Permalänk
Medlem

Hamzta´s reaktor 1 har under flera sidor i denna tråd haft allvarliga problem med kylningen. Det verkar som alla heroiska hjälpinsatser från div. forumsdeltaga har varit förgäves. Reaktor 1 verkar tagit stor skada och konstig text och länkar läcker nu ut helt utan förvarningar.
Det bästa man i dagsläget kan göra är att fly tråden för undkomma kontaminering. Jag rekommenderar alla som citerat eller på något sätt kommit i kontakt med föroreningarna att byta browser.

Permalänk
Medlem

Hamzta blir klassifierad 3/5 på trollskalan.

Jag håller med MBY, ITES-4 är bra

Permalänk
Avstängd

Jag sätter en ITES-4 på Hamzta (International Trolling Event Scale). Än så länge håller trådinneslutningen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Emot kärnkraft av den enkla anledningen att alla alternativ är bättre än att lagra farligt material i 100,000 år. Det verkar inte som människor riktigt verkar uppfatta hur ofantligt lång tid det rör dig om.

Jag tycker det är ganska lustigt hur opinionen har svängt som fan de senaste 20 åren, jag gissar att det är pga "klimatförändringarna", som orsakade enorm hysteri under flera års tid. När opinionen ändras, ändras även mediernas rapportering i frågan. De senaste åren har medierna varit enormt kärnkraftsvänliga. Att Forsmark år 2006 var nära en väldigt seriös olycka rapporterades det flitigt om i både Danmark och Tyskland (tv kanaler jag har tillgång till) men i Sverige blev det bara en notis.

Att kärnkraften skulle vara någon bra lösning på "klimatfrågan" tycker jag är korkat. Reklam som den här http://drillusnow.files.wordpress.com/2008/05/nuclear-power_s... borde förbjudas med tanke på hur missvisande den är. Problemet är att kärnkraften visst producerar mycket koldioxid, till skillnad mot vad elbolagen vill att man ska tro. Men inte under själva energiutvinningsprocessen. För att få en rättvis jämförelse måste man göra en LCA (Life cycle assessment) för då räknar man med vad det kostar att anrika uran, transporter av allt farligt material, konstruktion av kärnkraftverket etc. etc. och då är man genast uppe i över 100g CO2/kWh.

Tycker även det är konstigt att man när första reaktorn exploderade sa "tur att det inte var reaktor 2 som sprängdes, där använder vi mox-bränsle" (plutonium), sen efter att reaktor 2 small har man inte hört ett ord om detta.

Lösning: Lägg för helvete mer pengar på forskning och utveckling av fusion. Enda anledningen till att fission överhuvudtaget utvecklades är för att man forskade fram vapen (som alltid i alla stora tekniska framsteg känns det som).

Permalänk
Medlem

Den här tråden gör mig sugen på att skaffa en geigermätare. Problemet är bara det att jag vet ju inte riktigt vad jag ska testa den på

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magnusvmt:

Emot kärnkraft av den enkla anledningen att alla alternativ är bättre än att lagra farligt material i 100,000 år. Det verkar inte som människor riktigt verkar uppfatta hur ofantligt lång tid det rör dig om.

Detta är en fråga om teknikutveckling och förhållningssätt, inget olösligt koncept.

Skrivet av magnusvmt:

Jag tycker det är ganska lustigt hur opinionen har svängt som fan de senaste 20 åren, jag gissar att det är pga "klimatförändringarna", som orsakade enorm hysteri under flera års tid.

Varför skriver du "klimatförändringarna"?

Skrivet av magnusvmt:

När opinionen ändras, ändras även mediernas rapportering i frågan. De senaste åren har medierna varit enormt kärnkraftsvänliga. Att Forsmark år 2006 var nära en väldigt seriös olycka rapporterades det flitigt om i både Danmark och Tyskland (tv kanaler jag har tillgång till) men i Sverige blev det bara en notis.

Dumheter. Det skrevs rätt mycket då och Höglund fick bre ut sig i media. Händelsen var en tvåa på INES-skalan.

Skrivet av magnusvmt:

Att kärnkraften skulle vara någon bra lösning på "klimatfrågan" tycker jag är korkat.

Då är universum korkat. En sak kan jag nämligen säga med säkerhet: Världen kommer att bygga mer kärnkraftverk och kärnkraft kommer vara en av förutsättningarna för att klara klimatfrågan.

Skrivet av magnusvmt:

Reklam som den här http://drillusnow.files.wordpress.com/2008/05/nuclear-power_s... borde förbjudas med tanke på hur missvisande den är.

???

Skrivet av magnusvmt:

Problemet är att kärnkraften visst producerar mycket koldioxid, till skillnad mot vad elbolagen vill att man ska tro. Men inte under själva energiutvinningsprocessen. För att få en rättvis jämförelse måste man göra en LCA (Life cycle assessment) för då räknar man med vad det kostar att anrika uran, transporter av allt farligt material, konstruktion av kärnkraftverket etc. etc. och då är man genast uppe i över 100g CO2/kWh.

Du kan inte jämföra en LCA från kärnkraft med hur mycket CO2 du får av kolförbränning. Eftersom kolkraft i sig kräver allt du räknar upp, fast kolossalt mycket mer än kärnkraft finns det ingen rimlighet i ditt antagande.

Skrivet av magnusvmt:

Tycker även det är konstigt att man när första reaktorn exploderade sa "tur att det inte var reaktor 2 som sprängdes, där använder vi mox-bränsle" (plutonium), sen efter att reaktor 2 small har man inte hört ett ord om detta.

Vad menar du? Ingen reaktor har sprängts. Ska du (som verkar betydligt mer påläst än Hamazt) också börja med tendentiösa, osanna, glidningar? Har du dessutom inte blandad ihop verken med reaktorerna? Fukushima 1 och 2 är verk, inte reaktorer. Vilken reaktor i vilket verk menar du? Jag misstänker reaktor 3 i verk 1 (Dai Ichi).

Skrivet av magnusvmt:

Lösning: Lägg för helvete mer pengar på forskning och utveckling av fusion. Enda anledningen till att fission överhuvudtaget utvecklades är för att man forskade fram vapen (som alltid i alla stora tekniska framsteg känns det som).

Det är inget nollsummespel. Edit: Dessutom är det knappast vetenskapshistoriskt korrekt att fission överhuvudtaget utvecklades för vapenbruk. Vapen var först ut, enklare att skapa, men civil användning är konceptuellt lika gammalt. Dessutom är det ju ett skenargument. Även om det vore spin-offs av vapen, so what? Mycket är. Fusionsbomben är också äldre en fusionskraftverket. Det senare har vi inte i produktion ö.h.t, det förra finns det gott om.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xellofan:

Den här tråden gör mig sugen på att skaffa en geigermätare. Problemet är bara det att jag vet ju inte riktigt vad jag ska testa den på

Annars kan du ju glo på en live placerad i Tokyo: http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-tokyo

Du behöver inte ha något speciellt att testa på, bakgrundsstrålningen kommer att ge utslag. I Sverige har vi rätt hög bakgrundsstrålning. Vissa preparat går väl att få tag i också och en vanlig hushållsbrandvarnare innehåller americium-241.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag sätter en ITES-4 på Hamzta (International Trolling Event Scale). Än så länge håller trådinneslutningen.

Undrar vilket ämne man mäter? Kan det vara Inkompetenium-187

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Gillar hur ordpetiga muppar måste komma och ta blanda in sig i något som inte är riktat till dom.
Och det 1.2.3 var exempel. Och jo, det försvinner, inte från kartan eller folks minnen, men ingen kommer vara där, blir spökstäder. Finns gott om "försvunna" ställen som blitt bortglömda dessutom bara runt USAs kust. Har inte sagt nånstans att själva landet försvinner från jorden eller något, det är bara ni med läshandikapp som läser det på det sättet.

Nej, "ställena" har inte försvunnit, de kan ha blivit bortglömda, men inte försvunnit. Skall du skriva på svenska kan du ju i alla fall använda rätt ord?

Skrivet av Hamzta:

Och jag är väl medveten om att Celsius är grader.

Nej, Celcius är inte grader, det mäts bland annat i grader.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Ja det är mycket länge vilket är orsaken till att man istället borde forska fram reaktorerna som kan köras på de avfall som skapats tidigare.

Skrivet av magnusvmt:

Jag tycker det är ganska lustigt hur opinionen har svängt som fan de senaste 20 åren, jag gissar att det är pga "klimatförändringarna", som orsakade enorm hysteri under flera års tid. När opinionen ändras, ändras även mediernas rapportering i frågan. De senaste åren har medierna varit enormt kärnkraftsvänliga. Att Forsmark år 2006 var nära en väldigt seriös olycka rapporterades det flitigt om i både Danmark och Tyskland (tv kanaler jag har tillgång till) men i Sverige blev det bara en notis.

Det var en hel del rapportering om Forsmark och medierna har ABSOLUT INTE blivit kärnkraftsförespråkare.

Skrivet av magnusvmt:

Att kärnkraften skulle vara någon bra lösning på "klimatfrågan" tycker jag är korkat. Reklam som den här http://drillusnow.files.wordpress.com/2008/05/nuclear-power_s... borde förbjudas med tanke på hur missvisande den är. Problemet är att kärnkraften visst producerar mycket koldioxid, till skillnad mot vad elbolagen vill att man ska tro. Men inte under själva energiutvinningsprocessen. För att få en rättvis jämförelse måste man göra en LCA (Life cycle assessment) för då räknar man med vad det kostar att anrika uran, transporter av allt farligt material, konstruktion av kärnkraftverket etc. etc. och då är man genast uppe i över 100g CO2/kWh.

Beror helt på vilken undersökning man tittar på men det är fler som säger klart lägre än 100g/kWh.
Vattenfall t.ex. hävdar 3,3 g/kWh. Så lågt värde vet jag inte om ja tror på men det är inte speciellt dåligt med kärnkraft när det gäller co2 utsläpp. Och t.ex. solkraft ska vi inte prata om, den ger knappt mer energi en det tar att tillverka den, enda sättet att få den "bra" är att t.ex. använda solceller som tak på byggnader.

Skrivet av magnusvmt:

Om jag nu ska vara petig så kan jag väl påpeka att även fusion är kärnkraft då detta hänvisar till utvinningen av energi från atomernas uppbyggnad.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Enligt OKGs uppgifter så är Kärnkraft oerhört effektivt alternativet när det kommer till CO2/kWh med ca 21g/kWh iirc. Lägre än både vattenkraft och vindkraft t. ex. Nu går det iofs att ifrågasätta hur vinklade de uppgifterna är eftersom att OKG såklart vill få sig själva att se bra ut..

Permalänk
Medlem

http://www-958.ibm.com/software/data/cognos/manyeyes/visualiz...

Säker kärnkraft? Nej, för fan importera el från kolkraft i Europa istället. Vem bryr sig om några polacker dör. De är ju trots allt inte Svenskar och de dör dessutom inte i Sverige. Den trygghet som Kjell-Erik i Sorsele känner när han får reda på att Sverige avvecklar den farliga kärnkraften är värd de förlorade liven som kolkraften bidrar till.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dosman:

http://www-958.ibm.com/software/data/cognos/manyeyes/visualiz...

Säker kärnkraft? Nej, för fan importera el från kolkraft i Europa istället. Vem bryr sig om några polacker dör. De är ju trots allt inte Svenskar och de dör dessutom inte i Sverige. Den trygghet som Kjell-Erik i Sorsele känner när han får reda på att Sverige avvecklar den farliga kärnkraften är värd de förlorade liven som kolkraften bidrar till.

Vackraste länken i tråden! Vattenkraft, näst bäst i klassen, vållar 35 ggr fler dödsfall per producerad mängd energi (plus att man numera vet att det släpper ut såväl CO2 som metan).

Hur gör man visualiseringar? Jag vill ha med sol och vind som referens även om det är äpplen och päron. Och varifrån kommer datat och hur är det förbehandlat?

Edit: Det viktiga är att inse att alla energikällor utom kol och olja kommer behövas/finnas plats för. Det handlar om skala, plats och geografi.

Edit2: Justerade metriken; "V-kraft är 35 ggr farligare än K-kraft" var tendentiöst uttryckt. Säkerhet och antalet döda är inte riktigt samma sak, strängt taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Undrar vilket ämne man mäter? Kan det vara Inkompetenium-187

Med bara två neuroner mindre kan man mäta alfa-beta-sönderfallet av idioticum-188. Halvledningstid på 0,1 µm.

----------------
Enligt visualiseringen så är ju olja något att fortsätta satsa på. Man undrar över datan :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Den här tråden var skitjobbig att läsa, citat till höger och vänster, stackars muslimer som läser baklänges
Eller hur det nu var ....

Kärnkraft behövs så enkelt är det, spelar ingen roll om det är riskfyllt. Tror inte dom smällde upp kärnkraftverken på 70-80 talen och sen började fundera på om det var så smart. Dom hade nog tänkt igenom detta väldigt noga och varit medveten om riskerna, och gjort allt dom kunnat för att förhindra att det går åt h-vete och det verkar ha fungerat, det har inte gått åt h-vete med något svensk kärnkraftverk sen dom byggdes. Det knäppaste som dom kanske gjort är att lägga ner all forskning inom kärnkraft i Sverige, (nu är det ju tilllåtet igen) hur ska vi då kunna förbättra och göra verken säkrare när man inte ens kunde forska och utveckla? ASEA var ju ett av dom världsledande företag inom kärnkraft när det begav sig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABB_Atom

Älskar wikipedia, mycket som man inte visste

"Verket var en del i den svenska linjen som syftade till internationellt oberoende genom användning av inhemskt oanrikat uranbränsle i kombination med tungt vatten som moderator. Användning av inhemskt kärnbränsle, som i motsats till importerat uran inte var förknippat med besvärande krav på internationella inspektionsåtgärder, skulle även göra det möjligt att ur det använda bränslet utvinna plutonium – råvaran för en framtida svensk atombomb."

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85gestaverket

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man tänker såhär då var är du helst när det börjar gå åt helvete bredvid ett kolkrafrverk eller ett kärnkratverk? Om ett gäng alquaidisar eller liknande grupper. väljer att spränga ett kärnkraftverk så kanske du överlever explosionen men dör av strålningen. Sprängs ett kolkraftverk kanske du dör av rökförgiftning men det känns ändå lättare att skydda sig mot.

Är inte det lite som att säga att flygplan är dåliga för att bilar är säkrare? Visst, det dör fler i bilolyckor, men man är ju hellre i baksätet av en bil än i ett flygplan när något väl händer. Det blir helt fel logik, dessutom så tvivlar jag på, utan någon större kunskap dock, ska tilläggas, på att kärnkraftverk är något vidare bra terroristmål.

http://www.youtube.com/watch?v=4q35xHzjxB0

Det krävs betydligt mer för att det ska hända något om du attackerar ett kärnkraftverk än om du attackerar en skyskrapa känns det som. Jag gissar som sagt bara, så kanske har fel, men isåfall kan MBY säkert rätta till det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man tänker såhär då var är du helst när det börjar gå åt helvete bredvid ett kolkrafrverk eller ett kärnkratverk? Om ett gäng alquaidisar eller liknande grupper. väljer att spränga ett kärnkraftverk så kanske du överlever explosionen men dör av strålningen. Sprängs ett kolkraftverk kanske du dör av rökförgiftning men det känns ändå lättare att skydda sig mot.

Det ska va en sju helvetes bomb i reaktorn för att det ska bli något signifikant långt utanför närområdet runt kärnkraftverket, vilket gör att det inte alls blir speciellt stor mängd människor som kommer skadas/dö jämfört med en vanlig bomb i centrum av en stad eller ett kemiskt/biologiskt vapen.

Men ja säkerhet mot terrorister är ett problem fast det är det på t.ex. vattendammar också då om dessa skadas kan hela städer och byar spolas bort men det pratas inte om speciellt mycket.

Men ja klart man hellre är i närheten av ett kolkraftverk som går åt helskotta då man endast behöver en gasmask för att iprincip vara skyddad dock så är det sjuka mängder kol som behövs för att ersätta en kärnreaktor.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Meningslös jämförelse. Var befinner du dig helst när en meteor kommer, i dess bana eller i en bunker på andra sidan jorden? Va? Va?

Att spränga ett kärnkraftverk borde sannerligen inte vara enkelt. Man kan skapa mer skada mycket billigare på annat sätt. Men ja, jag föredrar att vara nära ett kärnkraftverk om det händer något med det än nedströms från ett vattenkraftverk som brister.

Men vad är poängen med ditt inlägg? Ett litiumbatteri innehåller ungefär lika mycket energi som en handgranat och även ett litiumbatteri kan omsätta energin väldigt snabbt. Inte lika snabbt som handgranaten, men väl i en explosiv brand. Hur många wattimmar får du från ett litiumbatteri?

Det enda som räknas är skador per faktiskt producerad wattimme, inklusive socialpsykologiska skador. Det återstår för dig att visa att kärnkraftverk är farligare än andra jämförbara anläggningar.

Vilken granne har du helst? En metylisocyanat-cistern eller en kärnanläggning? De kärnolyckor vi har sett i världen och de kärnolyckor som är troliga har gett hyggligt med betänketid och förflyttningstid. De hade inte invånarna i Bhopal...

Fler dör av kolkraft än av kärnkraft. Det är så att säga vad man kan säga evidensbaserat. Att hitta på scenarier där ett alternativ är värre än ett annat är ingen konst (flyg kan inte gå på grund, fartyg kan inte störta, hus går att spränga, men internet kan vara känsligt för EMP, osv). I sak är det strunt samma vad som dödar en. Det är hur många som dör som räknas. Kolkraft dödar fler.

Edit: Tog du, min namne, bort inlägget?

Skrivet av zwelegacy:

Den här tråden var skitjobbig att läsa, citat till höger och vänster, stackars muslimer som läser baklänges
Eller hur det nu var ....

Nja. Muslimer har ju en religion. Förvisso pratar många arabiska, men långt ifrån alla. Arabiskan är ett språk som läses från höger till vänster. Men så är även hebreiska som ju judar i mellanöstern talar. Både arabiska och hebreiska (samt arameiska, etc) är semitiska språk och dessa läses i allmänhet från höger till vänster. Detta antas komma från feniciskan och deras skriftspråk är mycket gammalt. Men, mer off-topic kan det knappast bli!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MBY:

Nja. Muslimer har ju en religion. Förvisso pratar många arabiska, men långt ifrån alla. Arabiskan är ett språk som läses från höger till vänster. Men så är även hebreiska som ju judar i mellanöstern talar. Både arabiska och hebreiska (samt arameiska, etc) är semitiska språk och dessa läses i allmänhet från höger till vänster. Detta antas komma från feniciskan och deras skriftspråk är mycket gammalt. Men, mer off-topic kan det knappast bli!

Så var det...! kände på mig att jag inte hade en aning när jag försökte vara rolig. sorry för offtopic.

Vart tog jonätäns inlägg vägen?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Är inte det lite som att säga att flygplan är dåliga för att bilar är säkrare? Visst, det dör fler i bilolyckor, men man är ju hellre i baksätet av en bil än i ett flygplan när något väl händer. Det blir helt fel logik, dessutom så tvivlar jag på, utan någon större kunskap dock, ska tilläggas, på att kärnkraftverk är något vidare bra terroristmål.

Det krävs betydligt mer för att det ska hända något om du attackerar ett kärnkraftverk än om du attackerar en skyskrapa känns det som. Jag gissar som sagt bara, så kanske har fel, men isåfall kan MBY säkert rätta till det.

Man vet ju aldrig med terrorister rätt som det är kanske dom lyckas spränga något kärnkraftverk i luften.

Skrivet av Blubben:

Men ja klart man hellre är i närheten av ett kolkraftverk som går åt helskotta då man endast behöver en gasmask för att iprincip vara skyddad.

Det var så jag tänkte sen om det inte är lika effektivt tänkte jag inte på utan mer hur man skyddar sig.

Skrivet av MBY:

Edit: Tog du, min namne, bort inlägget?

Japp tog bort det eftersom jag inte orkar sitta och försvara varför jag känner mig säkrare bredvid något som inte har med uran att göra. Det är bara hur jag känner utan att ha forskat i skiten:)
Edit Men jag var uppenbarligen försent ute.
zwelegacy Jad raderade det anledningen kan du läsa åvan i inlägget

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Helt fel. Kolla videon i länken under och tänk om!

http://www.youtube.com/watch?v=ZreEBnqlZlk&feature=related

Hur känns det nu egentligen? De hade i videon en trevlig familjestund och så kommer ett flygplan och jävlas med ett kärnkraftverk, är det så vi skall ha det?! Det som händer i videon är 100% sant men tyvärr försvann de sista sekunderna av videon då superstrålningen ifrån det superfarliga uranet flippade ett gäng bits i minnet på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Hur känns det nu egentligen? De hade i videon en trevlig familjestund och så kommer ett flygplan och jävlas med ett kärnkraftverk, är det så vi skall ha det?! Det som händer i videon är 100% sant men tyvärr försvann de sista sekunderna av videon då superstrålningen ifrån det superfarliga uranet flippade ett gäng bits i minnet på kameran.

Det är en "reklamfilm" för Greenpeace om du inte förstått det, inte något som "100% sant".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Sant, och man ser på deras ansiktsuttryck att det är på riktigt!

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Den greenpeacefilmen är ju bara propaganda, så vitt jag vet har det där aldrig hänt. Och OM det händer så vågar ja satsa mina pengar på att planet inte kommer "vinna" direkt.

Det som gör mig mest rädd i hela den här debatten är nog sådana här saker. Att folk inte efterforskar och verkligen samlar fakta och sen sättersig och tänker till lite hur det fungerar och liknande. Självklart ska vi inte ha kärnkraft OM vi hade något alternativ som var fullt utvecklat och kan ta över produktionen av el.

Det som behövs göras är ju att man tar in fakta från båda sidorna och jämför olja emot kärnkraft. Utvinning av uran för reaktorerna gör ju att man får gräva och grejja, men det samma gäller ju kol. Det kan bli olyckor i kärnkraft som i japan, men man måste lära sig av misstagen och dagens reaktorer kan ju uppgradera och bygga säkrare (vilket man kan och gör löpande). Oljan har ju ställt till det en hel del med, titta mexikanska gulfen förra året eller exxon valdez. Sen för att inte tala om utsläppen kol och olja släpper ut. Jag vet inte hur mycket sanning eg det ligger krig krig för oljan, men då tänker jag mest på irak kuwait och liknande.

Jag ser gärna att vi får in mer alternativa producenter av el, ja jobbar med just elkraft så om det är ett kärnkraftverk som ger energi till generatorerna eller om det är vattenkraft eller något annat är ju eg inte så stor skillnad för mina arbetsuppgifter. Men dock så vitt jag vet så finns det inte mycket alternativ i sverige till den stora energin som kommer från detta.

Man måste även kolla ekonomiskt på vad de olika alternativen kostar och innebär. Som ja skrev någon sida innan så kolla vad som hände i vintras när 3 reaktorer stod stilla. Elpriset steg väldigt, och man var tvungen att starta upp reservkraftverk som tex i stenungsund för att stötta upp, men även detta var inte nog mycket. Om vi stänger ner 10 reaktorer så kommer vår basindustri få stora problem, vilket dom redan har. Så ibland måste man väga allt och inte bara dra vissa saker över en kant. Om vi stänger kärnkraften så kommer mer jobb försvinna, industrier flytta utomlands.

Det hela är så konstigt med, för när kärnkraften stod still så skrek folk på AB och liknande tidningar om varför dom inte gick igång och krävde nästan att Maud åkte och personligen starta dem. Nu när dom går så måste dom bort.

Men det är alltid intressant att diskutera alternativ.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Det är en "reklamfilm" för Greenpeace om du inte förstått det, inte något som "100% sant".

Skrivet av Holic:

Den greenpeacefilmen är ju bara propaganda, så vitt jag vet har det där aldrig hänt. Och OM det händer så vågar ja satsa mina pengar på att planet inte kommer "vinna" direkt.

Missade ni inte ironin nu?

Edit: Någon ondgjorde sig förut över kyltorn med smileys på. Greenpeace-filmen är bra mycket mer upprörande. Ren FUD och desinformation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste missat ironin ja, ursäktar för det.

Men det jag menar lite är att det finns säkert många som tar dom där videorna på allvar.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Missade ni inte ironin nu?

Ne! No smilie means no irony!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För.
Men om de bygger ett nära mig och familj så är det tid för ny boendeort.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Jag måste missat ironin ja, ursäktar för det.

Men det jag menar lite är att det finns säkert många som tar dom där videorna på allvar.

Skrivet av Derox:

Jag förbarmar mig själv över varje gång jag försöker köra sarkasm utan smileys. Trodde superstrålning och superfarlig var nog.

Tyvärr finns det ju folk som går på det ja. Jag tror den videon är väldigt effektiv på folk i allmänhet då den spelar på känslor, barn, lycka byts ut mot panik osv. Greenpeace är helt klart duktiga på att sprida okunskap.

Men ska vi gå tillbaks till en vettig diskussion får vi väl kasta ut något att tala om.

Läste häromdan i Metro att fler folks behövs till sveriges kärnkraftindustri. Är det lönt att utbilda sig inom området om inga fler reaktorer skall byggas som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Skrivet av Murer:

Jag förbarmar mig själv över varje gång jag försöker köra sarkasm utan smileys. Trodde superstrålning och superfarlig var nog.

Tyvärr finns det ju folk som går på det ja. Jag tror den videon är väldigt effektiv på folk i allmänhet då den spelar på känslor, barn, lycka byts ut mot panik osv. Greenpeace är helt klart duktiga på att sprida okunskap.

Men ska vi gå tillbaks till en vettig diskussion får vi väl kasta ut något att tala om.

Läste häromdan i Metro att fler folks behövs till sveriges kärnkraftindustri. Är det lönt att utbilda sig inom området om inga fler reaktorer skall byggas som det ser ut nu?

Jag är hopplös på att läsa ur sådant här via text
Missar ironi och liknande konstant via sms och textbaserad kommunikation, men inte ensam iaf

Men som vanligt ska man väll eg utbilda sig till det man tycker är intressant. Men ja tror att det kommer bli ett stort behov av kärnfysiker och liknande i framtiden. För att bygga och driva säkra anläggningar. Kunskap behövs.

Visa signatur