EXTRA: Intel återkallar alla styrkretsar för Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Någon som har någon info om det finns risk att förstöra enheter som är inkopplade till port 2-5? Kör E-satan och dvdn där nu men har 1 ssd och 5 hårddiskar så frågan är om man ska ta ur två av diskarna sålänge. Har backup och checksummor på allt så gör inte jättemycket om data riskerar att bli korrupt bara inte enheten förstörs.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Jävligt ny med dator grejjer btw XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Jordgubb? Jag fick 2xrabarber när jag beställde mina två omgångar.

Jordgubb eller hallon va det, minns inte riktigt, sur och god är dom iaf Har även fått rabarber och lakrits.

Är det någon som vet vilka portar som är berörda på P8P67 PRO? Har 2st SATA3, dom två första portarna, och 4st SATA2, samt 2st yttligare SATA3 med Marvell kontroller. Är det SATA2 portarna man ska akta sig för eller vad?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hoppas jag kan avbryta mitt köp från inet. Så väntar jag på AMD Bulldozer istället. Har funderat på göra det länge, därav den "sena" beställningen av SB. Men nu blir det fan så!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av maillo:

äntligen fyllt 15 och sparat ihop pengar och beställde igår, kul...

Jag bestälde chassi/nätagg och grafikkort från komplett vilket redan är skickat så det är nog inget att göra åt.

Resten av delarna beställde jag från inet (ASRock P67 Extreme 4, i5 2500k, ram minne, hdd, dvd, processorfläkt och tagentbord) Drog just iväg ett mail till inet och frågade om det går avbeställa eftersom inget verkar vara skickat än men såg att deras support stänger vid 18:00 vilket klockan redan har passerat.
Kommer jag att kunna få pengarna tillbaka eller kommer jag få sitta med en processor som det är fel på och ett MOBO som sakta kommer att nedgraderas?

Mvh

öppet köp är standard i sverige

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, kontakta gärna Inet angående just det: om du kan byta ut moderkortet sen mot det nya för en mkt
liten summa el "mellanskillnaden" i priset för moderkorten. Kom dock ihåg att det kmr innebära först bygga
ihop burken, sen ta isär den, och sen bygga ihop den igen med det nya moderkortet vilket kan bli jobbigt.

För övrigt verkar problemet inte vara värre än några SATAportar som fuckas upp
men självfallet äré alltid irriterande med stuff som får bengränsad funktionalitet...

\\\ AplAy ///

Skulle iförsig vara bra "träning" för mig eftersom det kommer bli den första datorn jag bygger ihop. Får la vänta och se, förhoppningsvis löser sig allt

Permalänk
Medlem

Folk får panik så lätt, jäkligt tråkigt att det blir fel men tyvärr inträffar tillverkningsfel i alla branscher. Man får hoppas Intel drar lärdom av vad som har hänt, själv har jag inte påverkats av nyheten, kommer snart inhandla ett Sandy Bridge system

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Såg det nu Hoppas verkligen att det går att avbeställa och få pengarna tillbaka... Vill inte sätta ihop en dator som jag ändå kommer att få ta isär inom snar framtid

Ja vänta till i mars-april istället... När du kan köra fyra enheter utan problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Iochmed att jag har dvd + fyra hårddiskar och säkerligen så småningom kommer skaffa en femte så är jag lite arg. Men är glad att komplett.se har slagit upp en informationssida angående felet och planerar att uppdatera den med info om hur de kommer gå till väga.

Hoppas man slipper sända in sitt moderkort FÖRE man får ersättaren, men kanske jag hoppas på för mycket.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

kollade i min burk nu, har dock ingen sata 0. Jag har sata 1-6, ett Msi p67a-c45, portarna 1-2 är 6gb/s, är det alltså okej att använda dessa ?

Permalänk

Har just mailat Dustin och frågat hur dom kommer göra, hoppas det blir så att man får ett nytt kort skickat till en innan man behöver skicka tillbaka sitt. Hade varigt tråkigt att vara utan dator i en vecka.
Får hoppas man får byta upp sig också och betala mellanskillnaden för är inte så nöjd med mitt P67 EVO så hade gärna tagit ett UD7 istället.

Visa signatur

Computar i7 7700k @ 4.9 GHZ // EVGA GTX 980 SC // 16GB RAM // Asus Xonar Essence STX // Sennheiser 598

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maillo:

Skulle iförsig vara bra "träning" för mig eftersom det kommer bli den första datorn jag bygger ihop. Får la vänta och se, förhoppningsvis löser sig allt

Då tkr jag iaf att Du ska vänta tills fixade versionen av moderkortet kmr istället så dina
"nybörjarmisstag" inte kostar dig hårddiskar å andra enheter, eller vad säger du karl?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ja vänta till i mars-april istället... När du kan köra fyra enheter utan problem.

-suck- Som sagt; förhoppningsvis kan jag dra tillbaka mitt köp från inet. Kommer isåfall sitta med ett chassi/grafikkort och nätagg vilket är sådär, men men.

Permalänk

Beställde delar för ett par veckor sedan och längtat varje dag på att alla grejer ska komma in så de kan skicka. Så när man kommer hem idag och får läsa detta, ringer genast inet i panik för att avbeställa, fastnar då i telefonkö för att tillslut tröttna och lägga på. Tänker att Inet är nog så seriösa att de inte skickar mina grejer med tanke på det som hänt. Ett par minuter senare när klockan är 17:50 får jag mail som berättar att mina grejer har skickats. Nu är jag duktigt förbannad och vill inte alls ha mina grejer.

Så nu åker man väl på att betala postförskott och returfrakt.
Har alltid gillat Inet och tycker de är helt överlägsna. Men nu är det nästan så att Komplett ska få mitt framtida förtroende.

Visa signatur

Puss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då tkr jag iaf att Du ska vänta tills fixade versionen av moderkortet kmr istället så dina
"nybörjarmisstag" inte kostar dig hårddiskar å andra enheter, eller vad säger du karl?

Tyvärr får det nog bli så ja

Permalänk

Måste svida rejält för intel,
Trevligt av komplett att dela ut gratis kontroller kort..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av fladder11:

Har just mailat Dustin och frågat hur dom kommer göra, hoppas det blir så att man får ett nytt kort skickat till en innan man behöver skicka tillbaka sitt. Hade varigt tråkigt att vara utan dator i en vecka.
Får hoppas man får byta upp sig också och betala mellanskillnaden för är inte så nöjd med mitt P67 EVO så hade gärna tagit ett UD7 istället.

Vad är det du inte är nöjd med vad gäller EVO:n om man får fråga?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Nu har Inet tagit bort de felaktiga moderkorten från köplistan.

Tur att man inte hann köpa en SB då

Permalänk
Medlem

Alltså, om man kopplar in enheter till sata 2-5 så förstörs själva enheten då? Eller är det så att själv porten förstörs?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Stakz:

Alltså, om man kopplar in enheter till sata 2-5 så förstörs själva enheten då? Eller är det så att själv porten förstörs?

Vi vet inte än exakt hur anslutna enheter påverkas, mer än att Intel rekommenderar att använda SATA 0 och 1 istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maillo:

-suck- Som sagt; förhoppningsvis kan jag dra tillbaka mitt köp från inet. Kommer isåfall sitta med ett chassi/grafikkort och nätagg vilket är sådär, men men.

Ja, jag lider med dig mannen, jag har gått å snackat flera veckor om att köpa burk för flera tusen å när jag
väl beställt men inte fått det skickat så fick jag reda på detta idag å då blir man rätt snopen. Men det är
alltid bättre att få saker som funkar längre å bättre än saker som funkar bara sisådär el. inte alls, eller hur?;)

Du vet, hellre en moped där alla växlar funkar än en moppe där bara första växeln funkar, som jämförelse! ;P

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tack grabbar för denna snabba nyhet! Bland de sidor som jag brukar följa var ni först med att komma ut med detta med hästlängder.

Mycket tråkigt, eftersom jag själv nyligen har köpt ett P67-kort med processor, men det känns inte direkt akut. En månad till eller två gör ju knappast något tror jag, då jag inte haft något som helst problem hittills. Jag kollar ofta dataintegritet också och har inga problem på den fronten heller.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stakz:

Bästa är nog att inte ta risken utan köra på det du kan (SATA 0 & 1) och invänta lösningar.

Visa signatur

Permalänk

jag tror folk oroar sig ionödan. Det kommer lösa sig med att vi får kontrollerkort tills de nya kommer eller så kör folk på och sen när kommer får vi nya moderbord. Enkelt.

Vill man inte gambla med sina diskar etc kopplar man in dessa i 0,1 portarna. Dock kan de juh bli fel ibland ändå så 100% säker lär du inte vara men de är no ingen big deal.

Ni överlever trust me.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av Explorer45:

Vad är det du inte är nöjd med vad gäller EVO:n om man får fråga?

Får fruktansvärt DPC latency från USB 3.0 portarna från det kortet och ingenting hjälper, inte ens att stänga av USB Legacy support från BIOS. Sen så funkar alla mina USB enheter perfekt utan några problem i min polares UD7 moderkort, samt att Asus mjukvara får en att slita ur håret.

Visa signatur

Computar i7 7700k @ 4.9 GHZ // EVGA GTX 980 SC // 16GB RAM // Asus Xonar Essence STX // Sennheiser 598

Permalänk
Medlem

Omkopplat till Marveluttagen och hoppas det räcker. Sedan är ju frågan vad göra med de två andra diskarna, iofs kan jag koppla ur dvdspelaren men en disk kvarstår sedan. Kanske får bli ett kontrollerkort för deras del.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsundell2:

jag tror folk oroar sig ionödan. Det kommer lösa sig med att vi får kontrollerkort tills de nya kommer eller så kör folk på och sen när kommer får vi nya moderbord. Enkelt.

Vill man inte gambla med sina diskar etc kopplar man in dessa i 0,1 portarna. Dock kan de juh bli fel ibland ändå så 100% säker lär du inte vara men de är no ingen big deal.

Ni överlever trust me.

Japp håller med! Det mest irriterande är väl nog de som sen kommer behöva plocka isär hela sin burk för att
byta ut moderkortet. Det är nog det drygaste av allt för alla som redan har ihop-byggda P/H-67datorer!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag lider med dig mannen, jag har gått å snackat flera veckor om att köpa burk för flera tusen å när jag
väl beställt men inte fått det skickat så fick jag reda på detta idag å då blir man rätt snopen. Men det är
alltid bättre att få saker som funkar längre å bättre än saker som funkar bara sisådär el. inte alls, eller hur?;)

Du vet, hellre en moped där alla växlar funkar än en moppe där bara första växeln funkar, som jämförelse! ;P

\\\ AplAy ///

Valde just en dator framför en moppe, hehe Det enda jag är är irriterad över är att jag kommer sitta på ett chassi, grafikkort och nätagg tills allt har ordnat sig som jag beställde från komplett och redan är skickat...

Skulle helst dragit tillbaka allt och väntat; kanske tillochmed priserna skulle gått ner några hundralappar, men det är som det är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jordgubb eller hallon va det, minns inte riktigt, sur och god är dom iaf Har även fått rabarber och lakrits.

Är det någon som vet vilka portar som är berörda på P8P67 PRO? Har 2st SATA3, dom två första portarna, och 4st SATA2, samt 2st yttligare SATA3 med Marvell kontroller. Är det SATA2 portarna man ska akta sig för eller vad?

Hallon låter gott för att inte tala om lakrits.

Antar att portarna för sata internt är samma på pro som deluxe och om jag förstått det hela rätt så är det SATA2 portarna. I manualen nämns inte sata-port 0 men antar att man helt enkelt börjat på 1 istället för noll. Då ska SATA3, dvs port 1 och 2 vara okej medans SATA2, port 3-6 kan vara drabbad. Marvell-portar ska inte bara berörda alls. således har du 4 SATA3 portar som är helt okej.

Permalänk

Anand har lite mer... http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6series-chipset-begins-recall

Citat:

The Failure Manifested
I asked Intel how we’d know if we had a failure on our hands. The symptoms are pretty simple to check for. Intel says you’d see an increase in bit error rates on a SATA link over time. Transfers will retry if there is an error but eventually, if the error rate is high enough, you’ll see reduced performance as the controller spends more time retrying than it does sending actual data.

Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows.

It’s Limited to 3Gbps Ports Only
Interestingly enough the problem doesn’t affect ports 1 & 2 on the 6-series chipset. Remember that Intel has two 6Gbps ports and four 3Gbps ports on P67/H67, only the latter four are impacted by this problem.

Intel's DP67BG—The blue SATA ports on the right are 6Gbps, the black ones are 3Gbps. The Blue ports are unaffected by the bug.

If you’re a current Sandy Bridge user and want to be sure you don’t have any problems until you can get replacement hardware, stick to using the 6Gbps ports on your board (which should be the first two ports).

The Fix
The SATA bug exists in hardware and there’s no way to provide a driver or firmware update that can fix it. The fix requires a metal layer change, which will result in a new hardware stepping (resulting in the ~3 week delay before replacement hardware is ready).

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid