Permalänk
Hedersmedlem

IPS vs MVA, vilken ska man ta?

Dags att uppgradera skärmen, sitter med en 2333SW idag och den börjar kännas trött.

Har kikat runt lite själv och förstått att Dell har en omtyckt skärm i sin U2311 modell.
Har dock hittat några alternativ som jag är intresserad av och kanske någon kan råda?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802685

Är den jag är mest sugen på, ser inte någon direkt anledning til att inte beställa den?

Har annars ytterligare ett alternativ

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703893

Vad sägs?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad söker du i skärmen?

Bättre färger, snabbhet? större synvinklar?

Är IPS white glow problem eller föredrar du gamma shift med mva/pva.

Mycket tolerans för backlight bleed?

Verkar som du föredrar LED före CCFL.

mva/pva brukar ju ha större kontrast jämfört med IPS samt ha bättre antiglare coating. IPS skärmar verkar ha lite hårdare och 'irriterande' coating. Beror helt på dig om vad du tycker om och om är något du tänker på.

Jag själv har en p-mva skärm från 2007. Varit väldigt nöjd med den men det finns bättre skärmar idag.

LG skärmen där verkar inte ha kommit ut i butik ännu? Det finns heller inga recensioner ute på den heller.
Är inte ergonomi något? tilt, swivel, pivot?

Läst recensioner ännu?

BenQ skärmen:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_ew2420.htm

Permalänk
Hedersmedlem

Mina önskningar:

Bättre vertikala betraktningsvinklar samt en bild med överlag mer drag i färgerna.

Gamma shifts, innebär det att det är skiftande gamma på samma bild, alltså skiftningar över ytan på panelen? Låter isf inte så kul.

Backlight bleed är aldrigkul men jag anser att den skärmen jag sitter på nu är helt ok, dvs jag är nog inte så känslig. (inom vissa ramar såklart)

LED känns mer 2011 än CCFL. Vet att den praktiska skillnaden inte är så överdrivet stor då de billiga LED-skärmarna har LED´sen i kanten ändå.

Jag ogillar starkt skärmar som har stark antireflex-behandling, känns som skrämen blir suddig. Här verkar IPS vara ganska dåliga...?

Skärmen kommer att sitta i väggfäste så VESA är ett krav och alla argument om pivot/ergonomi försvinner således.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på vad man ska ha skärmen och personligt tycke och smak...

Responstiden verkar lite långsam på Benq:en så den är nog inte den perfekta gamingskärmen... (det kommer bli lite suddigt/ghostigt) Lite konstigt att den är så slö... Visst finns det väl snabbare MVA-paneler än såhär?
Men för film och skrivbordsarbete mm kan den nog vara riktigt trevlig! (

Antiglare brukar vara lite aggressivare på IPS av nån anledning. Benq:en kan vara bättre här.

Gamma shift är VA panelernas betraktningsvinkelsproblem: tex färgerna "bleknar ur" sett i vinkel.
Det är en ganska gradvis övergång dock, och vissa stör sig mindre på den än på white glow:et på IPS paneler. (jag är kluven: IPS är grym i ljusa miljöer mot lite ljusare windowsbakgrunder, men i riktigt mörka sammanhang kan det blänka ganska ordentligt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Då ska det kanske tilläggas att jag oftast sitter i ett ganska mörkt rum och surfar, spelar och kollar en del film.

Helt klart är en mild antiglare mer prioriterad än lägre responstid.

Gammshift verkar jag kunna leva med, bör ju vara mindre förvrängning än den TN jag kommer från?

Känns som att Benq är skärmen för mig. Den har extremt bra svärta och kontrast samt en lite mildare/mer glansig Antiglare.
Tyvärr lite slöare responstid men inget som stör om man inte är hardcore gamre.
Färgerna är helt ok men kommer inte upp i ips-klass rikigt, samma med betraktningsvinklar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt och läste igenom BenQ testet av EW2420 och var inte alls så förtjust i den efter allt. Responstiden och inputlagg verkar vara väll i det sega totalt sett. Samt verkar som kalibrering är nödvändigt också. Direkt ur box verkar inget vidare.
Verkar lite budget mot vad jag förväntade mig av MVA men så är priset ganska lågt också.(min p-mva kostade 6000kr)

Ska se mera om BenQ BL2400PT. är också mva och led. Kanske kommer lite bättre från fabrik och är inte stor skillnad på priset. Men förmodar att responstiden är samma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Satt och läste igenom BenQ testet av EW2420 och var inte alls så förtjust i den efter allt. Responstiden och inputlagg verkar vara väll i det sega totalt sett. Samt verkar som kalibrering är nödvändigt också. Direkt ur box verkar inget vidare.
Verkar lite budget mot vad jag förväntade mig av MVA men så är priset ganska lågt också.(min p-mva kostade 6000kr)

Ska se mera om BenQ BL2400PT. är också mva och led. Kanske kommer lite bättre från fabrik och är inte stor skillnad på priset. Men förmodar att responstiden är samma.

Om jag fattade testet rätt så var skärmen ganska bra i färger efter kalibrering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja efter kalibrering. Men frågan är kommer du göra det? De använde sig av en färgprofil för att korrigera färger som addition till att ställa in saker på skärmen så om du inte har färg kalibrerare så blir det nog inte riktigt lika bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Ja efter kalibrering. Men frågan är kommer du göra det? De använde sig av en färgprofil för att korrigera färger som addition till att ställa in saker på skärmen så om du inte har färg kalibrerare så blir det nog inte riktigt lika bra.

Borde man inte utgå från att _alla_ skärmar behöver kalibreras? Att skärmen i testen blev bra efter kalibrering visar mig som konsument att potentionalen finns i panelen. Hur den ser ut ur lådan är ju mindre intressant, känns ganska hål i huvudet att köpa en dyr skärm och sen köra den som den kom.
Att läsa ett proffsigt test ger mig fakta att titta på när jag gör en egen kalibrering med hjälp av det som finns tillgängligt tex lagom.nl och liknande. Det blir lättare att "leta" upp felen och avvikelserna.

Ett sätt att komma runt det är väl att köpa en färdigkalibrerad skärm men det är ju också en kompromiss...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste lite mera, färgprofil är inte riktigt nödvändig. Går att ställa in den helt bra med bara inställningarna inne i OSD på skärmen.(är alltid inte tillräckligt har jag märkt, men verkar vara bra på dessa)
bara leta upp några alternativ på hur vissa personer har ställt in sina egna skärmar och sedan testa med bilder för att se om det var bra inställningar.

Tråd om skärmarna på hardforum:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1529765&page=13

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Läste lite mera, färgprofil är inte riktigt nödvändig. Går att ställa in den helt bra med bara inställningarna inne i OSD på skärmen.(är alltid inte tillräckligt har jag märkt, men verkar vara bra på dessa)
bara leta upp några alternativ på hur vissa personer har ställt in sina egna skärmar och sedan testa med bilder för att se om det var bra inställningar.

Tråd om skärmarna på hardforum:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1529765&page=13

Så med andra ord, kalibrerar man Benq´s nya VA-paneler kan de bli rikigt vassa?
Minus är lite lägre responstid, något snävare betraktningsvinklar samt lite blaskigare färger gentemot IPS. Dock får man en djup svärta som med dagens teknik inget kan mäta sig mot. Även Antiglaren på VA-panelerna verkar slå IPS på fingrarna så vid mycket textläsning är VA helt klart att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man kan inte veta exakt hur vass... Men tftcentral testes visar vad som finns potential. Om du når detta med öga och test bilder är en annan sak.
Du bör se upp med att den kommer med native färgtemperatur runt 7500K mot vad man ska runt 6500K. Detta bör definitivt "kalibreras".

Var och hur du gör korrigeringen blir upp till dig. Finns några olika sätt.

hardforum tråden hade någon person laddat upp en icc profil med medföljande inställningar man bör ha. Om den färgprofilen sedan passar dig är kanske osäkert men bör säkerligen hjälpa mot att inte ha någon.
Det nämndes också att det var helt 'accepterbara' mätvärden på inställningarna även om icc profilen inte användes.
Hur noga dessa personer är och hur bra kalibration de lyckades med är dock osäkert. Och vad de klassar som accepterbart vet jag inte.

Annars verkar det finnas lite problem med "LED ripple effect" i nedre kanten av skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

man kan inte veta exakt hur vass... Men tftcentral testes visar vad som finns potential. Om du når detta med öga och test bilder är en annan sak.
Du bör se upp med att den kommer med native färgtemperatur runt 7500K mot vad man ska runt 6500K. Detta bör definitivt "kalibreras".

Var och hur du gör korrigeringen blir upp till dig. Finns några olika sätt.

hardforum tråden hade någon person laddat upp en icc profil med medföljande inställningar man bör ha. Om den färgprofilen sedan passar dig är kanske osäkert men bör säkerligen hjälpa mot att inte ha någon.
Det nämndes också att det var helt 'accepterbara' mätvärden på inställningarna även om icc profilen inte användes.
Hur noga dessa personer är och hur bra kalibration de lyckades med är dock osäkert. Och vad de klassar som accepterbart vet jag inte.

Att tänka på är att vilken sorts skärm jag än köper kommer jag att kalibrera den med samma metod. Dvs, finns det en grundkvalitet i skärmen har jag större chans att lyckas än om det faktiskt är så att det är en dålig skärm. I det senare fallet spelar det ju faktiskt ingen roll hur mycket jag försöker, den är ju ändå dålig.
Så oavsett metod för kalibrering så krävs det en i grunden bra skärm vilket Benq´s nya modeller verkar vara.

Sen är det ingen skillnad på foruminput för de respektive skärmarna, man får ungefär samma på dem allihop om man lägger till "popularitsfaktor" som brukar kunna ge en poppis produkt lite postiva omdömen av bara farten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra skärm är ju lite subjektiv det också. Beroende på vad man kvalificerar som bra och dåligt med varje skild panel teknologi.
Men ska jag vara ärlig skulle jag mera föredra att titta på DELL U2311, eller NEC EA231WMi också. Känns som ett mera säkert kort än denna fastän de inte har lika bra kontrast och svärta. Men antiglare coatingen är ju en nackdel med dessa dock man verkar inte kunna komma undan.

NEC EA232WMi är lite nyare och LED men kostar 3000kr och är e-IPS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Bra skärm är ju lite subjektiv det också. Beroende på vad man kvalificerar som bra och dåligt med varje skild panel teknologi.
Men ska jag vara ärlig skulle jag mera föredra att titta på DELL U2311, eller NEC EA231WMi också. Känns som ett mera säkert kort än denna fastän de inte har lika bra kontrast och svärta. Men antiglare coatingen är ju en nackdel med dessa dock man verkar inte kunna komma undan.

NEC EA232WMi är lite nyare och LED men kostar 3000kr och är e-IPS.

Första frågan som poppar upp är om den verkligen är värd en halv Benq till..?
Andra frågan är varför de envisas med att smeta på så tjock AG på IPS-skärmarna, fördärvar hela upplevelsen med suddigheten som uppstår. Tydligen har U2311 märkbart mindre av det än EA232 men ändå, gör så att man kan ta bort skiten

Bra skärm skrev jag i samband med kalibrering, och menar då att nå en acceptabel färgvisning och svärta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om den är värd priset är ju upp till dig. Jag tyckte 6000kr för min skärm var helt värt det jag fick.

Men BenQ etc för 2000 känns ju mera prisvärt om man ska ärlig. Men om du kan tänka dig CCFL så är NEC EA231WMi billigare 2500kr. Samma klass som DELL U2311H.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Om den är värd priset är ju upp till dig. Jag tyckte 6000kr för min skärm var helt värt det jag fick.

Men BenQ etc för 2000 känns ju mera prisvärt om man ska ärlig. Men om du kan tänka dig CCFL så är NEC EA231WMi billigare 2500kr. Samma klass som DELL U2311H.

Fast det är ju det där med NEC och AG, de ska tydligen vara värst med det..?
Det som lockar mig mot Benq nu är att den ska tydligen vara väldigt lätt på AG, nästan så att en del kallar den halvglossy.

Får bli ett öppet köp på webhallen och testa som snabbast. Är det inte vad jag väntar mig får jag väl köpa en IPS och prova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir nog bra så.

Kan säga att jag verkligen gillar den halv-glossy man har på egna skärmen p-mva. Vet ej själv hur man skulle tycka av de där IPS AG fören man sett det själv med egna ögon på plats. Men det jag sett på bilder verkar det ingen vidare.

AU-optronics som är tillverkaren till panelen i BenQ a-mva skärmarna och den LG jag har verkar vara ganska bra på det där med AG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Blir nog bra så.

Kan säga att jag verkligen gillar den halv-glossy man har på egna skärmen p-mva. Vet ej själv hur man skulle tycka av de där IPS AG fören man sett det själv med egna ögon på plats. Men det jag sett på bilder verkar det ingen vidare.

AU-optronics som är tillverkaren till panelen i BenQ a-mva skärmarna och den LG jag har verkar vara ganska bra på det där med AG.

Ja vi får hoppas det funkar, öppet köp känns bra i detta fallet.

Nackdelen med hård AG är ju om man har en skärm/laptop utan, har man suttit en dag vid laptopen känns ju vilken matt skärm som helst som stenålder. Har de då gått ut hårt med AG blir det katastrof...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Blev en EW2420 från Webhallen i Malmö.
Körde en kopia av inställningarna från någon som testat den och det känns helt klart positivt än så länge.
Bra tryck i färger och skön bild att för att läsa text.
Lite slö i responsen mot min gamla 2333sw TN, men det uppvägs på långa vägar av allt som är bättre.

http://wecravegames.com/forums/gadgetry-electronics-discussio...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gamma 2.0 ska väljas. så bör också contrast vara på 50 för bästa med minst bandning. Sedan skulle man justera RGB controllerna hade jag för mig. Vilka värden specifikt på RGB får jag leta upp igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Gamma 2.0 ska väljas. så bör också contrast vara på 50 för bästa med minst bandning. Sedan skulle man justera RGB controllerna hade jag för mig. Vilka värden specifikt på RGB får jag leta upp igen.

Verkar råda delade meningar angående gamman. Om jag gör gammatestet på lagom.nl så kommer jag iaf fram till att 2.2 inte är rätt. Ska testa lite senare vad som ser rätt ut imo.
Likaså hans rekommenderade sharpness på 4, det är för högt och ger cleartype-effekt på allt jag skriver. Sänkte till en trea där och det blev genast mer behagligt att se på bilden.

Får nog justera om det mesta, kontrasten på 86 känns också lite högt.

Testar tftcentrals inställningar nu och gamman föll på plats på lagom. Är 2.0 i inställningarna.

Brightness
64

Contrast
50

RGB
80, 96, 80

Colour mode
Standard

Colour temperature
User Mode

Gamma mode
2.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så hur tycker du om den nu?

Hittat några QC probem? Led ripple effect?, dålig/bra med backlight bleed? Döda pixlar?

kan också tipsa om att tftcentral ladar up sina ICC färgprofiler om du vill testa dessa.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Kan nog hjälpa extra.

----------------
LOL.. man hitta detta nu...

http://www.engadget.com/2011/01/17/benq-debuts-high-end-ew243...

Verkar som de ska lansera lite bättre modeller med MVA när som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nighthog:

Så hur tycker du om den nu?

Hittat några QC probem? Led ripple effect?, dålig/bra med backlight bleed? Döda pixlar?

kan också tipsa om att tftcentral ladar up sina ICC färgprofiler om du vill testa dessa.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Kan nog hjälpa extra.

----------------
LOL.. man hitta detta nu...

http://www.engadget.com/2011/01/17/benq-debuts-high-end-ew243...

Verkar som de ska lansera lite bättre modeller med MVA när som helst.

Jag såg de nya modellerna igår, så är det alltid med hårdvara

Jag är helnöjd med skärmen, vilken skillnad mot min gamla.

Inga kvalitetsproblem än så länge, varken pixlar, ripple effect eller annat. En smula backlight bleed är där men det går nog att hitta på det mesta om man letar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om den här sidan kan hjälpa någon utav er angående kalibrieringen, men jag tycker den funkar utmärkt: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Permalänk
Medlem

Kanske en orättvis jämförelse, men jag har en LG L245WP (P-MVA) som huvudskärm och en U2311H (IPS) som sekundär och LGn är bättre på precis allt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

Kanske en orättvis jämförelse, men jag har en LG L245WP (P-MVA) som huvudskärm och en U2311H (IPS) som sekundär och LGn är bättre på precis allt.

Även svärta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Även svärta?

Yes sir. Kan ju ha fått ett måndagsex av min U2311H men märker en del backlight bleeding i nedre höger hörn, aningen sämre betraktningsvinklar också.

Dock väldigt nöjd, för ~2tkr känns det som att man får leva med sånt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KniFF:

Yes sir. Kan ju ha fått ett måndagsex av min U2311H men märker en del backlight bleeding i nedre höger hörn, aningen sämre betraktningsvinklar också.

Dock väldigt nöjd, för ~2tkr känns det som att man får leva med sånt

Hehe, jag läste helt fel! Tolkade det som att 2311 skulle ha bättre svärta än VA-panelen, därav min reaktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hehe, jag läste helt fel! Tolkade det som att 2311 skulle ha bättre svärta än VA-panelen, därav min reaktion.

I see! Hade faktiskt ett litet missöde med min LG som gjorde att den dog två månader efter garantin gått ut (anledningen till att jag köpte U2311H) lyckades dock laga den och när man såg den blinka till igen för första gången på en månad var det inte långt ifrån en tår

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra