Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem

Skriv under Protesten mot dessa horribla avgifter.
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5224

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

På vilket sätt är det bättre?

En jämförelse:

- Copyswede tar ut en avgift för brännbara skivor, externa hårddiskar osv. oavsett vad de används till.
- En organisation tar ut en avgift för att använda Internet oavsett vad det används till.

Fundera på det där en stund.

Att en organisation som inte tar ut några löner utan finansierar tjänsten via andra sidor/företag är bättre än ett vinstdrivande företag som i princip blir backade av bolagen som tjänar dom feta pengarna istället för artisterna....

Är det inte uppenbart vilket som är bättre, går det inte att förklara för dig

Flattr = ett sätt för dig att ge pengar till den du tycker förtjänar det
Copyswede = ett sätt för sony BMG att tjäna ytterligare lite till medan artisten inte får ett öre i slutet iaf

Ena är frivilligt andra är en lag, borde vara uppenbart bara genom att det står AB i slutet kan man tycka.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

På vilket sätt är det bättre?

En jämförelse:

- Copyswede tar ut en avgift för brännbara skivor, externa hårddiskar osv. oavsett vad de används till.
- En organisation tar ut en avgift för att använda Internet oavsett vad det används till.

Fundera på det där en stund.

För då får du som person bestämma VEM som får pengarna och inte vilka bolag som gör det.

Se bara på den svenska filmindustrin. Dom som bestämmer vem som ska få en budget till en ny film delar ut pengar till sina egna bolag och nya filmskapare får det svårt att slå in på marknaden.
Alla pengar som går till filmer som Göta Kanal 2 osv. kunde ha gått till nya filmskapare istället. När var det senast vid fick se en bra svensk film (Ondskan från 2003)?

Istället för att jag måste betala pengar så oseriösa filmskapare kan mata ut dåliga uppföljare på uppföljare borde jag som individ få bestämma vem som får pengarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Borde inte elektronikbolagen kunna redovisa alla "Externa hårddiskar" som "Intern hårddisk inklusive kabinett". Då borde de inte behöva betala då avgiften endast gäller "Externa hårddiskar".

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Att en organisation som inte tar ut några löner utan finansierar tjänsten via andra sidor/företag är bättre än ett vinstdrivande företag som i princip blir backade av bolagen som tjänar dom feta pengarna istället för artisterna....

Är det inte uppenbart vilket som är bättre, går det inte att förklara för dig

Flattr = ett sätt för dig att ge pengar till den du tycker förtjänar det
Copyswede = ett sätt för sony BMG att tjäna ytterligare lite till medan artisten inte får ett öre i slutet iaf

Ena är frivilligt andra är en lag, borde vara uppenbart bara genom att det står AB i slutet kan man tycka.

Skrivet av Pimpim666:

För då får du som person bestämma VEM som får pengarna och inte vilka bolag som gör det.

Se bara på den svenska filmindustrin. Dom som bestämmer vem som ska få en budget till en ny film delar ut pengar till sina egna bolag och nya filmskapare får det svårt att slå in på marknaden.
Alla pengar som går till filmer som Göta Kanal 2 osv. kunde ha gått till nya filmskapare istället. När var det senast vid fick se en bra svensk film (Ondskan från 2003)?

Istället för att jag måste betala pengar så oseriösa filmskapare kan mata ut dåliga uppföljare på uppföljare borde jag som individ få bestämma vem som får pengarna.

OK, ni har rätt i att det är bättre att man kan välja vem som får pengarna. Men jag vill inte betala en avgift till filmskapare om jag inte ser på film. Förslaget var att man tvingas betala 100kr i månaden om man har Internet. Hellre såg jag att piratkopiering tilläts och om man tyckte om en film kunde man gå och köpa den frivilligt. Men nu är vi inne på sådant som inte får diskuteras i detta forum.

Sammanfattat så menar jag: Jag tänker inte stå och betala en avgift till någon bara för att jag köper en vara/tjänst som kan tänkas användas till privat- eller piratkopering. Oavsett om jag får bestämma vem som ska få den.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

"wesellcd" jublar?
Man blir ju tvungen att handla utomlands så jag inte behöver börja privatkopiera för att backupkopiera digitalfoton o videokamera material.

Edit:typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

OK, ni har rätt i att det är bättre att man kan välja vem som får pengarna. Men jag vill inte betala en avgift till filmskapare om jag inte ser på film. Förslaget var att man tvingas betala 100kr i månaden om man har Internet. Hellre såg jag att piratkopiering tilläts och om man tyckte om en film kunde man gå och köpa den frivilligt. Men nu är vi inne på sådant som inte får diskuteras i detta forum.

Sammanfattat så menar jag: Jag tänker inte stå och betala en avgift till någon bara för att jag köper en vara/tjänst som kan tänkas användas till privat- eller piratkopering. Oavsett om jag får bestämma vem som ska få den.

Alltså självklart "betalar" du inte utan du "donerar" till DET du tycker är bra. Om det så är en blogg, en youtube kanal, en manus författare, en skådespelare, en artist, en designer, en fotograf eller vad du nu gillar är helt ointressant. Det som är intressant är att det ska finnas ett system där allt är "gratis" om man har ett flattr konto. Där MÅSTE man donera pengar till det MAN SJÄLV tycker är bra. Är inget bra = pengarna ligger på ditt flattr konto tills du väljer att "donera" till någon.

Alla som gillar något vill att personerna bakom det ska få en belöning för ett jobb väl genomfört. Även den mest inbitna piraten vill ju att det ska komma (som mig tex) fler south park avsnitt per år. Dock finns det idag inget bekvämt eller smidigt sätt för mig att ge pengar till Tray Parker eller Matt Stone. Dom nya avsnitt sänds inte ens på tv i Sverige om man inte köper något skumt abonnemang hos canal+ där pengarna ändå inte går till dom två personerna jag vill ge pengarna till.

Alltså: Flattr är en fantastisk idé som kommer få bort alla kassa artister som ändå inte förtjänar ett öre. Dom artister som är bra kommer få betydligt mer pengar och skivbolagen (som ändå spelat ut sin roll) kommer dö ut.

Nuff said

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att skrota denna uråldriga inlobbade paragraf som ger copyswede rätt att beskatta vissa lagringsmedia!

"Just because you always done it that way doen't mean it's not incredible stupid."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur ska man göra så det blir perfekt för alla då? Något ljushuvud som har bra förslag? xD

Sänka priset

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Alltså självklart "betalar" du inte utan du "donerar" till DET du tycker är bra. Om det så är en blogg, en youtube kanal, en manus författare, en skådespelare, en artist, en designer, en fotograf eller vad du nu gillar är helt ointressant. Det som är intressant är att det ska finnas ett system där allt är "gratis" om man har ett flattr konto. Där MÅSTE man donera pengar till det MAN SJÄLV tycker är bra. Är inget bra = pengarna ligger på ditt flattr konto tills du väljer att "donera" till någon.

Alla som gillar något vill att personerna bakom det ska få en belöning för ett jobb väl genomfört. Även den mest inbitna piraten vill ju att det ska komma (som mig tex) fler south park avsnitt per år. Dock finns det idag inget bekvämt eller smidigt sätt för mig att ge pengar till Tray Parker eller Matt Stone. Dom nya avsnitt sänds inte ens på tv i Sverige om man inte köper något skumt abonnemang hos canal+ där pengarna ändå inte går till dom två personerna jag vill ge pengarna till.

Alltså: Flattr är en fantastisk idé som kommer få bort alla kassa artister som ändå inte förtjänar ett öre. Dom artister som är bra kommer få betydligt mer pengar och skivbolagen (som ändå spelat ut sin roll) kommer dö ut.

Nuff said

Aha, då var det ju en annan femma. Jag får väl skylla på den som ursprungligen länkade till Flattr och på mig själv som kommenterade utan att själv ha läst vad upphovsmännen hade att säga. Men för att få ett sådant system att fungera ordentligt lär det krävas mycket lagstiftning som måste vara lika i alla länder. Känns som om det vore betydligt smidigare att göra som jag föreslog i mitt förra inlägg. Men vi behöver inte diskutera mer om du nu inte ville/orkade det.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Denna avgift avser alltså endast externa hårddiskar? Så om man skulle köpa en hårddisk och en kabinett separat så slipper man alltså dessa avgifter? Eller kan det bli avgift på kabinetten också?

Jag skulle nog hellre köra på ovan nämnda sätt (vilket jag också gör), då man kan välja sitt favoritmärke på hårddisken och kabinetten separat.

Ska åka förbi netonnet imorgon iallafall och köpa några 2TB diskar de hade för 700kr dock. Bäst att lagra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Man kan ansöka om pengar på deras hemsida om man har varit med i en tvserie eller på något annat sätt tagit del eller skapat något som finns att köpa/titta på har jag fattat det som.

EDIT: copyswede-ersättning

Då är frågan hur de vet hur mycket den som ansöker har "förlorat" på piratkopiering :S Eller får alla som söker lika mycket? Låter otroligt orättvist.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Något skevt... alla externa hårddiskar som köps in och används av företag då? De drabbas väl isåfall av samma avgift...

Och varför sätter man denna staffavgift på just externa hårddiskar...?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Tycker det är sjukt att copyswede gör. Om dom ska vara säkra att dom som delar ut låtarna får betala ersättning kan dom väll lägga avgiften på musiken eller filmen som är källan till allt. för hur ofta använder man sin usb eller hdd till att dela ut musik eller film?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det bara är jag som har tänkt på detta:

Man skulle lika gärna kunna skriva ut en bild på ett A4 papper och ge den till en kompis.

Om man inte har tagit/gjort bilden själv så är väll det också privatkopiering?
Tycker man borde ta ut en en avgift på alla A4 papper (andra fomat) som köps likaväl.

Även o man itne gör det, så skulle man KUNNA göra det och då måste det gynna alla "konstnärer"

Permalänk
Medlem

Känns som en långsökt och fånig lag, och varför skulle de röra sig om exkerna hårdiskar?
När de kommer till lagring så funkar det med alla hårdiskar.

Och om det handlar om att externa hårdiska är portabla känns det dumt att det ska kosta per gig på hårdisken.
har man en usb-sticka på 8gig går det lika väl att flytta över 10 dvd-filmer från ett ställe till de andra som med en större hårdisk på 120gig.. kanske tar lite längre tid men att avgiften ska vara mycket högre för att hårdisken är större känns löjligt då lagring körs på annan ort..

omständigt och olågiskt, blir arg om detta träder i kraft.

Permalänk
Skrivet av Greger_Grantopp:

Inte heller ska ersättning betalas för produkter som ska föras ut ur landet eller användas av personer med funktionshinder.

Förlåt? Tolkar det som att handikappade personer får privatkopiera fritt, utan att betala avgifter.

Varför ska man betala privatkopieringsersättning när det ändå inte kommer att vara möjligt att kopiera för privat bruk eftersom skivbolag med flera kommer att sätta kopieringspärrar på allt upphovsrättsligt skyddat material?
Några signaler om att rättighetshavarna genom tekniska åtgärder skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk finns inte. När det gäller cd-skivor kan till att börja med konstateras att det finns en stor mängd cd-skivor där kopieringsspärrar överhuvudtaget inte används och att tendensen tycks vara att användning av kopieringsspärrar snarare minskar än ökar.

Det finns inga signaler som tyder på att kopieringsskydd används, men en stor mängd CD-skivor har det inte?

När det gäller cd-skivor som har kopieringsskydd finns ändå vissa möjligheter till kopiering för privat bruk.

Trots att kopieringsskydd är en teknik som inte tillämpas, tillåter den att vissa CD-skivor går att kopiera, på något sätt?

Otroligt oklart, må jag säga. Huvudsyftet med en extern hårddisk är, precis som med datorn, inte privatkopiering. Datorn måste vara mer ägnad åt det än hårddisken; den kan göra kopior.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

"Syftet med kopieringsavgiften är ersätta upphovsrättsinnehavare för den så kallade privatkopieringen, det vill säga kopiering för privat bruk mellan släkt och vänner, som till skillnad från piratkopiering är tillåtet enligt svensk lagstiftning."

Om jag och mina "vänner" har en DC++ hub då? XD

Huvudreligionen i Sverige är ju kristendom som utgår ifrån Adam och Eva, då är väl alla släkt och vänner eller

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det är det som är så sorgligt, det är ingen som vet då Copyswede är en privat organisation och därmed inte behöver redovisa vart deras intäkter går. Detta är ytterst märkligt då man kan begära in avgifter till höger och vänster (likt skattmasen), maffia fasoner tror jag det kallas på kontinenten...

Kan inte elektronikhandlarna bara vägra betala till Copyswede? Vad har de för laglig rätt att ta ut avgifter utan att redovisa vart pengarna går?! Det skulla jag vilja veta!

Ja, det är mycket märkligt hur en privat aktör kan beskatta svenska folket och tjäna pengar på detta.
Hur i fasiken gick detta beslut igenom?
Självklart handlar det om påtryckningar och lobbying från musik och filmindustrin.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Copyswede...................... tänker defenitivt inte betala för ngt som jag inte använder mig av samma sak om det införs tv-licens på typ iphones då svt och sveriges radio imo är värdelösa. back to subject Det tråkiga är att detta kommer drabba det svenska näringslivet. För jag tror inte att jag kommer vara ensam om att köpa hårdiskar från ngt annat land. Fattar inte varför dom svenska dator butikerna som inet mfl gör kraftigare mot stånd för det kommer ju somsagt drabba dom. Sedan tvivlar jag på att artister filmskapare kommer få tadel av pengarna utan dom kommer troligtvis att gå till ngn girig direktör tyvärr

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det luktar som ännu ett företag som Radiotjänst.
"Vi skickar ut en kanal som du s-k-u-l-l-e kunna titta på, därför ska du betala 200 kr i månaden. Har du telefon? Vi har app! Betala! Dator? InternetTV! Betala!"
Pengarna sägs gå till produktion av nya program och film. Men dem sänder ju bajs fortfarande... Jag antar att licensen egentligen går till feta löner då Radiotjänst är en privat firma.

"Du s-k-u-l-l-e kunna använda din externa hdd för att kopiera olaglig film, därför är det inte mer än rätt att betala en avgift som går till artisten"

Frågan är ju bara hur mycker artisten får? Allt vi betalar kommer säkert gå till deras saftiga löner - företaget måste ju "gå runt" också...

Permalänk
Medlem

Syns att det finns en del som fortfarande inte fattar att det handlar om PRIVATkopiering...inte "PIRATkopiering" !!

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- Geforce 5070 -16Gig Corsair LPX 3600MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biorrith:

Är det bara jag som tycker det luktar som ännu ett företag som Radiotjänst.
"Vi skickar ut en kanal som du s-k-u-l-l-e kunna titta på, därför ska du betala 200 kr i månaden. Har du telefon? Vi har app! Betala! Dator? InternetTV! Betala!"
Pengarna sägs gå till produktion av nya program och film. Men dem sänder ju bajs fortfarande... Jag antar att licensen egentligen går till feta löner då Radiotjänst är en privat firma.

Du kanske ska hålla dig till fakta och inte prata "bajs" (det tycks mer som om problemet är att många har svårt att ta in information, och inte klarar annat än fördummande programinnehåll).

Endast 2% av intäkterna går till att finansiera Radiotjänst. Enligt siffror jag fann går sedan 55% till SVT, 35% till SR, 5% till UR och resterande 3% till SRF (Sveriges Radio Förvaltnings AB - http://www.srf.se).

Vem äger Radiotjänst? Det är trams att påstå att det är en "privat firma". Visst är det ett bolag, men det har väldigt lite med privat att göra. Ägarförhållandet är: 61% Sveriges Television AB, 34% Sveriges Radio AB och 5% Sveriges Utbildningsradio AB.

Vad gäller löner visar senaste årsredovisningen att styrelse med VD inräknat kostat 1 miljon kronor. Andra ledande befattningar 3,6 miljoner kronor och övriga löner 44 miljoner kronor.

Ofta är det bättre att anta mindre och lägga ner mer arbete på vetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ofta är det bättre att anta mindre och lägga ner mer arbete på vetande.

Fast fakta är ju att en mycket stor del av de som inte HAR EN TV, måste betala tv-licens...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murpie:

Fast fakta är ju att en mycket stor del av de som inte HAR EN TV, måste betala tv-licens...

Nu har det inte frågan att göra, utan det irriterade mig att personen jag svarade slängde ur sig felaktigheter och ogrundade anklagelser.

I övrigt handlar väl licensfrågan i nuläget inte bara om TV, utan ifall du har en TV-mottagare. Ifall du inte har någon TV-mottagare behöver du inte heller betala tv-licens.

Permalänk

Att det här ens går i genom är ju helt sjukt! Piratkopieringen lär inte minska.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Att det här ens går i genom är ju helt sjukt! Piratkopieringen lär inte minska.

Fast det har inget med varandra att göra, privatkopiering är lagligt, piratkopiering är inte det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv

Altså är det bara jag som inte förstår hur det hela går ihop legalt? Och hur fan kan svenska folket gå med på detta?????

Inte en chans i helvette att jag skulle ge ett öre till den ruttna musikindustrin när jag ska köpa ett usb minne eller extern hårdisk!
Tur då att jag inte bor i Sverige längre, hade väl blivit svårt att få tag på annars.

Permalänk
Medlem

Är väl inge svårt att handla utomlands.. Är precis lika som att handla inrikes.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Vänligen vårda språket även om det är ett dumt förslag.
Notera även att +1 inlägg är förbjudna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.