Hörlursanläggning samt datorljud

Permalänk
Medlem

Hörlursanläggning samt datorljud

Jag äger för tillfället dessa komponenter
PMC GB1
Advance MPP505
Inter M R500 Plus
Silk XLR-kabel
Eichmann Technologies Express 4SC Series1

Då jag nu har flyttat och inte kan använda min anläggning på ett optimalt sätt samt att jag nu oftare lyssnar på musik i hörlurar eller framför/vid datorn funderar jag på att sälja ovanstående saker. Jag vill nu ha tips på saker jag kan köpa för de pengar jag får vid försäljning/inbyte av nuvarande anläggning.
Jag gissar at jag kan få 14-17000 för nuvarande saker.

Det jag behöver är en DAC/Hörlursförstärkare, Hörlurar samt Högtalare till datorn (2.0 eller 2.1). OBS jag är inte intresserad av ljudkort.
Jag har tittat på följande prylar

Furutech GT40
Lead Audio LA-100
NuForce HDP
Musical Fidelity M1HPA
Devilsound USB Dac
Hegel HD2
Heed Audio CANAMP
Arcam rDAC
Cambridge DacMagic
Argon HA2

Corsair SP2500
AudioEngine 5
Edifier S730 Gaming 2.1
Tangent E5 Active
Argon 7350A

Audio Technica ATH-M50
Sennheiser HD650
AKG K 702
Denon AH-D2000
Beyerdynamic DT880
Beyerdynamic DT990

Vad gäller musik lyssnar jag på det mesta, men oftast Punk, Rock och Hårdrock.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Ingen?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.

Permalänk
Medlem

Troligen inte på detta forum. För lurar och tillbehör så gå in på head-fi.org
För resten kanske minhembio.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mmmmm en härlig lista med goodsaker, bästa är nog om du tex kan ta dig till ljudmakaren som har det i butik största sortimentet när det gäller hörlursgrejer, och lyssna

Kan lägga till lite på listan som jag har lyssnat till och som låter väldigt bra
DAC http://www.harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=4
Hörlursförstärkare http://www.harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=9&prodID=1...

kör med den själv, och fungerar ypperligt till dom flesta hörlurar, har silkesmjukt ljud diskant som aldrig blir vass, men väldigt hög detaljrikedom och upplösning, passar extremt bra till hörlurar med lite kallt eller neutralt ljud som tex AKG701 / 702

Sedan tycker jag du ska lyssna lite till Grado hörlurar, väldigt bra till din typ av musik, bra lurar är sr80 sr225 och rs1, men akta dig för sr325i hemsk lur, superskrikig vass diskant.

Denon AH-D5000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184212 bör du nog lägga till i listan över påtänkta objekt, tyvärr har ju inte hifi klubben haft något vettigt alls i hörlursförstärkar väg, så omöjligt att bedöma hörlurar där Argon HA2 som du har listan tror jag du ska undvika som pesten billiga rörförstärkare låter verkligen inte bra, dock om du är intresserad av nåt i rörväg så rekommenderas woo audio http://www.wooaudio.com/products/ speciellt http://www.wooaudio.com/products/wa6se.html ganska dyrt redan i basic utförande, men är här omkring man får hosta upp med om det ska vara high end ljud när det gäller rör.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

här är en lista på vad jag lyssnat igenom, kryss vid produkterna jag själv äger eller har ägt, hur det är med de jag inte lyssnat på kan jag såklart inte uttala mig om.

NuForce HDP
Musical Fidelity M1HPA x
Arcam rDAC x
Cambridge DacMagic x
Argon HA2

Audio Technica ATH-M50 x
Sennheiser HD650 x
AKG K 702 (inte hört män äger ett par K701)
Denon AH-D2000
Beyerdynamic DT880
Beyerdynamic DT990

Angående DAC och hörlursförstärkare så måste jag tyvärr avrekommendera ifrån Argon HA2 då jag inte tycker den är vidare bra varken som stärkare eller DAC
Bäst tycker jag om Musical Fidelity M1HPA, bättre hörlursstärkare, men dacen i den är ganska svag så för att få ut mest behöver du en separat dac.
Angående separata dacar Tycker jag att rDac är klart trevligare än DacMagic, störst är skillnaden om du tänker köra över USB men den är vassare på de andra ingångarna också.
NuForce HDP är också ett rätt trevligt paket, bättre dac än M1HPA, men märkbart sämre stärkare (till de hörlurar jag testat den med).

Angående hörlurar är det väldigt mycket smaksak men också där får du ju lite vad du betalar för.

Personligen tycker jag mest om mina K701 mot de andra du funderar över, men de är väldigt analytiska och transparenta. Denon, beyer DT990 och Sennheisern är mer lättsamma, lite roligare och rockigare.
Annars kan en grado hörlur vara bra för rock, men tror nog mest på Denon luren eller AKG k702, fast Senn fungerar enormt bra med M1HPA.

Far in till en butik och lyssna på de olika, tror inte du blir vidare besviken på någon av dem, med visst undantag för Audio technica som inte alls känns i samma kaliber som de övriga (i min mening) fast då är den också ganska billiga.

Angående högtalare har jag inte haft nöjet att varken äga eller provlyssna på någon av de du funderar på.
Däremot så måste jag säga att det inte är värt att gå på 2.1 system i egen mening. Bättre att köpa 2.0 för att det är mer betydligt smidigare och basen i de flesta .1-system är ändå inte mycket att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Tack för goda råd.
Jag ligger för tillfället på sjukhus och har inte så mycket annat att göra än att surfa på dagarna. Skall bege mig till olika butiker när jag kommer härifrån. Ville bara kolla läget nu när jag har tid. Om fler har förslag, posta dem gärna. Förslag på matchning av olika delar tas tacksamt emot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HifiMan:

här är en lista på vad jag lyssnat igenom, kryss vid produkterna jag själv äger eller har ägt, hur det är med de jag inte lyssnat på kan jag såklart inte uttala mig om.

NuForce HDP
Musical Fidelity M1HPA x
Arcam rDAC x
Cambridge DacMagic x
Argon HA2

Audio Technica ATH-M50 x
Sennheiser HD650 x
AKG K 702 (inte hört män äger ett par K701)
Denon AH-D2000
Beyerdynamic DT880
Beyerdynamic DT990

Angående DAC och hörlursförstärkare så måste jag tyvärr avrekommendera ifrån Argon HA2 då jag inte tycker den är vidare bra varken som stärkare eller DAC
Bäst tycker jag om Musical Fidelity M1HPA, bättre hörlursstärkare, men dacen i den är ganska svag så för att få ut mest behöver du en separat dac.
Angående separata dacar Tycker jag att rDac är klart trevligare än DacMagic, störst är skillnaden om du tänker köra över USB men den är vassare på de andra ingångarna också.
NuForce HDP är också ett rätt trevligt paket, bättre dac än M1HPA, men märkbart sämre stärkare (till de hörlurar jag testat den med).

Angående hörlurar är det väldigt mycket smaksak men också där får du ju lite vad du betalar för.

Personligen tycker jag mest om mina K701 mot de andra du funderar över, men de är väldigt analytiska och transparenta. Denon, beyer DT990 och Sennheisern är mer lättsamma, lite roligare och rockigare.
Annars kan en grado hörlur vara bra för rock, men tror nog mest på Denon luren eller AKG k702, fast Senn fungerar enormt bra med M1HPA.

Far in till en butik och lyssna på de olika, tror inte du blir vidare besviken på någon av dem, med visst undantag för Audio technica som inte alls känns i samma kaliber som de övriga (i min mening) fast då är den också ganska billiga.

Angående högtalare har jag inte haft nöjet att varken äga eller provlyssna på någon av de du funderar på.
Däremot så måste jag säga att det inte är värt att gå på 2.1 system i egen mening. Bättre att köpa 2.0 för att det är mer betydligt smidigare och basen i de flesta .1-system är ändå inte mycket att hänga i julgranen.

Du har inte lust att dela med dig av dina intryck av Audio Technicas ATH-M50, gärna jämfört med dina andra lurar?