Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilka moderkort som kommer att finnas i handeln på dag ett. Sabertooth ser ju intressant ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meisam:

multiplier:
i7-2600K : x57
i7-2500K : x42

Det stämmer inte, "samma" multiplier olika ratio.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Det enda tråkiga med 2500k och 2600k är att de bara har 4 kärnor. Snart börjar spel och program stödja 6-8 kärnor, Crysis 2 tex., och det kommer bli en enorm fördel. På så sätt kan Bulldozer och LGA2011 bli ett bättre alternativ än 1155.

Nja, enorm fördel och enorm fördel....jag är skeptisk. Se bara på Battlefield:BC2 som är det bäst trådade spelet i dagsläget, så fort man kör upplösningar över 1024x768 spelar det nada roll om man har 980X eller en i5 760, ens om man har en high-end grafikkortslösning, då båda processorerna redan levererar tillräckligt med CPU-kraft för att grafikkorten skall vara den begränsande faktorn.

Med tanke på hur grymt långsamma speltillverkarna har varit på att tråda upp spelen (är ju lite lurigt att göra det då spel är sekventiella till sin natur), så tror jag det dröjer länge än innan mer än fyra kärnor är något som kommer att behövas i spel. (finns ju en hel hög av nysläppta spel som knappt har något vettigt stöd för mer än 2-3 kärnor).

Man få ju förstå speltillverkarna också, de måste fråga sig om det är värt det extra besväret att lägga massa tid (och därmed pengar) på riktigt bra trådning, när merparten av spelarna fortfarande sitter på tvåkärniga eller max fyrkärniga processorer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Man få ju förstå speltillverkarna också, de måste fråga sig om det är värt det extra besväret att lägga massa tid (och därmed pengar) på riktigt bra trådning, när merparten av spelarna fortfarande sitter på tvåkärniga eller max fyrkärniga processorer.

This.

Ska man spela räcker 4kärnor långt.

Permalänk

Ser nu att inet håller på att lägga upp "kategorier" på sin hemsida för Sandy bridge processorer & modekort!

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det lite större cacheminnet snarare är det som kan ge en liten fördel i vissa spel och inte hyperthreading då spelen inte ens fullt utnyttjar fyra kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Tror faktiskt att det lite större cacheminnet snarare är det som kan ge en liten fördel i vissa spel och inte hyperthreading då spelen inte ens fullt utnyttjar fyra kärnor.

men vissa spel så slår ju i5an i7an, trots cacheminnet, fast det beror nog på ht...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jo precis, HT kan slöa ned prestandan i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat om det har nämnts tidigare i tråden men Inet bekräftade till mig idag per e-mail att man kommer att kunna köpa Sandy Bridge processorer och 1155 moderkort den 9e januari, dvs nu på söndag. Det betyder att de har lager nu och kommer att skicka grejerna på måndagen om allt går väl, och således få grejerna (i mitt fall) dagen efter som vanligt, på tisdag. Skönt, då får jag äntligen stoppa i mitt GTX 570 som har dammat i mer än en vecka!

Btw, som någon påpekade så har Inet lagt upp kategorier för 1155-moderkort, bland annat finns de stora tillverkarna ASUS, Gigabyte och MSI. Hoppas på ett brett sortiment så att alla kan ta del av SB!

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Vilka moderkort kommer att ha UEFI? Om jag har fattat det rätt så har MSI och Asus det, men inte Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Snabb fråga. Vilka moderkort kommer att ha UEFI? Om jag har fattat det rätt så har MSI och Asus det, men inte Gigabyte?

Det stämmer, Gigabyte kanske får i framtida bios updates.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorath:

Det stämmer, Gigabyte kanske får i framtida bios updates.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Vad kommer 2500k och ett tillhörande moderkort ligga på cirka? klarar man sig på en budget på 3 000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fawee:

Vad kommer 2500k och ett tillhörande moderkort ligga på cirka? klarar man sig på en budget på 3 000kr?

Nja, 3500 får du nog räkna med.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fawee:

2200kr 2500K
ca 1300kr asus p67 instegsmodell.
Är du inte nogräknad kan moderkort hittas under 1k.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Idag verkar det fungera, bara att lägga i kundvagnen och så hamnar den där. Du kan också gå vidare till betalningsalternativen och slutföra ordern, givetvis.

Frågan är bara om man ska vänta på Inet som kanske är billigare.

Problemet uppkommer när du ska skicka ordern. Står att det inte går. Var samma igår. Har mailat dom.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Problemet uppkommer när du ska skicka ordern. Står att det inte går. Var samma igår. Har mailat dom.

Försäljningsstart är på söndag, lugna er tills dess.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lambodgas:

Ser nu att inet håller på att lägga upp "kategorier" på sin hemsida för Sandy bridge processorer & modekort!

vart hittar du de då? hehe eller så är det bara jag som är blind

edit: okej nu hitta ja de hehe sorry.. för ett onödigt inlägg..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av Flopper:

samt att program kräver stöd för fler kärnor vilket är ett helsike att balansera gpu/cpu.
och att spel är gpu bundet fortfarande tänker inte många på.

visst är spel gpu bundna i höga upplösningar, men alla spelar inte i 1920x1080 eller högre, och i exempelvis 1680x1050 och 1280x1024 så spelar cpun stor roll. är rätt säker på att skillnaden mellan en okta och quad blir stor i crysis 2 som exempel, som stödjer upp till 8 kärnor i dessa upplösningar.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jaha, så sitter man och undrar när inet lägger upp Sandy för beställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo ska bli intressant, dock kommer jag nog vänta lite och se. Ja undrar mer när det börjar komma laptops med dessa cpus

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Nu har inet uppdaterat sin sida, bättre priser än jag vågat hoppas på!

2890kr för 2600k

Permalänk
Medlem

japp nu ligger allt uppe!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är en 2500K tillsammans med Asus P8P67 PRO beställt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Blev en 2500K samt ett Asus P8P67 Pro. Lite synd de inte hade standardversionen, men med Pro får man då Intel NIC som inte är så dumt.

Permalänk
Medlem

2600K samt Gigabyte GA-P67A-UD4 beställt, fint pris på 2600K!

Visa signatur

SilverStone fortress FT02B-W | i7 2600K @ stock | Corsair H70 | 8GB 1,6 GHz VENGEANCE 8-8-8-24 | Corsair Force 120GB | Gainward GTX 570 |
Gigabyte GA-P67A-UD4 | Corsair AX 750W | Samsung 2233RZ + Samsung T220 | Steelseries XAI | Steelseries 6G | Sennheiser PC 360 | Nvidia 3D Vision

Permalänk

Nu finns SB för köp på inet

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Observera att det ingår ingen processorkylare till 2500K och 2600K. Har nog pressat ned priset lite extra på dem. Gör mig ingenting då jag har en Noctua D14 som väntar på att få användas.

Permalänk
Medlem

lite surt att inet inte hade inne maximus eller sabertooth korten dock

Visa signatur

<Dator> Chassi: Fractal Design Torrent | CPU: AMD 9950X3D | CPU Kylare: Noctua NH-D15 G2 | MB: Msi X670E Gaming Plus WIFI | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL30 | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB | GPU: Msi RTX 5090 Suprim SOC