SweClockers drop!

Pålitliga recensioner/test av Moderbord SB 1155

Permalänk
Medlem

Hej.

Nu känner jag att det är dax att köpa ett moderkort till mitt datorbygge av SB.

Jag funderar om ni vet några pålitliga test/recensioner av moderbord 1155? Jag har hittat och läst några recensioner, fast hur kan man veta om det är 1. Seriösa test. 2. Oberoende utfört test (ingen koppling till tillverkaren)

Vet någon när Sweclockers testpanel kommer att utföra moderkort 1155 test?. Jag tycker att de utför pålitliga tester av produkter.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/ och http://www.anandtech.com/ är två bra sidor jag brukar lita på. Kolla om dom har några recensioner.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Det behövs egentligen inga recensioner för att välja ett moderkort.
Kolla istället vad det är du är ute efter, usb 3.0, CF/SLI, överklockning m.m sen går man in på Inet.se och väljer det billigaste som stämmer in

Det ända som skiljer moderkorten idag är lådan dom kommer i, färgen, garantin och speciell mjukvara/hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har några kandidater vad gäller innehåll som jag kan tänkas behöva.
Det är bara att vid viss läsning på forumet har jag noterat att vissa stor problem med deras moderkort, blåskärm, strömproblem, minnesproblem mm. Sedan vet man inte vad det beror på moderkortet eller andra omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel55:

Jag har några kandidater vad gäller innehåll som jag kan tänkas behöva.
Det är bara att vid viss läsning på forumet har jag noterat att vissa stor problem med deras moderkort, blåskärm, strömproblem, minnesproblem mm. Sedan vet man inte vad det beror på moderkortet eller andra omständigheter.

I de flesta fall så tycker jag man ska anta att det är handhavandefel på användarsidan. Sen så finns det ju defekta moderkort oavsett vilket märke man köper, får du ett måndagsexemplar så är det ju bara att byta ut det.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

En liten annan inriktning på detta.

Skillnaderna på moderkort från samma tillverkare där det t.ex. kan skilja en Sata port och någon Usb med med prisskillnad på 130kr. I övrigt hittar jag inga skillnader, är det sammma sorts kort i övrigt då med tanke ström, prestanda mm.?
Exempel Msi P64A-Gd55 och Msi P64A-G45 och Msi P64A-Gd55.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel55:

En liten annan inriktning på detta.

Skillnaderna på moderkort från samma tillverkare där det t.ex. kan skilja en Sata port och någon Usb med med prisskillnad på 130kr. I övrigt hittar jag inga skillnader, är det sammma sorts kort i övrigt då med tanke ström, prestanda mm.?
Exempel Msi P64A-Gd55 och Msi P64A-G45 och Msi P64A-Gd55.

Det kan va flera små detaljer som skiljer sig, jag va inne å kollade info om 1155 kort själv, å va ute efter märket asus då främst, då jag är trött på mitt gamla gigabyte. Iaf, asus hemsidan för att jämföra de olika modellerna http://event.asus.com/mb/2010/P8P67/ på "Available Models" å sen då P67, där kan man scrolla ned. Å där kommer lite som du frågade om, att de faktiskt kan skilja sig lite mera ibland. Man ser bland annat där även att deras "Power Phase Design" även skiljer sig åt på modellerna, förslagsvis bör man ju ta en som har dom senare "DIG+ VRM" eller vad nu andra tillverkare har för motsvarighet. Så som stöd för Crossfire å SLI kan också vara utav intresse, om man nu inte vet vilket man kanske vill ha kan de va bra å välja ett som klarar de båda teknikerna. EFI antar jag alla p67 kort har nu, men kolla även om det i förväg för att försäkra dig. Hmm, annars kommer jag nog inte på något mer direkt faktiskt, hoppas de hjälpte lite, är några utav sakerna jag såg när jag letade runt. Jag sadlade för ett Asus sabertooth p67 i slutändan, den låg på nästan samma pris som asus p867 pro som jag först hade i åtanke, så la bara till lite till för ett kort med 5 års garanti istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W