Permalänk
Medlem

Bluescreens

Har börjat få bluescreens. Oftast när jag startar spel som t.ex. wow fast även i windows när jag surfar.
Har prövat att köra Furmark/Memtest och får inga fel.
Har även uppe Everest för att se temps på CPU/GPU/Mobo på en annan skärm och ser inget som är för högt.

Dator specc:
Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Processor: AMD Phenom II x6 - Kyld med H50
RAM: Corsair XMS3 4x2Gb
HD: 2x Samsung Spinpoint 1Tb - Ocz Agility 40Gb
GPU: XFX 5870
PSU: Corsair 550W
Har även 7x Gentle Typhoon 1850RMP kopplade till fläktkontroller

Kan det vara att min Psu inte klarar att ge tillräckligt mycket ström till alla komponenter?

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturer i din burk? OS? Fullt uppdaterat sådant + senaste moderkortsdrivisar och andra drivisar till typ ljudkort och nätverksditon? Vad står det på blåskärmen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Win7 fullt uppdaterat. GPUn ligger på runt 60°C i load, CPUn på 30-40, har instrallerat alla drivrutiner från deras hemsidor.
Inte hunnit se bluescreen koden (Har iof minidumps)

Permalänk
Medlem

Det programmet som gör så jag får bluescreens ska tydligen vara "ntoskrnl.exe" Någon som vet vad det är? Försöker hitta på google just nu

Permalänk
Medlem

Detta har ju med windows att göra, skulle nog rekommendera dig att installera om windows helt faktiskt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har haft problem med det med 2olika installationer :/

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

"Click here to run a free scan for ntoskrnl.exe related errors

Process name: Microsoft Boot Up Kernel
Application using this process: Microsoft Windows Operating System
Process author: Microsoft
Recommended: Scan your system for registry errors"

Känns lite osäkert, nån som vet nått om hemsidan som länkades ovanför?

Permalänk
Medlem

kör memtest och hdd-test på dina diskar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nu efter att jag har försökt fixa problemet så har alla mina bluescreens försvunnit, men istället så dör datan bara efter ett tag. Den kanske dör 5min efter att jag har startat ett spel som t.ex. wow, men sen efter att den har dött så kan jag köra på.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa minnet som någon skrev för det kan vara kass?! Memtest86+

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lilla:

Har börjat få bluescreens. Oftast när jag startar spel som t.ex. wow fast även i windows när jag surfar.
Har prövat att köra Furmark/Memtest och får inga fel.
Har även uppe Everest för att se temps på CPU/GPU/Mobo på en annan skärm och ser inget som är för högt.

Dator specc:
Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Processor: AMD Phenom II x6 - Kyld med H50
RAM: Corsair XMS3 4x2Gb
HD: 2x Samsung Spinpoint 1Tb - Ocz Agility 40Gb
GPU: XFX 5870
PSU: Corsair 550W
Har även 7x Gentle Typhoon 1850RMP kopplade till fläktkontroller

Kan det vara att min Psu inte klarar att ge tillräckligt mycket ström till alla komponenter?

Jag har en teori, det kan vara helt fel men. Jag har också en likadan processor och får samma problem, saken är den att de senaste som får dessa random bluescreens har exakt samma processor och Win7. Så jag skulle gissa att windows 7 inte stödjer denna processor fullt ut. Förhoppningsvis får dem detta att fungera i nästa service pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testa minnet som någon skrev för det kan vara kass?! Memtest86+

Som sagt, jag har prövat att köra Memtest helt utan fel, men ska pröva igen

Skrivet av Cryostatic:

Jag har en teori, det kan vara helt fel men. Jag har också en likadan processor och får samma problem, saken är den att de senaste som får dessa random bluescreens har exakt samma processor och Win7. Så jag skulle gissa att windows 7 inte stödjer denna processor fullt ut. Förhoppningsvis får dem detta att fungera i nästa service pack.

Får väll ta och hämta SP1 till Win7, Tack

Permalänk
Medlem

Har en polare med nästan exakt samma problem. det var nätagget som överhettade.
Men å andra sidan hade han en ca 2cm tjock dammatta i fläktfiltret under agget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lilla:

Som sagt, jag har prövat att köra Memtest helt utan fel, men ska pröva igen

Får väll ta och hämta SP1 till Win7, Tack

SP1 W7 hjälper dig inte för det innehåller inte något magiskt nytt utan bara alla de uppdateringar som släppts hittills. Så det är något med drivrutiner och/eller hårdvaran som ställer till det för dig!
Har du testat minnet än?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

SP1 W7 hjälper dig inte för det innehåller inte något magiskt nytt utan bara alla de uppdateringar som släppts hittills. Så det är något med drivrutiner och/eller hårdvaran som ställer till det för dig!
Har du testat minnet än?

På min påstår den direkt att det är något fel på maskinvaran bara, men mina bluescreens säger physical memory. Är detta för att RAM minnet är trasigt?

PS Kan inte köra memtest för har inga CD skivor :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cryostatic:

På min påstår den direkt att det är något fel på maskinvaran bara, men mina bluescreens säger physical memory. Är detta för att RAM minnet är trasigt?

PS Kan inte köra memtest för har inga CD skivor :S

Det verkar som om ett eller fler minnen har problem, antingen med att de är kass eller att de får för lite eller för mycket ström/spänning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde memtest och fick inga fel :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lilla:

Jag körde memtest och fick inga fel :/

Om du kör ett OCCT (Googla) och kör deras test ock kolla systemets stabilitet där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prövade att köra OCCT test, direkt när CPUn sattes 100% så dog datorn av bluescreen. CPUn ligger på ca 20c när den dör, så det är inte pga kylningen.
Får väll ta att skicka in min CPU och få en ny

Permalänk
Medlem

Jag tror ändå det är dina ram-minnen, har du provat att köra stickorna ett i sänder?

Kan även tala om att memtest är inte idiotsäkert men det fungerar för det mesta väldigt bra, visar det inga fel efter 48timmar så är det troligen inget fel på minnena.

Edit: Sen kan det vara så enkelt som att minnena behöver en liten aning mer spänning än vad de får. Får dom 1.5V så kan du ju prova 1.55V och se om det blir någon skillnad. Innan jul var det många med liknande problem som körde i7 processorer där problemet löstes med en aning högre spänning till minnena. Kan ju vara så även på ett AMD-system.

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att köra memtest med en i taget. fick fortfarande inget fel. Köpte även nya för att pröva och fick fortfarande bluescreens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla:

Jag har prövat att köra memtest med en i taget. fick fortfarande inget fel. Köpte även nya för att pröva och fick fortfarande bluescreens

Uppdaterade mitt sista inlägg medans du postade detta, så se uppåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jag tror ändå det är dina ram-minnen, har du provat att köra stickorna ett i sänder?

Kan även tala om att memtest är inte idiotsäkert men det fungerar för det mesta väldigt bra, visar det inga fel efter 48timmar så är det troligen inget fel på minnena.

Edit: Sen kan det vara så enkelt som att minnena behöver en liten aning mer spänning än vad de får. Får dom 1.5V så kan du ju prova 1.55V och se om det blir någon skillnad. Innan jul var det många med liknande problem som körde i7 processorer där problemet löstes med en aning högre spänning till minnena. Kan ju vara så även på ett AMD-system.

Får pröva det Tack