Permalänk
Medlem

Bygget av nya riggen :)

Riggen består av trevliga sandybridge och annat smått och gott

ASRock P67 Extreme 4
Corsair SSD Nova Series 64GB 2.5"
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Gigabyte Radeon HD6950 2GB
Fractal Design Define R3, Titanium
Silverpower 650w psu
Samsung spingpoint 1000GB

Bygget av nya riggen

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Nice! Men vad gör molex kabeln mitt på moderkoret och sabbar hela kabeldragningen?!?!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

La du kylpasta när de redan var för aplicerat på kylaren???

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Samma stepping på cpun som jag har. Kör min i 48x100 just nu på 1,4v load på 60c men med ganska highend vattenkylning då

Helt okej bygge för övrigt med hyffsade bilder för en gångs skull!

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem

Inte ESD-armband/skydd på en enda bild?
Att nalla runt med minnen som är extra känsliga är bara idiotiskt..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

Gulligt litet V8-block på moderkortet, skulle ju passa enormt bra ihop med en Cooler Master V8-kylare!

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=5279

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Inte ESD-armband/skydd på en enda bild?
Att nalla runt med minnen som är extra känsliga är bara idiotiskt..

Har byggt datorer i många år nu och inte råkat ut för några defekta eller skadade minnen. Har aldrig använt esd-armband.
Och då ska det tilläggas att jag har både haft en katt och två hundar som är intresserade så fort jag börjar mecka.
Säkert bra "försäkring", men känns väldigt överspelat med esd-armband imo!

Btw är "nalla runt" samma sak som "sätta-i-minnet-i-minnes-slotten"? för det är allt som görs ju enligt bilderna.

OT: Härligt med bra bilder! Och som Phukkitt nämnde , tycker jag helt klart du ska ta en titt på den CM-kylaren! passar perfekt ju!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Har byggt datorer i många år nu och inte råkat ut för några defekta eller skadade minnen. Har aldrig använt esd-armband.
Och då ska det tilläggas att jag har både haft en katt och två hundar som är intresserade så fort jag börjar mecka.

Btw är "nalla runt" samma sak som "sätta-i-minnet-i-minnes-slotten"? för det är allt som görs ju enligt bilderna.

OT: Härligt med bra bilder! Och som Phukkitt nämnde , tycker jag helt klart du ska ta en titt på den CM-kylaren! passar perfekt ju!

så du lägger hellre 200-400kr på en ny ram-sticka än ett esd armband för under hundra kronner? eller om/när något annat går sönder!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kylpastan = fail. Endast ett riskorn i storlek. 3 av 5 pga ssd.

Visa signatur

Jag skryter inte gärna och jag leker inte känd, men jag föddes till en stjärna och kommer dö som en legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Håller med dig, har också byggt datorer i många år nu (11år för att vara exakt) och aldrig använt ESD-armband. Visst är man nybörjare och nojjig så kan väl ett sådant armband vara en bra grej men vi som är gamla i gamet använder det inte.

Permalänk

Alldeles för mycket kylpasta.

Permalänk
Medlem

för mye pasta och 2 av 5 pga den überkassa ssdn. also- köp vettig cpu kylare (Y)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

så du lägger hellre 200-400kr på en ny ram-sticka än ett esd armband för under hundra kronner? eller om/när något annat går sönder!

Är du trög eller ,fattar du inte att risken är minimal att detta händer. jag har åxå byggt datorer och om nu detta skulle va fallet finns inga bevis på att detta skett från dig som instalerade datorn. han får nytt på garantin om detta händer. Slut diskuterat !!

edit: ser att det är många grinollar som påpekar sanslösheter, är det ni som får datorerna av dina bröder då dom upgraderar. eftersom du är 13 år o inte har egna pengar att köpa en egen dator för

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kockski:

Är du trög eller ,fattar du inte att risken är minimal att detta händer. jag har åxå byggt datorer och om nu detta skulle va fallet finns inga bevis på att detta skett från dig som instalerade datorn. han får nytt på garantin om detta händer. Slut diskuterat !!

edit: ser att det är många grinollar som påpekar sanslösheter, är det ni som får datorerna av dina bröder då dom upgraderar. eftersom du är 13 år o inte har egna pengar att köpa en egen dator för

Va inte sådan nu, är det något fel att vara extra säker när man bygger datorn?

Själv använder jag som en självklarhet ESD-band när jag jobbar med alla datorer, oavsett min eller andras. Det är inte så mycket jobbigare att ha det runt handleden och jobba. Det är däremot desto jobbigare och onödigt om olyckan är framme och den komponenten du handskads med blir ESD skadad.

Att få igenom ett garanti ärende är nog inte svårt, men tycker själv att det är mycket onödigt och fel. När det är DU som har varit oaktsam och skadat komponenten. Garantin är inte till för det, inte i mitt tycke iaf.

Edit: Tycker hela ditt inlägg förövrigt är helt meningslöst.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dbxxx:

Va inte sådan nu, är det något fel att vara extra säker när man bygger datorn?

Själv använder jag som en självklarhet ESD-band när jag jobbar med alla datorer, oavsett min eller andras. Det är inte så mycket jobbigare att ha det runt handleden och jobba. Det är däremot desto jobbigare och onödigt om olyckan är framme och den komponenten du handskads med blir ESD skadad.

Att få igenom ett garanti ärende är nog inte svårt, men tycker själv att det är mycket onödigt och fel. När det är DU som har varit oaktsam och skadat komponenten. Garantin är inte till för det, inte i mitt tycke iaf.

Edit: Tycker hela ditt inlägg förövrigt är helt meningslöst.

Alla har vi rätt till åsikter och poängen varför jag komenderade det hela är just för att killen inte fattar att det är inte ett krav att ha antistatband, vi är minst 20st här som bygt datorer jag har bygt både profetionelt och privat och aldrig har jag råkat ut för att jag förstört ett minne pga statisk elektrisitet. Vist Vill DU ha det så då gör du det, men det är absolut inte nödvändigt. Angående meningslöst inlägg så va ditt inlägg lika onödigt.

I övrigt hur vet du att det är just du och inte ett fabriaktionsfel. Är du försiktig från början och felet står där. Eller blir det samma när du använder antistatband ja det kan du aldrig förutspå.

ska även tillägga att jag kollade på hur han monterade minnerna och minnen som har IHS på sig dom är det absolut ingen fara att ta direkt på den biten. däremot ska man ta det försiktigare med minnen som du kan måsta komma åt kretsarna på.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Nä jag skulle inte vilja betala 400 kr i onödan. men jag tar hellre en 1kr kopparkabel och fäster den i armandsuret istället för att betala 100 kr för ett esd-armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Man kan ju också blir skjuten, men inte springer jag runt med en skyddsväst för det?
Någon kan ju krocka med en om man är ute och kör bil.
Man kan ju få blixten i huvudet. osv osv osv....

Finns självklart risker med allt. Men då risken är minimal för det är det i min mening onödigt. Större chans att vinna på lotto än att ett ramminne går sönder pga att man inte använt ESD armband.

Man blir ju bara paranoid om man alltid ska tänka på konsekvenser utav saker. Visst man kan ju absolut bosätta sig i en bunker och leva mer "säkert".

Men alla har rätt till sin åsikt. Så klart ska dom som använder ESD-armband göra det.

Visa signatur
Permalänk

Varför har du inte kollat upp hur man applicerar pasta? oO
Samt det brukar ju vara för applicerat på intels kylare? Var det inte det?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

jag förstår att risken är minimal!! typ 1 på 100 000. obs jag är inte dum i huvedet för att jag är lite yngre. desutom är jag 14 om nu åldern är så viktig! jag är ganska ny inom dator och teknik och har inte kallat mig kunnig heller! det var väldigt grov formullerat av mig att skriva om\när kan jag erkänna i efterhand men var väldigt trött när jag gjorde inläget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

jag förstår att risken är minimal!! typ 1 på 100 000. obs jag är inte dum i huvedet för att jag är lite yngre. desutom är jag 14 om nu åldern är så viktig! jag är ganska ny inom dator och teknik och har inte kallat mig kunnig heller! det var väldigt grov formullerat av mig att skriva om\när kan jag erkänna i efterhand men var väldigt trött när jag gjorde inläget!

att skriva att man var trött när man postade ett visst inlägg är den sämsta bortförklaringen någonsin! haha, erkänn bara att det var dumt skrivet. ingen big deal?

OT: förövrigt ser allt riktigt bra ut en 5a från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-son:

att skriva att man var trött när man postade ett visst inlägg är den sämsta bortförklaringen någonsin! haha, erkänn bara att det var dumt skrivet. ingen big deal?

vet att man igentligen inte ens ska skriva ut saker på internet när man är trött
och jag erkäner att det var väldigt dumt skrivet!!!

men bygget får du lätt en 5a för

Visa signatur