Ska jag satsa på SLi GTX 460 eller bara köra single kort?

Permalänk
Medlem

Ska jag satsa på SLi GTX 460 eller bara köra single kort?

Jag är på god väg att köpa nytt moderkort och ny prolle.

Men håller på att vela som f*n om jag ska ha mobo med SLI eller inte.
Jag har ju idag ett GTX 460.

Men är det värt att ha SLI eller är det bättre att köra single kort för min del?

Jag hade inte tänkt köpa sli nu men kanske om några månader, och om jag köper det så måste
jag även byta ut mitt nätaggregat eftersom jag har 500W.
Vid den tidpunkten kanske GTX 460 SLI inte är något att ha?
Sedan har jag även ett antec sonata 3 chassie så kanske jag även måste byta ut det eftersom jag lär behöva mer kylning?

Så då känns det som jag måste byta ut en massa och då lägga ner mycket pengar på grejorna.

Kanske borde jag istället satsa på att byta ut mitt GTX 460 mot ett annat mustigare kort och behålla nätaggregatet och chassiet eftersom jag älskar mitt sonata 3.

Jag har ju sett på tester att om det är värt att köra sli så ska man hellre ha två "mustiga" kort som typ GTX560 än att köra SLI 460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Jag är på god väg att köpa nytt moderkort och ny prolle.

Men håller på att vela som f*n om jag ska ha mobo med SLI eller inte.
Jag har ju idag ett GTX 460.

Men är det värt att ha SLI eller är det bättre att köra single kort för min del?

Jag hade inte tänkt köpa sli nu men kanske om några månader, och om jag köper det så måste
jag även byta ut mitt nätaggregat eftersom jag har 500W.
Vid den tidpunkten kanske GTX 460 SLI inte är något att ha?
Sedan har jag även ett antec sonata 3 chassie så kanske jag även måste byta ut det eftersom jag lär behöva mer kylning?

Så då känns det som jag måste byta ut en massa och då lägga ner mycket pengar på grejorna.

Kanske borde jag istället satsa på att byta ut mitt GTX 460 mot ett annat mustigare kort och behålla nätaggregatet och chassiet eftersom jag älskar mitt sonata 3.

Jag har ju sett på tester att om det är värt att köra sli så ska man hellre ha två "mustiga" kort som typ GTX560 än att köra SLI 460.

GTX460 SLI är ju de korten som har bäst pris/prestanda, frågan är om GTX560sli kommer krossa 460 sli i pris/prestanda :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Jag är på god väg att köpa nytt moderkort och ny prolle.

Men håller på att vela som f*n om jag ska ha mobo med SLI eller inte.
Jag har ju idag ett GTX 460.

Men är det värt att ha SLI eller är det bättre att köra single kort för min del?

Jag hade inte tänkt köpa sli nu men kanske om några månader, och om jag köper det så måste
jag även byta ut mitt nätaggregat eftersom jag har 500W.
Vid den tidpunkten kanske GTX 460 SLI inte är något att ha?
Sedan har jag även ett antec sonata 3 chassie så kanske jag även måste byta ut det eftersom jag lär behöva mer kylning?

Så då känns det som jag måste byta ut en massa och då lägga ner mycket pengar på grejorna.

Kanske borde jag istället satsa på att byta ut mitt GTX 460 mot ett annat mustigare kort och behålla nätaggregatet och chassiet eftersom jag älskar mitt sonata 3.

Jag har ju sett på tester att om det är värt att köra sli så ska man hellre ha två "mustiga" kort som typ GTX560 än att köra SLI 460.

Mycket beror ju på vad du spelar för spel, men också vilken budget du har.
En del spel stödjer ju inte SLI alls... Kanske är värt att skaffa ett GTX570?

Smaksak, jag kör GTX460 SLI och är toknöjd då jag inte stött på några problem i de spelen jag spelar än...

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieOff:

Mycket beror ju på vad du spelar för spel, men också vilken budget du har.
En del spel stödjer ju inte SLI alls... Kanske är värt att skaffa ett GTX570?

Smaksak, jag kör GTX460 SLI och är toknöjd då jag inte stött på några problem i de spelen jag spelar än...

Var väl tex. bara sc2 och civ 5 som inte stödjer sli som släpptes 2010?

Satsa på singel kort sen köp sli när du får mer pengar till det är mitt förslag

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Var väl tex. bara sc2 och civ 5 som inte stödjer sli som släpptes 2010?

Satsa på singel kort sen köp sli när du får mer pengar till det är mitt förslag

Det är inte omöjligt att det stämmer, har inte kikat på SLIstödet per år så att säga...

Hade jag handlat nytt system idag hade jag nog köpt mig ett bra singelkort till att börja med, så jag får lov att "stödja" ditt förslag...

Dock vill jag fråga TS, upplever du problem idag med FPS eller liknande? GTX460 håller rätt bra än imo...

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

När det gäller chassiet kan jag inte säga säkert, men efter lite läsning av tester så verkar det som om det endast finns 2 fläktplatser?
Kan eventuellt bli lite knapert om du ska köra SLI, sen verkar det som om det kan bli platsbrist med nya större grafikkort då HDDburen sitter som den gör. Du kanske får modda lite för att få ordning men jag tror nog du kan använda ditt Sonata.
Ett par nya fräscha fläktar kanske kan vara en bra investering?

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieOff:

Det är inte omöjligt att det stämmer, har inte kikat på SLIstödet per år så att säga...

Hade jag handlat nytt system idag hade jag nog köpt mig ett bra singelkort till att börja med, så jag får lov att "stödja" ditt förslag...

Dock vill jag fråga TS, upplever du problem idag med FPS eller liknande? GTX460 håller rätt bra än imo...

Har upplevt problem men det är mest för jag inte har inhandlat min nya prolle än.
Sitter på en gammal dualcore med nytt GTX 460.
Sitter och velar om jag ska satsa på mobo med SLI, de är ju lite dyrare och tänker att det kanske är bättre att spara pengarna och sedan köpa nytt kort istället när jag känner jag behöver mer kraft.
Så slipper jag byta chassie och köpa nytt nättagg.

Skrivet av EddieOff:

När det gäller chassiet kan jag inte säga säkert, men efter lite läsning av tester så verkar det som om det endast finns 2 fläktplatser?
Kan eventuellt bli lite knapert om du ska köra SLI, sen verkar det som om det kan bli platsbrist med nya större grafikkort då HDDburen sitter som den gör. Du kanske får modda lite för att få ordning men jag tror nog du kan använda ditt Sonata.
Ett par nya fräscha fläktar kanske kan vara en bra investering?

Stämmer, finns endast två fläktplatser.
Det kan nog bli trångt, har en HDD bur och med fläkten på fronten så sitter den efter HDD buren så blir det ännu mindre plats.
Har orginalfläkt som följde med chassiet bak, en fractal design chassie fram (på HDD buren) på nuvarande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Har upplevt problem men det är mest för jag inte har inhandlat min nya prolle än.
Sitter på en gammal dualcore med nytt GTX 460.
Sitter och velar om jag ska satsa på mobo med SLI, de är ju lite dyrare och tänker att det kanske är bättre att spara pengarna och sedan köpa nytt kort istället när jag känner jag behöver mer kraft.
Så slipper jag byta chassie och köpa nytt nättagg.

------

Stämmer, finns endast två fläktplatser.
Det kan nog bli trångt, har en HDD bur och med fläkten på fronten så sitter den efter HDD buren så blir det ännu mindre plats.
Har orginalfläkt som följde med chassiet bak, en fractal design chassie fram (på HDD buren) på nuvarande system.

Jag tror att om du vill köra vidare med samma chassi och nätagg så kanske du ska investera i ett bättre singlekort vid ett senare tillfälle.
Personligen hade jag börjat med ett nytt mobo och processor, det kan göra STOR skillnad.
Och vill du slippa byta chassi (nätagg är en smal sak att byta) så strunta i SLIkompatibilitet.
Tror det kan bli varmt i ditt Sonata...

Hoppas detta kan vara till hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Hej alla igen, ska försöka återuppväcka denna tråd igen.

Nu några månader senare så har jag en helt ny dator.
Har bytt ut alla komponenter en efter en.

Mitt nya system ser ni i min signatur.

Datorn funkar riktigt bra, maxar Black Ops och BFBC2 och även SC2.

Nu när jag har ett nytt chassie och nättaggregat så är jag ändå riktigt sugen på att köra SLI.

Battlefield 3 och nytt CoD kommer komma ut till höst, och Crysis 2 kommer ut nu.
Vill ju kunna maxa dessa spel och funderar då på att köpa ett GTX 460 till.

Eller tycker ni fortfarande att jag borde köra single kort och köpa en nyare GTX 560 eller liknande?
Jag vågar inte vänta för länge heller ifall GTX 460 snart kommer försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma tankar som dig och kommer satsa på 460 i framtiden! Nackdelen med att köpa nytt kort och bli av med det gamla (om du inte har andra planer på g vill säga) vilket jag tycker är för bökigt

är det någon som vet om 460 är på väg att försvinna och när isåfall?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska ha mer prestanda än 460 sli ger anser jag att du ska ha kort med mer än 1024Mb minne.
Satt i exakt samma sits som dig med ett 460 redan.
Köpte två stycken GTX560 men ångrade köpet och kompletterade mitt 460 med ytterligare ett likadant istället.

Anledningen är att 460 sli är inte limiterat av gpu-prestanda utan minnesmängden.

Kolla till exempel Crysis, där 4X AA är vad 1024Mb minne klarar i Full-HD. Dubbla 460 klarar det acceptabelt, det är inte gpu som är flaskhalsen utan minnesmängden på kortet.

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

http://www.overclock.net/graphics-cards-general/780310-how-mu...

Köp ett likadant 460 som du har och kör sli. Om du kör Full-HD får du klara dig med max 4-8X AA men det är ju oftast fullt tillräckligt för att det ska bli snyggt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om du ska ha mer prestanda än 460 sli ger anser jag att du ska ha kort med mer än 1024Mb minne.
Satt i exakt samma sits som dig med ett 460 redan.
Köpte två stycken GTX560 men ångrade köpet och kompletterade mitt 460 med ytterligare ett likadant istället.

Anledningen är att 460 sli är inte limiterat av gpu-prestanda utan minnesmängden.

Kolla till exempel Crysis, där 4X AA är vad 1024Mb minne klarar i Full-HD. Dubbla 460 klarar det acceptabelt, det är inte gpu som är flaskhalsen utan minnesmängden på kortet.

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

http://www.overclock.net/graphics-cards-general/780310-how-mu...

Köp ett likadant 460 som du har och kör sli. Om du kör Full-HD får du klara dig med max 4-8X AA men det är ju oftast fullt tillräckligt för att det ska bli snyggt.

Vad menar du?

Är det inte så att det inte blir mer minnesmängd även om man kör SLI?

Har för mig att om man har två stycken 1 GB kort så får man inte 2 GB bara för man kör SLI.
De kan bara nyttja det ena grafikkortets minnesmängd. Så då antar jag att med SLI så får man snabbare
GPU helt enkelt?

Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DarkFuzi:

Vad menar du?

Är det inte så att det inte blir mer minnesmängd även om man kör SLI?

Har för mig att om man har två stycken 1 GB kort så får man inte 2 GB bara för man kör SLI.
De kan bara nyttja det ena grafikkortets minnesmängd. Så då antar jag att med SLI så får man snabbare
GPU helt enkelt?

Rätta mig om jag har fel!

Helt rätt, du får inte mer minnesmängd med två kort utan enbart mer gpu-prestanda.
Vad jag menar är att det inte längre är gpu-prestandan som är flaskhalsen med GTX460 sli, det är minnesmängden.
Med 460 i sli får du alltså en Gb effektiv vram vilket räcker till full-hd med maxade inställningar i de flesta spel idag. Du kan även dra på med cirka 4X AA men sen tar minnet på korten slut.
Det spelar alltså ingen roll om du köper ett snabbare kort som GTX560 med bara en GB vram, du kommer inte att kunna köra med högre inställningar för det.
Du sitter redan med ett 460 idag som har ett värde på cirka en tusing. Säljer du det och köper ett GTX570 får du lägga cirka 2000kr mellan.
Om du istället behåller dit 460 och kompletterar det med ett likadant för sli, har du en kostnad på 1500kr och dessutom högre prestanda på köpet.
Köp ett 460 till, det gjorde jag

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Helt rätt, du får inte mer minnesmängd med två kort utan enbart mer gpu-prestanda.
Vad jag menar är att det inte längre är gpu-prestandan som är flaskhalsen med GTX460 sli, det är minnesmängden.
Med 460 i sli får du alltså en Gb effektiv vram vilket räcker till full-hd med maxade inställningar i de flesta spel idag. Du kan även dra på med cirka 4X AA men sen tar minnet på korten slut.
Det spelar alltså ingen roll om du köper ett snabbare kort som GTX560 med bara en GB vram, du kommer inte att kunna köra med högre inställningar för det.
Du sitter redan med ett 460 idag som har ett värde på cirka en tusing. Säljer du det och köper ett GTX570 får du lägga cirka 2000kr mellan.
Om du istället behåller dit 460 och kompletterar det med ett likadant för sli, har du en kostnad på 1500kr och dessutom högre prestanda på köpet.
Köp ett 460 till, det gjorde jag

Ok, då förstår jag.
Vilka spel spelar du där du tycker du får en prestandaökning med GTX460.
Det finns idag grafikkort med typ ca 1586 MB och tex radeon kort med 2048 MB.
De borde vara mycket bättre?

Det jag tvekar lite om är att om jag köper ett GTX460 idag så blir det rätt kasst när jag köper
typ Battlefield 3. Om jag satsar på detta så vill jag det ska vara ett bra tag. Minst ett år från idag hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DarkFuzi:

Ok, då förstår jag.
Vilka spel spelar du där du tycker du får en prestandaökning med GTX460.
Det finns idag grafikkort med typ ca 1586 MB och tex radeon kort med 2048 MB.
De borde vara mycket bättre?

Det jag tvekar lite om är att om jag köper ett GTX460 idag så blir det rätt kasst när jag köper
typ Battlefield 3. Om jag satsar på detta så vill jag det ska vara ett bra tag. Minst ett år från idag hehe

Jag har spelat genom Crysis med 560sli med 1GB vram på korten. Kan inte köra högre inställningar än jag kan köra med 460sli, därav att jag anser att du ska köra 460sli.

Vill du dock byta kort och göra dig av med ditt 460 så köp nytt med minst 1,5Gb vram, särskilt om du planerar att köra med två kort i framtiden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag röstar också på 460SLI, riktigt nöjd med mina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har spelat genom Crysis med 560sli med 1GB vram på korten. Kan inte köra högre inställningar än jag kan köra med 460sli, därav att jag anser att du ska köra 460sli.

Vill du dock byta kort och göra dig av med ditt 460 så köp nytt med minst 1,5Gb vram, särskilt om du planerar att köra med två kort i framtiden.

Skrivet av Forsberg1:

Jag röstar också på 460SLI, riktigt nöjd med mina kort.

Vilka chassien har ni?
Själv har jag fractal design define r3 med två fläktar fram och ett bak.
Bör jag tillägga fler fläktar?

Behöver man dessutom bra med utrymme mellan korten i SLI för att det inte ska bli varmt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DarkFuzi:

Vilka chassien har ni?
Själv har jag fractal design define r3 med två fläktar fram och ett bak.
Bör jag tillägga fler fläktar?

Behöver man dessutom bra med utrymme mellan korten i SLI för att det inte ska bli varmt?

Testa med det som det är med fläktarna. Om du har moderkortet i signaturen är det inga problem med mellanrummet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog snarare sålt nuvarande gtx 460 kört på ett hd 6950 och låst upp till "6970". Det är ju bara ca 1200-1400kr mellanskillnad. Då får du ungefär samma prestanda beroende på applikation som gx 460 sli samt fortfarande har uppgraderingsmöjligheter till ytterligare ett kort.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av DarkFuzi:

Vilka chassien har ni?
Själv har jag fractal design define r3 med två fläktar fram och ett bak.
Bör jag tillägga fler fläktar?

Behöver man dessutom bra med utrymme mellan korten i SLI för att det inte ska bli varmt?

Har ett Define R2. Sitter en fläkt fram, en bak, en i taket och en i sidoplåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Jag skulle nog snarare sålt nuvarande gtx 460 kört på ett hd 6950 och låst upp till "6970". Det är ju bara ca 1200-1400kr mellanskillnad. Då får du ungefär samma prestanda beroende på applikation som gx 460 sli samt fortfarande har uppgraderingsmöjligheter till ytterligare ett kort.

Hur lätt är det att "låsa upp" ett sånt grafikkort?

Krävs det hackerskills?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Hur lätt är det att "låsa upp" ett sånt grafikkort?

Krävs det hackerskills?

Om du klarar av att följa instruktioner är det inte svårare än att baka chokladbollar.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Hur lätt är det att "låsa upp" ett sånt grafikkort?

Krävs det hackerskills?

Näe inte egentligen. Det finns en massa bra guider där ute om hur man gör och ifall du skulle komma till kritan och har några frågetecken så skriv ett pm så kan jag hjälpa dig i så fall.

Det du ska göra är först spara ner ditt bios via gpu-z(finns en knapp där) och "patcha" det med ett program och sedan flasha bioset via winflash. Denna process går på 3-5 min. Ifall det skulle gå fel så är det bara att starta om datorn i felsäkert läge och återställa till orginalbios eller ställa om switchen på kortet till läge 2.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om du klarar av att följa instruktioner är det inte svårare än att baka chokladbollar.

Länka gärna en sida med instruktioner på hur man låser upp det kortet så ska jag jämföra med
mitt chockladbolls recept!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Länka gärna en sida med instruktioner på hur man låser upp det kortet så ska jag jämföra med
mitt chockladbolls recept!

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Chokladbollar kanske är enklare, rent teoretiskt, men jag kan nästan lova att man blir mer kladdig

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Chokladbollar kanske är enklare, rent teoretiskt, men jag kan nästan lova att man blir mer kladdig

Det såg bra relativt lätt ut, jag hann bara skumläsa det eftersom jag är på jobbet.
Men ska kolla igenom det mer noggrant när jag kommer hem.

Hmm det verkar ju riktigt bra det kortet, blev sugen på en sån nu....
Tror ni någon vill köpa mitt Gigabyte GTX 460 1GB OC DDR5 för ca 1000 kr?
Känns det som ett hyffsat bra pris eller vad tycker ni?

Köpte det i september någon gång har jag för mig så jag har kvar kvittot.

Permalänk
Hedersmedlem

Runt tusenlappen bör du få för det. Köpte själv ett för det inklusive frakt igår. Ska hämta det på posten i eftermiddag.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Runt tusenlappen bör du få för det. Köpte själv ett för det inklusive frakt igår. Ska hämta det på posten i eftermiddag.

Ofan, köpte du det på marknaden här på sweclockers
eller blocket?

Funderar bara på var man ska sälja det så rätt köpare ser det snabbare.

Nu har jag ju inte bestämt mig om jag vill sälja kortet men jag blev sugen.