Söker ny chatt-klient

Permalänk

Söker ny chatt-klient

Söker efter en bra chatt-klient. Efter många år med Windows Live Messenger, söker jag nu efter ett annat program för just "chattning".

Programmet skall inte vara för krävande och det skall vara lätt att använda? Finns det något sådant där ute?

Programmet skall givetvis vara till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrokenBone:

Söker efter en bra chatt-klient. Efter många år med Windows Live Messenger, söker jag nu efter ett annat program för just "chattning".

Programmet skall inte vara för krävande och det skall vara lätt att använda? Finns det något sådant där ute?

Programmet skall givetvis vara till Windows.

Har du trötnat helt på MSN eller bara dom nya uppdateringarna??
Annars finns ju msn-klonen emesene

Permalänk
Skrivet av Blabbet:

Har du trötnat helt på MSN eller bara dom nya uppdateringarna??
Annars finns ju msn-klonen emesene

Tröttnar aldrig på att snacka med personer via någon chatt-klient. Det är just Windows Live Messenger jag har tröttnat på. Vill känna på något nytt, helt enkelt. Emesene säger du? Vad är det för chatt-klient?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrokenBone:

Tröttnar aldrig på att snacka med personer via någon chatt-klient. Det är just Windows Live Messenger jag har tröttnat på. Vill känna på något nytt, helt enkelt. Emesene säger du? Vad är det för chatt-klient?

Det är en MSN-klon och ser ut ungefär som gamla MSN.
http://www.emesene.org/download.html

Permalänk
Skrivet av Blabbet:

Det är en MSN-klon och ser ut ungefär som gamla MSN.
http://www.emesene.org/download.html

Testade den klienten. Inte min smak, tyvärr! Seg var den också.

Permalänk
Medlem

Pidgin är en ganska så trevlig klient.
http://www.pidgin.im/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Använd skype... Funkar bra.

Permalänk
Medlem

du har pidgin som är rätt lätt och funkar ypperligt sen finns det miranda im som är väldigt avskalat från början, du har möjligheter att ställa in en satans massa saker efter hur du vill att dina chattfönster ska se ut och göra, dessutom finns det en riktigt stor sammling plugins som lägger på funktioner som gör allt ifrån att det liknar mer msn till bara lägga in smileys, hantera skype genom miranda osv, har kört med miranda i flera år nu och det kanske inte funkar smärtfritt alla gånger men jag tar det tusen gånger om före msn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Använd skype... Funkar bra.

är detta ett skämt?? skype startade som en briljant ide som dom faktiskt lyckades göra till ett lyckat program, men update efter update så har dom ju strulat till programet så hårt fan jag hittar ju inte ens dom vanligaste och viktigaste knapparna ibland när man sitter och snackar med folk, visst detta kan till mycket bero på mig men i min mening så är det upp till dom på skype att göra ett användarvänligt program. nej skype är bra när mans ka göra ett ip telefon samtal annars så får man hitta något annat.

ps. skulle inte skype bli open source? har för mig jag läste mig till det nånstas för ett bra tag nu, det hade kunnat vara ett sånt jävla lyft, någon som vet något???

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

är detta ett skämt?? skype startade som en briljant ide som dom faktiskt lyckades göra till ett lyckat program, men update efter update så har dom ju strulat till programet så hårt fan jag hittar ju inte ens dom vanligaste och viktigaste knapparna ibland när man sitter och snackar med folk, visst detta kan till mycket bero på mig men i min mening så är det upp till dom på skype att göra ett användarvänligt program. nej skype är bra när mans ka göra ett ip telefon samtal annars så får man hitta något annat.

ps. skulle inte skype bli open source? har för mig jag läste mig till det nånstas för ett bra tag nu, det hade kunnat vara ett sånt jävla lyft, någon som vet något???

Ja, alla uppdates har försört skype ganska mycket. Samma sak med MSN. Men jag använder skype som chatt programm bara för att då har jag allt i ett, chatt och ip telefoni.

Permalänk
Medlem

Kanske trillian en del kör det men värt ett test?

Permalänk
Medlem

Ta ner ett gammalt MSN och kör a-patch?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

pidgin med msn-pecan skulle jag rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Ja, alla uppdates har försört skype ganska mycket. Samma sak med MSN. Men jag använder skype som chatt programm bara för att då har jag allt i ett, chatt och ip telefoni.

har jag miranda till, visserligen måste jag ju självklart ha skype igång i bakgrunden men jag slipper iaf se deras extremt jobbiga interface. dessutom kan man snacka med folk som har aol, isq mm i samma klient dessutom

Permalänk

irc funkar också, en jävla massa folk att prata med!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

amsn - ganska nice
emesene - msn klon nice den med
pidgin - simpel och stilren

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Folk nämner bara klienter för MSN-chatt. Annars finns ju ICQ och mIRC och Gmail-chatt

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha någon ersättare för MSN. Alltså att jag kan fortfarande chatta med folk som fortfarande har MSN men att jag själv har en annan klient. Fick ju mail nyligen om att jag måste uppgradera min MSN-klient för att fortsätta ha MSN. Men det vill jag ju inte för den nya uppdateringen är sk*t.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

...ps. skulle inte skype bli open source? har för mig jag läste mig till det nånstas för ett bra tag nu, det hade kunnat vara ett sånt jävla lyft, någon som vet något???

Nja, själva GUIt skulle bli OSS, protokollet har de licensierat. Vet inte riktigt när de skulle släppas...

OnT: Tyvärr så använder nästan alla chatt-klienter, förutom WLM, libPurple (om jag inte minns fel?) som gör programmet väldigt trögdragetoch segt.

Permalänk
Medlem

du har ju Digsby åxå, som har en massa olika Chat Klienters stöd, prova dä om du vill har även MASSOR av andra funktioner
http://www.digsby.com/

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

har jag miranda till, visserligen måste jag ju självklart ha skype igång i bakgrunden men jag slipper iaf se deras extremt jobbiga interface. dessutom kan man snacka med folk som har aol, isq mm i samma klient dessutom

Jo, men jag har skype mest för att de flesta (inprincip all) jag känner har skype och msn. Sen funkar ju facebook som chatt ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Jo, men jag har skype mest för att de flesta (inprincip all) jag känner har skype och msn. Sen funkar ju facebook som chatt ibland

Jo självklart samma med mig men det behöver inte betyda att man måste använda dom programmen för att använda protokollen, iaf inte msn. tror miranda faktiskt har ett plugin som hanterar chatt funktionen på facebook. Det lyser väl igenom att jag tycker om Miranda och det gör jag verkligen dock skulle jag rekomendera alla att bara pröva något annat program som kan hantera msn protokollet utan att ha själva msn programmet. Det är helt sjukt vad ett litet chatt program ska dra prestanda från datan ifall det heter msn, nej 7.5 va rätt fint sen gick det utför.

Permalänk

Kör Miranda IM och den verkar väldigt bra. [: Lätt att använda, inte alls seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag skulle gärna ha någon ersättare för MSN. Alltså att jag kan fortfarande chatta med folk som fortfarande har MSN men att jag själv har en annan klient. Fick ju mail nyligen om att jag måste uppgradera min MSN-klient för att fortsätta ha MSN. Men det vill jag ju inte för den nya uppdateringen är sk*t.

Kolla upp emesene

Permalänk
Medlem

Miranda, pidgin, amsn med flera

Permalänk
Medlem

Behöver man inte webcam osv, så är helt klart Trillian 5 Betan det trevligaste alternativet till en windowsmaskin

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Kolla upp emesene

Laddat ner det nu och det ersätter mitt Windows Live Messenger. Kunde inte logga in utan att uppdatera, vilka fräcka jävlar!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har testat Pidgin, Miranda och emesene och trillian, ska jag vara ärlig så är inget bättre i mitt tycka av olika andledningar, kackiga interface, funktioner som saknas m.m

Msn funkar kanon, speciellt när man konfar menyer och tar bort reklamen

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Pidgin och Msn 8.5 + a-patch.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

IRC ?

Visa signatur