Permalänk
Medlem

Åsikter behövs!

Hejsan!!

Ska köpa en HTPC..

Är helt newbie inom detta!

Mina krav är kunna spela 1080p film, surfa, lyssna på musik och i sällsynta fall, vissa spel.

Har hittat denna:

Komplett.se - HTPC i delar - AMD Athlon II X3 450 AM3

Mina funderingar:

Är de ett bra paket för mina önskemål?

Är de ett bra pris?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara intergrerat grafikkort (inbyggt) så spel vet jag inte:/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4xx4n7:

Det ser ut att vara intergrerat grafikkort (inbyggt) så spel vet jag inte:/

De är integrerat.. Men ja kommer inte spela spel.. Glöm de

Allt annat då?

Permalänk
Medlem

Jodå det ska allt fungera:)

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

Ska ja köpa?

Permalänk
Medlem

icke krävande spel funkar finfint, min förra dator hade p4 och 512 mb ram och intergrerat kort, funkade grymt ;D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Hade jag varit du hade jag satsat på en mindre hårddisk i form av en 2,5" mekanisk eller om du har råd SSD.

Permalänk
Medlem

alltså spelen är ju inte viktigt.. har ju xbox..

kommer använda den till att kolla HD filmer (1080p), musik, surfa..

denna håller sig för framtiden? samt är ett bra köp?

börjar kanske bli tjatig, är ju bara att beställa,

men vill vara säker och inte ångra mig.. är grymt sugen på denna!

Permalänk

det blir kanon, mycket för pengarna och prisvärt. Det är inget snack om den saken, ska du ta det så ta det som det är, krångla inte till det med att sätta i en SSD eller 2,5" disk som någon sa, det är bara larv. Det är en htpc som skall köra video på. 3,5" diskar ryms i chassit och du är inte i behov av extrema hdd-hastigheter, så kör på det paketet som det är..

däremot kan man alltid diskutera om det är vad en annan hade köpt. Personligen, inte för att prestandan är bättre eller i närheten av samma prestanda per krona, men jag skulle, om det bara var video i 1080p som var intressant valt en ITX lösning.

lättast vore ett liten deltaco chassi eller dyl för 500, sedan ett zotac itx kort med ion chipset och atom cpu (fungerar fint för 1080p), kostar ca 1500-1700 INKL psu (som laptopladdare modell), sedan 4gb ram för en 5hundring och en 2tb hdd för 800 spänn. addera sedan en mce fjärr för 250spänn från inet och tangentbord&mus så har du en maskin som tar mycket mindre plats, energisnålare och billigare, du kommer under 4000spänn inkl fjärr & tgb/mus.

annars, om du vill ha lite mer utan att bli för bulkigt så kan du köra på:

gigayte h55 bräda med usb3= 900
i3 cpu = 1100,
2x2gb ram = 500,
valfri låda+psu: <1500 (jag har fractal Array r2, 1490 inkl nätagg)
2TB hdd: 800
mce-fjärr: 250 (inet har en exvis)
godtyckligt TB&mus trådlös: 300

du landar under 5500 inkl frakt även här.

Nu har jag iofs inte kalkylerat med någon optisk enhet. Men dra av på hddn till 1tb så kommer det in en sådan i budgeten också.. många kör ju film från hårddisken och då är optisk onödig.

Det du beskriver, dvs film och musik samt surf är inget som är särskillt påfrestande om man har hårdvara som accelererar h264 på grafikkretsen (vilket ion gör), surfandet och mp3 kan du göra på en gammal p2a, så oavsett vad du väljer fixar det biffen.

har du inga invändningar mot storleken på låda så kör på ditt paket, absolut mest för pengarna.. har du däremot önskemål om ett litet och kompakt system, kör på itx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boppleplutten:

det blir kanon, mycket för pengarna och prisvärt. Det är inget snack om den saken, ska du ta det så ta det som det är, krångla inte till det med att sätta i en SSD eller 2,5" disk som någon sa, det är bara larv. Det är en htpc som skall köra video på. 3,5" diskar ryms i chassit och du är inte i behov av extrema hdd-hastigheter, så kör på det paketet som det är..

däremot kan man alltid diskutera om det är vad en annan hade köpt. Personligen, inte för att prestandan är bättre eller i närheten av samma prestanda per krona, men jag skulle, om det bara var video i 1080p som var intressant valt en ITX lösning.

lättast vore ett liten deltaco chassi eller dyl för 500, sedan ett zotac itx kort med ion chipset och atom cpu (fungerar fint för 1080p), kostar ca 1500-1700 INKL psu (som laptopladdare modell), sedan 4gb ram för en 5hundring och en 2tb hdd för 800 spänn. addera sedan en mce fjärr för 250spänn från inet och tangentbord&mus så har du en maskin som tar mycket mindre plats, energisnålare och billigare, du kommer under 4000spänn inkl fjärr & tgb/mus.

annars, om du vill ha lite mer utan att bli för bulkigt så kan du köra på:

gigayte h55 bräda med usb3= 900
i3 cpu = 1100,
2x2gb ram = 500,
valfri låda+psu: <1500 (jag har fractal Array r2, 1490 inkl nätagg)
2TB hdd: 800
mce-fjärr: 250 (inet har en exvis)
godtyckligt TB&mus trådlös: 300

du landar under 5500 inkl frakt även här.

Nu har jag iofs inte kalkylerat med någon optisk enhet. Men dra av på hddn till 1tb så kommer det in en sådan i budgeten också.. många kör ju film från hårddisken och då är optisk onödig.

Det du beskriver, dvs film och musik samt surf är inget som är särskillt påfrestande om man har hårdvara som accelererar h264 på grafikkretsen (vilket ion gör), surfandet och mp3 kan du göra på en gammal p2a, så oavsett vad du väljer fixar det biffen.

har du inga invändningar mot storleken på låda så kör på ditt paket, absolut mest för pengarna.. har du däremot önskemål om ett litet och kompakt system, kör på itx.

Tack för bra svar!

Ja storleken funkar för mig så kör nog kompletts..

Frågan är bara om de följer med
Monteringsanvisningar, typ vart alla sladdar ska dras och sitta?

God Jul

Permalänk

monteringsanvisningar i form av manual till samtliga komponenter kan du förutsätta att du får. i dessa manualer så kan du tyda vilken typ av kabel som behövs.

fast det ska inte vara några konstigheter. sata kablar går bara att sätta på ett sett, strömkablar går inte att montera fel de heller.

det som kan vara klurigt är att koppla dioderna för power och hdd-aktivitet då de är känsliga för vilket håll du vänder de (dvs + och - har betydelse), lyser det inte får man vända på kontakten helt enkelt.

de integrerade usb-kontakterna i fronten sitter på varsin sockel som man får plugga på moderkortet, kika i moderkortsmanualen var dessa sitter, borde bara gå att sätta på ett sett.

Det enda jag är osäker på är din display i chassit, om det är en usbhistoria eller vad det nu kan tänkas vara. Men det står i manualen till chassit och eftersom komplett satt ihop kittet så kan du vara övertygad om att det är kompatibelt med övrig hårdvara.

Permalänk
Avstängd

det var mest för ljudnivån jag föreslog en fysiskt mindre hårddisk.

Permalänk
Medlem

frågan är vilken HDMI version de är på denna HTPC?

Har forskat men inte kommit fram till nåt? Bör väl vara 1.3 eller 1.3b?