Hjälp, vad är detta för ett grafikkort?

Permalänk

Hjälp, vad är detta för ett grafikkort?

Hej alla.

Jag hittade detta kort i garderoben och kan absolut inte komma på vad det är för ett kort. När jag sökte runt på internet så liknade det ett 9500gs, men sen såg jag att 9500gs skulle vara sli ready, och det är inte detta kortet...väl.

Sen såg jag att nypris på 9500gs va typ 1300kr och det känns skumt. För det är inte likt mej att låta 1000 kr kort ligga och skräpa.

Så snälla hjälp, zooma in bilderna så ser ni bättre.

Tack på förhand

MVH
Linus

http://img442.imageshack.us/i/bild1mp.jpg/

http://img522.imageshack.us/i/bild2w.jpg/

Permalänk
Medlem

Har ingen aning vad det är för kort, men några 1300 kr är det inte värt, 200 kr för ett begagnat skulle jag tippa.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som ett ati kort, men vad vet jag

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla datorkomponenter går av någon anledning alltid upp rejält i pris när de inte längre är aktuella på marknaden. När du kollar på prisjakt hittar du ofta exemplar som blivit över hos någon nätbutik, och de säljs alltid till hutlösa priser. Jag förstår verkligen inte varför de inte säljs ut billigt istället, någon som vet? Kan inte se dina bilder här på jobbet, så kan inte hjälpa till att identifiera kortet.

Permalänk
Medlem

googlade lite, ATI Radeon HD 2400 XT PCI-E kanske kan vara något?

Visa signatur

Laptop >.>

Permalänk

Montera det i en burk och kör GPU-Z Är väl det enklaste och snabbaste sättet

Permalänk
Medlem

9500gs är inte värt 1300, ett 460 går ju på 1500~ =D

Det här kanske kan hjälpa dig, NVIDIA HP 5189-4536 GFXD9M-25-SEAKING 512MB V133 PCI-e

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast

Ta av kylaren och kolla vad det står på själva GPUn.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tycker det ser ut som ett ati kort, men vad vet jag

Skrivet av Phemo:

googlade lite, ATI Radeon HD 2400 XT PCI-E kanske kan vara något?

Det är ju tydligt ett nVidia iaf. Stor logga på baksidan.

1300 spänn är det knappast värt. Säkert bara dyrt på prisjakt efter som det är en utgången modell som är svår att få tag i. Värt max nån hundring kanske.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett 512MB HP GeForce 9500GS PCI Epxress VGA HDMI DVI 5189-4536.
Slaktat en gammal HP dator kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är ju tydligt ett nVidia iaf. Stor logga på baksidan.

1300 spänn är det knappast värt. Säkert bara dyrt på prisjakt efter som det är en utgången modell som är svår att få tag i. Värt max nån hundring kanske.

Ah sant ^^, kollade bara ett klistermärke o googlade efter det, "ATI N136".

Visa signatur

Laptop >.>

Permalänk
Skrivet av KKay:

Tycker det ser ut som ett ati kort, men vad vet jag

Trodde jag oxå, men det står Nvidia på baksidan:P

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk

Tack för alla snabba svar.

Nej några 1300 spänn för detta hade jag inte ens vågat hoppas på. Tyvärr har jag ingen rigg jag kan testa det i
Finns det verkligen inget sätt att identifiera kort-helvetet. Jag kan inte minnas att jag slaktat en hp dator, men jag vet att jag bytte ett graffekort på mina pärons data. Och det är en hp. Så kanske ligger det något i det. Men om det nu är ett 9500gs, varför har den ingen sli? Och om det nu inte är ett 9500gs... vad är det då *snyft*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

Verkar vara ett 512MB HP GeForce 9500GS PCI Epxress VGA HDMI DVI 5189-4536.
Slaktat en gammal HP dator kanske?

var bara att googla nr 180-10729

NVIDIA GeForce 9500 GS Graphics Card

512MB PCI-Express

HP PN: 5189-4536

2V133-1.0

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det antagligen är gjort speciellt för HP så snikade de säkert bort SLI-lösningen om det nu finns/fanns på dessa kort öht

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Goda nyheter. Jag gick över till grannkärringen och bad att få testa i deras burk (eftersom jag byggt den)

GPU-Z identifierar kortet som ett 9500gs PCI-E.

Men varför e plattan röd om det nu e nvidia? Och varför finns det ingen sli koppling som det står att 9500gs ska ha?

Va tror ni man kan ta för ett sådant kort på blocket? det är ju ändå 512 minne och hdmi, perfekt till htpc tex

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HuskyPeter:

Goda nyheter. Jag gick över till grannkärringen och bad att få testa i deras burk (eftersom jag byggt den)

GPU-Z identifierar kortet som ett 9500gs PCI-E.

Men varför e plattan röd om det nu e nvidia? Och varför finns det ingen sli koppling som det står att 9500gs ska ha?

Va tror ni man kan ta för ett sådant kort på blocket? det är ju ändå 512 minne och hdmi, perfekt till htpc tex

Färgen på kortet har knappast något att göra med vem som har tillverkat GPU:n. Eftersom det är en OEM-variant av ett grafikkort så har HP valt bort möjligheten till SLI, eftersom ingen som köper en HP-dator kommer använda SLI. Det är nog inte värt mer än 200-300kr på Blocket, det finns integrerade lösningar som fungerar precis lika bra till HTPC o. dyl., och ingen köper ett sånt kort till en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HuskyPeter:

Goda nyheter. Jag gick över till grannkärringen och bad att få testa i deras burk (eftersom jag byggt den)

GPU-Z identifierar kortet som ett 9500gs PCI-E.

Men varför e plattan röd om det nu e nvidia? Och varför finns det ingen sli koppling som det står att 9500gs ska ha?

Va tror ni man kan ta för ett sådant kort på blocket? det är ju ändå 512 minne och hdmi, perfekt till htpc tex

2-300 kanske...inte mer

Permalänk
Hedersmedlem

Som någon skrev testa med några hundra mycket mer än så kan jag inte tänka mig, eftersom det är beggat och nypris idag inte är på 1300:-

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HuskyPeter:

Goda nyheter. Jag gick över till grannkärringen och bad att få testa i deras burk (eftersom jag byggt den)

GPU-Z identifierar kortet som ett 9500gs PCI-E.

Men varför e plattan röd om det nu e nvidia? Och varför finns det ingen sli koppling som det står att 9500gs ska ha?

Va tror ni man kan ta för ett sådant kort på blocket? det är ju ändå 512 minne och hdmi, perfekt till htpc tex

"Plattan" kan alltid ha olika färger oavsett vilken tillverkare eller fabrikat det är. Dagens referensmodeller är oftast svarta. Jag har sett blåa, gröna, röda och svarta AMD/ATI kort och samma färger på nVidia kort.
Jag tror att du kan få 300 kr om Du är ute efter att blåsa någon. Hade jag varit du hade jag sparat kortet till en HTPC själv istället.

Permalänk

Jag vill inte blåsa någon men jag vill givetvis få så mycket jag kan för kortet. Själv behöver jag ingen htpc.

Jag förstår det där med att det är hp som valt bort sli... kan det finnas fler modifieringar som de gjort tror ni?

Permalänk
Medlem

Om du inte hade testat så hade jag varit stensäker på ett hd4650. Har ett och det ser nästan exakt likadant ut, lika långt är det också. Ungefär såhär såg mitt ut också:
http://www.tradera.com/ATI-Radeon-HD4650-1GB-DDR2-PCI-E-DVI-H...

Edit: Fast mitt ATI kort hade såklart inte Nvidia på baksidan

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Då det gick att köpa nytt kostade det 1550 på Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010234407.aspx

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Då det gick att köpa nytt kostade det 1550 på Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010234407.aspx

Härligt, då kanske jag kan få 12-1300 för kortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HuskyPeter:

Härligt, då kanske jag kan få 12-1300 för kortet

Skojar du eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Skojar du eller?

Jag skojar min vän

jag satte 500kr för att se om någon nappar.

EDIT: hmmm 500 kanske va o ta i, men man kan ju alltid prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HuskyPeter:

Jag skojar min vän

jag satte 500kr för att se om någon nappar.

EDIT: hmmm 500 kanske va o ta i, men man kan ju alltid prova

hahaha, dela det på 2 så kanske någon nappar....:D

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Hjälpsam

Googlade på HP Part number: 5189-4536 som fanns på ett klistermärke på baksidan.

http://www.teamonerepair.com/TeamOne/searcher.asp?p=51894536&...

GEFORCE 9500GX PCI-E X16 512MB VIDEO CARD

Dvs ett OEM 9500 från en stationär HP dator. Några hundrelappar på sin höjd kan man få för det misstänker jag. Även om den ny kostar som sagt 1550 från Dustin;
http://www.dustinhome.se/pd_5010234407.aspx

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

tack för all hjälp