Hårddisk tappad i golvet, startar inte

Permalänk
Medlem

Hårddisk tappad i golvet, startar inte

Tjenare,

En kompis tappade en 1TB WD green i golvet för ngn månad sen och nu vill han att jag ska försöka få igång den.

Efter att jag har stoppat in den i datorn och startat upp datorn så spinner inte disken, och jag hittar den inte i bios.
Jag har försökt att byta sata port och sata ström, jag har äver försökt med UBCD men den hittar inte heller disken.

Några idéer?
Eller är den rökt?

Permalänk

det är nog tyvärr rökt :/

Permalänk

man ska behandla hdd's som små bebisar, jävligt ömtåliga.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Skrivet av Erniaa:

Tjenare,

En kompis tappade en 1TB WD green i golvet för ngn månad sen och nu vill han att jag ska försöka få igång den.

Efter att jag har stoppat in den i datorn och startat upp datorn så spinner inte disken, och jag hittar den inte i bios.
Jag har försökt att byta sata port och sata ström, jag har äver försökt med UBCD men den hittar inte heller disken.

Några idéer?
Eller är den rökt?

Att få den att fungera igen är alltid möjligt dock handlar det inte om små pengar, utan då pratar vi om några tusen(Mest när man har värdefulla docs på den). Så lämpligast är att kasta disken och se hur långt du kan kasta!

Juste be kompisen att beställa ett nytt 1TB

Permalänk
Medlem

Okej, Tack för snabba svar
Jo det var det jag trodde också men ville inte ge upp för tidigt

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid öppna upp den för felsökning!

Med lite tur är det bara armen som hoppat eller någon lödning som behöver göras om. Om det är värt arbetet vettetusan om du inte har ngt viktigt på disken men med lite tur behöver det trots allt inte bli för dyrt!

Permalänk
Skrivet av Erniaa:

Okej, Tack för snabba svar
Jo det var det jag trodde också men ville inte ge upp för tidigt

Tips till dig Om du nu bestämmer dig för att kasta den. Så gör inte det!

Lägg up den på tradera med utropspris på en krona + frakt och skriv att den är defekt och att den inte snurrar, nämn inte att han lekt kasta boll med den.

Med lite tur får du en hundring för disken för att investera i ett nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tips till dig Om du nu bestämmer dig för att kasta den. Så gör inte det!

Lägg up den på tradera med utropspris på en krona + frakt och skriv att den är defekt och att den inte snurrar, nämn inte att han lekt kasta boll med den.

Med lite tur får du en hundring för disken för att investera i ett nytt

Vet inte vem som skulle köpa en defekt disk. Känns lite som man försöker lura folk även om man skriver att den inte snurrar.

Sen beror det ju lite på vad man har på disken också, om köparen får igång den kan han ju se allt som din kompis sparat på den...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Vet inte vem som skulle köpa en defekt disk. Känns lite som man försöker lura folk även om man skriver att den inte snurrar.

Sen beror det ju lite på vad man har på disken också, om köparen får igång den kan han ju se allt som din kompis sparat på den...

Lura och lura man säger ju att den inte fungerar De som köper är oftast ute efter reservdelar till diskar. Kanske ett företag som jobbar med att ta tillbaka data åt kunder som är värt mycket. Då behövs det olika delar från disken beroende på vad som är sönder.

Permalänk
Medlem

Precis! Den blir en "reservdelsbil"

Komponenter, styrkretsar, kontakstycken m.m kan vara guld värda för någon i nöd!

Det kan mycket väl bara vara frågan om en sprucken lödning någonstans, det beror på hur hddn (vilken ända) som har åkt i golvet.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem

Se också gärna till att ha extra många sparade lösenord på disken och massor med nakenbilder på dina flickvänner när du ska sälja defekta hårddiskar till någon som uppenbarligen betalar och vet vad man gör med defekta hårddiskar.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.