AMD positionerar Bulldozer mot Intel Sandy Bridge – fyra processorer i juni

Permalänk
Melding Plague

AMD positionerar Bulldozer mot Intel Sandy Bridge – fyra processorer i juni

Om bara några månader går startskottet för AMD:s intåg i generation 32 nanometer. AMD ryggar inte tillbaka för Intel Sandy Bridge utan planerar att tävla i prestandaklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på denna nya serie, min 5000+ börjar känna sig sleten ibland.

Permalänk

Bra Grejer!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Börjar nära sig, har hopp i denna serie.

Permalänk

Får se hur detta utspelar sig. Helt klart intressant.

Permalänk
Avstängd

16MB cache? 8MB Level 2 cache? kommer att bli awesome hoppas det passar till AM3 annars blir det nytt moderkort

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Låter bra! Hoppas det blir lika bra

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

16MB cache? 8MB Level 2 cache? kommer att bli awesome hoppas det passar till AM3 annars blir det nytt moderkort

Det passar inte till AM3.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Entusiast

Ny version redan Q4? Är det inte då ryktet säger att Intel ska släppa s2011 och Ivy Bridge? Kanske blir en ny dator i julklapp i år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Alltså vad jag förstår så har dem t.ex. 8kärniga 4 moduler, och kan köras som en "stark" 4kärnig processor om så behövs.. ?

Permalänk

Kanske man får uppgradera sig igen då

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut prismässigt iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Känns som om AMD låter spelföretagen välja om deras processorer ska floppa eller bli makalösa. =/
Jag menar en 8kärnig processor för mainstream personen som spelar WoW och Black Ops så är det ju bara idiotiskt.

Permalänk

"I årets fjärde kvartal kompletteras utbudet med ytterligare fyra processorermodeller som sägs bygga på en uppdaterad version av arkitekturen Bulldozer med förbättrad prestanda, även här för kommande sockel AM3+"

Är det en uppdaterad version av Zambezi? Eller är det Komodo? Fast den sistnämda skulle komma först 2012 så jag antar att det är Zambezi baserat. Frågan är om man ska vänta på Komodo 2012 istället?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ser bra ut prismässigt iaf.

Var står det något om priser?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Var står det något om priser?

På bilden står det systempriser.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen

Ah. Det är ett intressant processorår, minst sagt! Får se vad för kul man kan göra med en åttakärnig FX-prolle. Lär folda som en idiot. Frågan är vad priset kommer hamna på.

Right. System prices var det ja. $700 är extremt lite för top of the line-SYSTEM.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ja om den åttakärniga är placerad mot Core i7 26xx borde den inte bli mycket dyrare antar jag. Och de sex och fyrkärniga är placerade mot Core i5 25xx så de borde hamna kring samma pris som dom. Sen kan man aldrig veta det exakta priset innan lansering.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Men detta gnäll om att ETT program inte använder 8 kärnor är bara ett problem när man kör ett prestanda test eller ett väldigt tungt enkärnigt program. Men medelsvenssons kör högar av lätta program som gör fler kärnor fördelaktigt (säger inte att det behövs bara att det inte är dumt)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

systempris vad menas?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Kommer bli väldigt intressant!

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

systempris vad menas?

Gissningsvis priset för en fungerande dator = moderkort, processor, minne, hårddisk, grafikkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

Gissningsvis priset för en fungerande dator = moderkort, processor, minne, hårddisk, grafikkort.

Heh, jag tänkte moderkort, minne och processor. Kan vara lite skadad då jag i princip aldrig köper ett komplett system på en gång. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Heh, jag tänkte moderkort, minne och processor. Kan vara lite skadad då jag i princip aldrig köper ett komplett system på en gång. x)

Jag tänkte iofs det med först, men jag anser personligen inte att det är ett helt system isf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Bra om det blir konkurrens även i den högre prestandaklassen. Snabbar på utvecklingen och ger lägre priser. En 8-kärnig bulldozer hade varit rolig att ha när jag komprimerar video. Fast egentligen klarar jag mig ganska bra med min gamla quad core processor.

Permalänk
Medlem

Intressant, även om det hade varit roligare med pris för en prolle. Men eftersom det kommer nya redan i Q4 kanske man ska vänta? Vill inte sitta och drömma om uppdateringar redan efter ett halvår.

Permalänk

mums, längtar redan!

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

Men detta gnäll om att ETT program inte använder 8 kärnor är bara ett problem när man kör ett prestanda test eller ett väldigt tungt enkärnigt program. Men medelsvenssons kör högar av lätta program som gör fler kärnor fördelaktigt (säger inte att det behövs bara att det inte är dumt)

Problemet är att man sällan kör många tunga program samtidigt. För högar av lätta program är inte en fyrkärnig mycket bättre än en dubbelkärnig (eller ens enkelkärnig), och när man väl behöver kraften (typiskt till ett program i taget) är det tråkigt att man inte kan utnyttja den.

Permalänk
Medlem

8 kärnor låter fräsigt, AMD visar pragmatism och intel sitter på sitt fornkinesiska berg av konservatism. Givetvis skulle jag aldrig köpa ett moderkort med beteckning följd av ett plus. Varför tas inte sånt upp? det är det som är viktigt; företagens behov av att göra eller döpa saker fult. När man vet att någonting kommer fungera måste det omgivande klaffa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Verkar intressant, den gamla arbetshästen från 2006 knäar emellanåt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″