Permalänk

Effektmätt dator/byta nätagg

Hallo.
Var till Clas Ohlson i går och inhandlade en Effektmätare till grenuttag 149:-
När jag kom hem så provmätte jag på en vanlig lampa på 40 watt, den visade då 39w så den verkar stämma.
När jag sen kom till det viktiga, datorerna, då började det roliga.
Kollade hela burken i stand by, den mätte 5 watt.
Känns som lite väl hög förbrukning.:confused:
Nätagget som jag har sittandes i surf och film datorn är ett Thrust 450w och ca:4 år, vet ej vilken som är OEM, har bytt fläkten i det för den lät lite väl högt.
Så om det drar 5 watt i stand by, hur bra verkningsgrad är det då när man använder burken?
När jag idlar med den så drar den ca:90 watt ur väggen.
Körde ett test med Furmark och då kom jag upp i 200 watt, i den sitter en Core2duo E6600 på orginal hastighet 2.4 ghz, och ett HD 5750 grafikkort samt 2 stycken hårddiskar.
Om mitt nuvarande nätagg har 75% effektivitet (Ett antagande för att det är ett skitagg) vid 90 watt ur väggen, så ger då agget ut 67,5 watt
Så om man nu skall byta nätagg, så vill man ha ett som har minst 80+ effektivitet vid 20% last om det är på cirka 300-350 watt.
Har då kollat lite på olika nätagg i den storleksklassen, och det finns två stycken som är intressanta.Seasonic S12-II 330W
och
Be-Quiet Pure Power L7 350W

Så min fråga, är det någon som har någon erfarenhet av dessa agg ?
Seasonic agget går det att hitta recensioner på, men Be-quiet agget finns det bara tyska reviews på.
När man kör med Google translate så vet man inte om man ska läsa meningarna framifrån eller bakifrån.:confused:
Enligt tyska reviwes så är Be-quiet agget väldigt tyst och klarar 80+brons vid mätning, det drar även endast 0,5 watt i stand by, är det någon som har koll på om det stämmer ?
Ser man till pris prestanda så verkar det som att Be-quiet agget är väldigt prisvärt ?
Så vad säger ni grabbar, finns det någon som har någon info att delge.:)

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem

Men det är väl mer än nätagget som drar ström i standby, ivf ju högre effektivitet destå bättre...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

som den övre sade, det är inte agget i sig som drar ström i standby utan komponenterna i datorn..

det finns ett agg på ca 350watt som är passivt.. de drar ju lite mindre ström utan fläkten.. etc.. tror den hade verkningsgrad upptill 90% om du nu skulle ha bättre. då blir det inte så varmt iallafall

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Har du cashen så köp ett Seasonic men Be-Quiet duger, tror det är FSP OEM på dom där lågwattarna fast i ett snyggare paket.

Permalänk
Medlem

Noggrannheten är inte den bästa på så låga effektuttag. 39W av 40 är nog inom toleranserna men på 5W tror jag inte du kan lita på siffrorna.

Sen är ju 5W (0,1 kWh/dygn) i stort sett ingenting, vad är det att bråka om?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Noggrannheten är inte den bästa på så låga effektuttag. 39W av 40 är nog inom toleranserna men på 5W tror jag inte du kan lita på siffrorna.

Sen är ju 5W (0,1 kWh/dygn) i stort sett ingenting, vad är det att bråka om?

Jag kanske skulle skrivit lite tydligare att det är ett skitagg som har blivit gammalt=dålig kombination.
Så det skall bytas ut.
Sen att jag kan se vad det drar från väggen i stand by, var bara en rolig bonus med nya mätarn.
Jag mätte även datorn i sign, och den drar 4 watt i stand by, så det är inte det som jag bryr mig i egentligen.
Det jag vill ha är ett agg som har sin 80+brons effektivitet inom mitt förbrukningsområde, alltså ca:65-200 watt.
Ett alternativ är att gå på ett säkert kort och ta ett CorsairVX450, men det aget har för dålig verkningsgrad vid dom låga wattantalen som min burk har i idle.
Om man ändå skall byta så kan man vara lite petig.:)

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Jag kanske skulle skrivit lite tydligare att det är ett skitagg som har blivit gammalt=dålig kombination.
Så det skall bytas ut.
Sen att jag kan se vad det drar från väggen i stand by, var bara en rolig bonus med nya mätarn.
Jag mätte även datorn i sign, och den drar 4 watt i stand by, så det är inte det som jag bryr mig i egentligen.
Det jag vill ha är ett agg som har sin 80+brons effektivitet inom mitt förbrukningsområde, alltså ca:65-200 watt.
Ett alternativ är att gå på ett säkert kort och ta ett CorsairVX450, men det aget har för dålig verkningsgrad vid dom låga wattantalen som min burk har i idle.
Om man ändå skall byta så kan man vara lite petig.:)

Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets

den skulle nog passa dig, är ju även passiv.. den är testad i olika effekter längre ner i tabellen.. 87.7%-91,5% där du vill vara

är inte typ crosair 450 eller nått väldigt billigt och hyffsad effektiv för vad du vill ha? bara undrar? köpte en till en kompis surf dator och den är tyst och kostade inte mer än 400 tror jag.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets

den skulle nog passa dig, är ju även passiv.. den är testad i olika effekter längre ner i tabellen.. 87.7%-91,5% där du vill vara

är inte typ crosair 450 eller nått väldigt billigt och hyffsad effektiv för vad du vill ha? bara undrar? köpte en till en kompis surf dator och den är tyst och kostade inte mer än 400 tror jag.

Ja ett Seasonic X-400 är ett väldigt fint agg, men det ligger kanske lite väl högt i pris för den datorn.

Det som ligger närmast är ett VX450, men det är för hög effekt i det för att det ska vara effektivt vid ca:70 watt.

Ingen som har några andra förslag.....:confused:

Visa signatur

Permalänk

Med risk för dubbel post varning så tänkte jag redovisa resultatet av mitt nätaggs byte.

Jag köpte ett Be-Quiet Pure Power L7 350W.
Har nu testat det agget i samma dator och med samma mätinstrument.

När datorn var avslagen drog det gamla agget 5 watt ur väggen, det nya drar 1 watt.

I idle drog det gamla agget 90 watt ur väggen, det nya drar 75 watt.

När jag kör Furmark så drog det gamla agget 205 watt ur väggen, det nya drar 171 watt.

Så min misstanke om att det gamla agget inte var så effektivt besannades.
Men med facit i hand så skulle jag ha tagit ett 300 watts agg istället.
Men då Be-Quiets 300 wattare inte hade någon Pci-express kontakt så tog jag det större 350 watts agget i stället.

Men det nya agget är då väldigt tyst upp till 170 watt ur väggen, och inte är luften som kommer ur det specielt varm heller.:)
Det har lite Coil wine precis vid uppstart men det tystnar inom en minut, lite tråkigt men orkar inte reklamera för det lilla.

Visa signatur