Permalänk
Medlem

Får bli nästa grej som jag gör, dvs stänga av helt och hållet. Håller på för tillfället och kör memtest för tänkte uppdatera till den senaste beta biosen 1.10 eller vad det är och se om det hjälper.
Sedan är det lite konstigt att på msis hemsida så är den senaste bios versionen 1.7 medan kortet som jag har fått och alla andra antar jag är v. 1.8..

Jag läste någonstans att det var någon som lyckades fixa problemet genom att sänka spänningen på minnen. Men hittar inte tråden, om det är någon som vet vart man ska hamna från 1.65 --> så tipsa gärna kan noll om sådant men är hyfsat desperat på att testa allt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TubularBoy:

Testat stänga av Intel c-state helt?
Jag kör så då det inte hjälpte med att köra c2.

Har du provat att byta RAM-slots på minnena? Jag körde i 1 och 3 innan men bytte till 2 och 4 för att testa, på tips av googling, och det mesta verkar ha försvunnit. Ska inte ropa hej än men det ser rätt fint ut.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Har samma eller liknande problem med mitt Asus P8P67 Pro (sandy bridge). Datorn kraschar, USB-portarna tappar ström (grafik och allt är fryst så det är inte endast USB-portarna). Händer slumpmässigt i spel/surf/idle/afk etc.

Har som någon tidigare i tråden Corsair XMS3 Vengeance minnen. Mitt nätagg är ett par år gammalt Seasonic S12 500W (kanske mer).

Har provat allt jag kunnat hitta för att fixa problemet men utan någon framgång. Glad att jag hittade denna tråden, ska prova alla förslag i kväll och se om det gör någon skillnad. I lördags när jag spelade en längre tid (ca 8h) så kraschade datorn 5 gånger var av 1 gång var direkt efter reboot från föregående krasch. Finns absolut ingen info att hitta i event log.

Permalänk
Medlem

Det jag kan hittills säga är att efter uppgradering till bios v. 1.10 och efter att stängt av Intel state helt och hållet.
Så verkar det fungera problemfritt för tillfället, jag lät datorn tilll och med vara idle i 8h medan jag sov och när jag försökte använda
datorn så funkade den.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu stängt av all skit som har med Green power saving att göra
å har inte upplevt något problem sen dess. Detta går att göra i BIOS...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har inte krashat för mig heller. Uppdaterade till senaste EFI och stängde av C3 Report & C6 Report.

Undersöker härmed om denna fix är jinx-proof.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magixts:

Har inte krashat för mig heller. Uppdaterade till senaste EFI och stängde av C3 Report & C6 Report.

Undersöker härmed om denna fix är jinx-proof.

Det verkar så faktiskt för nu haré gått några veckor sen jag gjort detta å jag har haft datorn igång ibland
24 timmar utan några strömförsluter i USBn så det tycks vara att man ska säga "fuck off" till Greenpower.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

SpeedStep, strömsparfunktioner i både BIOS och Windows och överklockningsprogram kan vara en plåga och det har det varit länge så allt sådan stänger jag av för även om man vill vara grön är det inte värt besväret.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack!

Måste tacka så mycket för infon i denna tråd!!

Disablade Intel C-state på mitt veckogamla MSI P67A-GD55 och nu verkar den stabil. Tidigare led den av att stänga av sig intermittent och gick inte att sätta på igen förrän man resetat nätagget.

Har hittat massor av trådar här på forumet med folk som har detta problem och ännu fler teorier om minnen, nätagg defekta moderkort etc men detta verkade vara det faktiska problemet.

Förslag till moderator: lägg upp en synlig tråd överst i detta forum om detta (kanske länka till denna tråd?). Jag gissar att det kommer att fortsätta strömma in frågor angående detta problem annars. Tänkte att jag anmäler denna kommentar så att ni ser?

Ber om ursäkt om detta på något sätt redan är uppmärksammat eller om jag inte riktigt följt proper forum-kodex, är inte jättevan att skriva i forum (däräv den lätt utdragna texten...)

Visa signatur

Msi P67A-GD55 | i5 2500K | GTX 570 | Corsair 8GB XMS3 | Noctua NH-U9B SE2 | 750GB Western Digital Caviar Blue 32MB | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med samma moderkort och just nu testar jag att disabla c-state, får se hur det går! Återkommer ikväll med en uppdatering om det fungerar eller ej. Tack så mycket!

Update: Nu verkar datorn fungera perfekt, har haft den igång lite över 10 timmar utan några problem alls. Åter igen, tack så jättemycket för denna tråd!

Permalänk
Medlem

Tjenare! Köpte en I5 2500K idag och velar mellan ASrock P67 Extreme 4 och MSI P67A-GD55. Är lite orolig över att jag skall få dessa hängningar och undrar vilken av mobosarna som är lättast att "fixa" till om man får dessa problem.
Föresten, får man göra biosuppdatering osv med bibehållen garanti ?

Mitt system i övrigt kommer väll se ut som så:

Gigabyte GTX 560 TI Oc
1 TB Samsung F3 spinpoint (system disk)
8 Gb corsair 1600 mhz xms3 (Blir väll troligen i 1.5V 1066 mhz)
Samsung DVD brännare av någon sort.
Något bra nätagg
Någon sjysst låda

Permalänk

Hallo hallo. Har också börjat få problem efter en uppgradering till MSI P67A-GD55, i5 2500k, 8GB XMS3 minnen. Byggde ihop datorn för 2 dagar sen och började uppleva problem igår. Hela datorn fryser sig. Har jag musik på när detta händer så loopar det oljud ur dem tills jag gör en hård reset.
Första gången det hände så var jag i windows och höll på med temperatur övervaknings program. Sen dess har det hänt 3 gånger till, alla 3 gånger när jag sutit och spelat Battlefield bad company 2 i 1-2timmar. En av gångerna så vägrade t o m Windows 7 att boota. Fick ett "bootmgr is missing" och det gick ej att reparera. Efter det formaterade jag om och körde en Intel Burn Test följd av 1 timme av Prime95. Inga problem, max temp jag fick var 72c (stock kylare, ej klockad) och inga spår på nå frysning. Har icke kört memtest ännu. Ska göra det senare idag eller imorrn.

Efter första frysningen gick jag in i bios och stängde av allt green power relaterade inställningar. Men hann uppleva 2 frysningar efter det. Nu är allt på default inställningar i bios (v1.9). Sista frysningen hände för ca. 20min sen när jag hade spelat BF:BC2 i ca. 1 timme. Har annars spelat CSS och Fallout New Vegas i flera timmar utan problem (Bortsett från New Vegas som krashar lite när den vill. Orelaterat till detta problem).

För övrigt har jag en Fractal Design 650W nätagg, HD6870 grafikkort som jag köpte i slutet på förra året som jag har kört med i min gamla dator. Övriga komponenter från gamla datorn är hårddiskarna. 2x500GB och 1x1TB.

Någon som har nån idé vad det kan vara? Så jävla trist när sånt här händer och man inte har nån aning av vad problemet är.

Edit:
Efter lite googlade så ser jag att massa människor har nästan exact samma problem när det gäller BFBC2 och hängningar/frysningar. Verkar vara det inbyggda realtek ljudet som följde med moderkortet som strular till det för många. Mitt gamla creative ljudkort ligger kvar i min gamla dator (som jag nu har som backup, media dator). Så ska väl prova pilla runt med det se om det hjälper.

Detta förklarar fortfarande inte varför den krashade första gången när jag höll på i windows. Får hoppas på att det bara var nån random krash då. Återkommer.

Permalänk
Medlem

läste du inte i tråden?

Skrivet av BooKo:

Måste tacka så mycket för infon i denna tråd!!

Disablade Intel C-state på mitt veckogamla MSI P67A-GD55 och nu verkar den stabil. Tidigare led den av att stänga av sig intermittent och gick inte att sätta på igen förrän man resetat nätagget.

Skrivet av sowhs:

Har exakt samma problem med samma moderkort och just nu testar jag att disabla c-state, får se hur det går! Återkommer ikväll med en uppdatering om det fungerar eller ej. Tack så mycket!

Update: Nu verkar datorn fungera perfekt, har haft den igång lite över 10 timmar utan några problem alls. Åter igen, tack så jättemycket för denna tråd!

Visa signatur
Permalänk

Jo visst läste jag tråden. Stängde av Intel C-state och de andra inställningarna som fanns under green power i bios efter första frysningen. Men skite samma, det verkar vara BFBC2 tillsammans med punkbuster och det inbyggda Realtek ljudkortet som är problemet. Kom jag fram till efter lite googlandes.

Så ber om ursäkt eftersom mitt problem hade inget att göra med bios eller moderkortet så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Att stänga av Intel C-state helt verkar fungera för mig också, hade samma problem som andra beskrivet här. Jag har haft nu 9h utan frysning.

Permalänk
Medlem

Beställde detta moderkort i tisdags, såg denna tråd i torsdags = rejäl klump i halsen. Fick moderkortet på fredag, första jag gjorde var att avaktivera EPU 2013 och C-State. Bortsett från att min mus Qpad5k inte vill fungera i UEFIt och att datorn inte kan boota med min andra mus: Steelseries XAI så har jag inte upplevt några frysningar eller liknande.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hej.
Efter att ha testat senaste bios-updaten så verkar det ha blivit fixat.
Kör nu med version 1.9 och c-state aktiverat. Har funkat problemfritt ett par dagar nu.

Testa ni också och se om det fungerar fullt ut.

Permalänk
Medlem

jag har inte upplevt några frysningar! läste också denna tråden efter jag handlat kortet hahs

hur uppdaterar i via bios eller i windows?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Hej.
Efter att ha testat senaste bios-updaten så verkar det ha blivit fixat.
Kör nu med version 1.9 och c-state aktiverat. Har funkat problemfritt ett par dagar nu.

Testa ni också och se om det fungerar fullt ut.

Jag kör med 1.9 och upplevde det fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några frysningar alls under en 5 dagars period då jag testat att köra med "Intel C-states off". Nu har jag slagit på Intel C-states för att testa, det är ingen funktion jag vill gå miste över då det sparar mycket ström, vilket i sin tur leder till att processorn går kallare. <6,5W idle är lite ström för en QuadCore det

Vad använde ni för phase-switching? SVID som är stanard, APS eller det 3dje alternativet? Hade ni EPU 2013 aktiverat eller avaktiverat?

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hej!

Undrar om det är någon som har kommit fram till något som verkligen fungerar? jag har ett MSI p67a-gd55 och blir totalt GALEN över alla "fryslagg" som blir hela tiden. bara idag har det hänt 7 gånger!!! när jag läste tråden så stängde jag av intel C-states direkt!

Mvh Kalle

Permalänk
Medlem

Info

Kört med bios 1.9 nu ett tag och testade att slå på intel c-state, C6.
Datorn hängde sig igår så jag satte ner till C2 och testar vidare på det nu.
Verkar med andra ord inte vara fixat med nya biosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KipZ:

Hej!

Undrar om det är någon som har kommit fram till något som verkligen fungerar? jag har ett MSI p67a-gd55 och blir totalt GALEN över alla "fryslagg" som blir hela tiden. bara idag har det hänt 7 gånger!!! när jag läste tråden så stängde jag av intel C-states direkt!

Mvh Kalle

Vad jag förstår så har du fortfarande "fryslagg" trotts att du stängt av C-states? Stämmer det?

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har kört med C-states aktiverat("no limit"), EPU 2013 aktiverat och APS läget för fas i ca 2 dygn nu. Datorn har stått på över nätterna och varit igång på dagarna, och har inte märkt av några problem alls. Den presterar lite sämre med all strömsparning men den drar mycket mindre ström och går mycket kallare istället. <35*c idle med Intels standardkylare på lägsta fart är helt ok!

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

min låser sig ibland i windows helt utan last. med last låser den sig aldrig konstigt nog trots klockning. ni som kör på orginal bios bör nog byta det då det har kronglat på båda mina gd55 brädor.

häromdagen startade den om sig flera gånger på raken och sedan komdet upp att overklocking failed fast jag haft den klockad ganska länge, löstes med att höja volten till cpu'n, mkt egendomligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Men har ni testat de olika lägena för fasen?

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

min låser sig ibland i windows helt utan last. med last låser den sig aldrig konstigt nog trots klockning. ni som kör på orginal bios bör nog byta det då det har kronglat på båda mina gd55 brädor.

häromdagen startade den om sig flera gånger på raken och sedan komdet upp att overklocking failed fast jag haft den klockad ganska länge, löstes med att höja volten till cpu'n, mkt egendomligt.

Känner igen mig till 100%, när jag körde "fast" vcore så hände detta oftast som du beskriver, däremot så har jag kört i auto vcore i en månad utan någon som helst bekymmer, däremot så har jag ett nytt konstigt problem, skärmen kan ibland bli svart och inget svarar, får ingen bluescreen, däremot rapporterar win bluescreen när man rebottat, skumt värre!
mvh

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Känner igen mig till 100%, när jag körde "fast" vcore så hände detta oftast som du beskriver, däremot så har jag kört i auto vcore i en månad utan någon som helst bekymmer, däremot så har jag ett nytt konstigt problem, skärmen kan ibland bli svart och inget svarar, får ingen bluescreen, däremot rapporterar win bluescreen när man rebottat, skumt värre!
mvh

knepigt, den här brädan verkar inte helt 100 om man säger så, min har även lagt till vanan att starta om sig direkt efter cold boot och sen fungerar den utan något felmedellande.

vänta ett tag så kan bluescreen komma upp, när min frös en gång så gick jag och gjorde nått annat ett tag för att se vad som hände och när jag kom tillbaka så hade det kommit upp en bluescreen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

knepigt, den här brädan verkar inte helt 100 om man säger så, min har även lagt till vanan att starta om sig direkt efter cold boot och sen fungerar den utan något felmedellande.

vänta ett tag så kan bluescreen komma upp, när min frös en gång så gick jag och gjorde nått annat ett tag för att se vad som hände och när jag kom tillbaka så hade det kommit upp en bluescreen.

väntade ett tag utan resultat, skärmen är helt svart, det har aldrig hänt när jag suttit vid datorn, enbart när jag gått från datorn och kommit tillbaka till datorn efter 20 min, kan kanske bero på att skärmen går i viloläge efter 20 min slutar svara, kanske beror på mina drivrutinerna till grafikkortet!
mvh

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x