Silverstone Fortress FT03 med kompakt och avskalad design

Permalänk
Medlem

Ojoj, detta chassi var ju hur sött som helst. Har själv ett FT02 Black utan fönster och byggkvaliteten är löjligt bra, 15 kg stålkärlek. Det enda jag kan tycka Silverstone har missat är kvaliteten på just sidoplåtarna som är gjort av... plåt. Känns darrigt. Antec är faktiskt dom enda chassitillverkarna som vet hur man gör en vettig sidoplåt, sidoplåten på mitt gamla P180 är 100 gånger mer robust än på FT02. Borde vara förbjudet att skicka med vanliga sidoplåtar på ett 2000 kr chassi.

Permalänk

Intressant koncept, men jag gillar inte att man verkar behöva dra alla kablar in till den i övre kanten på chassit. Det hade varit fint om man kunde dra kablarna genom någon slags tunnel så att de kom ut på botten av chassit istället. Annars ser det ganska konstigt ut med kablarna utstickande längst upp på en av sidorna om man inte har den stående på golvet...

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Hjälpsam

Fluf seal of approval, helt klart.

Två detaljer utöver det uppenbara. Clear CMOS PCI bracket, varför har ingen gjort det tidigare? Så otroligt smidigt, samma sak, varför inte clear CMOS på fläktkontroller för den inbitne överklockaren?

Och Silverstone loggan, påminner mig om något...

Resident Evil gravyr/mod någon?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Btyw kom på en ganska viktig sak. om man nu kör slimslot in, var fan är möjligheten till eject? Vet att det finns i OS, men tycker det är smidigt att kunna trycka en knapp om OS strular. Alternativt innan ett OS är laddat.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycket den liknar en stylad papperskorg/tvättkorg?

Permalänk
Medlem

Varför ställa den på högkant?
Den hade vart ganska liten om den låg ner men nej nej utan upp med skiten så att den ser lika stor ut som ett high tower.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

håller med chila, är det en Apple kopia eller vadå

Permalänk
Medlem

I'm in love! Ytterligare en anledning att bygga nästa dator i matx format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Bara jag som tycket den liknar en stylad papperskorg/tvättkorg?

Kolla trdje eller fjärde kommentaren jag tyckte exakt samma!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Varför ställa den på högkant?
Den hade vart ganska liten om den låg ner men nej nej utan upp med skiten så att den ser lika stor ut som ett high tower.

Yta på skrivbord är mer begränsad än volym ovanför?

Vill du ha ett chassi som är "lågt" men långt så finns det andra alternativ, typ SG07 / SG02 för att bara nämna två från silverstone.

Det här är en layout som passar mig för placering på skrivbord, precis som lian li Q-11. Är man ute efter något annat så finns det chassin med traditionell layout.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Den var läcker. Hade den hetat "chimney of awesomeness" så hade det blivit ett köp.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hmm. Om min moddade NSK 3480 blir anus när den är klar, så blir det en sån här, helt klart.

Ful som stryk, men verkar mycket praktisk för mina behov.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har följt previewerna på den här ett tag nu, och tycker den är hur söt som helst! Finurligt att bygga på höjden och spara skrivbords eller golvutrymme, och jag gillar mestadels den stilrena papperskorgsstilen

... men tyvärr finns en hel del frågetecken/nackdelar som nog gör att jag inte vill köpa den - åtminstone inte utan riktigt bra recensioner.

- Hårddiskkylning finns knappt alls. (ingen ventilation på baksidan) Tror HD:n har nån direct touch mot sidoplåten för att få ner värmen lite av vad jag läst, men undrar hur effektivt det är? ... och hur mycket det vibrerar.

- Sidogallret var inte direkt den vackraste av lösningar... Varför är tex gallret så stort när det bara verkar som drygt hälften används?

- Ventilationen har ett rätt stort frågetecken: nätaggets varmluft blåses ut precis bredvid luftintaget till CPU:n! Det funkar väl kanske, men det borde innebära en varmare processor.

- Enbart slot-in slimdrive DVD utan utrymme för knapp. Lite väl hårt begränsat IMHO, men visst blir det en stil ren front.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mac Pro-känsla inger den ju. Tycker det såg rätt snyggt ut.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Perfekt att bygga en nas eller mediaserver av

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Stilren soptunna

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem

Har varit intresserad av detta sen jag först såg det.
Väldigt intressant, fast jag lär stanna med 800D eftersom jag gillar stora chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Verkligen papperskorg vibbar!

Häller med, designen var inget vidare .

Permalänk
Medlem

Någon?

Permalänk
Avstängd

Den borde inte ha hetat Fortress enligt mig, för det är ingen direkt ersättare.

Annat namn, egen serie hade varit bättre. Men den är snygg

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt att plastgallret sitter där det gör, sjukt fult. Fabriksfrästa hål hade varit bättre. Men det går väl ställa lådan mot en vägg till vänster. Annars, klockrent!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Sjukt tråkigt att plastgallret sitter där det gör, sjukt fult. Fabriksfrästa hål hade varit bättre. Men det går väl ställa lådan mot en vägg till vänster. Annars, klockrent!

Det blir nog bland det första man kommer se i moddningsväg med den här lådan. Vatten/laserskurna toppgaller i valfritt mönster/motiv.

Tycker den här lådan ser tillräckligt trevlig ut för att det ska bli en beställning så fort den dyker upp i någon affär.

Permalänk
Hedersmedlem

Om nom nom nom, denna var ju riktigt stiliga. Jag tyckte högersidan var snyggast. Utan hålet för slimdriven så hade den ju varit perfekt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Stilrent nytänkande! Köp? Näe.

Permalänk
Medlem

Nja, ytterst tveksam. Liten, sämre kylning och utrymme samt att ljudnivån kommer bli lidande av jättehålen i sidan och taket. Föredrar NSK3480 för m-atx, mini-p180 close second.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Fint, coolt att SS provar mac-konceptet. Det roliga egentligen är att om det VARIT mac hade ingen brytt sig om reviews utan köpt just för att det är mac. Fint chassi iallafall.

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Den va ball faktiskt... jag hatar mac, men om det inte står mac på dem så är ju faktiskt designen riktigt snygg!
Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en sån. Väntar på reviews

Har en massa Apple-klistermärket från alla kära Macar på jobbet som du kan få.
Lägg ner hatandet, det förblindar bara.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt synd bara med plast gallret som alla andra redan påpekat. Dock förstår jag inte riktigt var man skall placera denna den är ju som ett ATX chassi på höjden, om man ställer den på bordet blir den för stor om man ställer den på marken så sparar man bara plats bakom datorn eftersom de flesta ha ett datorbord som är bredare än 30cm. Enda stället den riktigt hade gjort sig är bredvid ett TV möbel eller motsvarande. Skulle föredra att de kanske satsade på bara Mini-ITX eller något för att spara på höjden skulle verkligen vilja se en vidareutveckling på denna chassi typ som vad jag vet tidigare bara lian li Q11 samt föregångare har spelat i. Vill gärna ha ett snyggt chassi att ställa uppe på bordet gärna i mini-ITX format

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Det är säkert skitpraktiskt och utrymmeseffektivt men den ser ut som en tvättkorg, och ger en känsla av att de är bökigt att montera saker i den. Men raven och fortress 02 är snyggare

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har en massa Apple-klistermärket från alla kära Macar på jobbet som du kan få.
Lägg ner hatandet, det förblindar bara.

Ja kärleken kan göra en blind...

Ontopic:
Jag tror jag får börja tillverka egna lådor då varken Fractal Design eller Silverstone kan komma med en ITX låda som är snygg, väldigt enkel och väldigt liten.
Allt ska vara för gamers eller server folket

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."