Muskampen 2025: Segraren korad!

HP Envy 14 / ASUS N53SV - köpråd

Permalänk
Medlem

HP Envy 14 / ASUS N53SV - köpråd

Ska köpa en ny bärbar. Ska användas till lite programmering & flashutveckling samt vill kunna spela spel med hyffsad prestanda. Har kollat in dessa 2. Vill att datorn ska se clean ut.

Hp envy

Asus N53SV

Någon som har erfarenhet av dom och har lust att ge mig lite köpråd?

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av de två du nämner tyvärr. Om du orkar vänta så är ju kanske denna också en kandidat: Asus N53SV-SZ119V Den har hybriddisk och lite mer i minne till samma pris som ASUS N53SV-SZ095V (om du nu hade tänkt köpa den på OnOff).

Permalänk
Medlem

Jag hade ungefär samma kriterier och köpte en Envy 14 men den levde inte upp till förväntningarna. Grym prestanda på bekostnad av ljudnivå, värme och batteritid; jag kunde inte riktigt göra den trade-off:en så jag hävde köpet.

Asus:en är ett bättre alternativ eftersom den har Sandy Bridge med inbyggd grafikkrets, så den kommer inte ha samma problem. Dessutom har den bättre prestanda. Tror det blir en sådan för min del (eller den mindre 14"-modellen N43SN).

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det lutar starkt åt Asus N53SV-SZ119V. Väntar tills måndag med att beställa. Ska kolla runt lite till

Permalänk

Vill inte röra till det allt för mycket för dig, men det ryktas på amerikanska forum att HP kommer att släppa ett antal datorer den 15e Mars. Jag tänker själv avvakta och se vad som händer i nästa vecka då Envy 17 hade varit intressant om de fått bukt på värmeproblemen. Verkar som att HP kommer med en teknologi kallad Cool Sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heywood Floyd:

Vill inte röra till det allt för mycket för dig, men det ryktas på amerikanska forum att HP kommer att släppa ett antal datorer den 15e Mars. Jag tänker själv avvakta och se vad som händer i nästa vecka då Envy 17 hade varit intressant om de fått bukt på värmeproblemen. Verkar som att HP kommer med en teknologi kallad Cool Sense.

lol HP har alltid varit förkortning för Heat Problems, då dom har haft ryckte om sig att bränna grafikkorten.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dieter:

Ska köpa en ny bärbar. Ska användas till lite programmering & flashutveckling samt vill kunna spela spel med hyffsad prestanda. Har kollat in dessa 2. Vill att datorn ska se clean ut.

Hp envy

Asus N53SV

Någon som har erfarenhet av dom och har lust att ge mig lite köpråd?

Jag kan rekommendera dig ASUS N53SV-SZ095V i7 Sandy Bridge köpte den för en vecka sen och är mycket nöjd me den men glöm inte och kontrollera om du har fått rätt datorn i kartongen : ) det har hänt mig att jag fick rätt kartong där det stog "ASUS N53SV-SZ095V i7 Sandy Bridge" med processormodelen "2630QM" men när jag kontrollerade datorn då märkte jag att den inte var den rätta datorn eftersom den hade processormodelen "740QM" de ser exakt likadan ut så att man inte märker något om man inte kontrollerar hela datorn..

Permalänk

Det är leveransproblem med Sandy bridge processorerna (i lager datumet har flyttats fram flera gånger hos flera av de stora nätbutikerna ) varför de chansar och stoppar i en vanlig i-core generation 1 , dvs den du fick.

Vem köpte du av? On-off?

Reklamera köpet och anmäl till konsumentverket för bedrägeri.

Det är en helt annan dator utan Sandy bridge processorn, inte för att du märker skillnad alltid men har du betalt för en bättre processor skall du få den också.

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Medlem

ASUS N53SV-SZ119V (den med hybrid ssd drive) verkar inte finnas att köpa, är det för att den är så ny eller har den redan utgått ur sortimentet(på komplett.se står det så iaf ????

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar finnas prisvärda N53 då och då på elgreen.se vilket kanske ska kollas innan man handlar.
Enligt Asus "representant" på forumet så är det grönt att handla där.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Fick info från ASUS att N53 med SSH-disk inte kommer finnas längre p g a brist på just SSH. Den ersätts med 640gb disk.

Permalänk

Väntar själv tills i slutet av maj på att acer 4830tg ska släppas, smidigare till formatet än N-serien från asus.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2