Permalänk
Medlem

Bästa chassit för 1000kr

Hej jag ska köpa ett nytt chassi och undrar vilket är egentligen det bästa för runt 1000 kr
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Hej jag ska köpa ett nytt chassi och undrar vilket är egentligen det bästa för runt 1000 kr
Tacksam för svar

vad är det som är viktigt för dig? ljudnivå? micro-atx, atx? bling bling? förklara vad du vill ha för typ av chassi

Permalänk
Medlem

Oftast är ju smaken som baken.
Kolla runt lite, du hittar säkert en design som passar dina behov. Ingen kan säga på rak arm vad du gillar.
Kan dock vara värt att kolla recensioner ang. kvalité och utformning.

Permalänk
Inaktiv

http://www.dustinhome.se/pd_5010469628.aspx

Även en här på swec som säljer ett Corsair 800d för 1000kr värt att kolla på kanske.

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Hej jag ska köpa ett nytt chassi och undrar vilket är egentligen det bästa för runt 1000 kr
Tacksam för svar

Fractal Design Define R3. Jag har inget själv men min bror har ett Define R2 och jag tycker det ser riktigt fint och finurligt ut!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd

XL är ju bra på många sätt, bra kylning, ljudnivå, snyggt och smart chassi Sen är r3 en förminskad version med lite annorlunda kylning.

Permalänk
Entusiast

Köpte nyligen ett http://www.inet.se/artikel/6900659/lian-li-lancool-pc-k62-sva... , Och måste säga att jag är Väldigt Nöjd med det Mycket smidigt att bygga i och kan göra en fin kabel dragning, men är du petig med fläkt ljud så ska du nog satsa på ett R3 eller liknande.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Köpte nyligen ett http://www.inet.se/artikel/6900659/lian-li-lancool-pc-k62-sva... , Och måste säga att jag är Väldigt Nöjd med det Mycket smidigt att bygga i och kan göra en fin kabel dragning, men är du petig med fläkt ljud så ska du nog satsa på ett R3 eller liknande.

Det chassit såg ju nice ut. Jag är väll inte så petig med ljud, vill gärna ha lite bling bling det ska hålla atx

Permalänk

Cooler Master CM 690 II Advanced. Plats för 10 fläktar, två radiatorer, hål för backplate/kylarbyte, grafikkortsstöd, hot-swap-bay på toppen, svartlackad insida, väldigt tysta fläktar (ingår fler fläktar än vad man får med Fractal Designs chassin), fläktfilter i botten, toppen och fronten (samt för nätaggregatet), grymt med hål för kabeldragning och väldigt bra tool-less lösningar.

Trots alla funktioner är det billigare än många andra chassin, men bättre än många för över tusenlappen. Det är en blå LED i fronten, men den stänger man enkelt av med en knapp.

http://www.inet.se/artikel/6901301/cooler-master-690-ii-advan...

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Under 1000 kr: Fractal Design Define R3 (Titanium)
Över 1000 kr: Corsair Graphite 600T

Varför?

Define R3: Snygg design, många hårddiskplatser, många fläktplatser, Midi-tower, dörr i fronten, stöd för vattenkylning
Graphite 600T: Snygg design, många hårddiskplatser, Midi-tower, märket, materialvalet, stöd för vattenkylning

Vad är det med märket?

Jag anser att Corsairs produkter håller högsta kvalitet! Även om jag inte har haft något av deras chassin och även om jag vet att det är en ny marknad för dem så tror jag inte att de gör några undantag eller misstag med dessa jämfört med övriga produkter.

Vilket chassi ska just du välja? Det kan bara du avgöra!

Det är i första hand behovet som styr valet av chassi, och behovet kan vara olika. Du kan behöva ett nätaggregat och kan kanske spara in lite pengar på att välja ett chassi med aggregat. Jag kanske redan har ett aggregat som passar. Jag har många hårddiskar. Du kanske inte behöver lika många hårddiskplatser så att du kanske kan klara dig med ett mindre och billigare chassi. Jag kanske uppgraderar ofta och behöver ett chassi som passar på lång sikt. Du kanske bygger denna dator en gång nu för att vara nöjd med den i kommande fem år.

När det gäller designen så ska du inte lyssna på vad andra säger. Där måste du själv kunna välja. Jag menar om du ska köpa kläder t.ex. så frågar du ju inte någon annan vad den personen tycker eller ber denne prova ut det. Jag gör det inte i alla fall. Det är samma sak här. Du vet vad man säger, smaken är som baken, delad! Jag kanske gillar mer raka linjer i designen, som är noggrant avvägda och placerade med matematisk precision ifrån varandra eller i förhållande till andra vinklar, med strikt logisk ordning. Du kanske gillar mer kurviga former, med oförutsägbara designmönster.

Våga lita lite mer på din egen bedömning helt enkelt. Men där har du i alla fall vad jag skulle tänka på vid valet, och du har fått två exempel på chassin. Notera att det endast är exempel. Du kan ha helt annan prioritering och du kan välja ett helt annat chassi.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

jag har ett sånt här: http://www.inet.se/artikel/6901305/cooler-master-haf-912-plus och är grymt nöjd! riktigt bra kylning och snyggt i verkligheten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Jag är sjukt osäker på vilket chassi jag ska köpa. HAF 912 eller FD R3. Vill ha så bra luftflöde som möjligt och det ska vara bra kabeldragnings möjligheter. 912 är designat för luftflöde men det finns bara 4 fläktplatser mot 7 i R3an. Jag struntar i utseendet och jag har bara en hårdisk så behöver inte så många hd platser. Överklockar och använder en Noctua NH-D14 kylare

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Permalänk
Medlem

Just nu står det mellan Lian li k-62,Antec 902 V3 eller R3

Permalänk

Jag har 902 (inte v3). Jag är helt nöjd med chassiet förutom att hårddiskmonteringen känns lite stenålder.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fractal Design Define XL fick jag hem i förrgår, mycket glatt överaskad över kylning och ljudnivå. Så de kan jag rekommendera, har även haft lian li. Och XL kanske inte är lika igenomtänkt på alla ställen som deras chassin. Men de kostar ju en fjärdedel också.

Permalänk
Medlem

Är lite av en chassinörd har prövat på chassin från Fractal design r2 till cooler master ATCS 840
Det chassit som jag nu har och även är mitt senaste köp är
http://www.inet.se/artikel/6900659/lian-li-lancool-pc-k62-sva...
Lian li Lancool k62

Motivering:
- Byggkvalitén, Slår det mesta, över sin prisklass och under, det verkligen känns hur mycket omsorg det är nerlagt, från skruvar till moderkortshål (som fungerar)
- Färgen är av bra kvalité och trots skruvmejsel hit och dit här ingen färg försvunnit,
- Alla fläktar ingår, tysta av bra kvalité
- Dammfilter som är smarta och fungerar utan att strypa fläktarna
- måttligt blingbling, bra fönster
- Storleken är perfekt! inte för stor, inte för liten
---
Det som jag inte gillade
- Glapp i adaptrarna (kör direkt in i moderkortet istället)
- Ingen sleeving, dock är dem "genomskinliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Cooler Master CM 690 II Advanced. Plats för 10 fläktar, två radiatorer, hål för backplate/kylarbyte, grafikkortsstöd, hot-swap-bay på toppen, svartlackad insida, väldigt tysta fläktar (ingår fler fläktar än vad man får med Fractal Designs chassin), fläktfilter i botten, toppen och fronten (samt för nätaggregatet), grymt med hål för kabeldragning och väldigt bra tool-less lösningar.

Trots alla funktioner är det billigare än många andra chassin, men bättre än många för över tusenlappen. Det är en blå LED i fronten, men den stänger man enkelt av med en knapp.

http://www.inet.se/artikel/6901301/cooler-master-690-ii-advan...

+1.

Var inne på ett FD R3 först men valde CM istället då jag tycker att de sparat på byggkvalitén alldeles för mycket. Efter att ha sett chassit och fått en väns råd kan jag säga att chassiplåten var på tok för tunn för min smak och gick att böja till, färgen skrapas bort ganska enkelt om något slår chassit och fläktarna flyttar knappt någon luft alls. Hålla ner ljudnivån kan den utan problem men polaren rekommenderade att man bytte ut fläktarna som följde med eller satte dit ett par extra för att få ut varmluften. Byter man ut fläktarna är man ändå uppe över 1000kr tyckte jag och kan ta ett annat chassi istället... Beror självklart på vad det är som sitter i lådan och alstrar värme.

Permalänk
Medlem

Corsair gör väldigt fina chassin. Har själv ett 800D. Det finns gott om fläktplatser där du själv kan välja vilka fläktar du ska sätta in. Dessutom är det väl förberett för deras vattenkylda CPU-kylare. Lättjobbat och snyggt!

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk

jag har ett cooler master hyper haf 912+ och det sänkte mitt moderkorts-temp med 20 grader, innan hade jag bara en 120mm-utsugsfläkt där bak. Jag kan säga att kabeldragningsmöjligheterna är stora och det är tillräckligt stort utrymme mellan moderkortet och den högra sidopanelen för tjocka kablar. den har ett grymt luftflöde dock så gillar inte alla utseendet på det fast det är snyggare i verkligheten och jag själv är grymt nöjd

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50