Asus P8P67 Pro boot problem "Overclocking failed!".

Permalänk
Medlem

Asus P8P67 Pro boot problem "Overclocking failed!".

Jag har problem med mitt moderkort Asus P8P67 Pro. Det verkar vara ett kort som strular för de flesta!

Problemet är då att när jag ska starta datorn manuellt så kommer det fram "Overclocking failed!" meddelande, men jag kör allt i default. Sen efter man rebootar datorn efter man fått "Overclocking failed!"-meddelandet så startar datorn normallt. Men sen när man ska starta datorn igen manuellt så blir det samma fel!

Jag kör just nu den senaste versionen av bios 1253. Har även testat med 1053. Samma fel. Datorn är den jag har i min sign. Prövat att köra minnena i XMP 1600mhz och i 1333mhz och utan xmp i 1600mhz. Samma fel!

Har försökt googlat och läst igenom på olika forum men hittar ingen lösning på problemet. Nån här som vet hur man kan fixa det eller vet nån länk till där de vet hur man fixar det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har du testat att cleara CMOS? Om inte annars bör du göra det.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Kan det vara du använder för många kärnor i BIOS?

Du har en socket 1156 och antar du kör någon intel.
Jag har sett samma problem på andra asuskort fast med amd istället. Det jag skulle föreslå är att du tar reda på hur många kärnor det ligger i din propp och sedan gå in i BIOS för att justera detta. Kör du med dual core och din BIOS vill använda 3,4 eller fler kärnor så kommer detta meddelande.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drivrutiner.net:

Du har en socket 1156 och antar du kör någon intel.
Jag har sett samma problem på andra asuskort fast med amd istället. Det jag skulle föreslå är att du tar reda på hur många kärnor det ligger i din propp och sedan gå in i BIOS för att justera detta. Kör du med dual core och din BIOS vill använda 3,4 eller fler kärnor så kommer detta meddelande.

Han har sockel 1155, och självklart är det då Intel som gäller. Om moderkortets BIOS har stöd för processorn i fråga (vilket är garanterat i detta fall), så kommer aldrig BIOS att "vilja använda" fler kärnor än vad processorn har.

Har tyvärr inget förslag på lösning till TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drivrutiner.net:

Du har en socket 1156 och antar du kör någon intel.
Jag har sett samma problem på andra asuskort fast med amd istället. Det jag skulle föreslå är att du tar reda på hur många kärnor det ligger i din propp och sedan gå in i BIOS för att justera detta. Kör du med dual core och din BIOS vill använda 3,4 eller fler kärnor så kommer detta meddelande.

wtf?

Ont: Kör nyaste beta-bios och och cleara cmos

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

hade samma problem.. körde in bios verisionen 1003 och resetade cmos osv. inga problem nu alls:) kan köra minnena i 1600mhz också vilket var konstigt förut. Men har ju kommit ut 1253 verision av bios nu , den ska ju vara ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

wtf?

Ont: Kör nyaste beta-bios och och cleara cmos

Detta hjälpte

BIOS 1253 + Clear CMOS.
Det har då inte kommit nåt felmeddelande hittills på 4 manuella bootningar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Menar ni 1053? Hittar inget 1253, länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Menar ni 1053? Hittar inget 1253, länk?

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1578865

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Off topic:

Var hittar man xmp-profilen för minnena och hur får man dom att gå i 1600mhz? Kanske är lätt att hitta? Har inte tittat runt så mycket då jag inte är vid den datorn med det moderkortet och dessa minnen.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade precis till 1204 bios. Den bootade fint första gången när jag testade att coldboota den - men kanske stängde jag inte av tillräckligt länge eller något. Just nu hände det igen.. "overclock failed" efter att jag fick trycka igång datorn en andra gång.

Står tydligt 1204 x64 som biosnamn då jag kollar i bioset.

Jag var dock något av en gambler och bestämde mig för att våga uppgradera bios direkt från Asus Update i AI Suite i windows. Jag antar att det kräver en ordentlig biosinstallation? Ändå konstigt eftersom bioset specifikt skulle fixa det här problemet..

Anton: Minns inte exakt var, men jag har för mig att det finns ett val för XMP i den allra första menyn efter att man väljer advanced mode i bios.

Permalänk
Medlem

Riktigt skit kort har också problem med att boota!

Visa signatur

sureee ~ #Ghost-Pictures.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sureee:

Riktigt skit kort har också problem med att boota!

Det är garanterat inte kortet som det är fel på utan bioset.
UEFI är något nytt och allt nytt brukar lida av "barnsjukdomar"

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnza:

Det är garanterat inte kortet som det är fel på utan bioset.
UEFI är något nytt och allt nytt brukar lida av "barnsjukdomar"

Jo det har du nog faktiskt rätt i får väll försöka att flasha bios när jag kommer hem

Visa signatur

sureee ~ #Ghost-Pictures.de

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls än så länge med moderkortet och kör med den version av mjukvaran som följde med. Tänkte uppdatera den senare när de slutat spotta ut nya versioner var och varannan vecka, förutsatt att inga problem visar sig.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Detta är helt sjukt, jag köpte moderkort, processor och minnen samtidigt, installerade dessa och allt hoppade igång fint, fick lite blåskärmar då mina drivrutiner till gfxkortet inte var något vidare.

Någon vecka senare när jag hjälper en polare byta chassi, montera SSD och stoppa i nytt gfx så fuckar han hela sin processor(fråga inte hur), så han köper samma setup som jag, var bara minnena som var annorlunda.

Hans dator hoppar igång, vi installerar windows på hans SSD, och allt verkar fungera fint förutom det att hans windows update inte vill installera 20 uppdateringar av någon anledning (nått fix som fanns ute fungerade inte heller...). Aja vi struntar i det (då vi installerade om windows 3 gånger) för tillfället, men vi märker också att vid varje start så får han "overclocking failure" och sedan får han inte boota från sin SSD, han måste in i boot-menyn och välja sin SSD där.

Detta händer varje gång han startar sin dator. Detta har hänt mig en gång, (min dator står på 24/7) men nu i helgen så var jag bortrest så jag stängde av datorn, när jag kom hem igen så startade jag datorn och den gjorde exakt samma sak? men skulle jag starta om datorn nu skulle jag inte uppleva något problem alls. Hans dator står också f.ö på 24/7

Specs min dator:
Asus P8P67 Deluxe
Intel i7 2600k
Corsair Dominator 6GB XMS3 Dominator 1600MHZ minnen
OCZ Vertex II 60GB
2x XFX HD 5770
Plexgear 700W agg

Specs kompis dator:
Asus P8P67 Deluxe
Intel i7 2600k
CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ CL9
Corsair F60
Sapphire 6870
Corsair 750W agg.

(såg nu att båda våra minnen har intel i7 9xx i sin rubrik på dustin men det ska väl inte spela roll?)

Aja båda våra system har den senaste BIOS uppdateringen, han får blåskärmar lite hit och dit vid spel, jag får bara blåskärm när jag försöker klocka över 4.4GHz (hans är ej klockad) han och jag har även kollat av hans drivrutiner till grafikkortet då det var det som spökade som mest i början med hans blåskärmar.

Vi använder naturligtvis dom friska SATA-portarna för samtliga anslutna enheter.

Hoppas detta kan ge mer info till felsökningen eller leda till ett svar på hans problem

EDIT: Han hade tydligen blivit av med "overclock failure" ett tag, men efter att han resetade cmos så kom problemet tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Nu gäller detta deluxe då, men det kanske hjälper er med Pro också, efter massa luskande kom jag fram till detta.

http://www.cyberpowersystem.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=6...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

är det ingen här som har en vettig lösning på problemet som inte hjälper med att uppdatera till senaste bios. Jag har revb

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem

Båda våra kort har bytts ut nu, enda skillnaden för honom är att hans BIOS hittar hans SSD, annars precis som innan :S

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850