AMD positionerar Bulldozer mot Intel Sandy Bridge – fyra processorer i juni

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst på någonting men en fråga, kommer man kunna smälla i en AM3+ cpu i ett AM3 kort?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, men själv är jag mer intresserad av energisnåla modeller. Undrar hur lång tid det tar innan en 4-kärnig Bulldozerprocessor med TDP 45W släpps och hur bra dess prestanda kommer vara?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

Jag tänkte iofs det med först, men jag anser personligen inte att det är ett helt system isf.

Sant sant!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Om 4 kärniga modellen sätts mot billigare i5 och i3 så talar det för rätt medioker få-trådig prestanda, antagligen i klass med Phenom II. Jag hoppas verkligen de kan optimera flertrådad prestanda bättre då för Phenom II X6 har knappast imponerat ens i de bäst trådade applikationerna.

Känns som att AMD kommer behålla sin roll som budget/mainstream alternativ medans Intels jämna prestanda kommer lämna dem oberörda i vissa delar. Tror knappast på samma genomslag Athlon K7 hade.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag har inte läst på någonting men en fråga, kommer man kunna smälla i en AM3+ cpu i ett AM3 kort?

Väldigt lite talar för det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Väldigt lite talar för det.

Tråkigt, dock borde det inte vara allt för svårt att bli av med ett Am3 moderkort som har 10 sata portar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Vad är det för skillnad på FX-8130P och FX-8110 förutom TDP?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Vad är det för skillnad på FX-8130P och FX-8110 förutom TDP?

Troligtvis högre klockfrekvens. Om jag får gissa kan jag tänka mig att man kan ställa in TDP värde på den med då Zambezi kanske kommer vara låst till sitt TDP värde.

Permalänk
Medlem

Riktigt trist att AMD inte släppt Bulldozer tidigare. Det kommer tyvärr för sent. Tror många redan tröttnat och investerat i Sandy Bridge redan.. Jag kan inte vänta längre, inte till Juni. Speciellt inte om det inte redan nu finns bättre indikationer på hur prestandan kommer vara mot Sandy Bridge.
Sorry AMD, jag väntar inte till Juni innan jag köper min nya burk..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Riktigt trist att AMD inte släppt Bulldozer tidigare. Det kommer tyvärr för sent. Tror många redan tröttnat och investerat i Sandy Bridge redan.. Jag kan inte vänta längre, inte till Juni. Speciellt inte om det inte redan nu finns bättre indikationer på hur prestandan kommer vara mot Sandy Bridge.
Sorry AMD, jag väntar inte till Juni innan jag köper min nya burk..

Med Sandy Bridges tillverkningsfel är inte tidsskillnaden alltför stor. Normal tillgänglighet för SB i April/Maj och Bulldozer i Juni.

Kunde ha varit värre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kommer black edition släppas samtidigt tror ni?
Får bli en FX-81XX som BE. Tänker inte vänta till Q4 då jag redan väntat i 4-5månader på bulldozer -.-

Vill minnas att arkitekturen va gjord för höga klockfrekvenser så dom borde vara pinsamt höga, undrar bara hur pinsamt höga XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Jag tänkte iofs det med först, men jag anser personligen inte att det är ett helt system isf.

Skulle gissa på att de rent av räknat in 1st win7 i det. Nästan alla OEM burkar säljs ju med Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Problemet är att man sällan kör många tunga program samtidigt. För högar av lätta program är inte en fyrkärnig mycket bättre än en dubbelkärnig (eller ens enkelkärnig), och när man väl behöver kraften (typiskt till ett program i taget) är det tråkigt att man inte kan utnyttja den.

Okej medelsvensson skulle inte på långa vägar använda det men medelsvensson skulle inte veta om att han/hon hade det.

Hade en kompis som lyckades dra sin dator i bott genom att köra nånstans runt 10-15 optimeringsprogram i tron om att det skulle gå snabbare ju fler man har. Han hade använt ju använt 8 kärnor rätt aktivt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Skulle gissa på att de rent av räknat in 1st win7 i det. Nästan alla OEM burkar säljs ju med Win7.

ok, då blir det ju ännu mer intressant.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hoppas på att AMD nu! GO!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Med Sandy Bridges tillverkningsfel är inte tidsskillnaden alltför stor. Normal tillgänglighet för SB i April/Maj och Bulldozer i Juni.

Kunde ha varit värre.

AMD har drabbats av buggar och fel också så det finns ingen garanti att de verkligen håller tidsplanen, sådana fel kan drabba alla.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

16MB cache? 8MB Level 2 cache? kommer att bli awesome hoppas det passar till AM3 annars blir det nytt moderkort

Tänkte fan samma! ojoj va ja längtar! 8 kärnor och 16mb cache! hoppas dom är klockningsbara! och förhoppningsvis är bakåtkompatibla med AM3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

och förhoppningsvis är bakåtkompatibla med AM3

DE ÄR INTE KOMPITIBLA MED AM3!

Att det ska behöva sägas flera gånger i varenda tråd om bulldozer, det har redan sagts i den här tråden.

Bulldozer fungerar INTE i AM3 moderkort.
Men processorer som fungerar i AM3 fungerar även i AM3+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

DE ÄR INTE KOMPITIBLA MED AM3!

Att det ska behöva sägas flera gånger i varenda tråd om bulldozer, det har redan sagts i den här tråden.

Bulldozer fungerar INTE i AM3 moderkort.
Men processorer som fungerar i AM3 fungerar även i AM3+...

Okej, förlåt för att ja inte visste, blir väl nytt moderkort isf hoppas de kommer några moderkort i budgetklassen oxå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

AMD har drabbats av buggar och fel också så det finns ingen garanti att de verkligen håller tidsplanen, sådana fel kan drabba alla.

Nu pratar vi om vad som faktiskt gäller i dagsläget, inte vad som kan hända.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Öh, skall de konkurrera med i7 2600 och i5 2500 med priser runt 700$ (5000SEK+).... Brukar inte AMD vara billigare eller vad har jag missat?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Öh, skall de konkurrera med i7 2600 och i5 2500 med priser runt 700$ (5000SEK+).... Brukar inte AMD vara billigare eller vad har jag missat?!

Var hittar du prisuppgifter?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Öh, skall de konkurrera med i7 2600 och i5 2500 med priser runt 700$ (5000SEK+).... Brukar inte AMD vara billigare eller vad har jag missat?!

Det är priserna för hela system. Processorerna lär bli betydligt billigare.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Var hittar du prisuppgifter?

Står längst till vänster i bilden.

Edit: står även tidigare i denna tråd.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Står längst till vänster i bilden.

Edit: står även tidigare i denna tråd.

Jaså, ja men med system price är det ju svårt att säga vad en cpu ska kosta.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Nu pratar vi om vad som faktiskt gäller i dagsläget, inte vad som kan hända.

Vem är vi? Det är inte första gången AMD lovat ut ett datum som de en eller ett fåtal veckor innan bryter.

Innan man har produkten färdig på bordet är all diskussion om releasedatum och förseningar överflödig.

Vad hände med SOI - high-k hybrid-tekniken som ursprungligen skulle användas till Bulldozer, har inte sett någon nyhet där den plötsligt ändrades till ren 32 nm SOI.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD gör succé nu med sin nya arkitektur. Äger både Intel och AMD. Den ena inte direkt sämre än den andra ifråga om funktion och ibland kan en enad plattform såsom i AMDs fall vara att föredra framför en Intel+Nvidia kombo. Iaf ifråga om drivrutiner. AMD är iaf bättre på att uppdatera "mjukvaran" för sina produkter en gång i månaden. Med Nvidia är det betydligt struligare om man råkar äga "fel"/ej senaste modell. Upplever även Nvidia+Intel som mer CPU krävande. Med AMD som GPU kan man sitta på en något äldre dubbelkärnig utan större problem medan ojämn FPS/ryck mm ofta förekommer om man exempelvis äger ett Fermi 470+quad core från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Det är priserna för hela system. Processorerna lär bli betydligt billigare.

Dåligt gjort.

Känns ju totalt irrelevant att försöka gissa sig till hur mycket resten av systemet kostar... Och dessutom svårare att jämföra. Vill jag ha ett system för 700$ kanske jag vill lägga 400 av dem på Grafikkort eftersom jag spelar mycket spel, då har jag knappast råd med en i7 2600k !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dåligt gjort.

Känns ju totalt irrelevant att försöka gissa sig till hur mycket resten av systemet kostar... Och dessutom svårare att jämföra. Vill jag ha ett system för 700$ kanske jag vill lägga 400 av dem på Grafikkort eftersom jag spelar mycket spel, då har jag knappast råd med en i7 2600k !!

Du får veta vad de kommer kosta mer konkret tids nog.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Känns ju totalt irrelevant att försöka gissa sig till hur mycket resten av systemet kostar... Och dessutom svårare att jämföra.

Om man förutsätter att de, förutom processorerna, använder likartade komponenter för både sina och intelsystemen är väl det man ser att toppmodellen kommer kosta ungefär som i5 2600 medan modellen under kostar som i5 2500?