Permalänk
Medlem

Letar efter person att hjälpa mig

Hejsan,
jag letar efter en kunnig person som kan hjälpa mig gå igenom mina biosinställningar och se så att allt är rätt inställt.
Det är nämligen så att jag har problem med att datorn hänger sig. Verkar vara helt slumpmässigt, ibland vid användning och när den bara står med skärmen avstängd.

Vill alltså ha någon som kan gå igenom inställningarna över skype eller messenger.

Tack på förhand

Visa signatur

Lian-Li Lancool PC-k62, ASRock p55 Extreme, Intel i5-2500k @ 3.30GHz, GeForce GTX 560 Ti, 4GB Corsair XMS3 1600mhz DDR3, Corsair VX 550w

Permalänk
Medlem

finns det ingen någon knapp eller liknade på moderkortet eller i bios som återställer allt till fabriksinställningar?

Permalänk
Medlem

jo, men ursprungsinställningarna fungerar inte.
de har heller aldrig gjort det sedan systemet var nytt. :s

Visa signatur

Lian-Li Lancool PC-k62, ASRock p55 Extreme, Intel i5-2500k @ 3.30GHz, GeForce GTX 560 Ti, 4GB Corsair XMS3 1600mhz DDR3, Corsair VX 550w

Permalänk
Medlem

O du kan inte googla efter inställningar? och snackar vi om betalning?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Nej kan inte googla efter inställningar. Vet ju inte hur dom ska vara så vet om jag hittar rätt när jag hittar nåt ändå.
Tyvärr är jag inte i den ekonomiska situationen att jag kan betala, vi snackar dock kanske 5 minuters genomgång bara för att se om det är nåt särskilt man måste ändra på som jag inte vet om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har defaultinställningarna i BIOS ligger ju inte problemet där. Jag tror att du har större chans att få hjälp här i forumet steg-för-steg än att försöka få någon att vara gratis support. På tal om gratis support, om du har dragits med samma problem sedan datorn var ny, har du försökt att kontakta supporten/butiken som du köpte datorn hos? Man ska inte underskatta supportavdelningar. Det verkar ju inte vara en märkesdator du har köpt om man ser till din signatur, så då slipper du "har du satt i sladden?"-support från märkestillverkarna.

Först och främst:

- Kontakta supporten, har du köpt från Inet kan du vara lycklig, de har hjälp mig många gånger och svarar snabbt.
- ÄR alla kablar verkligen isatta? Många glömmer oftast att sätta i alla kablar, särskilt i grafikkortet.
- Vad har du för CPU temperatur när du spelar/stressar processorn? Har du verkligen optimal kontakt mellan kylaren och CPU?
- Har du rätt spänning till dina minnen?
- Har du kört memtest för att kolla om dina minnen fungerar till 100%?
- Du säger att datorn hänger sig slumpmässigt, vad är det för hårddisk och hur gammal är den?

Visserligen hade förmodligen ovanstående punkter genererat bluescreen eller omstart av datorn, men även hängningar och frysningar kan genereras av hårdvarufel.

EDIT: Höll på att glömma det viktigaste. Har du senaste drivrutinerna för grafikkort och chipset (moderkort)? Har du även senaste uppdateringarna för ditt operativsystem?