SweClockers drop!
Permalänk

Fräsha upp trög dator?

Hur piggar man upp en seg dator (utan att byta hårdvara)?

Jag har en gammal Compaq från 2002 (som var en "vass mediadator" på den tiden). Det har installerats och avinstallerats åtskilliga program under åren och den går allt trögare. Den verkar ha att göra hela tiden med något i bakgrunden som förstås sänker prestandan. Den går med XP SP3 och jag fick ingen systemskiva med eftersom det var en hemdator via jobbet. Jag skulle vilja köra den som surfdator ett tag till, så länge den funkar och om det går att göra den lite piggare. Tacksam för alla tips.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

blåst damm ur den på länge?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

blåst damm ur den på länge?

Det där var nog det dummaste svaret jag sett på länge.

Du har alltså ingen möjlighet att installera om XP på datorn? Försök hitta någon på jobbet som har hand om alla OS licenserna

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför är det det dummaste svar du sett på länge?
Mer damm = varmare = nedklockning = slöare

Det är nog du som borde använda sökfunktionen för det finns x antal program som hjälper dig att städa ur burken (hårddisken)

Permalänk
Medlem

Sant, men i så fall lär de vara en sjuhel*etes massa damm i burken om man ska komma upp i såna temperaturer så att datorn klockar ner sig själv.

Permalänk
Medlem

Skulle överväga Linux, bytte från XP till Ubuntu på en trött gamma bärbar, framförallt för att jag inte hittade windows XP skivan.
Vilket lyft i hur datorn kändes, berodde säkert till stor del på att jag helt enkelt blev av med all skit som samlat i en gammal Windows installation.

Om du inte ska använda datorn till annat än surf så är det absolut ingen förlust att byta till Linux, allt kommer antagligen fungera direkt från installation, bättre än Windows där man brukar få jaga gamla drivrutiner tills man blir galen.

Annars brukar ju mer minne vara en lösning, där har det oftast snålast på fabriksbyggda burkar, kan nog dock vara svårt att få tag i minne till en så gammal dator

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hem-PC brukar ofta ha möjlighet att göra en systemåterställning - dvs till samma skick som när du fick den. Jag gjorde det ett antal ggr med min gamla burk, och den blev märkbart piggare varje gång.

Utöver detta uppgraderade jag RAM-minnet på burken, samt nu senast i dagarna bytte jag ut grafikkortet. Jag bytte ut det gamla mot ett passivt kylt Nvidia 210 - även det blev en märkbar förändring.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ominstallation är att rekommendera, går ju även att rensa lite men det ger inte lika mycket som ominstall.

Skulle även starkt rekommendera mer minne (om du nu har mindre än 1 GB) och ev bättre processor, det gör stor skillnad och kostar dig inte mycket (går kanske t o m att få gratis). Det är nog värt det om du vill kunna använda datorn ordentligt. Ge oss lite mer info om datorn så kan vi tipsa dig mer exakt vad du ska ha.

Permalänk
Medlem

Nystartad:
Installera om Windows gör underverk och räcker ofta så länge man inte lägger in nytt skräp samtidigt. På vissa datorer blir det jättestor skillnad även om det bara var ett par månader sedan. Men du behöver Windows CD/DVD skivor. Antagligen får du göra som Henkurr skrev och hitta någon på jobbet som hanterar Windows CD/DVD skivorna.

Du kan förbereda dig genom att ladda ned nya drivrutiner (datorn tillverkarens hemsida) och annat som ska in efteråt och spara de in en mapp.

Alla tankar på att byta hårdvara (spendera pengar) som vissa snackar kan du vänta med tills du känt efter om du blir nöjd med att bara installera om. Var inte som vissa som inte ens orka försöka (gratis).

Llhweiir:
Det finns nog ingen (gömd) återställnings partition. År 2002 fick man nog fortfarande Windows CD/DVD skivor så att man slapp bränna recovery skivor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkurr:

Det där var nog det dummaste svaret jag sett på länge.

Du har alltså ingen möjlighet att installera om XP på datorn? Försök hitta någon på jobbet som har hand om alla OS licenserna

de var inte ett svar de var en fråga

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Killen har en dator från 2002 med samma XP som han fick den med. Visst, damm kan väl vara en bidragande faktor kanske, men att det skulle vara huvudproblemet här - No sir!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Hej allihopa. Tack för alla tips och att ni tagit er tid att svara. Dammet brukar jag ta hand om så det är inte den främsta orsaken. Jag har1,7 GB RAM eftersom Pinnacle Studio 10 inte funkade med ursprungliga 500 MB och det bör även räcka till surf.
Jag ska försöka skaka fram en XP-skiva och ominstallera till att börja med. Hur brukar man göra med servicepacken när man ominstallerar? Ladda dem ett efter ett från Microsoft?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

de var inte ett svar de var en fråga

Han frågade efter tips..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och det fick han väl i form av en fråga?
Har en dator från 2002 aldrig städats ur är det en jävla massa damm i den.

VIll han ha annan typ av eller bättre hjälp är det flashback eller mer information från honom som gäller:)