Diskussionen
Copyswede och andra föreningar/organisationer/personer som lägger fram allt för generella förslag där grundläggande tesen är att värsta-scenariot är verkligheten, måste bekämpas med alternativa lösningar, sann engagemang, och på ett vedertaget sätt. Speciellt när HELA diskussionerna bygger på icke vetenskapligt bevisad teser: (i detta fall) PRivatkopiering (inte PIratkopiering) skapar ofattbara förluster för artisterna. Medan vi sitter här, anonymt, för oss själva, och kommenterar på en liten blogg med <1 000 kommentarer och skriver på med <10 000 underskrifter från <5 000 IP-adresser så sitter de bekvämt i kontorsstolar och författar nya och reviderar gamla motioner som gynnar de själva eller deras bidragsgivare. De gör det dag in och ut. Även de själva skickar olika former av bidrag till personer och organisationer som är relevanta för deras sak. De yttrar sig i media med kostymer och välklippta frisyrer. De är vältaliga och har beundransvärda egenskaper. De agerar enligt lag, de agerar enat, de är utbildade, och de gör det utav välviljan att stödja de svaga och utsatta. De är beundransvärda, bokstavligen. Äh, åt helvete med allt detta skitsnack riktat mot de, t.o.m. jag vill stödja sådana ledare! Men sedan kommer jag ihåg att allt de gör och allt de är, tjänar syftet att kunna lättare påverka någon som har någon sorts inflytande att agera till deras fördel. Jag själv, har ingen lösning på privatkopieringsproblemet. Mestadels för att jag inte känner till några vetenskapligt accepterade rapporter som påstår att problemet ens är en promille så stort som dessa motioner föreslås lösa. Det enda jag vet är att beskatta alla för att man antar att alla hårddiskar, cd-skivor, kassetter, USB-minnen, mobiler som köpes är till för att privatkopiera (dela med vänner, inte backa upp sitt material) är allt annat än rimligt. En sådan motion är inte logisk. Den är inte vettig. Den är inte rättvis. Vad som är värst är att den inte stöds av oberoende vetenskaplig data. Dessa, löjligstämplade motioner, är löjliga utav den anledningen att de inte besitter någon enstaka utav de ovannämnda egenskaper som motioner/lagar rimligen borde besitta.
Sedan undrar jag om någon frågat sig vad konsekvenserna utav detta kan innebära. Jag tänker specifikt på problemet som uppstår då jag måste betala mer för CD/USB-minnen/minneskort/ext.USB-hdd vilket lämnar mig med mindre pengar att spendera på de album och filmer jag vill ha. Hmm, jag undrar vad detta kan uppmuntra?
P.S. Jag tycker att SweClockers och Co själva borde tycka till om detta då gamlingarna inkräktar på vår mark.