Permalänk

Minnen går för långsamt

Hejsan

Har ett lite skumt problem med mina minnen.
Det är två stycken Kingston DDR2 HyperX PC6400 2GB CL5.
Dom ska kunna gå i 800MHz, men så fort går dom inte alls för mig.
Letade upp vilka timings minnena ska ha från tillverkarens hemsida och ställde in det i BIOS.
Men dom går fortfarande för långsamt.
Någon som är haj på sånt här och har någon idé om vad som jag gjort fel?

Info om minnena finns här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350653
Processorn finns här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348530#extra
Moderkorts info finns här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346014

Bifogar några screens från CPU-Z med.

Stort tack på förhand om någon orkar sätta sig in i mitt trassel!

Permalänk

Hade samma problem jag då jag hade dem på auto. ställde in dem manuellt i bios istället så fick jag rätt resultat.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Du borde kunna ändra FSB:DRAM ration i BIOS. Just nu är den 3:5 som CPU-Z visar, men eftersom din FSB är på 200 MHz så borde du ställa in ration till 1:2 istället, så att minnena går i 400 MHz. CPU-Z kommer då alltså att visa 400 MHz och inte 800 MHz, vilket är korrekt eftersom det är DDR-minnen (den effektiva frekvensen är dubbelt så hög som den egentliga frekvensen).

Permalänk

Precis så jag tänkte med, så jag ändrade FSB : DRAM ration till 1:2 och då står det i BIOS att det ska bli 800MHz, dock så visar CPU-Z att den står på 3:5.

Permalänk
Medlem

Men varför står det PC2-5300 (333)? Mina Corsair DDR2 6400 minnen står det så här:

Så jag är tveksam att det är 800Mhz minnen (400), ser ut att vara 667Mhz enligt SPD

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Men varför står det PC2-5300 (333)? Mina Corsair DDR2 6400 minnen står det så här:
http://foppson.servehttp.com/spd.jpg

Så jag är tveksam att det är 800Mhz minnen (400), ser ut att vara 667Mhz enligt SPD

Nej minnet är PC6400 800Mhz
SPD säger inget om vad minnet har för spec, det talar om vad minnet klarar för spec vid 1.8 volt, och också talar om för datorn vad auto inställningarna kommer bli.
Vill man att minnet ska gå enligt dom specar som det egentligen klarar av fär man ställa dessa saker själv i bios, volt timings och hastighet, vilket oftast skiljer sig helt ifrån infon i SPD
Minnet ska enligt spec ställas in på 800Mhz 2.0volt och 5-5-5-15

Många högt specade minnet har betydligt lägre specar enligt SPD, tex jag har haft 1066Mhz minnen specade ungefär likadant som detta minne

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej minnet är PC6400 800Mhz
SPD säger inget om vad minnet har för spec, det talar om vad minnet klarar för spec vid 1.8 volt, och också talar om för datorn vad auto inställningarna kommer bli.
Vill man att minnet ska gå enligt dom specar som det egentligen klarar av fär man ställa dessa saker själv i bios, volt timings och hastighet, vilket oftast skiljer sig helt ifrån infon i SPD
Minnet ska enligt spec ställas in på 800Mhz 2.0volt och 5-5-5-15

Många högt specade minnet har betydligt lägre specar enligt SPD, tex jag har haft 1066Mhz minnen specade ungefär likadant som detta minne

Jaha, jag hade fått för mig att upp till 800Mhz (400) fanns med i SPD ifall minnet hade stöd för det oavsett spänning, att CPU-Z visar information om mina minnen för 400Mhz i tabellen beror på att de klarar denna frekvens utan att behöva överstiga standardspänningen 1,8V.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foppson:

Jaha, jag hade fått för mig att upp till 800Mhz (400) fanns med i SPD ifall minnet hade stöd för det oavsett spänning, att CPU-Z visar information om mina minnen för 400Mhz i tabellen beror på att de klarar denna frekvens utan att behöva överstiga standardspänningen 1,8V.

Gissningar och idel gissningar, nej men så här är det: Kingston har av någon outgrundlig anledning (kanske vishet ) inte angett den stipulerade hastigheten i SPD för att göra det "lättare" för datorn att gå igång, det fanns nämligen burkar som inte orkade driva upp hastigheten i "hela" 400MHz (800MHz), därför får man själv gå in i bios och ställa det till just den hastigheten. Observera att någon Voltändring inte skall behövas

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kan tillägga att jag nu testat att sätta 5-5-5-15 timing i BIOS, testade också att ändra volten till både 1.85V och 2V.
Inget av det fungerade utan minnena envisade sig kvar på 667MHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Excessive:

Kan tillägga att jag nu testat att sätta 5-5-5-15 timing i BIOS, testade också att ändra volten till både 1.85V och 2V.
Inget av det fungerade utan minnena envisade sig kvar på 667MHz.

Då verkar ditt moderkort inte vilja ändra fastän du sparar? Kollat om det finns annat bios till detta som kanske gör vad du vill att den skall göra? Såvida det inte är en låsning på just ditt moderkorts bios?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då verkar ditt moderkort inte vilja ändra fastän du sparar? Kollat om det finns annat bios till detta som kanske gör vad du vill att den skall göra? Såvida det inte är en låsning på just ditt moderkorts bios?!

Ja, jag är inne lite på samma spår här. Trodde först att mitt batteri var slut så att mina inställningar inte sparades först, men det gör dom. Så antingen så får jag kolla upp om någon ny firmware finns, eller finna mig i att minnena går på 667MHz.