Permalänk
Medlem

Nätverkskabel i hus

Hej!

Skall bygga om fasaden och tänkte passa på att dra lite nätverkskabel till några rum. Jag har i dagsläget 100Mb fiber och den är direkt kopplad till min WNDR3700 router.Det jag tänkte göra var att dra kabel från routern till 2 rum och sätta ett fast uttag i dem. Kablarna skulle bli ca 5m resp 15m eller så.
Kan nån här tipsa vilka kablar som vore bäst och vara någorlunda framtidssäkra? Även kontakterna som man sen sätter i väggen om det skall vara nått speciellt?

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt, väldigt sällan en nätverkskabel slutar fungera. Hursomhelst, om det mot all förmodan skulle göra det så rekommenderar jag dig att installera rör, kan vara ett mjukt rör eller vad som helst som du kan dra sladdarna i om du är tvungen att byta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Cat 5 och 6 TP kabel kan behöver du ur säkerhets synpunkt inte säkra på något speciellt sätt. tänk dock på att inte "klammra för hårt eller skapa för skarpa böjar då detta med tiden kan innebära problem.
Och du nämnde fasade? Se om det finns vädertåliga kablar tex.
och håll lite avstånd till starkströms kablage då detta KAN (mycket sällan) uppge störningar.
Kontakterna i väggen kan du nog välja precis vad du vill. Välj efter behov, utseende och pris. Infällt eller utanpåliggande.

Och säkra kablarna så yttre påverkar inte skadar eller på annat sätt stör kablaget.
Löst dragna Buntband är min favorit, som jag använt mig av på vinden.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Tänkte nog lägga dem i rör ja.

Permalänk
Medlem

Dra rör, sätt dosor och gör det riktigt så blir de inga problem!

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen gått på lite overkill och kört shielded cat6 kablar! Mest bara för att, inte SÅ värt egentligen men ska man göra det så kan man lika gärna göra det ordentligt på en gång!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jag hade personligen gått på lite overkill och kört shielded cat6 kablar! Mest bara för att, inte SÅ värt egentligen men ska man göra det så kan man lika gärna göra det ordentligt på en gång!

I second that!
Dumt att bli dumsnål liksom! var på den säkra sidan och kör precis som raidsoft säger (Y)

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det får bli shielded cat6 då.
Förslag på nån speciell eller??

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, dra inte skärmad kabel. du får bara problem om det inte görs på rätt sätt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jasså? Hur kommer det sig? Är det större chans att skada kabeln eller vad? Annars tycker man ju att det borde vara tvärt om eftersom man tar bort variabeln om störning från annan utrustning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jasså? Hur kommer det sig? Är det större chans att skada kabeln eller vad? Annars tycker man ju att det borde vara tvärt om eftersom man tar bort variabeln om störning från annan utrustning?

För att skärmade kablar ska funka krävs det att all utrustning, kontakter, jack, nätverkskort, switchar mm är korrekt jordade och har stöd för skärmade kablar.. (och indirekt gäller ju samma för alla anslutna datorer..)
Blir det minsta fel kan skärmningen börja funka som antenn och ställa till med riktiga problem.
Skärmat använder man i praktiken bara i tung industri där det finns mycket störande källor (tex starka strömfält).

(Nu är inte el mitt starkaste ämne men jag erinrar mig också att all utrustning måste vara ansluten till samma jordplan)..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jasså, jag trodde det bara var en passiv sköldning som inte behövde jordas eller liknande utan bara var "signal absorberande" men man lär sig nått nytt varje dag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

För att skärmade kablar ska funka krävs det att all utrustning, kontakter, jack, nätverkskort, switchar mm är korrekt jordade och har stöd för skärmade kablar.. (och indirekt gäller ju samma för alla anslutna datorer..)

NEJ nu lugnar vi oss lite! Det är nödvändigt att man terminerar avskärmningen ja, och att man iaktar försiktighet när man drar och böjer kablarna, men att anslutande utrustning "måste" vara korrekt (?) jordade och "ha stöd för skärmade kablar" stämmer inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tycker INTE du skall dra skärmade kablar genom huset. Du kommer troligtvis få problem!

Jag köpte en skärmad kabel för att jag var orolig över störningarna, det slutade bara med att jag fick ut över 100 volt mellan kabel och datorlådor i metall oavsett vilken dator jag kopplade kabeln till.
Fick heller inte sämre överföringshastigheter på de övriga datorerna som inte hade skärmade kablar.

Bestämde mig till slut att byta ut allt till Cat6 installationskabel som jag drog genom huset, oskärmad!
Det fungerar utmärkt, det rör sig om 1x15 m, och 2x25 m kabel.
Använder mig av gigabitnätverk och kommer upp i hårdiskarnas maximala överföringshastighet.

Har nu lagt den skärmade kabeln åt sidan och kommer nog inte använda den mer, ser absolut inget behov av detta. När jag använde den fick jag elaka stötar av burk, och kabel.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att de kunde vara så krångliga o få rätt Låter helt klart som oskärmad låter som säkrare alternativ då isåfall..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Dessutom ska du använda sk. installationskabel med solida ledare om du ska använda fasta uttag, inte den vanliga flerkardeliga patchkabeln.

Permalänk
Medlem

Oj, det blev många svar här.
Oskärmat blir det då. Förslag på något speciellt märke eller bara att köra på?

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja säga att man vill ha allt jordat om man ska köra skärmade kablar.

Köp i närmsta affär, typ Kjell & Co eller liknande. Eller på elbutik.se eller annan sån elbutik ifall du vill ha lite snyggare uttag.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Skulle också vilja säga att man vill ha allt jordat om man ska köra skärmade kablar.

Hela diskussionen blir lite skev när man blandar ihop begrepp. STP-kablar används för att islorea signalvägen från elektromekaniska störningskällor. Inte att siolera sig från skillander i polaritet.
TP bygger på principen att två ledare överför samma signal fast omvänd i förhållande till varandra. Enkelt förklarat kommer mindre störningar alltså att ta ut varandra; det som blir plus på ena ledaren blir till minus på andra och med enkel matematik vet vi då att resultatet är noll. I normalfallet finns det alltså ingen anledning att förstora hjärnspöken. Det hälper inte trådskaparen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse_i:

Hej!

Skall bygga om fasaden och tänkte passa på att dra lite nätverkskabel till några rum. Jag har i dagsläget 100Mb fiber och den är direkt kopplad till min WNDR3700 router.Det jag tänkte göra var att dra kabel från routern till 2 rum och sätta ett fast uttag i dem. Kablarna skulle bli ca 5m resp 15m eller så.
Kan nån här tipsa vilka kablar som vore bäst och vara någorlunda framtidssäkra? Även kontakterna som man sen sätter i väggen om det skall vara nått speciellt?

Kabel som kopplar ihop olika enheter (datorer eller kringutrustning) till ett nätverk (LAN). Den vanligaste nätverkskabeln är TP-kabel (TP står för Twisted Pair).
Varianter:
TP-kabeln finns i tre olika utföranden UTP, FTP och STP (SFTP).

UTP, Unshielded Twisted Pair är den variant som används mest i Sverige. Kabeln har ingen skärmning vilket gör den smidig och tunn. Nackdelen är att yttre störningar kan medföra problem samt att kabeln läcker strålning till omgivningen.

FTP, Foil Screened Twisted Pair används huvudsakligen för fasta installationer i serverrum där många nätverkskablar ligger bredvid varandra i kabelstammar. FTP är en enklare form av skärmad kabel och är något billigare beroende på att den endast har skärm av folie. Patchkablar (anslutningskablar) i serverrum brukar oftast vara FTP då man vill ha en skärmade kablar mellan nätverksutrustning och patchpaneler (korskopplingspaneler).

STP (SFTP), Shielded Twisted Pair är en typ av kabel som används vid långa avstånd samt i miljöer med mycket störning. En vanlig orsak till att nätverket inte fungerar är att störningar från exempelvis hissmotorers starkströmskablar omöjliggör nätverkstrafik. STP kabeln är skärmad med folie och en kopparstrumpa som skapar ett magnetfält runt kabeln. Magnetfältet förhindrar störningar in i kabeln och läckage av strålning ut. Då kabeln har två skärmar blir den tjockare och klumpigare och används därför mestadels vid fast installation.

Kategorier:
TP kabeln finns i olika kategorier (CAT.) beroende på vilken överföringskapacitet den har.

Kategori 5 (CAT5) används i de flesta nätverkssystem idag. Kabeln klarar max 100 Mbit/s. Kabeln Använder fyra ledare för nätverksöverföring men kabeln innehåller 8 ledare.

Kategori 5e (CAT5e) är en förbättring (e = enhanced) av kategori 5. Kabeln klarar max 1000 Mbit/s. Kabeln använder alla 8 ledare för överföring av 1000 Mbit/s och fyra ledare vid 10/100Mbit/s. Vid användning av korsad kabel måste samtliga 8 ledare användas. Vid Gigabitöverföringar blir kabeln väldigt känslig för störningar. Skärmad kabel rekommenderas vid den typen av installationer.

Kategori 6 (CAT6) är den senaste fastställda standarden. CAT6 kabel ger extra hög kapacitet i Gigabit-nät för extremt krävande datatrafik.

Kategori 6e (CAT6e) finns också.

Kategori 7 (CAT7) det med.

Rak eller korsad kabel?
Rak TP kabel är den vanligaste varianten och används mellan tex dator och switch eller vägguttag. Korsad kabel används för direkt anslutning mellan två lika enheter, tex switch-switch eller nätverkskort-nätverkskort.
De flesta hubbar och switchar har minst en sk Uplink-port med möjlighet att byta mellan korsad/rak i själva kontakten. Nyare nätverksenheter har sk Auto-MDI/MDIX på sina portar. Denna funktion känner av om kabeln är rak eller korsad och ställer om sig automatiskt.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig.
Kör en oskärmad cat6-kabel. Kommer att hålla för dig i många år och du krånglar inte till något.

Permalänk
Medlem

Kabel verkar vara enkelt men att montera ett vägguttag med cat6. Vill helst ej ha en box utanpå utan ett inbyggt uttag. Måste man då köpa allt i lösa delar? hittar inget färdigt kit. Som gjort för att få fel saker känns det som.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl flera olika uttag att välja på, en del för dosmontage andra har en låda, vissa sätter man i en lös monteringsram, dosmontage är ju snyggast om man har möjlighet till det, glöm inte bort att skaffa ett kroneverktyg. uttagen är kompletta, sedan väljer man en monteringdsram efter design om man vill ha det, jag har aldrig sett okompletta uttag, men "2delat" om man kallar fronten med rj45 kontakten och fästram/låda för olika delar. kör med cat 6 kabel eller bättre, undvik skärmat, om skärm verkligen behövs, fundera då istället på fiber. inom industrin kör man f.ö. fiber där det är mycket störningar, skärmat är bara struligt, fibernät är inte så dyrt idag, jag hoppas det snart tar över helt. Dosuttag kan du köpa på nästan vilken bygghandel som helst, vill du ha nån speciell design får du kolla på ahlsell, storel o liknande proffsbutiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kolla runt på denna sida de gör mycket bra produkter. Dock så tror jag bara de säljs via elgrossister.

http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tj...

Permalänk
Medlem

Här finns allt du behöver.

http://www.elbutik.se/product.html/design-kit-for-lexcom-uttag-eljo-trend?category_id=323

Dock är lexcoms modularjack inte billiga precis. Men de är bra.

Annars köp något billigare på kjell och co. De uttagen är kompletta.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Här finns allt du behöver.

http://www.elbutik.se/product.html/design-kit-for-lexcom-uttag-eljo-trend?category_id=323

Dock är lexcoms modularjack inte billiga precis. Men de är bra.

Annars köp något billigare på kjell och co. De uttagen är kompletta.

Typ 1 sån här: 5102593 Trend Design Kit Plant täcklock 1/2xLexCom polarvit ej kombinationsmontage.
och
1 sån här: 5147917 Modularjack Kat 6 LexComO UTP Grå/blå

bör väl räcka om jag fixar "dosan" i väggen som förövrigt väl är standardmodell?

Permalänk
Medlem

Ja, det fungerar utmärkt med de grejerna.

En vanlig apparatdosa ska det vara.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD