behöver köpråd, tips och information angående billiga högtalare till tv
Tjena, Jag har nyligen köpt en tv och har nu planer på att köpa högtalare till den. Då mina kunskaper inom ljud är nästan obefintliga och min budget på ca 1500kr är väldigt liten så undrar jag om det finns något man kan köpa och bli relativt nöjd med.
Det jag tittat lite på är antingen datorhögtalare för ca 1000kr och undrar här om det är någon som vet hur bra/dåligt det funkar att koppla dator högtalare till tv, eller om man stöter på några oroväckande problem som typ dåligt ljudsynk eller sämre ljudkvalitet än vad det bör vara (som sagt är helt okunnig inom ljud så kan vara vad som helst för mig ).
Eller köpa något billigt hemmabiosystem för ca 1000-2000. Då jag endast använder tv:n till att koppla den med hdmi till datorn så har jag varit lite tveksam till detta alternativ då man betalar för en dvd/bluray-spelare. Men om det är så att man får ut ett bättre ljud med det så ser jag ingen fara i det.
Det tredje alternativet som inte känns så aktuellt för mig just nu är att köpa någon billigare förstärkare i 2000kr klassen eller vad man kan hitta och ett par golvhögtalare i 1000kr klassen till det. Angående förstärkare så undrar jag om det finns någon poäng i att koppla hdmi kabel från dator till förstärkare till tv, eller är det samma sak som att ha hdmi från dator till tv och sen bara ha en förstärkare för högtalarna? (frågan gäller även för hemmabiosystem)
Med det så avslutar jag att säga att mina krav på ljudkvalitet inte är det högsta, men vill ändå försöka hitta något jag kan vara relativt nöjd med eller få ut det mesta för pengarna i alla fall.
All Information, tips och köpråd välkomnas!