Alliansen: Papperslösa kan få vård

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

I min uppfattning är detta galet. Akutvård kan jag mycket väl tänka mig men utöver det anser jag inte att illegala invandrare ska få något. Det är ungefär som om en inbrottstjuv skulle kräva husrum och mat på bordet just för att han eller hon har brutit sig in i en bostad där han eller hon inte hör hemma.

Följdfråga: Någon som vet hur jag kan bli “papperslös”? Jag är nämligen inte sugen på att betala min tandvård själv.

Fanns en bra guide tidigare som cikulerade på bl.a. FB back in the days. Nuförtiden fungerar det säkerligen annorlunda, med tekniker för att verifiera en människa osv.
Men om du är ute efter att leva bekvämt och billigt så rekommenderar jag inte att satsa på papperslösheten utan snarare att t.ex. vinna på lotto eller flytta ut i en stuga i skogen och odla potatis.

Anyhow
I min uppfattning är detta naturligt. Akutvård kan jag mycket väl tänka mig men utöver det anser jag att illegala invandrare ska få något. Det är ungefär som om en inbrottstjuv skulle få husrum och mat på bordet även fast han eller hon har brutit sig in i en bostad där han eller hon inte hör hemma. Ungefär som det fungerar i de vildaste markerna här vid treriksröset (det ena av dem).

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Verkligen? Jag var säker på att man som utlänning fick betala ur egen ficka om man t ex får akutvård i USA (såvida man inte har försäkring).

Nej verkligen inte. Det är en myt.

*** EDIT ***

t.ex.:

"In the case of a hospital that has a hospital emergency department, if any individual (whether or not eligible for benefits under this subchapter) comes to the emergency department and a request is made on the individual’s behalf for examination or treatment for a medical condition, the hospital must provide for an appropriate medical screening examination within the capability of the hospital’s emergency department, including ancillary services routinely available to the emergency department, to determine whether or not an emergency medical condition (within the meaning of subsection (e)(1) of this section) exists."

http://www.law.cornell.edu/uscode/html/uscode42/usc_sec_42_00...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

"Centerledaren och näringsministern Maud Olofsson berättar att överenskommelsen även gäller papperslösa som vill starta företag i Sverige.

– Nu har vi skrivit in att det ska vara lätt att komma till Sverige oavsett om man är företagare eller anställd."

.

Finns det någon politiker som är så intelligensbefriad, borta och långt ifrån verkligheten som Olofsson? Idiotiskt enligt min mening.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nej verkligen inte. Det är en myt.

*** EDIT ***

t.ex.:

"In the case of a hospital that has a hospital emergency department, if any individual (whether or not eligible for benefits under this subchapter) comes to the emergency department and a request is made on the individual’s behalf for examination or treatment for a medical condition, the hospital must provide for an appropriate medical screening examination within the capability of the hospital’s emergency department, including ancillary services routinely available to the emergency department, to determine whether or not an emergency medical condition (within the meaning of subsection (e)(1) of this section) exists."

http://www.law.cornell.edu/uscode/html/uscode42/usc_sec_42_00...

Sjukhuset kan alltså inte neka vård, detta vet jag mycket väl. Du skrev gratis akutvård, jag hävdar att man får betala efteråt.

Permalänk

Att ens använda ordet papperlös så har man idiotförklarat sig själv, genom att berätta vad man är för person som använder politisk korrekta benämningar på saker, för att man inte gillar vad det egentligen är.
Illegala invandrare är den korrekta benämningen på gruppen som diskuteras och papperslös är bara ett vagare begrepp som skulle kunna inkludera andra personer än de som man syftar på.

Nå frågeställningen kan göras enkel, ska våra läkare få hålla på med skyddande av brottsling, där de av någon anledning vet om att en viss person är efterlyst av polisen? -Att personen sedan ska ha rätt till vård är de flesta överens om (förutom "extrema" högerliberaler)
En annan frågeställning är vilken sjukvård ska man kunna kräva utan att behöva lämna sitt ID? (namn, personnummer etc)
Och den sista, ska apotek lämna ut receptbelagda mediciner till personer som vägrar lämna sitt ID? Personen har alltså en lapp från läkaren där det står att vem som helst ska få lösa ut en viss medicin.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av MammaMumin:

Finns det någon politiker som är så intelligensbefriad, borta och långt ifrån verkligheten som Olofsson? Idiotiskt enligt min mening.

Nej, Maud tar nog priset som den största idioten inom politiken för tillfället.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mer än att man låter s.k. papperslösa ta del av vår välfärd, är att det finns svenska skattebetalare som redan drabbas på grund av brist på resurser. Jag ser mig som en generös och givmild person och om vi hade resurser nog, så skulle jag väl kunna tänka mig att låta behövande ta del av mina skattepengar. Men när man läser om äldre som redan drabbas av neddragningar och besparingar, så blir det fel när man ska ösa pengar på människor som inte har rätt till det...
KD som höjer frikorts-gränsen för mediciner (drabbar pensionärer) samtidigt som man är för fri vård till papperslösa (gynnar kriminella). Snacka om karriärstympning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Sjukhuset kan alltså inte neka vård, detta vet jag mycket väl. Du skrev gratis akutvård, jag hävdar att man får betala efteråt.

Ja det är bara att läsa lite mer i länken där i sådant fall. Nej akutvård är gratis i alla länder i väst i alla fall och nästan säkerligen i öst också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy;10844529}:

Nå frågeställningen kan göras enkel, ska våra läkare få hålla på med skyddande av brottsling, där de av någon anledning vet om att en viss person är efterlyst av polisen? -Att personen sedan ska ha rätt till vård är de flesta överens om (förutom "extrema" högerliberaler)
En annan frågeställning är vilken sjukvård ska man kunna kräva utan att behöva lämna sitt ID? (namn, personnummer etc)
Och den sista, ska apotek lämna ut receptbelagda mediciner till personer som vägrar lämna sitt ID? Personen har alltså en lapp från läkaren där det står att vem som helst ska få lösa ut en viss medicin.

Kära vän, svensk sjukvård arbetar under strikta sekretesslagar för alla andra myndigheter oavsett om det rör sig om en legal invandrare, ursvensk eller en illegal invandrare.

Alla faller under samma sekretesskydd. Detta är inget nytt eller unikt för just papperslösa/illegala invandrare, utan ävengemene svensk mördare, våldtäktsman, inbrottstjuv och knarklangare.
Man har inga som helst skyldigheter att anmäla en person för någon myndighet så länge det inte rör sig om vissa sjukdomar som smittskyddslagen träder in på ellervid direkt förfrågan av polis eller åklagarmyndighet om Her Anka med personnummer XY befinner sig i byggnaden eller ej.

Och handen på hjärtat så hade även jag gjort allt för att skydda en liten flicka med leukemi som får vård för att överleva trots att det inte faller under akutvård.
Anledningen är att det slösas så otroligt med pengar på hundratals andra områden som är oväsentliga eller rent av idiotiska medan den här diskussionen inte handlar om pattförstoringar utan vård som syftar till att förbättra en individs liv eller till och med rädda den.

Efter att ha jobbat på akuten och ha sett vilka människor som man hjälper så har jag fan inget emot att hjälpa människor i verklig nöd.

Att för tolfte gången (bokstavligen talat) sy ihop en pundares hand som månad efter månad kommer in till akuten efter att ha varit i slagsmål eller slagit sönder rutor när han varit knarkpåverkad ger en annan perspektiv. Varför ska den individen ha rätt till vård medan den där flickan inte ska ha det?
Vem är jag att bestämma över det egentligen? ALla ska ha vård för att förbättra deras liv givetvis.

SKa man spra finns det många andra ställen att spara in på, även inom sjukhussektorn.

Det slösas för mycket på annat håll, men istället för att rikta fokus på dem riktas fokus på detta.
Slår man ut kostnaden på ett år som den här gruppen kommer belasta sjukvården med så tvivlar jag att det ens är en kännbar summa.

Hur många illegala invandrare finns det till att börja med?
Hur många av dessa kräver den vårdform som diskuteras?

Återigen: detta gäller inte akutvård som gäller alla och sekretessen är inget som är unikt för denna grupp, utan gäller för alla individer.

Edit: för att komma med lite felaktiga argument: jag har under alla mina år som jag jobbat på sjukus (från NUS i norr till USÖ och DS i syd) aldrig stött på en illegal invandrare som krävt vare sig akutvård eller elektiv vård.
Det är den bilden jag argumenterar från och jag tror tragiskt nog den stämmer bättre än den föreställning som många i tråden verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Att för tolfte gången (bokstavligen talat) sy ihop en pundares hand som månad efter månad kommer in till akuten efter att ha varit i slagsmål eller slagit sönder rutor när han varit knarkpåverkad ger en annan perspektiv. Varför ska den individen ha rätt till vård medan den där flickan inte ska ha det?
Vem är jag att bestämma över det egentligen? ALla ska ha vård för att förbättra deras liv givetvis.

Varför han ska få vård och inte flickan? jo för att flickan är i landet olagligt och alltså inte borde ha rätt till våran välfärd, knarkarn i det här fallet måste jag väl anta är svensk medborgare eftersom du gör den här jämförelsen, är ju svensk medborgare, alltså är han i landet lagligt och bör då ha rätt till våran välfärd.

Ja, jag ser heldre att du syr ihop killens hand 10 gånger än att du ger en "papperslös" vård.

Alla ska ha vård? Vet du hur många människor det finns i världen? Du verkar inte ha något verklighetsuppfattning, du vill alltså att ALLA människor i världen som inte får vård i sitt hemland ska komma till Sverige? Jag hoppas du är redo att jobba 24 timmar om dagen då iaf.

[edit] innan något spelar på rasistkortet så vill jag tillägga att detta givetvis även ska gälla MIG om jag drog iväg som papperslös till nåt annat land, jag förväntar mig faktiskt inte få ta del av saker jag inte betalat för.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Ja det är bara att läsa lite mer i länken där i sådant fall. Nej akutvård är gratis i alla länder i väst i alla fall och nästan säkerligen i öst också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_Medical_Treatment_and_...

"A hospital cannot delay treatment while determining whether someone can pay or is insured but that does not mean they are completely forbidden from asking or running a credit check. If the patient doesn't pay the bill, the hospital can sue the patient and the unsatisfied judgment will likely appear on the patient's credit report."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_Medical_Treatment_and_...

"A hospital cannot delay treatment while determining whether someone can pay or is insured but that does not mean they are completely forbidden from asking or running a credit check. If the patient doesn't pay the bill, the hospital can sue the patient and the unsatisfied judgment will likely appear on the patient's credit report."

Ja och de som ska "pay the bill" står definierat i texten också. Återigen akutvården är gratis. Det är en lagtext du läser inte en artikel från aftonbladet. Så att bara klippa in att det finns en paragraf om betalningskontroller blir lite missvisande.

Här har du t.ex. mer sammanfattat av samma lag:

"All persons in the United States, regardless of their resident status (i.e. in the country legally or not) are entitled to free "emergency" medical treatment. "

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110106171007AAm...

eller kanske lite bättre:

"The Emergency Medical treatment and Active Labor Act of 1986 is a part of the Consolidated Omnibus Budget Reconciliation Act (COBRA). The object of the Act is to prevent hospitals from rejecting patients, refusing to treat them, or transferring them to charity hospitals or county hospitals because they are unable to pay or are covered under the Medicare or Medicaid programs."

http://definitions.uslegal.com/e/emergency-medical-treatment-...

dvs de måste få vård alldeles oavsett om de kan betala.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

dvs de måste få vård alldeles oavsett om de kan betala.

Ja, men det är inte samma sak som att det är gratis. Patienten får en räkning och ska betala, gör den inte det så får de antagligen en betalningsanmärkning.

http://articles.moneycentral.msn.com/Insurance/KnowYourRights...

"The question of payment, however, is between you and your insurance company. If you don't have health insurance, then you still will have to make payment arrangements with the hospital."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Ja, men det är inte samma sak som att det är gratis. Patienten får en räkning och ska betala, gör den inte det så får de antagligen en betalningsanmärkning.

http://articles.moneycentral.msn.com/Insurance/KnowYourRights...

"The question of payment, however, is between you and your insurance company. If you don't have health insurance, then you still will have to make payment arrangements with the hospital."

Här är ett litet inlägg från hur det kan se ut i USA om exakt samma ämne:

"What is unseen is their free medical care that has degraded and
closed some of Americas finest emergency medical facilities, and
caused hospital bankruptcies: 84 California hospitals are closing
their doors. Anchor babies born to illegal aliens instantly qualify
as citizens for welfare benefits and have caused enormous rises in
Medicaid costs and stipends under Supplemental Security Income
and Disability Income."

samt:

"EMTALA rewards them with extensive, expensive
medical services, free of charge, if they claim an emergency need
for care."

http://www.jpands.org/vol10no1/cosman.pdf

Vilken konstig debatt de har där jänkarna. Sånt där skulle vi inte ens prata om här i svedala.

Nej man betalar för vård som är utanför akutvården. Då går det på försäkringen, vilket täcker in ca 90% av USAs befolkning för övrigt men det är en helt annan diskussion. Akutvården är och förblir gratis i alla länder.

Du läser ju inte ens vad du citerar. Du citerar stycket om personer som INTE har en medicinsk akutsituation. "If you're not having an emergency, then the hospital emergency room does not have to treat you."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Varför han ska få vård och inte flickan? jo för att flickan är i landet olagligt och alltså inte borde ha rätt till våran välfärd, knarkarn i det här fallet måste jag väl anta är svensk medborgare eftersom du gör den här jämförelsen, är ju svensk medborgare, alltså är han i landet lagligt och bör då ha rätt till våran välfärd.

Ja, jag ser heldre att du syr ihop killens hand 10 gånger än att du ger en "papperslös" vård.

Alla ska ha vård? Vet du hur många människor det finns i världen? Du verkar inte ha något verklighetsuppfattning, du vill alltså att ALLA människor i världen som inte får vård i sitt hemland ska komma till Sverige? Jag hoppas du är redo att jobba 24 timmar om dagen då iaf.

[edit] innan något spelar på rasistkortet så vill jag tillägga att detta givetvis även ska gälla MIG om jag drog iväg som papperslös till nåt annat land, jag förväntar mig faktiskt inte få ta del av saker jag inte betalat för.

Det där är ju faktiskt bara lögn och det tror jag till och med du inser, att äns uttrycka sig på det sättet får dig bara att låta som, ja, typ Hitler.

Ang, det gäller samma sak för dig om du drog till ett annat land, försök nu använda dina få hjärnceller ett litet tag och försök föreställa dig fördigsjälv hur mycket som faktiskt skulle krävas för att du skulle lämna allt du hade här i Sverige bakom dig och fly halvöverhuvud till ett annat land där du inte ens är säker på om du får stanna?

Annywho, jag eller någonn annan kommer inte få någon att ändra åsikt, så alla ni hjärndöda primater till rasister som tycker att sverige minsann är så bra men inte fan ska vi tillgodose dem som verkligen behöver det, ni kan dra åt....

adios:

Permalänk
Medlem

Vilken sorts värld lever man i om man inte kan hitta något bättre att bli upprörd över än att sjuka kan få vård?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nej man betalar för vård som är utanför akutvården. Då går det på försäkringen, vilket täcker in ca 90% av USAs befolkning för övrigt men det är en helt annan diskussion. Akutvården är och förblir gratis i alla länder.

Du läser ju inte ens vad du citerar. Du citerar stycket om personer som INTE har en medicinsk akutsituation. "If you're not having an emergency, then the hospital emergency room does not have to treat you."

Nej, du citerar ju stycket innan. Det stycket tar upp när sjukhus kan vägra vård. Det andra tar upp betalfrågan. Hela stycket säger "The patient-dumping law was passed to make sure that people in distress get the necessary medical attention. The question of payment, however, is between you and your insurance company. If you don't have health insurance, then you still will have to make payment arrangements with the hospital."

Men nu tänker jag inte diskutera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Nej, du citerar ju stycket innan. Det stycket tar upp när sjukhus kan vägra vård. Det andra tar upp betalfrågan. Hela stycket säger "The patient-dumping law was passed to make sure that people in distress get the necessary medical attention. The question of payment, however, is between you and your insurance company. If you don't have health insurance, then you still will have to make payment arrangements with the hospital."

Men nu tänker jag inte diskutera mer.

Detta citerade du:

"What you're not entitled to
If you're not having an emergency, then the hospital emergency room does not have to treat you. The hospital most likely will direct you to your own doctor or to a less-intensive-care setting, such as a community health clinic."

Återigen så är just akutvården som gratis något som gäller i de allra flesta länder. Alldeles säkerligen alla länder i väst. Det är inget underligt med det. Bygger man sina åsikter på Michael Moore eller någon annan liknande källa så kan det te sig annorlunda förstås. Men det är knappast fakta.

Och akutvården gäller alla , de som är födda utomlands, de som vistas illegalt i landet osv osv. Så har det alltid varit.

*** EDIT ***

Måste ju vara väldigt underligt om de har en diskussion om att illegala immigranters akutvård kostar pengar för staten om det nu är så att de illegala immigranterna får gratis akutvård i USA. Men det kanske är så att illegala immigranter får gratis akutvård men alla andra måste betala?

"Emergency departments are mandated by law to medically evaluate and provide stabilizing treatment of emergency conditions to everyone who comes through the doors. "

http://www.acep.org/content.aspx?id=25206

Och detta är alltså från källor som inte är opartiska.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ja kanon bra då blir det massa extra jobb och övertid bland alla tolkar i Sverige
300krh+övertid + moms

Har alla dina släktingar och resten av byn fått uppehålls tillstånd i Sverige men kan inte ta sig till Sverige
Inga problem det betalar Bengt westerberg genom röda korset

http://www.folkbladet.nu/173643/2010...-sina-anhoriga

Vill du ta hit alla i hela världen inga problem

starta ett företag alla som du vill ta hit till Sverige blir arbetskrafts invandrare
och när dom är här så får dom instegsjobb, vilket innebär att arbetsgivaren får ersättning av staten med 750 kronor per dag.

http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.1043973-skulle-arbeta-utan-...

Efter 2 år med bidrag från staten så får dom permanent uppehållstillstånd och kan ta hit alla sina släktingar
som våran kära bengt flyger hit med rödakorsets pengar

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Skrivet av ola33:

Ja kanon bra då blir det massa extra jobb och övertid bland alla tolkar i Sverige
300krh+övertid + moms

Har alla dina släktingar och resten av byn fått uppehålls tillstånd i Sverige men kan inte ta sig till Sverige
Inga problem det betalar Bengt westerberg genom röda korset

http://www.folkbladet.nu/173643/2010...-sina-anhoriga

Vill du ta hit alla i hela världen inga problem

starta ett företag alla som du vill ta hit till Sverige blir arbetskrafts invandrare
och när dom är här så får dom instegsjobb, vilket innebär att arbetsgivaren får ersättning av staten med 750 kronor per dag.

http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.1043973-skulle-arbeta-utan-...

Efter 2 år med bidrag från staten så får dom permanent uppehållstillstånd och kan ta hit alla sina släktingar
som våran kära bengt flyger hit med rödakorsets pengar

Tycker det låter lite strängt att dom ska behöva jobba alls kan dom inte bara få bidrag? Jag vill gärna betala lite mer skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Det där är ju faktiskt bara lögn och det tror jag till och med du inser, att äns uttrycka sig på det sättet får dig bara att låta som, ja, typ Hitler.

Ang, det gäller samma sak för dig om du drog till ett annat land, försök nu använda dina få hjärnceller ett litet tag och försök föreställa dig fördigsjälv hur mycket som faktiskt skulle krävas för att du skulle lämna allt du hade här i Sverige bakom dig och fly halvöverhuvud till ett annat land där du inte ens är säker på om du får stanna?

Annywho, jag eller någonn annan kommer inte få någon att ändra åsikt, så alla ni hjärndöda primater till rasister som tycker att sverige minsann är så bra men inte fan ska vi tillgodose dem som verkligen behöver det, ni kan dra åt....

adios:

http://innerslacker.com/images/argue091204.jpg

Om du flyr halsöverhuvud från ditt hemland, tyder ju det på att du är i behov av skydd och därmed har rätt till asyl... Och då också sjukvård.
Men om du kommer till Sverige av andra själ och nekas asyl, så ska du heller inte få gratis vård.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är ju att snabba upp asylsökningsprocessen så att man får besked om asyl så snabbt som möjligt. Det är ju pga att man i sverige har en oerhört ineffektiv asylprocess som gör att det skapas "papperslösa", dessa personer har alltså inte asylskäl och vistas i landet olagligt. Det är klart det blir ett problem om man har en asylprocess som kan ta år att utreda och personer skaffar jobb eller i vart fall något slags socialt liv i Sverige. Men som sagt jag har inga som helst problem med att ge all slags vård men när läget stabiliserats så ska man skyndsamt överlämnas till polis då man vistas i landet olagligt och på fel grunder. Därmed tar man upp resurser som skall användas på de personer som har asylskäl och som de facto alltså är flyktingar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Papperslösa har inget i Sverige att göra. De ska inte ta del av svensk välfärd som betalas av svenska skattebetalare för svenska medborgare.

Sen om man i grund och botten är född i Sverige, Somalia, Grekland eller Kina spelar ingen roll, men är man inte svensk medborgare så har man inte rätt till svensk välfärd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-hogt-blir-priset-for...

Citat:

Personer som gör allting rätt löper risk för utvisning, medan människor som bryter mot lagen får vård och undervisning.

Sammanfattar det ganska väl, frågan är inte om att de ska ha vård utan om den ska vara subventionerad, dessutom så är de illegala invandrare, de befinner sig illegalt i landet. Laglydiga straffas och brottslingar gynnas, men bör man bli förvånad detta i dagens Sverige, givet hur media och politiker behandlar invandringsfrågan?

Permalänk
Medlem

Har inte läst artikeln eller vad någon här har skrivit.

Men akut vård tycker jag de kan få, dvs om de är döende eller något i den stilen.
Dock ej småvård såsom läkarkoll av förkylning och sådant.

Permalänk

Sentenced: "Det är ju pga att man i sverige har en oerhört ineffektiv asylprocess...".

Och du tror inte att det i många fall har att göra med faktorer som myndigheter inte har någon kontroll över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Vilken sorts värld lever man i om man inte kan hitta något bättre att bli upprörd över än att sjuka kan få vård?

Det är precis så jag också tänker.
Det verkar bara så otroligt människofientligt att ondgöra sig över något sådant.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Underbart att se politiskt korrekta här som kämpar för moralpaniken.

Logiken lämnade Sverige för länge sedan.

Skrivet av Sentenced:

Det viktiga är ju att snabba upp asylsökningsprocessen så att man får besked om asyl så snabbt som möjligt. Det är ju pga att man i sverige har en oerhört ineffektiv asylprocess som gör att det skapas "papperslösa", dessa personer har alltså inte asylskäl och vistas i landet olagligt. Det är klart det blir ett problem om man har en asylprocess som kan ta år att utreda och personer skaffar jobb eller i vart fall något slags socialt liv i Sverige. Men som sagt jag har inga som helst problem med att ge all slags vård men när läget stabiliserats så ska man skyndsamt överlämnas till polis då man vistas i landet olagligt och på fel grunder. Därmed tar man upp resurser som skall användas på de personer som har asylskäl och som de facto alltså är flyktingar.

Håller med, processen måste gå mycket snabbare. Men då ska det också gå snabbare att utvisas om det kommer fram till det.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Vilken sorts värld lever man i om man inte kan hitta något bättre att bli upprörd över än att sjuka kan få vård?

I en värld där inte känsloargument helt styr? Illegala invandrare är personer som saknar asylskäl och de får ju redan nu akutvård, vilket är riktigt. Ska jag åka till Australien och sedan stanna kvar när turistvisumet gått, för att därefter kräva fri vård? Verkar ganska ansvarslöst. Som papperslös kan man inte jobba vitt, detta innebär att de inte bidrar särskilt mycket till statens intäkter, samtidigt som kostnaden för dem nu kommer att stiga. Ett parasiterande på samhället som bara kommer växa i omfattning med de nya reglerna.

De kan få vård i sina hemländer precis som sina landsmän, och om de anmäler sig ordnar svenska staten en gratis hemresa.

Permalänk
Medlem

I min värld är det en självklarhet att alla ska ha rätt till akutsjukvård. Däremot är jag helt emot "papperslös flykting" som begrepp. Vad kommer härnäst, ska vi kalla våldtäktsmän för "människor som idkar överraskningssex"? Försköningar saknar helt plats i sammanhanget. En illegal invandrare är en illegal invandrare.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.