Permalänk

46 tums tv till spel och film

Min kompis ska nu skaffa ny tv och behöver lite råd om vilken han ska välja. Budgeten ligger på runt 10 000 plus/minus någon tusenlapp. Kraven är endast att den ska vara bra till film och spel. Antar att de flesta tv apparater klarar av detta men vilken är bäst i 10 000kr klassen? Har hört att samsungs nya teknik är både bra och dålig så är lite förvirrad. Vad är det som en ny samsungtv har gentemot en av deras äldre modeller? Han har kollat lite på denna modellen: http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/led-tv/samsung_u... Vad tycker ni om den?
Tacksam för all hjälp som jag kan få.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Ph:

Min kompis ska nu skaffa ny tv och behöver lite råd om vilken han ska välja. Budgeten ligger på runt 10 000 plus/minus någon tusenlapp. Kraven är endast att den ska vara bra till film och spel. Antar att de flesta tv apparater klarar av detta men vilken är bäst i 10 000kr klassen? Har hört att samsungs nya teknik är både bra och dålig så är lite förvirrad. Vad är det som en ny samsungtv har gentemot en av deras äldre modeller? Han har kollat lite på denna modellen: http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/led-tv/samsung_u... Vad tycker ni om den?
Tacksam för all hjälp som jag kan få.

Jag kan rekommendera Panasonics 46" plasmor. Finns i olika priser, jag har en s-serie som var rätt billig, ca 7500kr. Har den både för film och spel. Den krossar iaf en kompis 46" Samsung led för 12000 på alla punkter.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag kan rekommendera Panasonics 46" plasmor. Finns i olika priser, jag har en s-serie som var rätt billig, ca 7500kr. Har den både för film och spel. Den krossar iaf en kompis 46" Samsung led för 12000 på alla punkter.

Har hört att plasmor är väldigt bra till just film. Varför är det så? Hur kan den nyare tekniken vara sämre än den gamla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Skrivet av Andreas Ph:

Har hört att plasmor är väldigt bra till just film. Varför är det så? Hur kan den nyare tekniken vara sämre än den gamla?

Plasma är ingen vidare om du ska ansluta en den till en pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Eftersom hulle är så bra på sånt här att han kan avgöra vilken som är bäst, är det lite konstigt att han rekommenderar en plasma till någon som ska spela på den.
Plasma har i vissa fall bättre kontrast som jag förstår det, och mycket högre Hz. Däremot bränner bilden fast=icke spela.
Jag har svårt att tro att se nån vidare skillnad på 100hz och över. Mellan 50 och 100 är det stor skillnad både på bild och pris men över.... Hmm...
Sen drar väl plasma en jäkla massa ström jämfört med LED.

Roligt att en som försöker rätta någon som rekommenderar plasma inte har någon koll själv.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Eftersom hulle är så bra på sånt här att han kan avgöra vilken som är bäst, är det lite konstigt att han rekommenderar en plasma till någon som ska spela på den.
Plasma har i vissa fall bättre kontrast som jag förstår det, och mycket högre Hz. Däremot bränner bilden fast=icke spela.
Jag har svårt att tro att se nån vidare skillnad på 100hz och över. Mellan 50 och 100 är det stor skillnad både på bild och pris men över.... Hmm...
Sen drar väl plasma en jäkla massa ström jämfört med LED.

Men snälla. Har du sovit under en sten dom senaste åren eller? Ditt argument funkade kanske 2006. Det var längesedan inbränningar var något problem hos plasmor. För att få en inbränning på en modern plasma så måste du verkligen misshandla skärmen rejält. Och till och med då är det svårt att lyckas.

Du tar också upp den näst största myten om plasman. Att den skulle dra så mycket ström jämfört med LCD. Det är också falskt.

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Roligt att en som försöker rätta någon som rekommenderar plasma inte har någon koll själv.

Väldigt givande svar, sånt som för forum framåt.

Tog bort mitt inlägg då jag förstår att jag inte är vidare uppdaterad.
Med tanke på hur priserna sjunkt på plasma antog jag att tekniken stått relativt stilla. Det blev visst lite "fientligt" mot hubbe också, det var inte meningen. Ursäkta för det.

Min granne köpte en high tech plasma för ~23k nån gång 2008, efter att ha lämnat xboxet på nån timme såg man tydliga märken av bilden efteråt.

http://ezinearticles.com/?LED-Vs-Plasma---Power-Consumption&i...
Där visar de att LED faktiskt är mer energieffektivt. Sen är det ju inga stora siffror, men procentuellt så.

Men nu lämnar jag den här diskutionen till de som kan mer.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Någon som kan rekommendera en tv? Som sagt så är de ända kraven att den är 46 tum och bra till spel/film. Om någon kan tala ur egen erfarenhet så vore det väldigt bra. Man får ju inte reda mycket av att bara kolla på apparaterna här på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen expert på TV-tekniker, men jag läste på en del innan jag köpte en Panasonic-plasma och jag har jämfört med kompisens Samsung LED (edge-lit) LCD, också denna 46".

Panasonicen är en TX-P46S20E, som är Panasonics billigare plasmor (ca 7500kr för 46") och Samsungen kan jag inte modellnumret på men den är inköpt för ca 5 månader sedan för runt 12 000kr, full-hd, edge-lit LED.

Samsungen är snyggare, med smala fina kanter och väldigt tunn (3-4 cm kanske?). Den har också en väldigt bra inbyggd mediaspelare som spelar upp allting jag testat på den via USB (HD eller minne), bla 720p MKV och 1080p MP4. Har inte haft någon 1080p MKV att testa men det borde fungera.

Panasonic-plasman är lite klumpigare i designen, kanske 8-10 cm tjock och har i princip ingen mediaspelare inbyggd (det finns en men den är till för att visa foton och en del filmsnuttar från digitalkameror, man sätter i SD-kortet, ingen USB). Jag har en HTPC så jag bryr mig inte personligen om en inbyggd mediaspelare.

Det är alltså utsidan, men i bildkvalitet är min subjektiva åsikt att plasman ger mycket bättre bild. Kontrasten upplevs som högre, bättre svärta och bättre färger. Framförallt tycker jag att plasman ger bättre bild vid mycket rörelse i bilden. (Vad jag har läst har plasma full upplösning vid rörelser medan LCD går ner rätt rejält i upplösning) Samsungen har en tendens att smeta ut hela bilden så fort kameran panorerar, en fotbollsmatch via vanlig digitalkabel ser rätt grötig ut, men man vänjer sig kanske. Sen är det som skall vara svart ljusblått på Samsungen. Ställer man ner ljusstyrkan rejält så får man mer grått istället för ljusblått, men i gengäld måste man släcka ner i rummet.

Det är också tydligt hur bilden tappar i ljusstyrka och färg när man ser den lite från sidan på Samsungen medan plasman behåller exakt samma färger och knappt tappar någon ljusstyrka när man sitter på sidan.

I det stora hela skulle jag säga att bilden på en plasma upplevs mer som en högupplöst CRT (Bra!).

Inbränningar har jag inte märkt av några även om jag spelar en del på den, men jag har läst att plasma kan få temporära inbränningar om man har en bild på mycket länge, de skall gå att få bort dock.

TVn har ett "Game Mode" som sänker inputlaggen till något som jag iaf inte märker av.

Om du skall sitta mycket nära TVn kan du dock tänka på att på en plasma så brusar pixlarna lite. Jag ser det om jag sitter en meter ifrån, längre bort ser jag inte det, men det är alltid bäst att titta själv och se hur mycket man ser det.

Panasonics plasmor har lite problem med "buzzing" också, att den ger ifrån sig ett högfrekvent ljud med låg volym när ljusa bilder visas. Jag hör det ibland när jag bara har t.ex. skrivbordet från datorn uppe och sitter och gör något, surfar eller liknande. Vid film och TV hör jag aldrig det eftersom man har ljud på.

Ok... det är det jag kan komma på med för och nackdelar. Jag kom iaf själv fram till att plasma var det som jag ville ha.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Köpte själv tv för ett tag sedan och uppdaterade mig då. Jag skulle rekommendera denna tv till honom.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=565319

Den har fått riktigt bra kritik och är nog det bästa köpet i den prisklassen.
Är visserligen en 50-tummare, men det går inte att köpa för stort

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Jag kan alltid höra med honom men just nu tittar han på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=567492

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Ph:

Jag kan alltid höra med honom men just nu tittar han på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=567492

Förut har Philips TVs lidit av hög inputlag, kolla upp det först om den skall spelas på.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt, tveklöst ska ni ha en plasma. Bäst bildkvalitet för den prislappen ger Panasonic S20 och G20, som säljs ut till bra priser nu innan 2011 års modeller kommer.

Annars finns detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616069
Sämre bildkvalitet, men ruskigt prisvärd, som jag själv nappade på!

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

har själv en 42 tums plasma tv med 800 hz och bilden är super både för film och spel sitter flera timmar om dagen och spelar på den och har inte en endaste inbränning och det är ytterst sällan att det blir inbränningar på dom nya plasma apparaterna.

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk

har med en samsung plasma 2010 års modell. (kommer inte ihåg modellnummret)

Och den har jag spelat och sett på film med och den har aldrig fått inbränningar.

Angående strömmen drar den 5 watt mindre än farmor och farfars lcd från samma årtal. Det är med samsung.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska du ha den till dator hade jag inte kört på plasma.
Permanenta inbränningar är ovanligt idag, dock kan du få tillfälliga rätt enkelt som hänger kvar och tvingas tvätta den, vilket är rätt jobbigt i min mening (nej inte jobbigt att tvätta den, men att få det)

Finns gott om sådana trådar att läsa på minhembio.com

ex: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=276870

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

har med en samsung plasma 2010 års modell. (kommer inte ihåg modellnummret)

Och den har jag spelat och sett på film med och den har aldrig fått inbränningar.

Angående strömmen drar den 5 watt mindre än farmor och farfars lcd från samma årtal. Det är med samsung.

Och får man det så är dom oftast inte permanenta

Permalänk

Jag köpte en plasma 2007, och redan då snackades det om att inbränningar hörde till det förgångna och inte var något att oroa sig för - vilket visade sig stämma bra i mitt fall. Har kört denna plasma väldigt mycket sedan dess, och det har aldrig varit minsta permanenta inbränning. Jag tror att det är väldigt överdrivet.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Det verkar ju vara en majoritet som röstar på plasma. Får tacka alla för era förslag. Ska kolla på panasonics plasmor nu.
Tror jag har all information som jag behöver nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

HAr själv den här TV:n och sonen kör XBox på den. Fantastisk bild och färger samt topprecensioner där den blev utsedd till bästa köp.

Visserligen billigare men det skadar väl inte?

http://www.dustinhome.se/pd_5010379653.aspx

Permalänk
Medlem

Ex500 serien är en underbar serie, riktigt riktigt bra.
46" ex500 var för 6999 i december månad tyvär dock, så 1000kr dyrare nu.

Permalänk

Jag har en panasonic tx42g10e... TV'n i sig krossar bildmässigt de flesta tv-apparater jag har jämfört med, många samsung LED, sony och liknande.. Jag kan start rekommendera Panasonics plasma till allt, min har 600hz subfield vilket som du säkert känner till inte är 600 riktiga hz då de riktiga ligger på 60 till denna tvn. Jag som mest spelar cs-liknande hade varit grymt tacksam om tv'n hade haft 100 riktiga hz men hur som haver så är bildkvaliten helt superb på panasonic. Den enda tv'n jag tittat på som har bättre bild är Pioneers Kuro-serie men de tillverkas inte längre vad jag vet, och om de finns kvar, kostar bra mycket mer än en Panasonic.

Det finns en uppföljare till TX42G10E, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=561636 ... Riktigt bra tv!

Sedan som alla känner till så är ju vanligt tv-tittande aldrig bra, men till full-hd och xbox, ps3, datorspelade (bortsett från 60hz) så är tv'n helt magnifik!

Läste även att någon påstod att "plasma inte är bra till pc" det är så mycket skitsnack, min plasma som är kopplad till tv'n krossar även där mina vänners samsung vad det gäller skärpa.....

Permalänk
Medlem

Hum... någon som kan förklara skillnaderna mellan panasonics S, U och G paneler? G20 är väl det minst dåliga man kan få tag på idag som jag förstått det men hur står sig de andra i jämförelse?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...