Permalänk
Medlem

Vad har hänt?

Hej!

Nu är det så att min trotjänare (Scaleo H) verkar ha gett upp! Det började med att jag chattade på msn och plötsligt försvinner bilden på skärmen och man blir lite paff. Startar om datorn och då säger den att det är något fel på min ena hdd och den gör någon koll på den och sen startar om datorn. om man väljer att skippa denna kommer man in som vanligt, allt startar upp som den ska sen bara hänger sig allt. samma sak om man låter den göra denna koll på hdd'n fast den hänger sig då i ett tidigare skede. Står när man kommer in precis innan den hänger sig att det är något knas med windows filer eller något sådant.

Detta är lite surt då man har rätt mycket saker på sina diskar. har den gjort sitt och man ska beställa ny dator eller kan detta fixas på något smidigt sätt. Om det är några frågetecken över något är det bara att fråga! Och ja, jag är rätt värdelös när det gäller datorer

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajter:

Hej!

Nu är det så att min trotjänare (Scaleo H) verkar ha gett upp! Det började med att jag chattade på msn och plötsligt försvinner bilden på skärmen och man blir lite paff. Startar om datorn och då säger den att det är något fel på min ena hdd och den gör någon koll på den och sen startar om datorn. om man väljer att skippa denna kommer man in som vanligt, allt startar upp som den ska sen bara hänger sig allt. samma sak om man låter den göra denna koll på hdd'n fast den hänger sig då i ett tidigare skede. Står när man kommer in precis innan den hänger sig att det är något knas med windows filer eller något sådant.

Detta är lite surt då man har rätt mycket saker på sina diskar. har den gjort sitt och man ska beställa ny dator eller kan detta fixas på något smidigt sätt. Om det är några frågetecken över något är det bara att fråga! Och ja, jag är rätt värdelös när det gäller datorer

mvh

Har du partionerat upp hårddisken eller har du en stor C:? Eller har du flera hårddiskar?

formatera C:, borde hjälpa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har du partionerat upp hårddisken eller har du en stor C:? Eller har du flera hårddiskar?

formatera C:, borde hjälpa..

Jag har två st! men hade varit lite surt att formatera om och förlora allt? har även flera OS på datorn, W7 samt xp! vet inte varför men det är min "datorkunniga" bror som varit i farten för ett bra tag sedan. om detta spelar någon roll?

Permalänk
Medlem

Den hänger sig lite när den vill, kommer inte in på windows, har blivit någon skada på nån windowsfil tydligen? Men är det även det som gör att datorn fryser sig? ibland kan man se w starta ibland tar det bara två sekunder innan den hänger sig. Någon som vet vad som spökar?

mvh

Permalänk
Medlem

problemet just nu är att datorn fryser sig. Vad är det som gör att den fryser? kan det vara processorn?

Permalänk
Medlem

Alt 1. Sätt in hårddisken i en annan dator och flytta på det du vill ha kvar.
Alt 2 Tar ut nuvarande diskar och sätt in en annan som du installerar Windows på. Sen sätter du in nuvarande diskar och börja flytta.

Sen tar bort och skapar nya partitioner som (snabb) formateras. Man gör så för att det vid vissa fel inte räcker att formatera och installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Värmeproblem?
Nätagget, Moderkortet, Processorn, minnet eller kanske disken?
Kan vara en ny drivrutin som inte funkar eller virus?

Att felsöka en dator som funkar ibland är riktigt jobbigt.

Men som redan sagts, backaupp allt medan du kan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Alt 2 Tar ut nuvarande diskar och sätt in en annan som du installerar Windows på. Sen sätter du in nuvarande diskar och börja flytta.

Sen tar bort och skapar nya partitioner som (snabb) formateras. Man gör så för att det vid vissa fel inte räcker att formatera och installera om Windows.

Skrivet av xfade:

Värmeproblem?
Nätagget, Moderkortet, Processorn, minnet eller kanske disken?
Kan vara en ny drivrutin som inte funkar eller virus?

Att felsöka en dator som funkar ibland är riktigt jobbigt.

Men som redan sagts, backaupp allt medan du kan.

Problemet är att den fryser efter bara 1 minut kanske. hinner inte direkt göra något. 1 minut efter jag trycker på knappen då.

Permalänk
Medlem

Även när du sätter in diskarna i en annan dator?
Då menar jag att testa 1 disk i taget.

Jag frågar för att vi behöver ta reda på om felet är en av hårddiskarna, datorn eller både och. Vi vet att du inte kan starta datorn från de gamla diskarna. Det var därför jag skrev alt 1 och alt 2 som olika alternativ för att komma runt frysningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Varför ska han flytta hårddisken, räcker väll med att han bootar med typ en linux-skiva och lägger det han vill ha kvar på en extern. Han sa ju att han inte var så datorkunnig så känns rätt dumt att börja flytta runt på diskarna det första man gör.

Permalänk
Medlem

otello:
Hjälper oss att avgöra var felet är och jag antog att han var mer hemma med Windows. Tex om han behövde använda recovery räddnings program.

Jag har aldrig lyckat komma åt diskar från linux/ubuntu skivor när jag testat (flera st) så det verka inte vara så enkelt. Jag blev besviken att det inte stod något i olika FAQ men det var över 1 år sedan.

Permalänk

Händer samma sak i felsäkert läge?