SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Beräkningsdator - ~8000 kr

Hej,
Skulle vilja köpa en ny stationär dator för att köra kvantberäkningar på.
Den kommer att vara med linux, så kommer inte att behöva något operativsystem.
Skärm, tangentbord och mus kommer jag ha.

- Den ska ha flera processorer och 4GB minne brukar räcka.
(Är det någon som har erfarenhet med datorer för kvantberäkningar? Hur stor skillnad är det om man har 4 processorer jämfört med fler?)
- Skulle vilja att den var tyst och inte vara för varm, skulle vilja ha den på dygnet runt.

Tack för input och förslag.

Permalänk

Du menar att du ska ha en processor med 4 kärnor?

Permalänk
Medlem

Ursäkta för det sena svaret.
Ju fler kärnor desto bättre. Den jag har nu har 4 kärnor och då kan jag berätta för programmet att utnyttja alla 4 kärnor för beräkningarna, men skulle gärna vilja ha fler. Hur funkar det? Finns det plats för fler på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaitsev:

Ursäkta för det sena svaret.
Ju fler kärnor desto bättre. Den jag har nu har 4 kärnor och då kan jag berätta för programmet att utnyttja alla 4 kärnor för beräkningarna, men skulle gärna vilja ha fler. Hur funkar det? Finns det plats för fler på moderkortet?

Är det processor du vill ha eller ska du ha en helt ny dator med nätagg, kablar, hårddisk, moderkort, fläktar, grafikkort eller?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Medlem

En helt ny dator. Finns det någon möjlighet att få något vettigt för 8000?

Permalänk
Hedersmedlem

vad har du för dator idag? Processor och moderkort hade varit bra att veta.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det jag använder nu är en speldator som jag köpte förra året. Tanken med detta köp var väl att köpa en helt ny cpu och använda en switch för att gå fram och tillbaka mellan jobb och spel.

Har tidigare kört mina beräkningar på speldatorn, och en beräkning tar väl en dag.

Gigabyte GA-P55A-UD3
Intel Core i5 750, 2.66GHz

Är det något utöver moderkort och processor som ni vill veta?

Permalänk
Hedersmedlem

Äe, det räcker nog med information.

Du har inte så stora uppgraderingsmöjligheter som kommer göra skillnad. Det du kan göra med nuvarande dator är att byta processor till en något snabbare 4-kärnig processor.

Ett alternativ är AMDs 6kärniga konsumetprocessorer. Prisvärda om man kan använda alla 6 kärnor vilket du kommer kunna göra. Men för 8000 kan man kanske få ihop något med serverprocessorer så att man kan kombinera 2st 4-6kärniga processorer i samma dator vilket skulle ge 8-12 kärnor.

Ska kolla lite närmre på om man möjligtvis kan få ihop ett rimligt system med mist 8 riktiga kärnor för 8 pix.

En annan väg att gå är att gå på instels senaste i7-processorer då dessa har hyper threading och kan ge en hel del extra prestanda trots att dessa också bara ligger på 4 kärnor. Hyper threading innebär att man lägger två uträkningstrådar per kärna och simulerar alltså dubbla antalet kärnor. Blir inte dubbelt så bra, men fungerar faktiskt väldigt bra ändå.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte tittat på begagnatmarkanden närmre, men på nya delar så ser det ut att bli lite väl dyrt med en lösning där moderkortet tar flera processorer.
Bättre är då kanske att satsa på en bättre core i7 för konsumentmarknaden och överklocka denna för att få lite bättre resultat.
Sweclockers har gjort lite tester på sneaste i7 2600K där man lätt kan se skillnaden mot din nuvarande i5 750. I testet under (från sweclockers) ser vi skillnaden i ett annat uträkningsprogram och med överklockning får den nya i7 mer än 100% bättre resultat.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Kan ju vara intressant att titta närmre på då du kan halvera uträkningstiden och det hela kommer säkert inte bli mycket dyrare än 5-6000:- för hela datorn.

EDIT: Men eftersom att det var lite strul med moderkorten för dessa processorer vid lansering och detta inte är fixat ännu så bör du kanske vänta någon månad till innan köp. Och snart kommer ju AMD med en ny serie processorer. Vet inte hur brådskande köpet är, men kan du vänta någon månad eller två så lönar det sig nog i detta fall. Jag brukar inte rekommendera folk att vänta med datorköp då det alltid kommer nya grejer, men nu kan det nog vara lönt om du har tid att vänta.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Kan nog vänta ett par månader innan mitt köp.

Tack för att du kollade upp det. Ska läsa upp lite mer på hur det funkar med att ha fler än fyra processorer.

Permalänk
Avstängd

Om beräkningarna tar runt ett dygn med den konfig du har så skulle jag börja titta på datorer som klarar 24/7. Jag hade gått på ett moderkort från SuperMicro, börjat med en processor och sedan utökat när du får mer cash. http://www.supermicro.com/index.cfm De är kända för stabila kort som pallar med mycket tunga beräkningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zaitsev:

Kan nog vänta ett par månader innan mitt köp.

Tack för att du kollade upp det. Ska läsa upp lite mer på hur det funkar med att ha fler än fyra processorer.

För att semantiken inte skall bli för rörig är det nog lägligt att vi har samma namn på saker och ting.
Detta är en processor, men den innehåller 4 kärnor. Det är alltså inte 4 processorer.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck