så det funkar utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Det finns olika pci-express verisioner (2,0, 2,1 osv..) och pci-express hastigheter (x16,x8,x4 osv..)

Och de är bakåt kompatibla så det funkar utan problem

Good! Men nu när jag kollar på exakt samma kundvagn du länkade går det inte att köpa "fraktfritt" och så kostar det 250kr mer idag! Wierd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Good! Men nu när jag kollar på exakt samma kundvagn du länkade går det inte att köpa "fraktfritt" och så kostar det 250kr mer idag! Wierd.

Det är dagspriser som kan höjas och sänkas, och är frakten redan avdragen går det nog inte, ligger den i kundvagnen så dras det av och jag får det till samma pris som igår ?xd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha jahapp, så med andra ord skulle jag ha köpt det igår?

Men när kan jag lägga till fraktfritt igen då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Det är dagspriser som kan höjas och sänkas, och är frakten redan avdragen går det nog inte, ligger den i kundvagnen så dras det av och jag får det till samma pris som igår ?xd

Jag får det till 3987kr just nu igår låg det på 3700nånting. När jag trycker på varukorgen igen så försvinner bara "Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr" och det går inte att lägga till den igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha jahapp, så med andra ord skulle jag ha köpt det igår?

Men när kan jag lägga till fraktfritt igen då?

det är bara att klicka på min länk sedan finns det en sak lite längre ner som det står "TÖM BEFINTLIG kundvagn och ersätt med varorna från länken" eller liknande trycker du på den så hamnar allt i din kundvagn fixat bara beställa

det försviner för att du råkat trycka in butikspriser gå längst upp till höger och välj visa webb butikspriser eller vad det heter för jag får det till 3664 kr när jag gör så xd

Inets butikspriser är lite dyrare än webbpriser så därför tror jag bara gör som jag sa klicka på visa webbpriser längst upp till höger så blir det biligare och du kan ha fraktfritt i kundvagnen xd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

det är bara att klicka på min länk sedan finns det en sak lite längre ner som det står "TÖM BEFINTLIG kundvagn och ersätt med varorna från länken" eller liknande trycker du på den så hamnar allt i din kundvagn fixat bara beställa

det försviner för att du råkat trycka in butikspriser gå längst upp till höger och välj visa webb butikspriser eller vad det heter för jag får det till 3664 kr när jag gör så xd

Haha fyfan vad uppenbart allting blev nu helt plötsligt, tack! Jag får det till samma som dig nu

Btw - vet du något bra grafikkort jag kan köpa efter allt detta? Jag funderade på gtx 570 1280MB - läste att det var bäst prestande/krona här någonstans

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Haha fyfan vad uppenbart allting blev nu helt plötsligt, tack! Jag får det till samma som dig nu

Btw - vet du något bra grafikkort jag kan köpa efter allt detta? Jag funderade på gtx 570 1280MB - läste att det var bäst prestande/krona här någonstans

Det är ett bra grafikkort men skulle hellre satsa på

http://www.inet.se/artikel/5409087/gigabyte-radeon-hd6970-2gb

då det är strömsnålare och har 2gb minne ist för 1280 mb dessutom så har du möjlighet till crossfire på nya moderkortet (2 kort)

dessutom så presterar det som 570

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

i många fall till och med lite bättre verkar det som

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Det är ett bra grafikkort men skulle hellre satsa på

http://www.inet.se/artikel/5409087/gigabyte-radeon-hd6970-2gb

då det är strömsnålare och har 2gb minne ist för 1280 mb dessutom så har du möjlighet till crossfire på nya moderkortet (2 kort)

dessutom så presterar det som 570

http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

i många fall till och med lite bättre verkar det som

Ouh, den så riktigt trevlig ut. För i stort sett samma peng också, mjo jag märkte det också med moderkortet. Dock har jag inte planerat på att köra CF eller SLI, men det kan ju vara bra att ha om man skulle få för sig.

Tror nog att det blir delarna du tipsat om och kanske detta kort om 1,5 månad

Tack som f*n för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Braha:

Jag rekomenderar verkligen den nya 6900 serien från radeon, 6950 är bra men om du vill ha ett biligare kort: 6870.

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Ouh, den så riktigt trevlig ut. För i stort sett samma peng också, mjo jag märkte det också med moderkortet. Dock har jag inte planerat på att köra CF eller SLI, men det kan ju vara bra att ha om man skulle få för sig.

Tror nog att det blir delarna du tipsat om och kanske detta kort om 1,5 månad

Tack som f*n för hjälpen!

Nöjet var på min sida god fortsättning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Jag rekomenderar verkligen den nya 6900 serien från radeon, 6950 är bra men om du vill ha ett biligare kort: 6870.

Tack för tipsen, ska verkligen ha det i åtanke

Är det någon som kan hitta vad i5-2500k har fått för WEI (Windows Experience Index) i Windows 7? Har bara hittat en enda som fick 5.9 - vilket kändes lite väl lite för den processorn. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Tack för tipsen, ska verkligen ha det i åtanke

Är det någon som kan hitta vad i5-2500k har fått för WEI (Windows Experience Index) i Windows 7? Har bara hittat en enda som fick 5.9 - vilket kändes lite väl lite för den processorn. :/

Den har nog över 7 ska du se iaf fast windows klassificeringen suger

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Den har nog över 7 ska du se iaf fast windows klassificeringen suger

Sådärja! Beställt allt nu Nu ska jag bara få mina delar som blir över sålda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha:

Sådärja! Beställt allt nu Nu ska jag bara få mina delar som blir över sålda

Haha okej det går nästan alltid att ordna

Visa signatur