Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Vänta ett par månader så kommer man beskattas för att man han en hjärna, man kan ju trots allt komma ihåg en sång och sedan sjunga/spela den för andra som sedan kommer ihåg gen!

För övrig har jag noll nada nothing när det komer till upphovsrättsskyddat material i bild/film/ljud form och inte fan tänker jag betala ett öre, juste, jag har ju inget val, välkomen till demokratiska Sverige

Idioti, man blir satans besviken på att dessa folk inte avrättats.

Permalänk
Medlem

Nu får de förfan ge sig...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare så är en extra avgift på bilar helt okej. Varför inte 4 års fängelse vid inköp. Man kan mörda med en bil, även fast den inte är specifikt skapad för detta ändamål. Men vem bryr sig?

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Skulle väl snarare behöva vara en summa motsvarande 20% av inkomst.

Ok det låter väl rimligt. Orkade inte sitta och göra en vettig kalkyl.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Välkommen till den så kallade demokratin! Vi har Copyswede, FRA, IPRED, ACTA, patent m.m. Detta är en demokratur styrd utav lobbyister och en maktelit, resultatet är att ingen förstår varför saker och ting går snett och ingen som vet vad man gör åt saken.

Det spelar ingen roll om man röstar på högern eller vänstern, SD eller Fi, eftersom det underliggande förtrycket tycks ske som en "naturlig" utveckling i samhället.

Jag tror du glömde ett parti man faktiskt KAN rösta på som faktiskt tar upp alla dessa frågorna...

Det gick rätt bra för dem förra EU valet.

Permalänk

Är faktiskt lite förvånad över att inte Sveriges hackers har "protesterat" mot Copyswede än..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

kanske dags att börja rösta på pirat partiet om man vill bli av med copyswede

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Det känns mer och mer troligt att jag kommer att rösta pirat nästa val.

Permalänk
Medlem

De jobbar ju redan för att införa avgift på hårddiskar och usb-minnen. Att de skulle ha stöd i lagen för detta är väl tveksamt - det är väl knappast medier som är särskilt tillverkade för att spela upp ljud- och bild-privatkopior? Precis som mobiltelefoner inte är särskilt tillägnade detta. Detta kan aldrig gå igenom, isf har de lyckats lura makthavarna.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få en avgift på högtalare också, de används ju för att spela upp fildelat upphovsrättsskyddat material

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa steg är väl att avgiftsbelägga alla produkter där man kan bygga in minnen som kan användas för att lagra privatkopierat material...

Permalänk
Skrivet av Explorer45:

Är faktiskt lite förvånad över att inte Sveriges hackers har "protesterat" mot Copyswede än..

det har dom . hahaha rätt rolig historia.
copyswedes "högsta" jurist fick sitt namn kapat och skatteverket bytte det till pirat.

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

Copyswede vill alltså tjäna pengar på att på att andra är "olagliga".

Hela gänget på copysweden verkar vara efterblivna...

Permalänk

En mycket viktigare fråga som inte diskuteras särskilt ofta är om man ska förbjuda/ta ut en avgift på diväteoxid (dihydrogen monoxide).

Idag är användandet av diväteoxid inte förbjudet i något land, men i vissa länder är användandet begränsat på grund av dålig tillgång.

Förslag på ett förbud av diväteoxid har lagts fram i USA, men staten avböjde förslaget med motiveringen att ekonomin skulle kollapsa.

Några av farorna med diväteoxid (saxat från DHMO.org):

Citat:

Death due to accidental inhalation of DHMO, even in small quantities.

Prolonged exposure to solid DHMO causes severe tissue damage.

Excessive ingestion produces a number of unpleasant though not typically life-threatening side-effects.

DHMO is a major component of acid rain.

Gaseous DHMO can cause severe burns.

Contributes to soil erosion.

Leads to corrosion and oxidation of many metals.

Contamination of electrical systems often causes short-circuits.

Exposure decreases effectiveness of automobile brakes.

Found in biopsies of pre-cancerous tumors and lesions.

Given to vicious dogs involved in recent deadly attacks.

Often associated with killer cyclones in the U.S. Midwest and elsewhere, and in hurricanes including deadly storms in Florida, New Orleans and other areas of the southeastern U.S.

Thermal variations in DHMO are a suspected contributor to the El Nino weather effect.

I undersökningar har det kommit fram att VARENDA person i amerikanska fängelser har intagit diväteoxid.
På skolorna med de berömda skottlossningarna hade eleverna tillgång till diväteoxid, och det konsumerades öppet i korridorerna.

Den största faran med diväteoxid är att det är så billigt och enkelt att få tag på. Användningsområdena är dessutom så många att många branscher (t.ex. matindustrin, där det används bl.a. för att få rätt konsistens) skulle få svårt att hitta en ersättare om det förbjöds. Därför föreslår jag att man bildar en orginisation med copyswede som förebild som tar ut avgifter av företagen som tillverkar produkter där diväteoxid används i någon form.

Pengarna som orginisationen skulle samla in skulle sedan användas för att hjälpa de människor som varje år skadas allvarligt och/eller dör till följd av tex inandning av ämnet ifråga.

Jag föreslår att avgiften hamnar någonstans mellan 20 och 50kr per deciliter konsumerad diväteoxid.

Läs mer om farorna med diväteoxid på http://www.dhmo.org/

Läs mer om diväteoxids egenskaper på http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Div%C3%A4teoxid&red...

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det undrar jag också. Vem ger denna maffia-organisation rätt till (laglig?) beskyddaravgift på all lagringsmedia?

Staten. De flesta länder har liknande lagstiftning, inklusive EU.

Skrivet av Ixos:

Så du får alltså inte lyssna på musik du redan köpt och betalt för utan att betala en extra avgift för VARJE apparat du vill lyssna på den med?

Japp, så länge du inte "sliter på originalmediet" ska du betala. Att de inte lägger detta direkt på inköpspriset på CD, DVD, Bluray, osv är konstigt. Det vore det mest logiska givetvis - men å andra sidan skulle då en skiva gå lös på 500-600 kronor och då skulle _pirat_kopieringen fullständigt explodera

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag tror du glömde ett parti man faktiskt KAN rösta på som faktiskt tar upp alla dessa frågorna...

Det gick rätt bra för dem förra EU valet.

Undrar om du är ironisk eller inte, confusing. Du hör ju själv hur dumt det är med att bara ett parti som förstår hemskheterna med massövervakning. Piratpartiet fick ETT mandat i EU, det är ganska bra ändå, men det är så långt ifrån vad som behövs att det är irriterande. Egentligen behöver över 50% av alla i parlamentet och i riksdagen förstå att vi inte behöver lagar som Copyswede, FRA m.fl. , börjar vi närma oss än?

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Va i helvete är det här då?!!!!

Varför inte ta avgift på luften vi andas.. Förbannade puckon.

Permalänk

Hur många är vi som laddar ner musik, har externa hårdiskar och Usb-minnen? Ca 80 % av befolkningen. Har Copyswede tänkt på vad som händer om ca 80% inte nöjda personer börjar demonstrera?

Tror nog inte många av oss kommer sitta knäpp tysta och låta dessa idiotiska lagar som inte ens en full 4 åring kommer på gå igenom. Annars kommer det inte sluta så som Copyswede hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpe0426:

Fråga: är mobiltelefoner verkligen "särskilt ägnade" åt att spela upp privatkopior av ljud och bild!?

Proposition 1997/98:156 Kassettersättning:
Föremålet för ersättningsrätten är anordningar på vilka ljud eller rörliga
bilder kan tas upp. Det krävs också att anordningen skall vara särskilt
ägnad för framställning av exemplar av verk för enskilt bruk. Om
anordningen i och för sig kan användas i detta syfte men inte kan anses
särskilt ägnad för det, omfattas den inte av ersättningsrätten.

Hur många skulle ärligt påstå att en mobiltelefon är särskilt ägnad åt detta? Visst är det en funktion, men en av idag väldigt många. Och hos mig en inte alls ofta använd funktion. Nej Copyswede, det där håller inte.

Kan man inte bara köra upp det där i ansiktet på dem? Antagligen skulle de hitta en väg runt det dock...

Skrivet av el_genius:

En mycket viktigare fråga som inte diskuteras särskilt ofta är om man ska förbjuda/ta ut en avgift på diväteoxid (dihydrogen monoxide).

Idag är användandet av diväteoxid inte förbjudet i något land, men i vissa länder är användandet begränsat på grund av dålig tillgång.

Förslag på ett förbud av diväteoxid har lagts fram i USA, men staten avböjde förslaget med motiveringen att ekonomin skulle kollapsa.

Några av farorna med diväteoxid (saxat från DHMO.org):

I undersökningar har det kommit fram att VARENDA person i amerikanska fängelser har intagit diväteoxid.
På skolorna med de berömda skottlossningarna hade eleverna tillgång till diväteoxid, och det konsumerades öppet i korridorerna.

Den största faran med diväteoxid är att det är så billigt och enkelt att få tag på. Användningsområdena är dessutom så många att många branscher (t.ex. matindustrin, där det används bl.a. för att få rätt konsistens) skulle få svårt att hitta en ersättare om det förbjöds. Därför föreslår jag att man bildar en orginisation med copyswede som förebild som tar ut avgifter av företagen som tillverkar produkter där diväteoxid används i någon form.

Pengarna som orginisationen skulle samla in skulle sedan användas för att hjälpa de människor som varje år skadas allvarligt och/eller dör till följd av tex inandning av ämnet ifråga.

Jag föreslår att avgiften hamnar någonstans mellan 20 och 50kr per deciliter konsumerad diväteoxid.

Läs mer om farorna med diväteoxid på http://www.dhmo.org/

Läs mer om diväteoxids egenskaper på http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Div%C3%A4teoxid&red...

Det där var det underbaraste jag läst på länge.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Undrar om du är ironisk eller inte, confusing. Du hör ju själv hur dumt det är med att bara ett parti som förstår hemskheterna med massövervakning. Piratpartiet fick ETT mandat i EU, det är ganska bra ändå, men det är så långt ifrån vad som behövs att det är irriterande. Egentligen behöver över 50% av alla i parlamentet och i riksdagen förstå att vi inte behöver lagar som Copyswede, FRA m.fl. , börjar vi närma oss än?

Tror han syftar på SverigeDemokraterna.
Ni som missat, dom är varken ett stort fan utav EU eller anti-piratlagarna och massövervakningen.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

var e anonymous när man behöver dem?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Visst kan man starta nån typ av namninsamling på FB sen när man har fått några tusen som har "gillat" eller whatever så säger man till Aftonbladet så får Copyswed det hett om öronen^^

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk

Tycker det låter fullt rimligt köper man en mobil så ska man betala för sig. Att man har betalat för CD - skivan en gång i tiden eller köpt låten genom iTunes tycker jag inte spelar någon roll. Inte i det här fallet, vi snackar ju ändå om en mobil. Klart de ska ha sin del av kakan.

På bussen, på väg hem idag satt det tre ungdomar bakom mig som lyssna helt öppet på en låt. Jag var sugen på att fråga om de skicka in en STIM - lista när de kom hem. Men tordes inte då en av dem hade en aggressiv uppsyn. Nu känner jag att Copysweden hjälper mig att få lite upprättelse för händelsen. En tia / "gigg" låter rimligt tycker jag.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

förstör och förstör för företag.. och oss..

De som tillverkar produkten får väl ta o göra det svårare för oss att dela med oss?! istället för att låta hela sammhället betala och göra de rika rikare?
jag förstår mig faktist inte på hur de kan fortsätta att slänga in avgifter på allt.. Snart så tar de väl avgift för skärmar/tv/digitalboxar/stereo.. well allt elektroniskt.. hur kan man slå tillbaka mot copyswede?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Nej, nu får det för helvete vara nog. Mobila enheter är ju en massiv inkomstkälla för musikindustrin, och de som en privat aktör har inte rätt att kräva ersättning för en förlust som inte existerar.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Detta är ju sjukt , dom lägger på avgift efter avgift.
Det känns som detta bara kommer bli värre och värre , snart måste människorna ha 2 jobb för att kunna betala alla avgifter.
Kan man inte på något sätt ta en "avgift" för alla dessa ställen " Copyswe, FRA " och alla andra så man kan "sno" tillbaks lite pengar ?
Alltså då på något sätt hitta ett kryphål som gör det möjligt att kunna ta betalt av organisationerna som tar betalt av oss ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Välkommen till den så kallade demokratin! Vi har Copyswede, FRA, IPRED, ACTA, patent m.m. Detta är en demokratur styrd utav lobbyister och en maktelit, resultatet är att ingen förstår varför saker och ting går snett och ingen som vet vad man gör åt saken.

Det spelar ingen roll om man röstar på högern eller vänstern, SD eller Fi, eftersom det underliggande förtrycket tycks ske som en "naturlig" utveckling i samhället.

Nån gång måste folket stå på sig och säga ifrån; vad Copyswede håller på med just nu är långt ifrån vettigt eller rättvist och en sådan lösning (maffia-metoder med tvång) ska inte få existera.
Har ni sett hur konsumenternas pengar distribueras vidare? Det är skrattretande: http://www.copyswede.se/ersaettningar/vemfrersttning/

men vänta, hade för mig att det var lagligt att spela in från tven?! hur kan de börjar ta avgifter före detta?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Vilket ord är det jag letar efter när jag läst något sånt här....hmmm.... ah just det ILSKA!

Seriöst finns det inget stat i världen som är bra för oss som prirat...PRIVATkopierar och har ett någorlunda förnuft per kapital?

Permalänk

Hur har de tänkt att man ska kunna sätta ett logiskt pris på något som itne går att kvantifiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEKA:

Vi är bra mycket närmre än 2005 iaf när debatten ingenstans hade lyft från nivån "piratkopiering är/är inte stöld".

Vissa ledarmöter i exv. MP och V börjar få upp ögonen för frågorna, och det pratas massor om frågan i övriga partier (även om de fortfarande gör totalt omvänt vad de lovar).

Enda sättet är att ge politikerna fel och inte låta den komma undan med att säga en sak och göra motsatsen. Det är faktiskt vi som röstar.