Skapa en "dagens låt funktion" ?

Permalänk
Medlem

Skapa en "dagens låt funktion" ?

Hej!

Jag skulle vilja testa att göra en "dagens låt funktion". Förstår att man måste använda sig av mysql och php. Jag har tänkt mig göra en databas som heter typ dagenslat, med fieldsen: id, namn, link. Något mer som kan vara bra att ha?

Men sen, hur ska jag göra så att en länk per dag väljs på min hemsida? Jag har tänkt mig att jag ska kunna lägga in hyffsat många låtar i taget, så att lista det med högsta idt funkar inte. Kan man på nått bra sätt göra så att länkarna jag skriver in tilldelas ett datum, och på hemsidan min hämtas dagens låt via dagens datum?

Förstår ni?

Permalänk
Medlem

Tänker du lägga upp en ny låt varje dag? I så fall skulle det visst gå med att bara dra ut det senaste IDt från databasen. Sätt en auto-increase på IDt så behöver du inte oroa dig över det heller. Koden är inte särskilt komplex heller, typ tre rader för att få ut det ur databasen.

EDIT: Vill du ha ett kodexempel?
EDIT 2: Om du planerar att ha många låtar skulle du kunna köra en random() funktion så en random låt väljs varje dag. Då behöver du inte lägga dit en ny låt varje dag, i fall du skulle glömma någon dag..

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Tänker du lägga upp en ny låt varje dag? I så fall skulle det visst gå med att bara dra ut det senaste IDt från databasen. Sätt en auto-increase på IDt så behöver du inte oroa dig över det heller. Koden är inte särskilt komplex heller, typ tre rader för att få ut det ur databasen.

EDIT: Vill du ha ett kodexempel?
EDIT 2: Om du planerar att ha många låtar skulle du kunna köra en random() funktion så en random låt väljs varje dag. Då behöver du inte lägga dit en ny låt varje dag, i fall du skulle glömma någon dag..

Jo, random funktionen skulle kanske funka, dock tråkigt med samma låt eller "gamla låtar". Skulle någon snäll själv kunna ge mig tips på hur jag kan göra det vid random(). Är färsk inom php.

Kan det här lösas på något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Eftersom den med högst id läggs sist(eller först beroende på sortering), så kan du ju lista den med högst id. Och dagens låt tänker jag mig en låt, inte massa låtar. Annars lägger du in datumet i ett fält och sen hämtar du alla låtar med dagens datum och visar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Jo, random funktionen skulle kanske funka, dock tråkigt med samma låt eller "gamla låtar". Skulle någon snäll själv kunna ge mig tips på hur jag kan göra det vid random(). Är färsk inom php.

Kan det här lösas på något annat sätt?

Ett sätt skulle vara att skapa en annan tabell kallad "config" eller dylikt och där i ha en kolumn kallad "todaysTrack" och en annan kallad "date" med dagens datum i unixformat.

Om du har tillgång till cron-jobs kan du skapa ett cronjob som körs varje midnatt och byter låt i databasen. Alltså du exekverar en fil en gång om dagen och den filen innehåller PHP kod som drar ut en random låt ur din låt-tabell och skickar in den låtens ID iconfig tabellen.

Om du INTE har tillgång till cron-jobs kan du ha en funktion längst upp på sidan som kör en query i databasen varje gång någon besöker sidan, där den kollar om datumstämpeln är över ett dygn gammalt. OM den är det ändrar den låt i databasen, annars hoppar den över det. Mindre optimerat men det hade funkat.

Sorry för luddrig förklaring, är trött och stressad. Kan ha missat något.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Jag tror du måste bestämma dig vad du vill ha först.
Vill du själv lägga in en "dagens låt" varje dag, vill du ha en slumpad fil från ett arkiv?

har du bara en lista (databas, csv etc) eller har du ett faktiskt mp3 bibliotek?

(antar att detta är ett skolarbete eller att du försöker lära dig programmera)
Tips från coachen: Använd engelska variabler direkt från starten vare sig du är bra eller dålig på engelska! Du kommer tacka dig själv i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoXiD:

Jag tror du måste bestämma dig vad du vill ha först.
Vill du själv lägga in en "dagens låt" varje dag, vill du ha en slumpad fil från ett arkiv?

har du bara en lista (databas, csv etc) eller har du ett faktiskt mp3 bibliotek?

(antar att detta är ett skolarbete eller att du försöker lära dig programmera)
Tips från coachen: Använd engelska variabler direkt från starten vare sig du är bra eller dålig på engelska! Du kommer tacka dig själv i efterhand.

Jag har kommit fram till en lösning. I tabellen ska jag ha id, namn, youtubelänk samt datum. Sen ska min sida hämta dagens låt via dagens datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Jag har kommit fram till en lösning. I tabellen ska jag ha id, namn, youtubelänk samt datum. Sen ska min sida hämta dagens låt via dagens datum.

Om du bara har en låt behöver du inte datumet i tabellen. Sortera i omvänd ordning på ID och välj första raden bara.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om du bara har en låt behöver du inte datumet i tabellen. Sortera i omvänd ordning på ID och välj första raden bara.

Men jag vill ju inte behöva lägga in låtar varje dag? Tänkte att jag kan lägga in 60 st samtidigt med alla respektive datum. Det skulle funka va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Men jag vill ju inte behöva lägga in låtar varje dag? Tänkte att jag kan lägga in 60 st samtidigt med alla respektive datum. Det skulle funka va?

Ja då behöver du ju sätta datumet. Och ja, det kommer fungera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag alltså börja med scriptet.

Script:

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("test", $con); $date = date("d:m:Y"); $query = "SELECT dagenslat FROM dagenslatar WHERE datum = '$date'"; $result = mysql_query($query); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo $row'<a href="'.$row['link'].'">'.$row['dagenslat'].'</a>'; } ?>

Har inte hunnit testa det, kan någon som är insatt i PHP kolla snabbt? Det jag känner mig mest osäker på är "echo"-raden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Nu ska jag alltså börja med scriptet.

Script:

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("test", $con); $date = date("d:m:Y"); $query = "SELECT dagenslat FROM dagenslatar WHERE datum = '$date'"; $result = mysql_query($query); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo $row'<a href="'.$row['link'].'">'.$row['dagenslat'].'</a>'; } ?>

Har inte hunnit testa det, kan någon som är insatt i PHP kolla snabbt? Det jag känner mig mest osäker på är "echo"-raden.

Du missade en punkt i echo-raden:

EDIT: Nej, du ska inte ha $row i början av echo raden alls. Nu stämmer det.

echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['dagenslat'] . '</a>';

Du kan även ta bort det sista } i slutet av filen, den ska inte vara där. Om du bara ska ha ut ett resultat så bör du lägga till "LIMIT 1" i slutet av din query. Har inte provat men du har inga fler syntaxfel iaf.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Uppdaterat script:

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("test", $con); $date = date("d:m:Y"); $query = "SELECT dagenslat FROM dagenslatar WHERE datum = '$date' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['dagenslat'] . '</a>'; ?>

Ska testa det imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Du missade en punkt i echo-raden:

EDIT: Nej, du ska inte ha $row i början av echo raden alls. Nu stämmer det.

echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['dagenslat'] . '</a>';

Du kan även ta bort det sista } i slutet av filen, den ska inte vara där. Om du bara ska ha ut ett resultat så bör du lägga till "LIMIT 1" i slutet av din query. Har inte provat men du har inga fler syntaxfel iaf.

TILLÄGG: Jag rekommenderar att du ändrar datumformatet till UNIX format, det är kortfattat antalet sekunder räknat från 1970. Använd time() för att få ut ett UNIX timestamp, och för att omvandla det till valfritt "riktigt" format så använd date() med ditt unix-timestamp som andra parameter; date("Y-M-d", $unixTimeStamp);

EDIT igen: Nu hände något skumt på forumet eftersom jag inte postade ett nytt inlägg, jag redigerade bara. Ingen aning. Nu blir det massa edits och tjofs här men äh.. xD

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

TILLÄGG: Jag rekommenderar att du ändrar datumformatet till UNIX format, det är kortfattat antalet sekunder räknat från 1970. Använd time() för att få ut ett UNIX timestamp, och för att omvandla det till valfritt "riktigt" format så använd date() med ditt unix-timestamp som andra parameter; date("Y-M-d", $unixTimeStamp);

Varför, jag vill ju bara ha datumet? unix:et är väll helt onödigt i mitt fall?

EDIT: Så du vill jag ska skriva in date("Y-M-d", $unixTimeStamp); istället för det jag har där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Varför, jag vill ju bara ha datumet? unix:et är väll helt onödigt i mitt fall?

Av flera anledningar.

1) Det är lättare att sortera dom i en viss ordning
2) Mer framtidskompatibelt för ditt projekt om du vill ändra datumformatet (du väljer formatet när du skriver ut det, inte i databasen)
3) Det skadar inte, det gör ingen skillnad alls.
4) massa mer som jag inte orkar gå in på.

EDIT:

När du skriver in datumet i databasen skriver du bara in time(), istället för date('format'). Och när du skriver ut gör du som jag visade.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Av flera anledningar.

1) Det är lättare att sortera dom i en viss ordning
2) Mer framtidskompatibelt för ditt projekt om du vill ändra datumformatet (du väljer formatet när du skriver ut det, inte i databasen)
3) Det skadar inte, det gör ingen skillnad alls.
4) massa mer som jag inte orkar gå in på.

EDIT:

När du skriver in datumet i databasen skriver du bara in time(), istället för date('format'). Och när du skriver ut gör du som jag visade.

Dock funkar det inte i mitt test:

<?php print date("Y-M-d", $unixTimeStamp); ?>

Får följande felmeddelande: Notice: Undefined variable: unixTimeStamp in C:\wamp\www\test2.php on line 4
1970-Jan-01

EDIT:

print time()

funkar, dock förstod jag inte vad du menade med omvandla. Kan du förklara? Är lite trött...

EDIT2: Vill du att det här ska stå:

$unixTimeStamp = time() $date = date("Y-M-d", $unixTimeStamp);

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Dock funkar det inte i mitt test:

<?php print date("Y-M-d", $unixTimeStamp); ?>

Får följande felmeddelande: Notice: Undefined variable: unixTimeStamp in C:\wamp\www\test2.php on line 4
1970-Jan-01

Det är för du inte har definerat $unixTimeStamp, jag använde det bara som en exempelvariabel. I ditt fall vill du använda:

date("datum-format", $row['datum']);

för att få ut datumet korrekt. "datum" är alltså vad kolumnen heter i databasen, och "datum-format" kan du ändra till "d:m:Y" som du hade innan.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Funkar inte, får bara upp en vit sida. Här är koden:

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("test", $con); $date = date("Y-M-d"); $query = "SELECT titel FROM dagenslatar WHERE datum = '$date' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>'; ?>

Här är bild på tabellen med värden inskrivna:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/dagenlatar.png

Vad gick fel?

Permalänk
Medlem

Try this: (Ändrade så felmeddel skrivs ut om queryn failar, och lade till else{} så koden bara körs OM du anslöt till databasen...

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } else { mysql_select_db("test", $con); $date = date("Y-M-d"); $query = "SELECT titel FROM dagenslatar WHERE datum = '$date' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>'; }

Om det inte funkar, prova att byta ut:

$row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>';

till:

while ($row = mysql_fetch_array($result) ) { echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>'; }

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Try this: (Ändrade så felmeddel skrivs ut om queryn failar, och lade till else{} så koden bara körs OM du anslöt till databasen...

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } else { mysql_select_db("test", $con); $date = date("Y-M-d"); $query = "SELECT titel FROM dagenslatar WHERE datum = '$date' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>'; }

Om det inte funkar, prova att byta ut:

$row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>';

till:

while ($row = mysql_fetch_array($result) ) { echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>'; }

Fungerade inte, fick inte heller något felmeddelande.

Permalänk
Medlem

prova ändra

echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>';

till:

echo "<pre>";
print_r($row);
echo "</pre>";

Om det fortfarande är blankt innebär det att den inte hittar något i databasen. Om inte annat bör du se <pre> taggarna i source koden om du kollar.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

prova ändra

echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>';

till:

echo "<pre>";
print_r($row);
echo "</pre>";

Om det fortfarande är blankt innebär det att den inte hittar något i databasen. Om inte annat bör du se <pre> taggarna i source koden om du kollar.

Nepp, inget kom fram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Nepp, inget kom fram...

Ser du något i källkoden? Om det är helt tomt så kan vi ju konstatera att du redigerat fel fil eller visar fel fil i webbläsaren.

EDIT: Syftar på att du iaf borde se <pre> taggarna i källkoden..

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Ser du något i källkoden? Om det är helt tomt så kan vi ju konstatera att du redigerat fel fil eller visar fel fil i webbläsaren.

EDIT: Syftar på att du iaf borde se <pre> taggarna i källkoden..

Nej, jag ser inget i källkoden. Här är koden jag har nu:

<?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } else { mysql_select_db("test", $con); $date = date("Y-M-d"); $query = "SELECT titel FROM dagenslatar WHERE datum = '$date' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo "<pre>"; print_r($row); echo "</pre>"; }

?>

Filen heter dagenslat.php och ligger i www i wamp.

Permalänk
Medlem

Prova:

echo "it's working!";

längst ner (eller upp)i filen. Ser du inget då så har du kollar du troligtvis på fel fil i din webbläsare.

EDIT:

Byt ut:

$con = mysql_connect("localhost","root","");

mot:

$con = mysql_connect("localhost","root","") or die(mysql_error());

Vet att du har en if-sats under, men just to be sure.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

Prova:

echo "it's working!";

längst ner (eller upp)i filen. Ser du inget då så har du kollar du troligtvis på fel fil i din webbläsare.

EDIT:

Byt ut:

$con = mysql_connect("localhost","root","");

mot:

$con = mysql_connect("localhost","root","") or die(mysql_error());

Vet att du har en if-sats under, men just to be sure.

Its working skrevs ut, alltså visar jag rätt fel. Inget felmeddelande kom nu heller... hm

Permalänk
Medlem

I've got it! Ändrade du datumformat innan? Vad har du för datum i databasen, är det i unixformat? Är det ens rätt dag? Prova att ta bort "WHERE datum=..." i din query så kommer det fungera, iaf tillfälligt. Samma kod fungerar för mig, med en annan databas.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P7P55D-E Pro, Grafikkort: Gigabyte HD6950 2GB, Processor: Intel i5 760 2,8GHz (3,6 GHz), Kylning: Noctua NH-U12P SE2, RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DDR3, Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint, Nätaggregat: Fractal Design Tesla 650W 80+, Chassi: Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vobpler:

I've got it! Ändrade du datumformat innan? Vad har du för datum i databasen, är det i unixformat? Är det ens rätt dag? Prova att ta bort "WHERE datum=..." i din query så kommer det fungera, iaf tillfälligt. Samma kod fungerar för mig, med en annan databas.

Då får jag:

Array
(
[0] => Herbalist - Alborosie
[titel] => Herbalist - Alborosie
)

Och ingen länk, kan det lösas månntro?

Permalänk
Medlem

Testa att sätta in

$row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>';

istället för det med pre, men då får jag följande felmeddelande:

Notice: Undefined index: link in C:\wamp\www\laddanermusikgratis\dagenslat.php on line 20

Vad betyder det?

EDIT: Jag får en länk, men den leder till dagenslat.php ....

EDIT2: Löste det, det var bara att ändra queryn till:

$query = "SELECT titel, link FROM dagenslatar LIMIT 1";

EDIT3: Ska lägga in flera värden och se, återkommer.

EDIT4: Fixade det. Det var fel på date(), jag hade valt fel format. Här är den färdiga koden:

<?php $con = mysql_connect("localhost","root","") or die(mysql_error()); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } else { mysql_select_db("test", $con); $date = date("Y-m-d"); $query = "SELECT titel, link FROM dagenslatar WHERE datum = '$date' LIMIT 1"; $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); $row = mysql_fetch_array($result) or die(mysql_error()); echo '<a href="' . $row['link'] . '">' . $row['titel'] . '</a>'; } ?>

Ska testa på att göra det med unix sen.